Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) برای چه آفاتی استفاده می شود؟

فنتيون (Fenthion) یک حشره کش ارگانو فسفاته است که مانند اکثر این سموم از طریق مهار کولین استراز عمل می کند. این حشره کش به خاطر سمیت نسبتاً کم برای انسان و پستانداران بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) به روزرسانی می‌شود.

این آفت کش گوارشی – تماسی در ایران برای کنترل سن گندم در غلات، پروانه ميوه‌ خوار، سوسک سرشاخه خوار در پسته و برخی آفات خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت خرید و فروش فنتيون در بازار بر اساس شرکت تولید کننده و تغییر قیمت دلار در ایران متفاوت است و با نام لبايسيد نیز شناخته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این حشره کش در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کاربرد سم حشره کش فنتيون (لبايسيد)

این حشره کش علیه بسیاری از حشرات گزنده استفاده می شود. این ماده به ویژه در برابر مگس میوه،  آفات غلات ، پشه ، انگل حیوانات ، کنه ، شته ، شب پره و پرندگان بافنده موثر است.

این سم به طور گسترده ای در مزارع نیشکر ، برنج ، ذرت مزرعه ای ، چغندر ، میوه های دانه دار و هسته دار ، مرکبات ، پسته ، پنبه ، زیتون ، قهوه ، کاکائو ، سبزیجات و انگور استفاده می شود.

این آفت کش با توجه به سمیت بالای آن برای کنترل پرندگان بافنده و سایر پرندگان آفت در بسیاری از نقاط جهان استفاده می شود. فنتيون همچنین  در گاو ، خوک و سگ برای کنترل شپش ، کک ، کنه ، مگس و سایر انگلهای خارجی استفاده می شود.

در میان نگرانی های مربوط به اثرات مضر بر محیط زیست ، به ویژه پرندگان ، سازمان غذا و دارو دیگر استفاده از فنتیون را تأیید نمی کند. با این حال این حشره کش به طور گسترده به شکل گرد و غبار ، کنسانتره قابل حل ، گرانول ، کنسانتره مایع ، کنسانتره اسپری ، ULV  و فرمولاسیون پودر قابل خیس کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار و موارد مصرف سم حشره کش فنتيون (لبايسيد)

این حشره کش به صورت محلول پاشی به ميزان ۲/۱ ليتر در هكتار  برای کنترل آفت سن گندم و محلول پاشی با دوز ۵/۱ در هزار برای درختان پسته استفاده می شود.

این آفت کش همچنین به نسبت‌ های مختلف از ۶۰ تا ۱۲۰۰ گرم در هکتار برای محصولات مختلف و مراحل مختلف رشد آفات مورد استفاده قرار می گیرد. این سم برای مصارف خانگی و همچنین کنترل آفات عمومی نیز بکار می رود.

با استفاده چندین باره از این سم گياه‌ سوزی اتفاق نمی افتد اما دیده شده که برخی از  واريته ‌های سيب و پنبه دچار آسیب دیدگی شده اند.

سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) برای چه آفاتی استفاده می شود؟
سم حشره کش فنتيون (لبايسيد) برای چه آفاتی استفاده می شود؟

ملاحظات زيست محيطی سم حشره کش فنتيون (لبايسيد)

ميزان سميت این حشره کش برای پستانداران۲۵۰ میلی‌ گرم بر کیلوگرم، برای پرندگان۲/۷ میلی‌ گرم بر کیلوگرم، برای ماهی ‌ها ۷/۲-۰۸۳/۰ میلی ‌گرم بر لیتر و برای دافنی ها ۷/۵ میکروگرم بر لیتر است.

با وجود نیمه عمر کوتاه در محیط ، سمیت لبایسید برای پرندگان ،  ماهی ها و بی مهرگان آبزی بسیار قابل توجه است. حتی در برخی از مناطق جهان که از این سم برای کنترل پرندگان آفت استفاده می کنند ، بسیاری از پرندگان وحشی غیر هدف نیز قربانی مسمومیت می شوند. همچنین مشخص شده است که زنبورها تحت تأثیر آلودگی فنتیون قرار می گیرند.

بنابراین بهتر است این سم به دریاچه ها ، روان آب ها و برکه ها راه پیدا نکند و باید از شستشوی ظروف سمپاشی و یا ریختن سم در فاضلاب خودداری کرد. این سم به شدت جذب ذرات خاک می شود و بقایای آن حدود ۴ تا ۶ هفته در خاک باقی می ماند و دچار آب شویی نمی شود.

تاثیرات سلامتی سم حشره کش فنتيون (لبايسيد)

اثرات سلامتی قرار گرفتن در معرض این سم در جمعیت عمومی بر اساس فراهمی زیستی آن کاملاً محدود است. شکل رایج قرار گرفتن در معرض فنتیون مربوط به شغل است و از طریق تماس پوستی یا استنشاق گرد و غبار و اسپری رخ می دهد.

یکی دیگر از راههای احتمالی آلودگی از طریق خوردن غذا است ، خصوصاً اگر اخیراً از این سم بر روی محصولات استفاده شده باشد. برای جلوگیری از این امر باید دوره کارنس سم در نظر گرفته شود تا زمان کافی برای تخریب سم قبل از برداشت وجود داشته باشد.

به طور معمول  بسته به نوع محصول دو تا چهار هفته زمان برای از بین رفتن بقایای این سم در محصولات زراعی لازم است.  مسمومیت با این سم در درجه اول به دلیل اثرات مهاری کولین استراز است.  مسمومیت حاد فنتیون منجر به میوز (تنگی مردمک) ، سردرد ، حالت تهوع / استفراغ ، سرگیجه ، ضعف عضلانی ، خواب آلودگی ، بی حالی ، تحریک یا اضطراب می شود.

اگر مسمومیت متوسط ​​یا شدید باشد ، منجر به گرفتگی قفسه سینه ، دشواری در تنفس ، فشار خون بالا ، درد شکم ، اسهال ، ترشح بزاق و تعریق زیاد خواهد شد. سمیت مزمن فنتيون تاکنون گزارش نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا