Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق نعنا و همه چیز درباره خواص دارویی آن

عرق نعنا خواص درمانی فراوانی دارد ولی از مشهورترین درمان های آن رفع نفخ معده و هضم غذا است. این عرق سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزم، پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، ویتامین‌های مختلف، آهن و… است .

این عرق هم مانند سایر عرق ها مانند عرق گلاب، طارونه، نسترن، رازیانه و …دارای خواص مختلفی برای بدن دارد و در درمان انواع بیماری‌ها موثر عمل می‌کند همچنین عرق گیاهی نعناع برای درمان برخی از بیماری ها بسیار مفید می باشدکه مشهورترین آن درمان نفخ معده، در ادامه با تمام خواص عرق نعناع آشنا خواهید شد.

گیاه شناسی نعنا

نعنا یا (به عربی: نعناع) (نام علمی: Mentha) گیاهی علفی از خانواده نعناسانان رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ می باشد. این گیاه از لحاظ ظاهر و خواص مانند گیاه پونه است با این تفاوت که برگ های نعنا بوی ملایم تر و کرک کمتری دارد. ساقه‌های نعنا مستقیم و به صورت زیرزمینی و چهارگوش می باشد با ریشه های هوایی، که به به طور معمول در سراسر جهان کشت می‌شود .نعنا از پرکاربردترین گیاهان دارویی محسوب می شود. این گیاه را بیشتر به واسطه خاصیت خنک کنندگی اش معروف است.

 

 

ارزش غذایی عرق نعنا

 

نعنا حاوی مقادیر بسیاری از مواد معدنی همچون کالری، آهن، منگنز و فولات ،فیبر، ویتامین است. این گیاه همچنین منبع بسیار غنی از انواع آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C می باشد . اگر چه این گیاه به مقدار کم استفاده می شود ولی نباید از مواد مغذی آن چشم پوشی کرد.

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم گیاه نعناع

  • انرژی: ۴۴ کیلوکالری
  • کربوهیدرات: ۸/۴۱ گرم
  • چربی: ۰/۷۳ گرم
  • پروتئین: ۳/۲۹ گرم
  • آهن: ۱۱/۸۷ میلی گرم
  • منگنز: ۱/۱۱۸ میلی گرم
  • مس: ۰/۲۴۰ میلی گرم
  • پتاسیم: ۴۵۸ میلی گرم
  • ریبوفلاوین: ۰/۱۷۵ میلی گرم
  • پیریدوکسین: ۰/۱۵۸ میلی گرم
  • ویتامین C: ۱۳/۳ میلی گرم
  • کلسترول: ۰ میلی گرم
  • پانتوتنیک اسید(ویتامین B5): ۰/۰۶۱ میلی گرم
  • ویتامین B6: ۰/۰۴۱ میلی گرم
  • فولات ( ویتامین B9): ۳ میکروگرم

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی نعنا
نام انگیسی گیاه دارویی Mint
نام علمی گیاه دارویی Mentha spicata L
نامهای رایج گیاه دارویی نعنا، نعناع
خواستگاه گیاه دارویی اروپا، آسیا، شمال آفریقا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی دستگاه گوارش, دهان و دندان, گیاهان معطر ،اعصاب و روان, دستگاه تنفسی,
خواص گیاه دارویی آرامبخش, بهبود عملکرد مغز, بهبود هضم غذا, درمان نفخ معده, رفع بوی بد دهان, کاهش استرس و اضطراب, گیاهان معطر درمان آنفولانزا, درمان افسردگی, درمان دل‌درد و دل‌پیچه, درمان سرفه و سرماخوردگی,
روش مصرف گیاه دارویی استنشاقی (تنفسی), خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی منع مصرف برای خانم‌های باردار و شیرده، منع مصرف روغن برای نوزادان و کودکان، گزگز یا بی حسی اطراف دهان، آنافیلاکسی یا درماتیت تماسی در بعضی افراداحتمال واکنش آلرژیک مانند گرفتگی شکم، اسهال، سردرد، سوزش معده،

خاستگاه نعنا

محل رویش این گیاه در اکثر نقاط جهان مانند آسیا و آمریکای شمالی، اروپا، آفریقا انجام می شود.

این گیاه در نواحی شمال ایران و اطراف تهران نیز یافت می شود.

خواص عرق نعنا 

عرق نعنا و بهبود مشکلات گوارشی

نعنا دستگاه گوارش انسان را تسکین می‌دهد و مشکلات گوارشی رابهبود می بخشد و برای درمان علائم بسیاری از بیماری‌ها از جمله دل درد، اسهال، استفراغ، سردرد و انقباض عضلات صاف و اسپاسم روده کمک می‌کند .

عرق نعنا و رفع سردرد‌های تنشی و میگرن

 ترکیب منتول در نعناع عامل افزایش گردش خون و احساس خنکی است. نعناع دارای به عنوان تسکین دهنده و شل کننده عضلات عمل می کند. با توجه به خواصی که نعناع دارد می تواند به کاهش سردردها کمک کند.

عرق نعنا خوشبو کردن دهان

گیاه نعناع علاوه بر اینکه بوی دلپذیری دارد، دارای خواص ضدباکتریایی و ضد میکروبی است.این عرق می تواند علاوه براینکه دهان را خوشبو کند باعث ازبین رفتن میکروب‌های ایجاد کننده پلاک دندان شود.

عرق نعنا و بهبود گرفتگی سینوس‌ها 

خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد التهابی گیاه نعناع قابلیت مبارزه با عفونت سینوس ها رادارد و از رشد عفونت جلوگیری می کند . حتی ترکیب منتول در نعناع باعث بهبود جریان هوا در بینی می شود درنتیجه بخور نعناع برای تنفس مفید است.

عرق نعنا و کاهش درد قاعدگی 

نعناع به عنوان شل کننده عضلات عمل می کند . مصرف این عرق در دوران قاعدگی باعث کاهش گرفتگی عضلات و تسکین درد می شود.

عرق نعنا و درمان بی خوابی 

نعناع به عنوان شل کننده عضلات و تسکین دهنده و آرامش بخش عمل می کند و همچنین فاقد کافئین است. بنابراین می تواند گزینه خوبی برای حل مشکل بی خو ابی و اختلالات خواب باشد.

عرق نعنا برای کاهش وزن و لاغری 

نعنا فاقد کالری است و مصرف آن حرارت معده را افزایش می دهد و در نتیجه عمل هضم در معده افزایش می یابد . از طرف دیگر میزا چربی سازی در بدن کمتر می شود. بنابراین نعنا می تواند یک انتخاب هوشمندانه برای کاهش وزن باشد.

 

 عرق نعنا و دستگاه تنفسی

 رایحه قوی عرق نعنا به رفع گرفتگی بینی، گلو و ریه کمک می کند و باعث پاکسازی و دفع رطوبت از ریه و مجاری تنفسی می شود نعناع دارای خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی می باشد و برای درمان سرفه و خلط آوری مفید است.

عرق نعنا برای کبد 

برگ های نعنا دارای ترکیباتی مانند منتول و منتفون است و هم چنین سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که باعث سم‌زدایی کبد می شود.

 عرق نعنا و درد معده 

عرق نعنا باعث افزایش ترشحات سالم معده و بهبود فرآیند گوارش می شود . نعنا همچنین دارای فیبر بالایی است و عمل هضم را بهبود می بخشد و از سوء هاضمه جلوگیری می کند. این گیاه روده‌ها را شل می‌کند و نفخ را کاهش می‌دهد. افرادی که دارای زخم معده هستند باید با احتیاط از این عرق استفاده کنند.

 

شرایط نگهداری از عرق نعنا

عرق نعنا باید در ظرف های شیشه ای که نور کمتری را از خود عبور می دهند (مانند شیشه‌های سبز یا قهوه‌ای) نگهداری شود. بعد از ظرف های شیشه ای، ظروف فلزی (مانند ظرف‌های آلومینیومی) برای نگهداری از این عرق مناسب است.در نظر داشته باشید ظروف پلاستیکی برای نگهداری این محصولات مناسب نیست .

بهتر است تمام انواع عرق ها در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شوند. اگر در مغازه ای عرق ها در معرض آفتاب قرار داشتند از خرید آنها خوداری کنید.

بهترین زمان مصرف و نشانه فساد عرق‌ نعنا چیست

بهترین زمان مصرف عرق نعنا حداکثر بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولید می باشد. اغلب بر روی بسته بندی عرقیات تاریخ انقضا وجود ندارد اما می توان با توجه به ظاهر عرقیات به سالم بودن آن پی برد. عرق سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفاف است. اگر در عرق های گیاهی کدورت یا رسوبی دیده شود نشانه وجود آلودگی‌های میکروبی یا قارچ و کپک می باشد و حتما باید از مصرف آن جلوگیری کرد.

خواص عرق نعنا

عرق نعنا خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در طب سنتی، عرق نعنا برای بهبود مشکلات گوارشی بسیار توصیه شده است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات گوارشی مانند دل درد، نفخ، یبوست و کاهش ریفلاکس معده استفاده کنید.

برخی دیگر از خواص عرق نعنا شامل کاهش وزن، بهبود مشکلات پوستی، رفع خستگی، بهبود مشکلات تنفسی مانند آسم، درمان سکسکه، آرامش دهنده، ضد درد، رفع بوی بد دهان و بهبود مشکلات دوران قاعدگی است. توصیه می شود از مصرف بیش از حد عرق نعنا خودداری کنید. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی عوارض جانبی برای سلامتی دارد.

مزایا و معایب عرق نعنا

عرق گیاهی نعنا مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی حاوی ترکیبات مفید و مغذی است. با مصرف مناسب آن، می توانید از مزایای آن بهره مند شوید. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی عوارض زیادی در پی خواهد داشت. عرق نعنا ممکن است باعث ریفلاکس اسید معده شود.

همچنین مصرف زیاد آن ممکن است باعث بروز زخم معده نیز شود. توصیه شده است از مصرف بیش از حد آن، اجتناب کنید. مصرف عرق نعنا برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. اگر ناراحتی معده دارید، قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

قیمت عرق نعنا

عرق نعنا بر اساس کیفیت و حجم، می تواند قیمت های متغیری داشته باشد. معمولا قیمت یک لیتر از این عرق گیاهی ۳۵ هزار تومان است. برای آگاهی از قیمت این محصول می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی و یا عطاری های محل خود مراجعه کنید.

عرق نعناع برای چی خوبه

عرق نعناع از دوران قدیم، توسط پزشکان برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها استفاده شده است. امروزه نیز از این عرق گیاهی در طب سنتی بسیار استفاده می شود. عرق نعناع برای درمان و تقویت سیستم گوارشی، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش اشتها، بهبود مشکلات تنفسی، کاهش درد دوران قاعدگی مفید است. شما با مصرف مناسب این عرق گیاهی، می توانید از خواص بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

مضرات عرق نعناع برای آقایان

مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، می تواند برای آقایان عوارض جانبی در پی داشته باشد. مصرف بیش از حد عرق نعناع، باعث کاهش میزان سطح هورمون تستوسترون در آقایان می شود. در نتیجه این کاهش سطح هورمون باعث کاهش توانایی جنسی و ناباروری می شود.

عرق نعناع و یبوست

یکی از مهمترین خواص عرق نعناع، بهبود مشکلات گوارشی از جمله یبوست است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث ترشح بیشتر آنزیم های گوارشی در بدن می شود. در نتیجه هضم و گوارش مواد غذایی را در بدن آسان تر می کند. همچنین با تحریک عملکرد روده از بروز یبوست در فرد جلوگیری می کند.

خواص عرق نعناع برای مردان

عرق نعناع برای مردان دارای خواص بسیار زیادی است. این عرق گیاهی باعث افزایش انرژی، افزایش وزن، کاهش سردرد، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و اضطراب و بهبود افسردگی می شود. اما مصرف بیش از حد این عرق گیاهی برای مردان عوارض جانبی جدی در پی خواهد داشت. بنابراین در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

عرق نعناع برای معده

این عرق گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به بهبود مشکلات مربوط به معده و سوء هاضمه بسیار کمک می کند. از دوران قدیم از عرق نعناع برای تقویت معده استفاده شده است. این عرق گیاهی حاوی فیبر بسیار زیادی است. بنابراین از بروز مشکلاتی مانند نفخ و یبوست که باعث درد معده می شود، جلوگیری می کند. بهترین زمان مصرف این عرق گیاهی بعد از صرف وعده های غذایی است.

خواص عرق نعناع برای قلب

یکی دیگر از خواص عرق نعناع تقویت قلب است. این عرق گیاهی به دلیل خاصیت آرامش بخشی، باعث کاهش تپش قلب می شود. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث تقویت عملکرد قلب می شود. عرق نعناع باعث بهبود بیماری های مانند اضطراب و استرس می شود. این مشکلات بر روی عملکرد قلب تاثیرات منفی می گذارند.

طریقه مصرف عرق نعنا

عرق نعناع دارای رایحه ای شیرین و لطیف از نعناع فلفلی است که از آن ساخته شده است. این ترکیب یک ضد عفونی کننده ملایم طبیعی است و برای آکنه و تحریکات پوستی، برای تغذیه و آبرسانی پوست و صورت و برای تغذیه بدن بعد از دوش گرفتن یا حمام توصیه می شود. عرق نعنا پوست را بازسازی می کند، درخشندگی را به چهره شما باز می گرداند و همچنین پوست را به آرامی تسکین و شاداب می کند.

مزایای زیبایی آن شامل کمک به پالایش منافذ و بازگرداندن لطافت/نشاط است. عرق نعنا به دلیل خاصیت قابض ملایم خود ظاهراً پوست چرب را نیز شاداب می کند و از ایجاد لک جلوگیری می کند. ادعاهایی وجود دارد که به طور طبیعی پوست های حساس و تحریک شده را تسکین می دهد. مهمترین مزیت عرق نعنا تاثیرات فوق العاده آن بر مشکلات گوارشی است. این ترکیب برای معده و مشکلات دستگاه گوارشی بسیار مفید است و همه افراد از قدیم تاکنون از آن استفاده می کنند.

کل گیاه نعناع حاوی منتول است که احساس خنکی ایجاد می کند و می تواند به کاهش ناراحتی ها کمک کند. همچنین دارای خواص پاک کنندگی، تصفیه کنندگی و طراوت است. این روزها از نعناع فلفلی برای مصارف مختلف استفاده می شود و در انواع مختلف مانند قرص، اسانس، تنتور و چای در دسترس است. اثر شل کنندگی عرق نعناع بر عضلات به این معنی است که انتقال غذا از طریق روده را نیز تسریع می کند. این عرق گیاهی می تواند علائم سوء هاضمه، مانند نفخ و یبوست را کاهش دهد.

برای بهترین نتایج باید طریقه مصرف عرق نعنا را به خوبی بدانید زیرا نمی توانید در برخی شرایط خاص از این عرق گیاهی استفاده کنید. بزرگسالان باید نصف فنجان تا یک فنجان کامل عرق نعنا را بر اساس غلظت در آب رقیق کرده و  بعد از غذا میل کنند. برای کودکان باید یک تا دو قاشق غذاخوری عرق نعناع را با آب ترکیب کرده و بعد از غذا مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا