Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

از خواص قیسی و زرد آلو برای سلامتی چه می دانید؟

خواص قیسی و زرد آلو برای سلامتی بسیار زیاد است زیرا حاوی املاح و ویتامین های مفید بسیاری هستند. زردآلو یک میوه تابستانی بی نظیر است که پس از خشک شدن به قیسی تبدیل می شود و می توان در همه فصل های سال از آن استفاده کرد.

فیبر بالا و طبیعت خنک قیصی و زرد آلو برای رفع مشکلات گوارشی از جمله یبوست بسیار مفید است. زرد آلو سرشار از آنتی اکسیدان است بنابراین برای پیشگیری از بیماری ها و همچنین مقابله با سرطان فوق العاده است.

حدود ۲۰۰ گونه است زردآلو در دنیا وجود دارد و اکثر زردآلوهایی که می خوریم از انواع زردآلو معمولی به دست می آیند. خاستگاه این درخت را باید آسیای مرکزی در منطقه ترکستان دانست که در شرق دریای خزر قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص قیسی و زرد آلو در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

کاربرد و خواص قیسی و زرد آلو

زردآلو میوه های زرد یا نارنجی مایل به قرمز به قطر حدود ۳ یا ۴ سانتی متر و طول ۸ سانتی متر است اگرچه میوه های بزرگتر هم وجود دارد. گوشت آن زرد رنگ است و روی هسته را می پوشاند. درخت زردآلو معمولی عمدتا برای تولید زرد آلو پرورش داده می شود. میوه ها را می توان به صورت خام، شربت، مربا یا به عنوان زردآلو خشک (معروف به قیصی) مصرف کرد. صنعت آب میوه اغلب از این میوه برای تولید آبمیوه هایی با کیفیت انحصاری استفاده می کند یا آن را با سایر آب میوه هایی که زردآلو با رایحه ها و قندهایش به آن کمک می کند، مخلوط می کند.

کشورهای تولید کننده اصلی قیصی و زرد آلو

درخت زردآلو برای رشد و تولید میوه به آب و هوای بسیار خاصی نیاز دارد. این درخت به یک بهار گرم و بدون یخبندان نیاز دارد. برای درختی که خیلی زود شکوفا می ‌شود دمای سرد -۲ درجه سانتی‌گراد یا کمتر گل‌ها را از بین می برد.

از طرفی درختی است که در زمستان نیاز به سرما دارد تا در این فصل خفته بماند. از این نظر گونه هایی وجود دارند که تا ۵۰- درجه سانتیگراد را تحمل می کنند. درخت زردآلو رطوبت بیش از حد در هنگام گلدهی و میوه دهی را دوست ندارد، زیرا عامل بسیاری از بیماری های ناشی از قارچ است.

این درختان به خوبی با آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های سرد و تابستان های معتدل سازگار شده اند. در کشورهای دیگر با زمستان ‌های بسیار سرد اما با تابستان ‌های معتدل ‌تر نیز گونه‌ هایی وجود دارد.

اولین کشور پیشرو جهان در تولید زردآلو ترکیه با بیش از ۲۰ درصد تولید جهانی است. پس از آن ایران با ۱۰ درصد تولید قرار دارد. ایتالیا با ۵ درصد اولین کشور اروپایی است و اسپانیا با ۴ درصد دومین کشور پر بازده در این قاره است. در آفریقا کشوری که بیشتر زردآلو تولید می کند مراکش با ۳ درصد تولید جهانی است. در آمریکا، ایالات متحده به همین میزان تولید می کند. سایر کشورهای تولید کننده در آسیا پاکستان (۵%)، سوریه (۴%) چین (۳%) هستند.

انواع زرد آلو
انواع زرد آلو

انواع زرد آلو

از جمله ارقام اصلی زردآلو که در بازار یافت می شود موارد زیر است:

Canine: میوه درشت، بسیار آبدار و معطر است. دارای گوشتی نرم و به رنگ زرد کمی به مایل به قرمز است. این یکی از محبوب ترین گونه های اسپانیایی است.

Moniqui: نوعی زردآلو زودرس است که تقاضای زیادی دارد. میوه هایی با اندازه متوسط با گوشت سفید و پوست کرم تولید می کند.هسته دارای بافت سخت و کمی تلخی است.

Búlida: یکی دیگر از گونه های اسپانیایی است که رنگ آن زرد مایل به قرمز، بافت قوی و محتوای قند و عطر بالا دارد.

Mitges: یکی از اولین گونه هایی است که در بازار یافت می شود. به خاطر اندازه اش متمایز است.

Paviot: این رقم در نیمه دوم تیر و نیمه اول مرداد می رسد. میوه های بسیار درشت با پوست طلایی و گوشت زرد با تمایل به قرمزی، شیرین و معطر تولید می کند.

Roussillon Red: این یکی دیگر از انواع دیررس است که اواخر تیر و مرداد به بازار می آید. میوه های بسیار بزرگی به رنگ زرد نارنجی متمایل به قرمز و پالپ نارنجی دارد

خواص قیسی و زرد آلو برای سلامتی

 آنتی اکسیدان قوی

خواص آنتی اکسیدانی زردآلو در مطالعه ای که در جامعه هونزا انجام شد، مشخص شد. هونزا یک جامعه بومی است که در یک منطقه دور افتاده هیمالیا واقع شده است. رژیم غذایی این جامعه منحصرا گیاهخواری است و به ویژه روی زردآلو تمرکز دارد.

مطالعات انجام شده نشان داد که این افراد بسیار کمتر به بیماری ها مبتلا می شوند و امید به زندگی آنها بسیار طولانی تر است. که این افراد به راحتی می توانند در سلامت زندگی کنند و به ۹۰ تا ۱۱۰ سال برسند، حتی در آن سن هیچ بیماری دستگاه گردش خونی ندارند و بینایی آنها کامل است. آنها در سنین بسیار بالا نیز فعالیت زیادی انجام می دهند اگرچه فقط تعداد بسیار محدودی کالری (حدود ۱۹۰۰ در روز) مصرف می کنند.

احتمالا علاوه بر مصرف میوه، عوامل دیگری نیز بر کیفیت زندگی آنها تاثیر می گذارد (رژیم غذایی، عدم استرس، عدم آلودگی و …) اما مطمئنا این که زردآلو غذای اصلی آنها است باید بر سلامت آنها نیز تاثیر بگذارد. در واقع هونزاها سطح اقتصادی و رفاه یک فرد را با تعداد درختان زردآلوی که دارد، ارزیابی می کنند.

آنها میوه های تازه را به وفور در زمان تولید می خورند و برای خوردن آنها در طول سال مقدار اضافی آن را در آفتاب خشک می کنند. حتی از برگه زردآلو و برف بستنی درست می کنند. حتی دانه های زردآلو را خرد و پرس می کنند تا روغن آن را در غذا، چراغ های روشنایی یا در مواد آرایشی استفاده کنند.

توانایی جوان تر و قوی تر نگه داشتن افراد برای مدت طولانی تری به خواص آنتی اکسیدانی این میوه مربوط می شود. زرد آلو دارای مقدار بسیار بالایی ویتامین A به عنوان بتاکاروتن است. کاروتنوئیدها همان هایی هستند که رنگ مشخصه زرد را به این میوه می دهند، همانطور که در سایر گیاهان مانند کدو تنبل، پاپایا یا هویج مقدار زیادی از این ترکیبات وجود دارد.

پیشگیری از سرطان

استفاده منظم از زردآلو و بسیاری از مواد غذایی یک پادزهر طبیعی برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های دژنراتیو از جمله سرطان است. بتاکاروتن می تواند از افراد در برابر انواع خاصی از سرطان ها از جمله سرطان ریه محافظت کند. خوردن زردآلو می تواند گزینه خوبی برای افراد سیگاری باشد زیرا سرشار از بتاکاروتن است.

از دل دانه‌ های زردآلو و درختان دیگری مانند بادام تلخ، هلو یا گیلاس، داروی لاتریل، دارویی بسیار بحث برانگیز برای درمان سرطان، به دست می‌آید. این ترکیب در تماس با آب، اسید هیدروژن سیانید (HCN) تولید می کند که معمولا به نام سیانید شناخته می شود که برای بدن سمی است. استفاده از این نوع دارو در برخی کشورها مجاز است. با این حال، برخی دیگر آن را ممنوع کرده اند زیرا می گویند به اندازه کافی آزمایش نشده است و به دلیل محتوای سیانید آن مسئول مسمومیت های زیادی است.

تا زمانی که این موضوع به خوبی مشخص نشده است شاید عاقلانه تر باشد که مقدار زیادی زردآلو تازه را به عنوان یک روش پیشگیرانه و ایمن تر مصرف کنید. اگرچه زردآلوهایی با دانه تازه و خوراکی (انواع دانه زردآلو شیرین مانند زردآلو تولیدو) وجود دارد، اما به طور کلی نباید هسته های زرد آلو را مصرف کنید زیرا محتوای آمیگدالین آن می تواند باعث مسمومیت شدید یا حتی مرگ شود. هسته ها را همچنین باید دور از کودکان خردسال نگهداری شود زیرا مانند دانه بادام تلخ  سمی است.

خواص قیسی و زرد آلو برای سلامتی
خواص قیسی و زرد آلو برای سلامتی

حفظ سلامت چشم

بدون شک توانایی بتاکاروتن در جلوگیری از تخریب سلول های شبکیه و دور نگه داشتن خطر یک سری بیماری های چشمی برای سلامت چشم ها بسیار مفید است. خوردن منظم زردآلو، یا مثلا هویج و کدو تنبل، بهترین راه برای جلوگیری از بیماری هایی مانند شب کوری یا کاهش بینایی است. یکی از مهمترین خواص قیسی و زرد آلو کمک به بینایی بهتر است.

 درمان کم خونی

زردآلو مانند آلو یا هلو دارای آهن بسیار بالایی است. این واقعیت از زمان های بسیار قدیم در چین شناخته شده بود، زیرا این میوه ها توسط پزشکان به افرادی داده می شد که ضعیف و با پوست رنگ پریده بودند که علائم مشخصه کمبود آهن، و به عبارتی کم خونی فقر آهن است. ۱۰۰ گرم زرد آلو تازه تقریبا حاوی نیمی از آهن موجود در ۱۰۰ گرم گوشت است اما بدون چربی و کلسترول!

اما زرد آلو خشک یا قیسی محتوای واقعا بالایی از این ماده معدنی دارد زیرا در ۱۰۰ گرم زرد آلوی خشک بیش از دو برابر آهن استیک ۱۰۰ گرمی وجود دارد. در واقع از مهمترین خواص قیسی و زرد آلو می توان به رفع کم خونی اشاره کرد.

خوردن مقدار زیادی زردآلو برای افرادی که به دلیل کم خونی یا علل دیگر دچار مشکل کمبود آهن هستند مانند زنانی که خونریزی شدید در دوران قاعدگی دارند و افرادی که به خونریزی بینی و غیره دچار هستند، بسیار مفید است.

حاوی مواد معدنی و ویتامین های فراوان

علاوه بر آهن، زردآلو مخصوصا زردآلو خشک (قیسی)، از نظر پتاسیم بسیار غنی است. پتاسیم ممکن است به کنترل احتباس مایعات در بدن کمک کند بنابراین برای افرادی که از این بیماری رنج می برند و کسانی که می خواهند وزن خود را کنترل کنند، مناسب است.

مصرف زردآلوهای تازه بین وعده های غذایی می تواند گرسنگی را بدون دریافت کالری زیاد و ارائه کربوهیدرات هایی به شکل قندهای بسیار سالم که به تدریج جذب بدن می شود، سرکوب کند. فیبر بالای آن می تواند در همان جهت کمک کند و در عین حال به عنوان یک ملین ملایم عمل کند و در موارد یبوست کمک کننده باشد.

پتاسیم برای کنترل فشار خون بسیار مناسب است. مشخص شده افرادی با سطوح پایین این ماده معدنی معمولا فشار خون بالایی دارند. خوردن این میوه برای افرادی که دچار گرفتگی پاها هستند به همان اندازه مفید خواهد بود.

زردآلو علاوه بر سطح بسیار بالای ویتامین A، سرشار از ویتامین B3 یا نیاسین است، ویتامینی ایده آل برای حفظ وضعیت خوب سیستم عصبی و کمک به کاهش کلسترول یا درمان آرتریت است.

خواص قیسی برای یبوست

از خواص قیسی و زرد آلو می توان به رفع مشکلات گوارشی اشاره کرد. قیسی سرشار از فیبر است و همانطور که می دانید فیبرها عامل مهم تنظیم حرکات روده هستند. بنابراین مصرف قیسی برای درمان یبوست در طب سنتی بسیار توصیه می شود.

طبع قیسی

طبع قیسی در طب سنتی گرم و تر است بنابراین می توانید آن را با ترکیباتی با طبع سرد متعادل کنید تا مشکلی از نظر مزاجی برای شما ایجاد نشود.

تفاوت بین قیسی و زردآلو تازه چیست
تفاوت بین قیسی و زردآلو تازه چیست

انتخاب بهترین زردآلو

زردآلو میوه خوبی است که در اواخر بهار یا اوایل تابستان می رسد. آنها را می توان برای پاکسازی، به تنهایی یا مخلوط با سایر میوه ها و سبزیجات استفاده کرد. آنها بسیار شیرین هستند و به دلیل رنگ و شکلشان بسیار جذاب هستند، مخصوصا برای کودکان و تا زمانی که زرد آلوهای رسیده را بخوریم، بسیار قابل هضم هستند. در عوض زردآلوی نارس بسیار غیر قابل هضم است. آنها می توانند باعث اسهال در افرادی با روده های بسیار حساس شوند.

بهتر است زردآلوهای ارگانیک را برای مصرف انتخاب کنید، زیرا زردآلوهایی که در بازار به فروش می رسند اغلب آغشته به محصولات شیمیایی هستند. اگر در این مورد مطمئن نیستید بهتر است زردآلو را بشویید یا پوست بگیرید. برای کندن پوست آن می توان از آب داغ استفاده کرد اگرچه این فرآیند مقدار زیادی ویتامین آنها را از بین می برد. شما می توانید از خواص قیسی و زرد آلو به اشکال مختلف استفاده کنید.

خواص برگه زردآلو در طب سنتی

زردآلو خشک یا قیسی با استفاده از روش های مختلف و به خصوص خشک کردن در معرض آفتاب خشک می شوند تا از خواص آنها در دوره های خارج از فصل زردآلو استفاده شود.

طرز تهیه زردآلو خشک (قیسی) خانگی به این شکل است که می ‌توانید زردآلوهای رسیده را تهیه کنید و در روزهای بدون رطوبت و آفتابی روی چند تخت چوبی زیر آفتاب قرار دهید. وقتی زردآلوها خشک شدند آنها را در ظروف در بسته و خشک نگهداری کنید.

تفاوت بین قیسی و زردآلو تازه چیست

فرآیند خشک کردن شامل کاهش وزن است. قیصی معمولا یک پنجم وزن اولیه میوه را دارد. آنچه در واقع رخ داده تبخیر شدن آب است. از دست دادن آب، میوه خشکی را ایجاد می کند که مانع از رشد موجودات زنده در آن می شود. به این ترتیب می توانید برای مدت طولانی بدون پوسیدگی آن را نگهداری کنید.

خواص قیسی خشک

همانطور که گفتیم فرآیند خشک کردن شامل از دست دادن آب است. به عنوان مثال، در مورد زردآلو خشک در حالی که میوه تازه تقریبا ۹۰٪ آب دارد، میوه خشک کمتر از ۸٪ آب دارد. علاوه بر این، این فرآیند شامل افزایش سایر مواد مغذی است.

ویتامین ها و مواد معدنی

می توان گفت که زردآلو خشک دارای مقادیر بالایی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی نسبت به میوه های خشک معمولی است. در مورد زرد آلو افزایش چشمگیری در ویتامین ها و مواد معدنی وجود دارد. به ویژه افزایش ویتامین A به عنوان بتاکاروتن قابل توجه است. می توان گفت خواصی که قبلا برای زردآلوها ذکر شده است در زردآلوهای خشک افزایش یافته است. از خواص قیسی و زرد آلو می توان به تامین ویتامین A برای بهبود بینایی اشاره کرد.

مطمئنا یک مشت زردآلوی خشک (قیسی) می تواند جایگزینی برای مصرف قرص های ویتامین A یا بتاکاروتن باشد. به همان اندازه جالب که محتوای آهن آن نیز داروی خوبی برای درمان و پیشگیری از کم خونی است.

یکی دیگر از ویژگی های شگفت انگیز محتوای پتاسیم آنها است. این امر به ویژه برای افرادی که مشکلات فشار خون بالا دارند یا به دلیل تاثیر سدیم مشکلات گردش خون دارند مفید است. این میوه دفع مایعات را از بدن تسهیل می کند و گردش خون را بهبود می بخشد.

حاوی انرژی بالا

قیسی سرشار از کربوهیدرات است بنابراین منبع خوبی از انرژی است که می تواند کالری زیادی را با وزن بسیار کم فراهم کند. در واقع به همین دلیل یکی از میوه هایی است که ورزشکاران و کوهنوردان از آن استفاده می کنند. به همین دلیل و همچنین به دلیل غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی قیسی در رژیم غذایی فضانوردان گنجانده شده است.

زردآلوی خشک منبع خوبی از ریزمغذی ها برای مصرف در بین وعده‌های غذایی است. زمانی که گرسنه هستید و می‌ خواهید از غذاهای دیگری که چاق‌ تان می‌ کنند، دوری کنید، ویتامین‌ ها و مواد معدنی زیادی برای شما فراهم می کند.

قیسی یک ماده کغذی ایده آل برای کودکان به عنوان منبع غذایی خوب یا برای بزرگسالانی است که نمی خواهند به شیرینی متوسل شوند. اگر اضافه وزن دارید یا می خواهید وزن کم کنید، مراقب باشید زیرا کالری زردآلوی خشک بسیار بالاست.

مقوی سیستم عصبی

محتوای بالای نیاسین یا ویتامین B3 در زرد آلو خشک (قیسی) نشان می دهد که این میوه ممکن است یک داروی طبیعی معتبر برای سیستم عصبی در نظر گرفته شود. کمبود نیاسین می تواند به صورت اختلالات سیستم عصبی مانند عصبی بودن، اضطراب، افسردگی، بی خوابی، تحریک پذیری و در موارد جدی تر به شکل زوال عقل ظاهر شود. کمبود این ویتامین می تواند باعث ضعف، ناراحتی عمومی، عدم تمایل عمومی و درد بی رویه شود.

ارزش غذایی زردآلوی خشک
ارزش غذایی زردآلوی خشک

خواص قیسی برای کبد

خواص برگه زردالو برای کبد بسیار زیاد است در واقع قیسی یک ماده غذایی بسیار مفید برای کبد است زیرا بدن و کبد را سم زدایی کرده و مانع ابتلا به کبد چرب می شود. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فعالیت کبد را افزایش داده و به سلامت آن کمک می کند.

خواص قیسی سیاه

قیسی سیاه برگه خشک شده آلوی سیاه است که یک منبع غنی از آهن بوده و برای درمان کم خونی بسیار مفید است. شما می توانید این خوراکی خوشمزه را مانند برگه زردآلو در برنامه غذایی خود بگنجانید و از منافع آن بهره مند شوید.

خواص برگ زردآلو برای ریه

برگ زرد آلو حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A و ویتامین C است که برای سلامتی ریه ها حائز اهمیت هستند. خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین ها از ریه ها در برابر عوامل آسیب رسان محافظت می کند.

خواص قیسی برای لاغری

قیسی سرشار از فیبر است و با کاهش اشتها می تواند به کاهش وزن کمک کند. مصرف متعادل قیسی خصوصا در میان وعده یک راه عالی برای جلوگیری از مصرف تنقلات پرکاری است و به کاهش وزن کمک می کند.

خواص برگه زردآلو خیس شده

برگه زردآلو خیس شده یک ملین است بنابراین به رفع یبوست کمک می کند. همچنین سرشار از ویتامین هایی است که برای بهبود گردش خود و همچنین بهبود وضعیت پوست و مو مفید است.

تفاوت قیسی خانگی با قیسی صنعتی

بهتر است زردآلو خشک را در خانه خشک کنید تا زردآلو خشک صنعتی بخرید، زیرا در فرآیند خشک کردن، زردآلوهای خشک حاوی اجزای افزوده شده برای بهبود ظاهر آن هستند. به عنوان مثال، برای جلوگیری از سیاه شدن آنها، استفاده از مواد افزودنی بسیار رایج است. این مواد نگهدارنده حاوی سولفیت هستند.

سولفیت ها افزودنی هایی هستند که در اروپا به عنوانE220  تا E228 شماره گذاری می شوند. دی اکسید گوگرد  (E220) به حفظ رنگ نارنجی روشن زردآلوی خشک و جلوگیری از خراب شدن آن در اثر حمله میکروارگانیسم ها کمک می کنند. اما برای سلامتی مضر است و اغلب مسئول حملات آسم است. مبتلایان به آسم باید از خوردن زردآلو خشک شده (قیصی) صنعتی پرهیز کنند.

این افزودنی ها ظاهر و حفظ مواد غذایی را بهبود می بخشد. سولفیت ها همچنین گاهی اوقات با عوارض جانبی مانند استفراغ، ناراحتی شکمی، سردرد و حالت تهوع مرتبط هستند. علاوه بر این، مشاهده شده است که افزودنی های سولفیت دار با میگرن مرتبط هستند.

یک راه خوب برای اینکه بدانید در زردآلوهای خشک شده (قیصی) از گوگرد در فرایند خشک شدن استفاده کرده اند، این است که متوجه رنگ بسیار روشن و زنده ای آن خواهید شد. اگر قیصی ظاهر نارنجی روشن دارند، توصیه می شود از مصرف آنها در افراد مبتلا به آسم یا حساس خودداری شود.

ارزش غذایی زردآلوی خشک

همانطور که گفته شد قیصی همان زردآلوی خشک شده است. آنها حاوی قندهای زیاد، مقدار متوسطی پروتئین و بسیاری از مواد معدنی هستند:

زردآلو خشک عمدتا حاوی قندهای زیادی است که انرژی را تامین می کند. اما زردآلو حاوی چربی نیست بنابراین به اندازه تنقلات مصنوعی با چربی اضافه (شکلات، شیرینی، …) انرژی بالایی ندارد. زیرا چربی بیشترین میزان کالری را در هر گرم تامین می کند.

محتوای پروتئین زردآلو خشک متوسط است (۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم)، با این حال، اگرچه با توجه به سایر میوه ها سهم قابل توجهی دارد، اما نمی توان آن را یک غذای غنی از این ماده مغذی در نظر گرفت و باید با سایر غذاهای غنی از پروتئین ها مکمل شود.

 

ترکیب در هر ۱۰۰ گرم زردآلو
تازه قیصی
آب ۸۶.۳۵  گرم ۷.۵       گرم
انرژی ۴۸      کیلو کالری ۳۲۰      کیلو کالری
چربی ۰.۳۹    گرم ۰.۶۲     گرم
پروتئین ۱.۴۰    گرم ۴.۹۰     گرم
کربوهیدرات ها ۱۱.۱۲  گرم ۸۲.۸۹   گرم
فیبر ۲.۴      گرم   —
پتاسیم ۲۹۶    میلی گرم ۱۸۵۰    میلی گرم
فسفر ۱۹      میلی گرم ۱۵۷      میلی گرم
آهن ۰.۵۴   میلی گرم ۶.۳۱     میلی گرم
سدیم ۱        میلی گرم ۱۳       میلی گرم
منیزیم ۸        میلی گرم ۶۳       میلی گرم
کلسیم ۱۴      میلی گرم ۶۱       میلی گرم
مس ۰.۰۸۹ میلی گرم ۰.۵۷    میلی گرم
روی ۰.۲۶   میلی گرم ۱         میلی گرم
سلنیوم ۰.۴    میکروگرم   —
ویتامین C ۱۰     میلی گرم ۹.۵      میلی گرم
ویتامین A ۲۶۱۲ UI ۱۲۶۶۹ UI
ویتامین B1 (تیامین) ۰.۰۳۰ میلی گرم ۰.۰۴۳   میلی گرم
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) ۰.۸۹۰ میلی گرم ۰.۱۴۳   میلی گرم
ویتامین E ۰.۶    میلی گرم  —
نیاسین ۰.۶    میلی گرم ۳.۵۸    میلی گرم

 

مصارف خوراکی و دارویی زرد آلو

این میوه ها از زمان های بسیار قدیم به عنوان ماده خوراکی و همچنین در درمان های متعدد طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند. مصرف زردآلو به روش های زیر امکان پذیر است:

  • زرد آلو های تازه
  • زرد آلو خشک (قیصی)
  • هسته زردآلو (قلب یا هسته زردآلو)
  • روغن هسته زردآلو
  • صمغ زرد آلو

زردآلو یک میوه فوق العاده با ارزش غذایی بالا است. این میوه تابستانی مقدار زیادی بتاکاروتن را که یک آنتی اکسیدان طبیعی و قوی است، در اختیار بدن ما قرار می دهد.

روغن هسته زردآلو به طور سنتی برای درمان تومورها استفاده می‌ شود و در حال حاضر به عنوان یک ابر غذای سرطان به بازار عرضه می ‌شود. این روغن اندازه تومور را کاهش داده یا رشد آنها را مهار می کند. این درمان تا پایان قرن هفدهم به طور گسترده در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه از هسته زردآلو لاتریل یا ویتامین B17 به دست می آید که دارویی برای درمان سرطان است. این ویتامین در سال ۱۹۵۰ توسط ارنست کربس جونیور کشف شد. به اعتقاد وی سرطان بیماری ناشی از کمبود ویتامین B17 است.

خواص برگه زردآلو در طب سنتی
خواص برگه زردآلو در طب سنتی

ارزش غذایی هسته زرد آلو

دانه زردآلو یا بادام حاوی (در هر ۱۰۰ گرم):

  • انرژی: ۶۲۸ کیلو کالری
  • کربوهیدرات: ۲۰ گرم
  • پروتئین: ۲۰ گرم
  • چربی: ۵۱ گرم
  • فیبر: ۷ گرم

کاربردهای صنعتی زردآلو

زردآلو در لوازم آرایشی و بهداشتی برای ساخت ماسک هایی برای درمان مشکلات پوستی به ویژه در مورد مراقبت از پوست استفاده می شود. توانایی آن در تغذیه پوست با ویتامین A و تامین مواد معدنی متعدد، آن را برای مراقبت از پوست صورت بسیار مناسب می کند. عصاره زردآلو برای محافظت از پوست در برابر چین و چروک و لکه هایی ناشی از آفتاب یا افزایش سن بسیار مفید است.

سخن آخر

قیسی و زردآلو فواید بی نظیری برای سلامتی دارند شما با مصرف آنها می توانید به بهبود سلامت خود کمک کنید. این خوراکی ها سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند که دریافت روزانه آنها می تواند به حفظ سلامتی و جوانی شما کمک کند. با مصرف متعادل و مداوم  از خواص قیسی و زرد آلو برای حفظ سلامتی بهره مند خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا