Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) و کاربردهای آن

هپتنوفوس (heptenophos) یک سم سیستمیک با نام تجاری هوستاكوئیک است که با اثرات تماسی – گوارشی آفات گیاهی را از بین می برد. این حشره کش متعلق به سموم گروه ارگانو فسفره است که سریع اثر و کم دوام می باشد و با اختلال در سیستم عصبی حشرات آنها را از بین می برد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) به روزرسانی می‌شود.

هپتنوفوس به صورت محلول پاشی مورد استفاده قرار می گیرد و برای کنترل بسیاری از حشرات مکنده موجود بر روی محصولات مزرعه ای و گلخانه ای موثر است.

خرید و فروش این سم در بازار با نام رادگادان نیز صورت می گیرد و قیمت آن تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز در بازار ایران متغیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این سم در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ویژگی های سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک)

این آفت کش با فرمول مولکولی C9H12ClO4P در سال ۱۹۷۰ توسط شركت هوخست به بازار عرضه شد. این ترکیب در فرم خالص روغنی و به رنگ قهوه ‌ای روشن است. نقطه جوش این سم  ۹۱ـ ۹۰ درجه سانتی گراد و فشار بخار آن در دمای درجه سانتی گراد حدود ۲۰ ۴ـ۱۰*۶.۵ میلی ‌بار است.

موارد مصرف سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک)

این سم برای کنترل آفات مختلف از جمله شته در کلم ، سبزی و محصولات جالیزی ، تریپس در پیاز ، حشرات مکنده بویژه شته ها و دوبالان در محصولات مزرعه ای ، گلخانه ای و درختان میوه ، شته های آرد آلود در سبزیجات و گیاهان زینتی ، غلات و محصولات گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای این حشره کش کنترل انگل های خارجی ( کک ، ساس ، کنه دامی و گیاهی  روی سگ ، خوک ،  گاو  و گوسفند ) و حیوانات خانگی است.

روش و زمان مصرف سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک)

حشره کش هپتنوفوس در بازار به صورت امولسیون ۵۰ درصد فروخته می شود و رقیق کردن آن به نسبت یک در هزار برای كنترل شته‌ های جالیز، تریپس و غیره موثر خواهد بود هرچند دوام این سم بر روی گیاه كم است.

توجه داشته باشید که در برخی از واریته های سیب ، گیلاس و رز در هنگام محلول پاشی گیاه سوزی گزارش شده است. انحلال پذیری این سم در آب ۲۳ درجه سانتی گراد ۲.۵ گرم در لیتر است ولی در اكثر حلال های آلی خیلی خوب حل می شود.

سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) و کاربردهای آن
سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک) و کاربردهای آن

مکانیسم اثر سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک)

همانطور که گفته شد هیتنوفوس یک سم سیستمیک است که پس از محلول پاشی وارد بافت گیاه شده و از طریق آوندهای گیاه در سراسر گیاه پخش می شود. این آفت کش مانند سایر سموم ارگانوفسفره با اثرات ضربه ای عمل می کند و با مهار آنزیم کولین استراز در سیستم عصبی آفات گیاهی را از بین می برد.

به همین دلیل افرادی که بر اساس توصیه پزشک باید از کارکردن با ترکیبات ضد کولین استراز پرهیز کنند نباید از این حشره کش استفاده کنند .

ملاحظات زیست محیطی  سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک)

سمیت هوستاكوئیک برای پستانداران ۹۶ تا ۱۰۰۰ میلی گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان ۱۷ تا ۵۵ میلی گرم بر کیلوگرم ، برای ماهی ها ۲۴ تا ۰.۰۵۶ میلی گرم بر لیتر و برای دافنی ها ۲.۲ میلی گرم بر لیتر است.

بر این اساس این سم برای پرندگان بسیار سمی  و برای ماهی ها و دیگر موجودات آبزی نیز جزء سموم بسیار خطرناک دسته بندی می شود. این آفت کش برای زنبور عسل نیز به شدت سمی است و باید از سمپاشی حوالی کندوهای عسل خودداری کنید.

سمیت خوراکی حشره کش هپتنوفوس  برای موش صحرایی ۱۳۸ـ ۱۰۹  میلی ‌گرم بر كیلوگرم وزن بدن و سمیت آن از طریق  جذب پوستی ۲۲۳۶ میلی‌ گرم بر كیلوگرم است.

ملاحظات عمومی سم حشره کش هپتنوفوس (هوستاكوئیک)

این آفت کش با اكثر حشره ‌كش ها و قارچ كش ها سازگار است. از نظر متابولیسمی این سم پس از جذب توسط گیاه طی ۱ تا ۵ روز متابولیزه شده و هیچ اثر بیولوژیكی از آن دیده نمی ‌شود. پس مصرف خوراکی این سم در موش ها نیز طی ۶ روز متابولیزه شده و ۹۰  درصد آن از طریق ادرار و ۶ درصد نیز از طریق مدفوع دفع خواهد شد.

در حین سمپاشی برای جلوگیری از مسمومیت حتما از وسایل حفاظت شخصی مانند ماسک ، دستکش ، عینک و لباس مخصوص استفاده کنید و در صورت تجربه علائم مسمومیت فورا با همراه داشتن برچسب سم به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

نگهداری این حشره کش  در انبار نیز ثبات بسیار خوبی دارد ولی توجه داشته باشید که در محیط های قلیایی و اسیدی هیدرولیز شده و به سرعت بی اثر می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا