Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم کادوزفوس (راگبی) چیست و چگونه مصرف می شود؟

کادوزفوس (cadusafos) یک سم نماتدکش تماسی – گوارشی است که بیشتر برای از بین بردن نماتودهای ریشه ‌گره ‌ای در پسته استفاده می شود. این سم با ایجاد اختلال در سیستم عصبی باعث از بین رفتن نماتودها شده و مانع خسارت دیدن محصولات کشاورزی می شود.

نماتدها از جمله بیماری های خاکزی هستند که با از بین بردن گیاهان، بازدهی محصولات زراعی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. این آفات کرم های لوله ای هستند که ریشه گیاهان را درگیر کرده و در تمام دنیا به آنها مبارزه می شود زیرا هیچ گیاهی از حمله آنها در امان نیست.

کادوزفوس که با نام تجاری راگبی نیز در بازار شناخته می شود یکی از سموم شیمیایی است که برای از بین بردن نماتودها مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت خرید و فروش این سم به عوامل مختلفی بستگی دارد و با تغییرات قیمت ارز در بازار تغییر می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مکانیسم اثر سم نماتدکش کادوزفوس (راگبی)

این سم با مهار آنزیم استیل کولین استراز و با تحریک مداوم رشته های عصبی باعث فلج شدن نماتدها شده و با از بین بردن امکان تحرک و باز ماندن از تغذیه آنها را از بین می برد.

کاربردهای سم نماتدکش کادوزفوس (راگبی)

کادوزفوس در واقع یک حشره کش و نماتوسید ارگانوفسفات است که برای کنترل نماتدها ، کرم های حلقوی و حشرات خاکزی در موز ، مرکبات ، ذرت ، سیب زمینی ، توتون ، نیشکر و سبزیجات استفاده می شود. Cadusafos موثرترین نماتد کش است. سم راگبی در ایران برای از بین بردن و کنترل نماتدهای ریشه‌ گره ‌ای در پسته و نماتد مولد زخم ریشه در چای مورد استفاده قرار می گیرد.

سم کادوزفوس (راگبی) چیست و چگونه مصرف می شود؟
سم کادوزفوس (راگبی) چیست و چگونه مصرف می شود؟

مقدار و نحوه مصرف سم نماتدکش کادوزفوس (راگبی)

این سم برای کنترل نماتد ریشه ‌گره ‌ای در پسته به شکل محلول‌ پاشی به نسبت ۱۵ گرم در هر متر مربع در خاک باغ های پسته مورد استفاده قرار می گیرد.

برای از بین بردن نماتدهای مولد زخم ریشه در چای نیز به نسبت ۵ گرم در هر متر مربع به صورت محلول‌ پاشی در خاک مزارع کشت چای مورد استفاده قرار می گیرد.

ملاحظات زیست محیطی سم نماتدکش کادوزفوس (راگبی)

میزان سمیت نماتدکش کادوزفوس برای پستانداران ۱/۳۷ میلی‌ گرم بر کیلو گرم ، برای پرندگان ۱۶ میلی ‌گرم بر کیلوگرم ، برای ماهی ‌ها ۱۳/۰ میلی ‌گرم بر لیتر و برای دافنیا ۶/۱ میکروگرم بر لیتر است.

بنابراین به دلیل خطرناک بودن این سم برای آبزیان و ماهی ها از شستشوی ظروف آلوده به سم در آب های روان و جاری خودداری کنید.

ملاحظات عمومی سم نماتدکش کادوزفوس (راگبی)

مانند همه سموم شیمیایی هنگام استفاده از این سم از دستکش ، ماسک و وسایل حفاظتی استفاده کنید تا امکان تماس سم با بدن به حداقل برسد.

در صورت مشاهده علائم مسمومیت از جمله اختلال در بینایی ، تهوع ، سرگیجه ، سردرد ، مشکلات تنفسی و هر علائم مشکوک دیگری فورا با همراه داشتن برچسب سم به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید. سم را در بسته بندی اصلی و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا