Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با سم علف کش ترباسیل (سینبار) و کاربردهای آن

ترباسیل که با نام تجاری سینبار نیز شناخته می شود یک علف‌ کش انتخابی و سیستمیک متعلق به  گروه سموم اوراسیل است. این علف کش برای کنترل طیف گسترده ای از علف های  هرز يکساله و چند ساله مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از مقادير بيشتر این علف کش برای کنترل علف‌ هاى هرز دائمى تثبيت شده نیز موثر است.

این سم بیشتر از طریق ریشه ها و تاحدودی نیز از طریق شاخ و برگ جذب شده و با کلروز و نکروز شدن برگ ها علف های هرز را از بین می برد. در ایران از این سم بیشتر برای کنترل علف‌ های هرز در مزارع نیشکر و باغ های میوه استفاده می شود.

قیمت خرید و فروش ترباسیل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و شما به راحتی می توانید آنرا از فروشگاه های سموم کشاورزی تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

مکانیسم اثر سم علف کش ترباسیل (سینبار)

پس از محلول پاشی اين علف ‌کش توسط ريشه و مقدار کمی نیز از طریق شاخ و برگ جذب می شود. ترباسيل پس از انتقال از طريق آپوپلاست با مهار فتوسنتز از رشد علف های هرز جلوگیری می کند. این سم قبل از رویش براى کنترل علف‌هاى هرز در حال جوانه ‌زنى و پس از رویش برای از بین بردن علف های هرز موجود مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای سم علف کش ترباسیل (سینبار)

در ایران از این علف کش برای کنترل علف های هرز مزارع نیشکر و باغ های میوه و در سایر کشورها برای از بین بردن علف ‌های هرز در مزارع  دو لپه ای و تک لپه ای یکساله و در سبزیجاتی همچون ریحان، برگ بو، پیازکوهی، گشنیز، شوید، رازیانه، شنبلیله، کیک واش، کاشم گل گاوزبان، بابونه، زیره سیاه، گردمنه ، مرزنگوش، نعناع، جعفری، علف‌ های حفاظت شده،  مرزه، ترشک، ترخون، آویشن رزماری و گل مریم استفاده می شود.

مقدار و زمان مصرف سم علف کش ترباسیل (سینبار)

مصرف علف کش سینبار به صورت پیش رویشی و یا بعد از رویش علف هرز به میزان ۱ تا ۴ کیلوگرم در هکتار بسته به نوع علف هرز توصیه می شود.

بارندگی  و رطوبت کافی خاک برای نفوذ سم به داخل خاک و اطراف ریشه علف ‌های هرز ضروری است بنابراین مصرف این علف کش در ابتدای بهار بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. حداکثر دفعات سمپاشی با این علف کش یک بار در سال است.

آشنایی با سم علف کش ترباسیل (سینبار) و کاربردهای آن
آشنایی با سم علف کش ترباسیل (سینبار) و کاربردهای آن

ملاحظات اختصاصی سم علف کش ترباسیل (سینبار)

از این علف کش نباید روی خاک ‌های شنی، شنی لومی و خاک‌ هایی که کمتر از ۱ درصد مواد آلی دارند، استفاده کرد. از این سم فقط برای مزارع کشت گیاهانی استفاده کنید که بر روی برچسب سم ذکر شده است چون در غیر این صورت ممکن است باعث خسارت شود.

آخرین نوبت سمپاشی با علف کش سینبار در بهار و قبل از رویش علف‌های هرز است. این سم خاصیت انتخابی محدودی برای گیاهان زراعی دارد. بقایای علف‌ کش می تواند به گیاهان زراعی موجود در مزرعه آسیب برساند. توجه داشته باشید که برخی از واریته‌ های نیشکر نسبت به این سم حساس هستند.

ملاحظات زیست محیطی سم علف کش ترباسیل (سینبار)

میزان سمیت  برای پستانداران ۵۰۰۰ میلی ‌گرم بر کیلوگرم ، برای پرندگان ۳۱۴۵۰ میلی‌ گرم بر کیلوگرم و برای ماهی ‌ها ۸۶ میلی‌ گرم بر لیتر است. برای آلوده نکردن محل زندگی آبزیان از آلوده کردن آب های سطحی با سمپاشی و ظروف آلوده به سم خودداری کنید.

ملاحظات عمومی سم علف کش ترباسیل (سینبار)

هنگام سمپاشی از تجهیزات حفاظت شخصی مانند ماسک ، دستکش ، کلاه و عینک استفاده کنید تا تماس سم با بدن به حداقل برسد. در صورت تماس علف کش با بدن فورا لباس های آلوده را عوض کرده و محل را با آب فراوان شستشو دهید.

در صورت بروز علائم مسمومیت از قبیل گیجی ، سردرد ، تهوع و اختلال در بینایی فورا با در دست داشتن برچسب سم به مراکز درمانی مراجعه کنید. سم را در جای خشک و خنک در بسته بندی اصلی و به دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا