Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ‌ كش اپوکسی کونازول چیست و چگونه مصرف می شود؟

اپوکسی کونازول (Epoxiconazole) یک قارچ کش سیستمیک متعلق به گروه تری آزول ها است. این سم با جلوگیری از بیوسنتز ارگوسترول از رشد قارچ های پاتوژن جلوگیری کرده و اثرات حفاظتی – درمانی ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این سم که با نام تجاری اپوس نیز شناخته می شود در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

بیشترین کاربرد اپوکسی کونازول در ایران كنترل سفيدک سطحی چغندر قند است که در مناطق زیر کشت این محصول مشاهده می شود. عامل بیماریزا علاوه بر وارد کردن خسارت اقتصادی در چغندر قند باعث رسیدن آسیب به گیاهان دیگری از جمله زیره، چغندر وحشی، لبو و گیاهان دیگر خانواده چغندریان می شود.

علائم سفیدک سطحی چغندرقند  ابتدا روی برگ های قدیمی بوته مشاهده می شود که شامل بافت های سفید، سطحی، پراکنده و مدور روی سطح پایینی برگ است و با گسترش بیماری دو طرف سطح برگ و حتی روی ساقه نیز ایجاد می شود. این بیماری قارچی در نهایت باعث زردی و از بین رفتن برگ ها خواهد شد. قارچ‌ كش اپوکسی کونازول برای پیشگیری و درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت خرید و فروش سم قارچ‌ كش اپوکسی کونازول

این سم در بطری های یک لیتری در بازار موجود است و زمان استفاده باید آنرا طبق دستور با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید.

کاربرد سم قارچ‌ كش اپوکسی کونازول

علاوه بر کنترل و درمان سفیدک سطحی چغندر قند از دیگر مصارف این سم می توان به كنترل طيف وسيعی از قارچ‌ های بيماريزای گياهی از گروه آسكوميست‌ ها و بازيديوميست ‌ها به ويژه در غلات از جمله، زنگ‌ زرد و قهوه ‌ای، سپتوريوز، سفيدک پودری و لكه چشمی در غلات، لكه توری در جو و گندم، كچلی در جو، كپک دوده‌ ای در گندم و غيره اشاره کرد.

مقدار و زمان مصرف سم قارچ‌ كش اپوکسی کونازول

اپوس برای کنترل سفیدک سطحی چغندر قند به ميزان یک ليتر در هكتار به صورت سمپاشی به محض  مشاهده اولين علائم  بيماری در مزرعه مورد استفاده قرار می گیرد.

به این نکته توجه داشته باشید که این قارچ کش ممكن است به برخی از گياهان پهن ‌برگ آسيب برساند بنابراین باد بردگی سم به مزارع مجاور را موقع سمپاشی مورد نظر قرار دهید و قبل از استفاده از این قارچ کش با کارشناسان کشاورزی مشورت کنید.

عوارض سم قارچ‌ كش اپوکسی کونازول

ميزان سميت قارچ‌ كش اپوکسی کونازول برای پستانداران ۵۰۰۰  ميلی ‌گرم بر كيلوگرم ، برای پرندگان ۲۰۰۰ میلی ‌گرم بر کیلوگرم ، برای ماهی ‌ها ۶/۴ – ۲/۲ ميلی ‌گرم بر ليتر ، برای دافنی ها ۷/۸ میلی‌ گرم بر لیتر و برای زنبور عسل بیش از ۱۰۰ میکروگرم بر وزن زنبور است

بنابراین این سم برای ماهی ‌ها و ساير آبزيان خطرناک است و باید از سمپاشی در اطراف رودخانه ها یا شستشوی ظروف آلوده به سم در آبهای جاری خودداری کرد.

هنگام  سمپاشی با این سم حتما از تجهیزات حفاظتی مانند دستکش ، ماسک و عینک استفاده کنید و در صورت تماس سم با بدن فورا محل را با آب و صابون شستشو دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا