Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کاربردها و قیمت سم علف کش فورام سولفورون (اكوئيپ)

فورام سولفورون (foramsulfuron) یک علف کش سیستمیک انتخابی است که برای کنترل علف‌ های هرز در مزارع ذرت دانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. فورام سولفورون یک سم پس رویش است و برای  طیف وسیعی از علف های هرز پهن برگ و باریک برگ یک ساله مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کنترل علف های هرز در مزارع و باغ ها سموم علف کش مختلفی در دسترس است که با مکانیسم های مختلف رشد گیاهان ناخواسته را مهار می کنند. با استفاده از این سموم می توان به رشد مطلوبی در گیاهان مزرع دست یافت و بازدهی محصولات را افزایش داد.

اكوئيپ ساخت کشور آلمان است و قیمت خرید و فروش این علف کش در بازار بر حسب تغییرات قیمت دلار تغییر می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد.

مکانیسم اثر سم علف کش فورام سولفورون (اكوئيپ)

این سم متعلق به گروه سولفونیل اوره است و به محض محلول پاشی از طريق اندام‌ های هوايی گیاه جذب شده و توسط آوندهای چوبی و آبكش در کل ساختار گیاه پخش می شود. این سم با مهار فعالیت آنزیم استولاکتات سنتاز (ALS) که در بیوسنتز اسیدهای آمینه شاخه دار نقش دارد رشد علف های هرز را در مزارع ذرت دانه ای مهار می کند.

مقدار و موارد مصرف سم علف کش فورام سولفورون (اكوئيپ)

در ایران از این علف کش برای کنترل رشد علف‌ های هرز در مزارع ذرت دانه ای استفاده می شود. مقدار مصرف این سم ۲ تا ۵/۲ ليتر در هكتار در مرحله ۳ تا ۴ برگی ذرت است.

تاثیر این سم طی مدت ۴۸ ساعت پس از سمپاشی ظاهر می شود بدین ترتیب که ابتدا نقاط مريستمی  گیاه دچار زردی و نكروزه می شوند و پس از آن بخش های هوایی دچار زردی و نكروزه می شوند.

اولین علائم تاثیر این سم به شکل لکه های رنگ پریده و پراکنده روی برگ های علف های هرز ظاهر شده و ۱ تا ۳ روز پس از سمپاشی رشد علف ها بطور کامل متوقف می شود. برای تاثیرگذاری بهتر اگر ذرت و علف های هرز تحت تنش بودند سمپاشی  را تا مناسب شدن شرایط زمین زراعی به تعویق بیاندازید.

ملاحظات زيست محيطی سم علف کش فورام سولفورون (اكوئيپ)

ميزان سميت این علف کش برای پستانداران ۵۰۰۰ ميلی ‌گرم بر كيلوگرم است و ماندگاری آن در خاک حدود ۱۰ روز است.

ملاحظات عمومی سم علف کش فورام سولفورون (اكوئيپ)

برای سمپاشی حتما از لباس کار مخصوص و وسایل حفاظتی  مانند ماسک ، دستکش ، کلاه و عینک استفاده کنید تا تماس بدن با سم به حداقل برسد.

در صورت آلوده شدن لباس ها فورا آنها را عوض کرده و محل را با آب فراوان شستشو دهید. در صورت بروز علائم مسمومیت همچون سرگیجه ، سردرد ، تهوع و اختلال در بینایی فورا با همراه داشتن برچسب علف کش به مراکز درمانی مراجعه کنید.

سم را در محل خشک و خنک در بسته بندی اصلی و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا