Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کود میکرو چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

کود میکرو کودی است که حاوی عناصر کمیاب مانند بور ، مس ، منگنز ، روی و کبالت است یعنی موادی که گیاهان به مقدار کم به آنها نیاز دارند. این کودها با توجه به عنصر کمیابی  که در آن ها موجود است متمایز می شوند. کودهایی نیز وجود دارد که  چند عنصر مغذی در آنها  وجود دارد و حاوی دو یا چند عنصر کمیاب نیز می باشند. جالب است بدانید نمک عناصر کمیاب ، مانند مواد زائد صنعتی (سرباره یا دوغاب) ، فریتس (آلیاژهای نمک با شیشه) و کلات ها (ترکیبات مواد آلی با فلزات ، مانند روی و مس) به عنوان کود های میکرو یا کود های ریز مغذی  استفاده می شوند.

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد کود میکرو است. اگر تصمیم به خرید کود میکرو دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش کود میکرو در بازار محصولات کشاورزی و سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان کود میکرو در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت محصولات کشاورزی هستند؛ قیمت کود میکرو  نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش کود میکرو به روزرسانی می‌شود.

کودهای میکرو کمبود مواد ریزمغذی موجود در خاک را اصلاح می کنند. کود های میکرو به عنوان کلات های غیر آلی، مصنوعی و مجتمع های آلی طبیعی طبقه بندی می شوند. کودهای میکرو از نظر فیزیکی ، واکنش شیمیایی ، هزینه و در دسترس بودن به میزان قابل توجهی متفاوت هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک بیشتر با این کودها آشنا می شویم لطفا همراه ما باشید.

کاربرد و مزایای کود میکرو

روش های کاربرد این کودها شامل اختلاط آنها با کودهای نیتروژن (N) فسفر، (P)  و پتاسیم (K )، ترکیب عمده با کودهای دانه ای یا پوشاندن آنها ، یا مخلوط میکرو کودها با کودهای مایع است. واکنش های شیمیایی بین کود های میکرو و یک یا چند جز کودهای کشاورزی مانند N ‐ P ‐ K می تواند در حین ساخت ، ذخیره سازی یا پس از استفاده در خاک رخ دهد.

مصرف ریز مغذی ها در مقایسه با مقدار کودهای N ، P و K که برای محصولات سالانه اعمال می شود بسیار کم است  و کمتر از ۱٪ از کل فروش کود در ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. همچنین برخی از محصولات فرعی صنعتی به دلیل هزینه های پایین تر ، به عنوان کود های میکرو استفاده می شوند.

ریز مغذی ها نقش بسزایی در اطمینان از تغذیه متعادل گیاهان دارند. کمبود هر یک از ریز مغذی ها ممکن است رشد گیاه را محدود کند. بسیاری از محصولات کودهای میکرو در بازار موجود هستند و به دلیل نیاز کم ، معمولاً به همراه کودهای NPK استفاده می شوند.

تاریخچه استفاده از کود های میکرو

اولین آزمایشات در روسیه و مناطق اطراف آن که تأثیر مفید کودهای میکرو یا ریز مغذی را بر رشد و نمو گیاهان نشان می دهد ، در نیمه دوم قرن نوزدهم انجام شد. با این حال ، این کود ها پس از سال ۱۹۳۰ به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفتند ، اگرچه مقدار زیادی از داده ها در مورد اهمیت آنها برای افزایش بازدهی محصول قبلا جمع آوری شده بود. از جمله کشورهایی که به طور گسترده از کودهای میکرو استفاده کرده اند (عمدتا پس از سال ۱۹۴۰) ایالات متحده آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، سوئد ، جمهوری فدرال آلمان ، جمهوری دموکراتیک آلمان ، لهستان ، بلغارستان ، ایتالیا و ژاپن هستند.

کود میکرو چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟
کود میکرو چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

انواع ریز مغذی ها موجود در کودهای میکرو

آهن

از عنصر آهن موجود در کود برای رشد محصولات و تولید مواد غذایی ضروری استفاده می کنند. گیاهان آهن را به  شکل کاتیون  (Fe²⁺ ) خود جذب می کنند. آهن جز بسیار مهمی از واکنش های مرتبط با انتقال انرژی ، کاهش و تثبیت نیتروژن و تشکیل لیگنین است.

نیکل

عنصر نیکل موجود در کود را در اواخر قرن بیستم به لیست مواد مغذی ضروری گیاه اضافه کردند. نیکل در متابولیسم گیاه از اهمیت زیادی برخوردار است. بدون وجود نیکل ، تبدیل اوره غیرممکن خواهد بود. نیکل  در مقادیر بسیار کمی مورد نیاز است ، به نظر می رسد سطح بحرانی آن در حدود ۱.۱ ppm باشد.

مولیبدن

مولیبدن موجود در کود عنصر بسیار کمیابی می باشد که در خاک یافت می شود و برای سنتز و فعالیت آنزیم نیترات ردوکتاز مورد استفاده قرار می گیرد. مولیبدن برای انجام واکنش تثبیت نیتروژن همزیست توسط باکتری های ریزوبیا در ماژول های ریشه حبوبات حیاتی است. با توجه به اهمیت مولیبدن در بهینه سازی رشد گیاه ، خوشبختانه کمبود مولیبدن در اکثر مناطق زراعی کشاورزی نادر است.

بور

عنصر بور موجود در کود در محلول های خاک به صورت آنیون BO₃⁻³   توسط گیاهان استفاده می شود. بور یکی از مهمترین ریز مغذی ها  است که بر پایداری غشا تأثیر می گذارد ، بور از یکپارچگی ساختاری و عملکرد غشاهای سلول های گیاهی پشتیبانی می کند. علائم کمبود بور ابتدا در نقاط رشد گیاه  ظاهر می شود و انواع خاصی از خاک ها بیشتر در معرض کمبود بور می باشند.

منگنز

عنصر منگنز موجود در کود به عنوان بخشی از سیستم های آنزیمی در گیاهان عمل می کند.  منگنز مسئول چندین واکنش مهم متابولیکی در گیاه است و نقش مستقیمی در فتوسنتز دارد. منگنز ضمن افزایش در دسترس بودن فسفر (P )و کلسیم (Ca )، جوانه زنی و بلوغ را تسریع می کند.

مس

عنصر مس موجود در کود آنزیم های گیاه را فعال کرده و واکنش ها را در چندین فرآیند دخیل در رشد گیاه کاتالیز می کند. وجود مس ارتباط نزدیکی با تولید ویتامین A دارد و به اطمینان از سنتز موفقیت آمیز پروتئین کمک می کند.

فلز روی

عنصر روی موجود در کود توسط گیاهان به صورت کاتیون Zn⁺² جذب می شود. فلز روی یکی از اولین ریز مغذی هایی بود که برای گیاهان ضروری شناخته شده و معمولاً  نبود آن در خاک تولید محصول را کاهش می دهد. اگرچه روی فقط در مقادیر کم مورد نیاز است اما بازده زیاد محصول  بدون آن غیرممکن است.

کلر

عنصر کلر موجود در کود به صورت آنیون کلرید (Cl- ) توسط گیاهان جذب می شود. عنصر کلر در انجام  واکنش های انرژی زا در گیاه نقش دارد. بیشتر خاک های حاوی کلر از نمک محبوس شده در مواد مادر ، آئروسل های دریایی و انتشارات آتشفشانی حاصل می شوند. آنیون کلر به عنوان ریز مغذی طبقه بندی می شود و برای  گیاهان در مقادیر کم مورد نیاز است.

کود میکرو چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟
کود میکرو چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

مخلوط کردن کودهای میکرو با انواع کودها

متداول ترین روش کاربرد ریز مغذی ها برای رشد محصولات ، مخلوط شدن با خاک است. میزان کاربردهای توصیه شده  برای این مواد  معمولاً کمتر از  ۴.۵ کیلو گرم در هر هکتار است (به صورت اساسی) ، بنابراین استفاده یکنواخت از منابع ریز مغذی به طور جداگانه در این زمینه دشوار است. بنابراین هر دو کود دانه ای و مایع NPK معمولاً به عنوان حامل ریز مغذی ها استفاده می شوند. استفاده از عناصر کم مصرف با کودهای مخلوط یک روش مناسب برای استفاده است و توزیع یکنواخت تری را با تجهیزات کاربردی معمولی امکان پذیر می کند. چهار روش استفاده از عناصر کم مصرف با کودهای مخلوط عبارتند از:

مخلوط کردن با کودهای دانه ای: مخلوط کردن در هنگام تولید منجر به توزیع یکنواخت ریز مغذی ها در کل کودهای NPK گرانولی می شود.

مخلوط کردن انبوه با کودهای دانه ای:  بیشتر کود ها به صورت فله ای تولید می شوند و میزان ریز مغذی های پیشنهادی را فراهم می کنند. متأسفانه ، تفکیک عناصر غذایی مورد نیاز در این کودها امکان پذیر نمی باشد که منجر به توزیع مواد مغذی غیر یکپارچه می شود. برای رفع این عیب آنها را با کودهای ریز مغذی حاوی عنصر مورد نیاز مخلوط می کنند.

پوشش روی کودهای دانه ای: پوشش دادن ریز مغذی های پودر شده روی کودهای NPK گرانول احتمال جداسازی را کاهش می دهد.

مخلوط شدن با کودهای مایع: در حال حاضر مخلوط کردن ریز مغذی ها با کودهای مایع به روشی محبوب برای استفاده از این نوع کودها  تبدیل شده است. به خاطر داشته باشید ، قبل از اقدام به مخلوط کردن مخزن ریز مغذی ها با کودهای مایع  باید آزمایشات سازگاری انجام شود. از کودهای معلق نیز به عنوان حامل ریز مغذی استفاده می شود.

روش محلول پاشی کود میکرو

از اسپری های محلول برای استفاده از ریز مغذی ها ، به ویژه آهن و منگنز ، برای بسیاری از محصولات استفاده گسترده ای می شود. نمکهای غیر آلی محلول معمولاً به اندازه کلات های مصنوعی در محلول پاشی موثر هستند ، بنابراین نمک های غیرآلی معمولاً به دلیل هزینه کمتر انتخاب می شوند. کمبود ریز مغذی های مشکوک ممکن است با آزمایشات محلول پاشی با یک یا چند ریز مغذی تشخیص داده شود ، اما نمونه برداری از بافت خاک رایج ترین روش برای تعیین کمبودها در طول فصل رشد است. اصلاح علائم کمبود معمولاً در چند روز اول اتفاق می افتد و سپس می توان کل منبع را با منبع ریز مغذی مناسب اسپری کرد.

مزایای اسپری های محلول پاشی

  • میزان کاربرد آن بسیار بیشتر از کاربرد کودها به صورت مخلوط در خاک است.
  • استفاده از آن یکنواخت است و  به راحتی انجام می شود
  • دریافت مواد ریز مغذی مورد استفاده گیاه تقریباً سریع می باشد
  •  می توان کمبودها را در طول فصل رشد اصلاح کرد.

معایب محلول پاشی کودهای میکرو

  • اگر غلظت نمک اسپری شده  بیش از حد زیاد باشد ، ممکن است باعث  سوختگی برگ ها شود
  • وقتی گیاهان کوچک هستند سطح برگ برای جذب محلول پاشی کافی نیست
  •  تقاضای مواد مغذی اغلب زیاد است و نیازمند مصرف چند باره است
  • امکان باقی ماندن مقدار کمی محلول پاشی روی  گیاه وجود دارد
  • در صورت نیاز به بیش از یکبار اسپری  کردن ، هزینه های استفاده بیشتر می شود مگر اینکه بتوان آنها را با اسپری آفت کش مورد نیاز ترکیب کرد.
کود میکرو چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟
کود میکرو چیست و در چه مواردی مصرف می شود؟

درصد ریز مغذی های موجود در کودهای میکرو

آهن

استفاد از عنصر آهن در خاک آنچنان موثر نیست ، بنابراین اسپری های محلول پاشی روش پیشنهادی برای استفاده هستند. از برنامه های اسپری محلول ۳ تا ۴٪ FeSO₄ در ۲۰ تا ۴۰ گالن در هکتار برای اصلاح کمبود آهن استفاده می شود. میزان استفاده باید آنقدر زیاد باشد که بتواند شاخ و برگ را خیس کند.

برای اصلاح کلروز آهن ممکن است بیش از یک مورد محلول پاشی مورد نیاز باشد. گنجاندن عامل پخش کننده چسبنده در اسپری برای بهبود چسبندگی اسپری به شاخ و برگ گیاه برای افزایش جذب آهن توسط گیاه پیشنهاد داده می شود.

بور

میزان مصرف بور توصیه شده برای گیاه نسبتاً کم است (۰.۵ تا ۲ پوند در هکتار) ، اما باید به دقت اندازه گیری شود زیرا دامنه بین کمبود بور و سمیت در اکثر گیاهان بسیار محدود است. استفاده یکنواخت از بور در مزرعه به همین دلیل بسیار مهم است. کودهای NPK بورون شده (آنهایی که دارای منابع بور هستند و در کارخانه به این کودها خورانده می شود ) کاربرد یکنواخت تری نسبت به اکثر کودهای مخلوط شده توده ای را تضمین می کنند. اسپری های محلول نیز استفاده نسبتاً یکنواخت را تضمین می کنند ، اما هزینه های آن به طور کلی بیشتر است.

آزمایشات خاک باید در برنامه های استفاده از بور گنجانده شود ، از این آزمایشات ابتدا برای ارزیابی سطح بور موجود در خاک  ، و بعداً برای تعیین اثرات احتمالی باقیمانده (تجمع) بور در خاک استفاده می کنند. رایج ترین آزمایش خاک برای بور ، آزمایش محلول در آب گرم است. انجام این آزمایش نسبت به سایر آزمایشات ریز مغذی خاک دشوارتر است ، اما بیشتر داده های بدست آمده پاسخ بور با آن ارتباط مستقیم دارند.

مس

میزان مس توصیه شده از ۳ تا ۱۰ پوند در هکتار به صورت CuSO₄ یا CuO ریز آسیاب شده است. اثرات باقیمانده مس استفاده شده بسیار مشخص است  و این اثرات  تا هشت سال پس از استفاده مشاهده خواهند شد. به دلیل این اثرات باقیمانده ، آزمایش خاک برای نظارت بر تجمع احتمالی مس در سطوح سمی در خاک هایی که کودهای مس استفاده می شود ، ضروری است.

از آنالیزهای گیاهی همچنین می توان برای کنترل سطح مس در بافت های گیاه استفاده کرد. وقتی سطح موجود بیش از محدوده کمبود باشد ، کاربردهای مس باید کاهش یا قطع شود.

فلز روی

میزان توصیه شده استفاده از فلز روی معمولاً از ۱ تا ۱۰ پوند در هر هکتار است. از آن می توان به صورت همزمان با کودهای دیگر استفاده کرد، اما استفاده از آن به صورت  محلول پاشی نیز موثر می باشد.

همانند عنصر مس ، اثرات باقیمانده روی محصول قابل توجه است ، حداقل ۵ سال پس از استفاده ، می توان اثرات باقی مانده آن را  یافت کرد. به دلیل این اثرات باقیمانده ، بسیاری از ایالت ها میزان توصیه شده روی را کاهش داده اند.

منگنز

میزان مصرف توصیه شده منگنز ۲ تا ۲۰ پوند در هکتار است. استفاده همزمان از منابع منگنز با کودهای اسید ساز منجر به استفاده کارآمدتر از منگنز کاربردی می شود زیرا میزان اکسیداسیون منگنز اعمال شده به فرم چهار ظرفیتی غیرقابل دسترس (مانند MnO₂ ) کاهش می یابد.

به همین دلیل هیچ اثر باقیمانده ای از منگنز اعمال شده وجود ندارد ، بنابراین برنامه های کاربردی سالانه مورد نیاز است. از محلول های  پاششی حاوی  MnSO₄ نیز استفاده می شود.

مولیبدن

میزان مولیبدن توصیه شده بسیار کمتر از سایر عناصر ریز مغذی است ، بنابراین استفاده یکنواخت از آن بسیار مهم است. کودهای فسفات مولیبدن قبل از کاشت یا مراتع برای اصلاح کمبود مولیبدن استفاده می شود. منابع محلول مولیبدن نیز می توانند قبل از خاک ورزی بر روی سطح خاک پاشیده شوند تا کاربرد یکنواختی حاصل شود.

تیمار بذر رایج ترین روش کاربرد مولیبدن است. منابع مولیبدن با یک ماده چسبنده و یا نرم کننده روی دانه پوشانده می شوند. این روش کاربرد یکنواخت را تضمین می کند. بهترین کود میکرو کودی است که همه عناصر کمیاب را همراه با سایر عناصر ریزمغذی دیگر تامین کند.

بازار جهانی خرید و فروش کود میکرو

انگلستان یکی از بازارهای عمده کود های میکرو در منطقه است. میزان کمبود ریز مغذی در خاک در کشور انگلستان  طی سالها به طور مداوم در حال افزایش بوده است ، زیرا محصولات با نیتروژن و با بازده بالاتر تعداد زیادی از عناصر خاک را از بین می برد. بنابراین ، این امر تقاضا برای کود های میکرو در کشور را افزایش می دهد.

کمبود روی در ۱۰-۱۵٪ محصولات زراعی مشاهده می شود ، عمدتا در خاک های شنی با pH بالا ، در حالی که کمبود مولیبدن فقط با خاک های اسیدی در ارتباط است ، جایی که گفته می شود باعث بیماری معروف به “دم سفید” می شود. قیمت کود میکرو معدنی با قیمت کود میکرو کلاسیک که شامل طیف کاملی از ریزمغذی هاست متفاوت است. کود میکرو کلاسیک ، کود میکرو تک، کود میکرو پودری ، کود میکرو اگرین  و کود میکرو زرد هر یک با قیمت های مختلفی در بازار موجود هستند.

 

قیمت کود میکرو

قیمت خرید و فروش کود میکرو  برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت کود میکرو مورد نظر خود را خریداری نمایید.

فروش ‌کود میکرو

برای اطلاع از قیمت فروش کود میکرو از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان و مراکز خرید و فروش کود میکرو در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید کود میکرو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا