Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیپلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیاییکشاورزی و دامپروری

پودر مولیبدن و شمش مولیبدن چیست و چه کاربردی دارد؟

پودر مولیبدن یک پودر براق خاکستری یا سیاه رنگ است که قبلا با گرافیت و سنگ سرب اشتباه گرفته می شد. مولیبدن یک فلز سفید نقره ای ، بسیار سخت است اما از فلزات هم گروه خودش از جمله تنگستن  نرم تر است. فلز مولیبدن دارای نقطه ذوب بالا ، مقاومت خوب در برابر خوردگی ، سایش  با خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی خوب است. این فلز برای  استفاده در آلیاژ بسیار ارزشمند است زیرا قابلیت سخت شدن فولاد را بهبود می بخشد.

پودر مولیبدن یک پودر فلزی خاکستری با رنگ یکنواخت و بدون آلودگی مکانیکی قابل مشاهده است که معمولاً با پارامولیبدات آمونیوم یا MoO۳ به عنوان ماده اولیه تهیه می شود و با هیدروژن کاهش می یابد.  پودر مولیبدن ماده اولیه تهیه محصولات مولیبدن فرآوری شده توسط متالورژی پودر است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فلز مولبیدن چیست؟

این فلز در حالت های مختلف اکسیداسیون در مواد معدنی یافت می شود اما به طور طبیعی به عنوان یک فلز آزاد وجود ندارد. مولیبدن به دلیل استحکام و پایداری در کاربردهای با حرارت بالا بسیار مشهور است. از مولیبدن اغلب برای ساخت آلیاژهای فولاد ، آلیاژهای با مقاومت بالا و فوق آلیاژها استفاده می شود.

نقطه ذوب بالای فلز مولیبدن  ۴۷۳۰ درجه فارنهایت است ، مشخصه ای که امکان استفاده زیاد و متنوع از فلز مولیبدن را فراهم می کند. این فلز معمولاً به صورت پودر خاکستری فروخته می شود که تحت فشار زیاد فشرده می شود و محصولاتی مانند مواد آلیاژی و کاتالیزورهای صنایع شیمیایی تولید می کند.

متداول ترین کاربرد مولیبدن به عنوان ماده افزودنی در ساخت انواع فولادها می باشد. بیش از ۷۰٪ پودر و فلز مولیبدن تولید شده به فولادهای ضد زنگ ، سازه و ابزار تبدیل می شوند. این فلز مقاومت در برابر خوردگی فولاد ضد زنگ را افزایش می دهد و ترک خوردگی  فولاد را کاهش می دهد ، مقاومت در دمای بالا را برای فولاد فراهم می کند و قابلیت جوشکاری را در فولادهای سازه و ابزار بهبود می بخشد.

استفاده های اضافی برای این فلز شامل مواد شیمیایی برای تصفیه روغن و روان کننده ها ، مواد رشته ای ، الکترودها و کاربرد  در ساخت هواپیما می باشد . مولیبدن به عنوان یک فلز سنگین طبقه بندی می شود اما سمیت آن بسیار کمتر از سایر فلزات سنگین است. این مسئله آن را به جایگزینی جذاب برای مواد فلزی  مانند سرب و جیوه که سمیت بالایی دارند ، تبدیل می کند.

شمش مولیبدن
شمش مولیبدن

شمش مولیبدن چیست؟

شمش مولیبدن با استفاده از تبلور و سایر فرایندهای تصفیه مانند تصعید تولید می شوند. قطعات و شات های شمش در سایزهای مختلف تولید می شوند.مولیبدن به شکل میله ، گلوله ، پودر ، قطعه ، دیسک ، گرانول ، سیم و به صورت ترکیبی ، مانند اکسید و سایر اشکال در صورت درخواست تولید و عرضه می شود.

قیمت شمش و پودر مولیبدن

چین ، شیلی و ایالات متحده سه  تولید کننده بزرگ پودر و فلز مولیبدن هستند و انتظار می رود تقاضا برای شمش مولیبدن  درصد تا سال ۲۰۲۵ رشد کند . در سال های اخیر این فلز عملکرد ضعیفی داشته است ، اما تحلیلگران خوش بین هستند که عملکرد آن به زودی بهبود می یابد. برای درک آینده پیش رو پودر و شمش مولیبدن ، آگاهی از کاربردها و انواع آنها مهم است.

قیمت پودر مولیبدن و شمش آن به فاکتورهایی از جمله کیفیت و خلوص بستگی دارد و در سراسر دنیا بازار گسترده ای دارد. امکان خرید مولیبدن به صورت حضوری و اینترنتی نیز هم اکنون فراهم است.

انواع پودر مولیبدن

  1. اسپری پودر مولیبدن
  2. گرید بسیار عالی
  3. پودر با گرید نانو
  4.  پودر با اندازه ذرات بزرگ
  5.  پودر با خلوص بالا

کاربرد های پودر مولیبدن

پودر مولیبدن یک ماده معدنی مهم غیر آلی است. علاوه بر این  ماده معدنی طبیعی پوسته زمین است. از پودر و شمش مولیبدن در زمینه های صنعتی و کشاورزی مانند تولید لاستیک ، پلاستیک ، کاغذ ، پوشش ، رنگ ، جوهر ، کابل ، دارویی ، کود ، خوراک ، مواد غذایی ، شکر ، منسوجات ، شیشه ، سرامیک ، محصولات بهداشتی ، مواد درزگیر ، چسب ها ، حشره کش ها و حامل های سموم دفع آفات ، همچنین گوگرد زدایی دودکش ها ، تصفیه آب و سایر جنبه های حفاظت از محیط زیست استفاده فراوان می شود. بعضی از کاربردهای عمده این فلز در صنایع در زیر ارائه شده است.

پودر مولیبدن و شمش مولیبدن چیست و چه کاربردی دارد؟
پودر مولیبدن و شمش مولیبدن چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از شمش و پودر مولیبدن  برای ساخت آلیاژها

فولاد سازه ای  مسئول ۳۵ درصد استفاده از پودر و فلز مولیبدن است. مولیبدن مقاومت فولاد را در دماهای بالا بهبود می بخشد و می تواند به فولاد اجازه دهد تا در برابر فشارهای ۳۰۰۰۰۰ پوند بر اینچ مربع مقاومت کند. پودر و فلز مولیبدن همچنین به مقاومت در برابر خوردگی کمک می کند  که برای فولاد مورد استفاده در خطوط لوله یا محیط های دریایی بسیار مفید است.

همچنین حدود ۲۵ درصد دیگراز پودر و فلز مولیبدن تولیده شده در جهان در ساخت آلیاژهای فولاد ضد زنگ برای کارخانه های دارویی و شیمیایی و همچنین کامیون های حمل نفت استفاده می شود.همچنین از پودر و فلز مولیبدن برای ساخت آلیاژهای مخصوص فولاد تولید دریل ، اره ، موتور جت و توربین های تولید برق نیز استفاده می شود. ورق های فولادی آلیاژ کروم و مولیبدن در ساخت صدا خفه کن ها و سایر قطعات خودرو استفاده می شود.

از شمش مولیبدن با آلیاژ چدن برای تولید سرسیلندرها ، بلوک های موتور و منیفولدهای اگزوز استفاده می شوند که این آلیاژ به موتورهای خودرو اجازه می دهد بهتر کار کنند و در نتیجه باعث کاهش انتشار کربن در محیط زیست می شوند. همچنین از این فلز در ساخت تجهیزات فرز و خرد کردن نیز استفاده می شود.

همچنین برای پردازش محصولات فلزی ساخته شده و قطعات ماشین آلات مانند سیم ، ورق ، آلیاژهای پخته شده و قطعات الکترونیکی از پودر و فلز مولیبدن استفاده می شود. از این فلز برای ساخت آلیاژ های مورد استفاده در صنایع تولیدی، لنت ترمز ، متالیزاسیون سرامیک ، ابزار الماس ، نفوذ و قالب تزریق به دلیل مقاومت سایشی خوب استفاده می شود.

 استفاده از شمش و پودر مولیبدن به عنوان کاتالیزور

حدود ۱۴ درصد پودر و شمش مولیبدن تولید شده در جهان  در صنایع شیمیایی به عنوان کاتالیزورها و روان کننده ها استفاده می شود. به عنوان مثال ، این فلز به عنوان کاتالیزور در پالایشگاه های نفت برای کمک به حذف گوگرد از گاز طبیعی و همچنین تولید فرآورده های نفتی تصفیه شده استفاده می شود. این فرآیند که به عنوان هیدروسولفوراسیون شناخته می شود ، شامل گرما و فشار به علاوه کاتالیزوری با پایه  آلومینا ، مولیبدن و کبالت است .

گاهی اوقات در این کاتالیزورها به جای  فلز کبالت از فلز نیکل و مولیبدن برای تصفیه بهتر مواد اولیه استفاده می شود. سوخت های تولید شده با گوگرد پایین مواد پاکی هستند و به محیط زیست کمتر آسیب می رسانند. پودر و فلز مولیبدن همچنین به عنوان یک کاتالیزور در تولید پلیمر و پلاستیک نیز عمل می کند.

پودر مولیبدن و شمش مولیبدن چیست و چه کاربردی دارد؟
پودر مولیبدن و شمش مولیبدن چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد شمش و پودر مولیبدن در ساخت روان کننده ها

پودر مولیبدن با گوگرد ترکیب می شود و دی سولفید مولیبدن ایجاد می کند که به روان سازی موتورهای دو زمانه ،  ساخت ترمزهای زیر لیوانی دوچرخه ، تولید  گلوله ها ، واکس های اسکی و غیره کمک می کند. همچنین در ساخت گریس های بلبرینگ و توپی در صنایع تولیدی ، معدنی و حمل و نقل استفاده می شود. دی سولفید مولیبدن می تواند گرما و فشار زیاد را تحمل کند زیرا منشا زمین گرمایی دارد . فروش دی سولفید مولیبدن بازار گسترده ای دارد.

کاربرد شمش و پودر مولیبدن در ساخت رنگدانه ها

از این ترکیب برای تولید رنگدانه و رنگ استفاده فراوانی می شود . از مولیبدات روی در آغازگرهای رنگ برای جلوگیری از خوردگی و تثبیت رنگ استفاده می شود. به عنوان مثال ، برای رنگ آمیزی سطوح فلزی قایق ها از این ماده استفاده می شود .

رنگدانه نارنجی مولیبدن با استفاده از سرب ، کرومات سرب ، مولیبدات سرب و سولفات سرب ساخته می شوند. این رنگ در برابر نور و هوا در مقابل کمرنگ شدن با گذشت زمان مقاومت می کند. از رنگدانه های نارنجی مولیبدن در تولید رنگ ، جوهر ، محصولات پلاستیکی و لاستیکی و سرامیک استفاده می شود. از اسید مولیبدوفسفریک نیز در رنگ های متیل بنفشه و آبی ویکتوریا برای ساخت منسوجات و رنگ ها استفاده می شود.

استفاده از پودر مولیبدن در تولید کود ها

این ترکیب یکی از اجزای اساسی در تولید کودهای نیتروژناز است که در آن باکتری های تثبیت کننده نیتروژن وجود دارد . این باکتریها نیتروژن را از هوا گرفته و در دسترس گیاهان قرار می دهد. مولیبدات سدیم یک پودر کریستالی سفید رنگ  است که به عنوان کود برای گیاهانی مانند گل کلم و لوبیا برای افزایش بازده محصول استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا