Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

فیلتراسیون آب چیست و چه کاربردی در تصفیه آب دارد؟

فیلتراسیون آب فرآیندی جهت حذف یا کاهش غلظت ذرات معلق از جمله باکتری ها ، جلبک ها ، ویروس ها ، قارچ ها و همچنین سایر آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی نامطلوب از آب آلوده برای تولید آب سالم و تمیز برای اهداف خاص مانند تولید آب آشامیدنی است.

سیستم های فیلتراسیون آب آشامیدنی معمولاً دارای یک فرآیند تصفیه پنج مرحله ای هستند که شامل رسوب ، مکانیکی ، شیمیایی ، معدنی و باکتریایی می باشد.

استفاده از فیلتراسیون و تصفیه آب خانگی اخیرا بسیار باب شده است و اکثر مردم وقتی از مشکل رسوب زیاد آب یا طعم و مزه نامطبوع یا بوی نامطبوع آب شرب رضایت ندارند از این فیلترها استفاده می کنند. امروزه افراد بیشتر جهت محافظت از سلامتی خود به این دستگاه ها و همچنین فناوری های پیشرفته تر اعتماد می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

انواع و کاربرد فیلتراسیون آب

در حال حاضر فناوریهای بسیاری برای ضد عفونی آب تولید شده است که بیشتر آنها شامل تصفیه در یک منبع مرکزی با شبکه های توزیع است. از کلر به دلیل هزینه نسبتاً کم بیشتر در تصفیه مرکزی استفاده می شود ، اگرچه ازن نیز به دلیل به جا گذاشتن باقیمانده دی اکسید کلر اندک بسیار مورد استقبال قرارگرفته است. با این حال ، شبکه های توزیع که از تیمار مرکزی پیروی می کنند اغلب قدیمی هستند و دارای بن بست یا مناطقی با جریان بسیار کم می باشند. در نتیجه  سطح کلر باقیمانده می تواند در جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها بی اثر شود و امکان آلوده سازی مجدد آب تصفیه شده وجود دارد.

تصفیه آب در نقطه ای که از آن استفاده می شود (POU) – فرصتی برای تصفیه آبی است که همان موقع  مصرف می شود. در آبی که بلافاصله قبل از مصرف تصفیه می شود احتمال آلودگی مجدد به حداقل می رسد. بسیاری از دستگاه های POU برای کاهش باکتریها بر اساس اسمز معکوس یا نور فرا بنفش ساخته شده اند.

فیلتراسیون آب چیست و چه کاربردی در تصفیه آب دارد؟
فیلتراسیون آب چیست و چه کاربردی در تصفیه آب دارد؟

فیلتراسیون آب در صنعت آب و فاضلاب یکی از کارهای ضروری برای پاکسازی مجدد آب های زائد است که دسترس پذیری آن بسیار ساده تر از دسترسی به آبهای زیرزمینی و تصفیه آب رودخانه ها و چاه هاست.

در صنايع غذایی نیز فیلتراسیون آب برای تولید مواد غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است. فيلتراسيون در پاستوريزاسيون و هموژنيزاسيون نيز کاربرد دارد. صنايع داروسازی نیز نیاز به آب خالص برای تولید داروها دارد و اهميت خالص ‌سازی آب در این صنعت كمتر از توليد دارو نيست. بنابراین فیلتراسیون آب جزء جدایی ناپذیر صنایع امروزی است.

کاربرد فیلتر شنی و کربنی برای فیلتراسیون آب

فیلتر شنی و کربنی دو نوع از فیلترهای پرکاربرد در تصفیه آب هستند. فیلتر شنی برای حذف قطعات بزرگ و معلق جهت رفع کورت و زلال سازی آب مورد استفاده قرار می گیرد. ذرات جامد معلق موجود در آب مانند گل و لای، باکتری، ویروس و تخم انگل توسط فیلتر شنی به راحتی حذف می گردد. فیلتر شنی در واقع جهت تصفیه مقدماتی آب مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر کربنی که به آن فیلتر زغالی نیز گفته می شود برای حذف طعم ، بو، رنگ، مواد آلى و کلر آزاد مورد استفاده قرار می گیرد. برای این منظور آب از بستر ذغال کربن اکتیو گرانولى عبور داده می شود و آب تصفیه شده خروجى فاقد هر گونه طعم، بو و رنگ خواهد بود. در فرآیند تصفیه آب از فیلتر کربنى معمولاً بعد از انواع فیلتر شنى استفاده می شود.

فیلتر شنی و کربنی معمولا در واحدهای پیش تصفیه مورد استفاده قرار می گیرند و آب خروجی از چاه یا منابع دیگر مانند سد، رودخانه نیز ابتدا با این فیلترها به صورت اولیه جهت رفع کدورت و ذرات معلق تصفیه می شود. استفاده از فیلترها هزینه های تصفیه آب و فاضلاب را به شدت کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا