Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کاربردها و قیمت سم علف کش دیوران (کارمکس)

دیوران یک علف کش سیستمیک عمومی از گروه فنیل اوره است که بیشتر برای از بین بردن علف‌ های هرز پهن ‌برگ و باريک برگ در مزارع پنبه و نيشکر مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام استفاده از این سم زمین باید مرطوب باشد تا اثر گذاری آن به حداکثر برسد.

این علف کش پس از سمپاشی از طریق ریشه و آوندهای چوبی در کل ساختار گیاه پخش شده و موجب کلروز و نکروز برگ ها و در نهایت مرگ گیاه می شود.

قیمت خرید و فروش دیوران که با نام تجاری کارمکس نیز در بازار شناخته می شود بر اساس مارک و نوسانات قیمت دلار متفاوت است و شما می توانید آنرا از فروشگاه های سموم کشاورزی خریداری نمایید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مکانیسم اثر سم علف کش دیوران (کارمکس)

این علف کش سیستمیک پس از سمپاشی به تمام قسمت های گیاه منتقل شده و با مهار عمل فتوسنتز در فتوسيستم ۲ موجب از بین رفتن طیف گسترده ای از علف های هرز می شود.

کاربردهای سم علف کش دیوران (کارمکس)

این علف کش در ایران برای مقابله با علف‌های هرز پهن ‌و باریک برگ در مزارع نيشکر و علف های هرز در مناطق غير زراعی مورد استفاده قرار می گیرد.

در سایر کشورها از این سم برای کنترل علف‌ های هرز يکساله و چند ساله در مارچوبه، انگور کشمشی، باغ‌ های سيب، هلو، علف‌های هرز پهن ‌برگ در بین درختان و بوته‌ ، قلمستان ‌ها ،گياهان زينتی خشبی، اراضی آيش، اراضی که برای رشد و تکثير مناسب نمی باشند، اراضی با خاک‌های مرطوب، مناطق درختكاری شده و دارای بوته‌های چوبی استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای این علف کش کنترل علف‌های هرز يکساله در درختان و بوته‌ های همزيست، علف‌ های يکساله چمن در حد واسط درختان، زمين های غير قابل  کشت و اطراف ساختمان های واقع در مناطق زراعی ، مکان های صنعتی  و از بین بردن علف های هرز مختلف در حاشيه جاده‌ها و مسيرهای راه آهن است.

کاربردها و قیمت سم علف کش دیوران (کارمکس)

مقدار و نحوه مصرف سم علف کش دیوران (کارمکس)

کارمکس یک علف کش عمومی است که می توان از آن برای ريشه کنی کليه علف‌ های هرز در هر زمان از سال استفاده کرد ولی بهترين نتيجه هنگام سمپاشی در اواخر زمستان و اوايل بهار بدست می آید. بطورکلی استفاده از این سم به مقدار ۵/۱ تا ۳ کيلوگرم در هکتار قبل از رويش علف ‌های هرز توصیه می شود.

توجه داشته باشید که برای کسب بهترين نتيجه هنگام سمپاشی خاک باید مرطوب باشد و يا کمی بعد از سمپاشی بارش باران اتفاق بیافتد. ماندگاری این سم در خاک‌ هایی با محتوای مواد آلی زياد و یا دارای بافت سنگين کاهش می يابد.

استفاده از مخلوط ديوران و بروماسيل (۲۷% + ۵۱%) با نام تجارتی کرواردو ۸۰% پودر وتابل به ميزان ۴ کيلو در هکتار فقط برای خزانه مرکبات توصيه می شود. از این علف کش به هیچ وجه روی نهال‌ های کمتر از ۲ سال و ساير باغ های ميوه استفاده نکنید.

حداکثر دفعات مصرف سم در زمين‌ های غير زراعی با بالاترين دوز یکبار در سال و برای از بین بردن علف های اطراف درختان و بوته ‌ها با کمترين دوز یکبار در سال است. از این علف کش با کمترين دوز يک بار در سال برای باغ های سيب و هلو و دو بار در سال برای انگور کشمشی استفاده می شود.

 

ملاحظات اختصاصی سم علف کش دیوران (کارمکس)

اين علف‌ كش را بيشتر در خزانه مرکبات و به ندرت  در باغ های سيب، گلابی و هلو مورد استفاده قرار می دهند. هنگام مصرف این سم حتی الامکان از سمپاشی شاخ و برگ های نهال‌ ها خودداری کنید.

برای کنترل علف‌ های هرز زمستانه در يونجه ، سمپاشی را در فصل پائيز و پس از شروع خواب يونجه انجام دهید و از کاربرد اين علف ‌کش در زمين ‌های يخ زده خودداری کنید.

از مصرف دوزهای غير انتخابی سم در نزديکی و يا روی گياهان حساس خودداری کنید چون ممکن است در اثر آبشویی یا باران شویی با ريشه‌ ها تماس پيدا کنند. از کاربرد اين علف ‌كش در اطراف درختان و بوته‌ هایی موجود در خاک‌ های خيلی سبک يا شنی و يا در خاک‌ هایی با کمتر از ۱ درصد مواد آلی خودداری کنید.

در زمين ‌هایی که در آنها کشت صورت نمی گيرد، می توان این علف‌ کش در هر زمان مورد استفاده قرار داد. علف کش دیوران برای انگور قبل از شکفته شدن جوانه و برای مارچوبه قبل از جوانه ‌‌زنی بکار می رود. سمپاشی در اطراف درختان و بوته‌ ها در اواخر زمستان يا اوايل بهار انجام شود. در خاک هایی با بافت سنگين سمپاشی باید بين ماه‌های بهمن تا اردیبهشت صورت بگیرد.

استفاده از این سم برای درختان و بوته‌ هایی با کمتر از ۵ سانتيمتر ارتفاع و همچنين آنهايی که کمتر از ۱۲ ماه است کاشته شده اند و همچنین  در مناطقی که بوته‌ ها و درختان در حال رشد هستند، ممنوع است. اين علف ‌كش را بر روی انواع مختلف چمن و يا مناطق مشابه مورد استفاده قرار ندهید.

مقدار و نحوه مصرف سم علف کش دیوران (کارمکس)
مقدار و نحوه مصرف سم علف کش دیوران (کارمکس)

نکات مهم در رابطه با سم علف کش دیوران (کارمکس)

در زمین هایی که علف کش دیوران مصرف شده نباید محصولات حساس مثل سبزيجات را حداقل برای ۲ سال کشت کرد.

محصولات رشد يافته نبايد حداقل تا ۱۲ ماه بعد از مصرف این سم در زمین زراعی کاشته شوند. احتمال خسارات دیدن كليه محصولات زراعی و گیاهان زينتی حساس هنگام استفاده از این سم وجود دارد.

ملاحظات زيست محيطی سم علف کش دیوران (کارمکس)

ميزان سميت کارمکس برای پستانداران ۳۴۰۰ ميلی ‌گرم بر كيلوگرم ، برای پرندگان ۱۷۳۰ تا ۵۰۰۰ ميلی ‌گرم بر كيلوگرم و برای ماهی ‌ها ۶/۵ تا ۲۵ ميلی ‌گرم بر ليتر است.

بنابراین این سم برای ماهی ‌ها و ساير موجودات آبزی خطرناک است و نباید آب‌ های سطحی يا نهرها را با ظروف آلوده به اين علف ‌كش آلوده کنید. ولی سميت اين علف‌ كش برای پستانداران بسیار پايين است.

توجه داشته باشید که بذرهای ضدعفونی شده با این علف کش برای جانوران وحشی سمی و خطرناک است. استفاده از کارمکس در محصولات حساس می ‌تواند موجب بروز خسارت شود. این علف کش حركت بسيار محدودی در خاک دارد و ماندگاری آن در خاک ۳ تا ۶ ماه است.

روش نگهداری سم علف کش دیوران (کارمکس)

این علف کش را در جای خشک و خنک و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی در بسته بندی اصلی نگهداری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا