Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل از زیر مجموعه رشته های مهندسی منابع طبیعی بوده و در زیر گروه ۵ رشته تحصیلی علوم تجربی قرار دارد. رشته علوم و مهندسی جنگل مجموعه‌ای از علوم و فنون که برای شناخت جوامع مختلف جنگلی داراست شناخته می شود. برای قبولی در این رشته تحصیلی باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت نمایید. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل می تواند در تمام مراکزی که با امور جنگل ها و چوب مرتبط است وجود داشته باشد. به دلیل علاقه‌مندی داوطلبان آزمون سراسری به این رشته در ادامه ی این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل و بررسی میزان درآمد و آینده شغلی، ادامه تحصیل و گرایش های این رشته تحصیلی می پردازیم. با ما همراه باشید.

پیش تر هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی و تحلیل رشته های دانشگاهی دیگری همچون : رشته دانشگاهی علوم و مهندسی شیلات، میکروبیولوژی، زیست شناسی جانوری، گیاه پزشکی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، بهداشت عمومی و … پرداخته شده است.

معرفی رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل

یک چهارم کشور عزیزمان ایران از بیابان ها تشکیل شده است و کشور ما ایران با مشکل فرسایش خاک روبروست. کمبود پوشش گیاهی و فرسایش خاک مشکلات اقتصادی زیادی را در کشور ایجاد کرده و راه مبارزه با این معضل احیای پوشش گیاهی در مناطق بحرانی و همچنین حفاظت از جنگل های طبیعی می باشد. در واقع رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل به این موارد پرداخته و با آموزش به دانشجویان مسیر برای کشف راهکار های مؤثر را می گشاید.

در این رشته تحصیلی مجموعه ای از مهارت ها، فنون و دانش های مربوط به امور جنگل به دانشجویان آموخته شده و به آن ها چگونگی برنامه ریزی طرح ها، چگونه ایجاد طراح، چگونگی سازمان دهی، چگونگی مدیریت و در نهایت اجرای طرح های توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی را می آموزد.

دروس مورد نیاز برای رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل

برای اینکه بتوانید به این رشته دانشگاهی وارد شوید ابتدا باید بدانید که چه دروسی برای قبولی در این رشته لازم و ضروری است. باید بدانید که درس ریاضی مهم ترین درس برای ورود به این رشته تحصیلی بوده و ضربی آن برای قبولی در کنکور سراسری ۳ می باشد. دروس دیگر مانند: فیزیک، زیست شناسی و شیمی نیز در اولویت‌های بعدی قرار دارند و ضریب تأثیرشان در کنکور سراسری ۲ می باشد. درس زمین شناسی نیز برای قبولی در این رشته دانشگاهی کمترین ضریب یعنی ۱ را داراست.

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن
رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل چیست ؟

برای اینکه در این رشته تحصیلی وارد شوید باید دیپلم علوم تجربی را داشته باشید. دانشگاه های دولتی روزانه و شبانه و پیام نور و دانشگاه آزاد و … در بیشتر استان های کشور اقدام به جذب دانشجو در این رشته می کنند. این رشته تحصیلی به صورت کارشناسی ارائه می شود و پس از اخذ مدرک کارشناسی علوم و مهندسی جنگل می توانید در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه تحصیل دهید. برای اخذ مدرک کارشناسی این رشته تحصیلی باید ۱۴۰ واحد درسی را بگذرانید و در آن‌ها نمره قبولی را بگیرید. کارشناسی ارشد این رشته نیز شامل ۳۲ واحد درسی می باشد که ۱۶ واحد از آن دروس اصلی، ۱۰ واحد از آن دروس اختیاری و ۶ واحد پایان نامه می باشد.

لازم به ذکر است که برای قبولی در کارشناسی ارشد این رشته باید دروسی مانند : زبان عمومی و تخصصی، جنگل شناسی و اکولوژی جنگل، جنگل داری و آمار و اندازه گیری جنگل، بهره برداری و حمل و نقل چوب، قوانین جنگل و اقتصاد جنگل را به خوبی فرا گرفته باشید زیرا این دروس منابع آزمون کارشناسی ارشد این رشته می باشند.

  • دروس عمومی

ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی ۱ و ۲، اخلاق اسلامی، مبانی نظری اسلام، انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلام، آشنایی با منابع اسلامی، اندیشه اسلامی.

  • دروس دانشگاهی تخصصی مهندسی جنگل چیست ؟

ریاضی و فیزیک عمومی، بوم شناسی عمومی، ریخت شناسی و رده بندی گیاهی، شناخت منابع طبیعی، خاک شناسی عمومی،  هوا و اقلیم شناسی، فیزیولوژی درختان جنگلی، مساحی و نقشه برداری، زمین شناسی، شیمی عمومی، اقتصاد منابع طبیعی، مبانی جنگل شناسی، سامانه اطلاعات جغرافیایی، حقوق و قوانین منابع طبیعی، جنگل شناسی پهن برگان، فنون جنگل شناسی، هیدرولوژی عمومی، اندازه گیری درختان جنگلی، نهالستان های جنگلی، طراحی جاده های جنگلی، درخت شناسی سوزنی برگان، چوب شناسی و صنایع چوب، جنگل کاری، مسائل اجتماعی اقتصادی جنگل، آماربرداری جنگل، ساخت و نگه داری جاده های جنگلی، بوم شناسی جنگل، برنامه ریزی و مدیریت جنگل، حمل و نقل و چوب، آتش سوزی در جنگل، خاک شناسی جنگل، مبانی جنگلداری، مبانی سیاست جنگل، اقتصاد جنگل، بهره برداری جنگل، ژنتیک و بیوتکنولوژی جنگل، بیماری شناسی درختان جنگل، پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی، مبانی جنگلداری خارج از کشور.

گرایش های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل چیست ؟

علاقه‌مندان به این رشته تحصیلی پس از اخذ مدرک کارشناسی می توانند ادامه تحصیل داده و یکی از گرایش های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل را انتخاب نمایند. گرایش های این رشته تحصیلی در مقطع ارشد به شرح زیر می باشد :

  1. جنگل داری
  2. جنگل شناسی و اکولوژی جنگل
  3. مهندسی جنگل
رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن
رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن

بازار کار رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل چیست ؟

به دلیل گستردگی منابع طبیعی و منابع جنگلی کشورمان ایران فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مناطق مختلف جذب محیط کار شوند. بازار کار رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل را می توان در جهاد کشاورزی، شهرداری ها، سازمان پارک ها و فضای سبز، سازمان جنگل ها و مراتع کشور، پژوهشگاه های منابع طبیعی، سازمان محیط زیست، طرح های جنگل داری خصوصی، آموزش و پرورش، شرکت های بهره برداری از جنگل ها و نهالستان های جنگلی خصوصی و همچنین شرکت های مشاوره منابع طبیعی و… جستجو نمود.

از دیگر فرصت های شغلی برای این رشته اشتغال در مراکزی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم به تولید فرآورده های چوبی یا تحقیقات پیرامون شاخه های مختلف این رشته مرتبط هستند. هر یک از این مراکز به‌تناسب نوع فعالیتی که دارند می توانند از گرایش های مختلف مهندسی جنگل اقدام به جذب نیرو نمایند.

از موارد دیگر آینده شغلی این  رشته دانشگاهی اشتغال در کارخانه های صنایع چوب است، مانند : کارخانه های تولید کننده انواع فرآورده های چوبی، کارخانه های خمیر و کاغذ. این کارخانه ها برای تولیدات خود به متخصصین این رشته تحصیلی نیازمندند.

در وزارت خانه هایی مانند صنایع و معادن نیز برای این رشته تحصیلی می تواند بازار کار و آینده شغلی مناسبی وجود داشته باشد.

درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی علوم و مهندسی تا حد زیادی به محلی که متخصص در آن مشغول به کار است بستگی دارد. اینکه شغل دولتی باشد یا خصوصی و در کدام سازمان اشتغال ایجاد شود همه و همه روی درآمد تأثیر گذارند. وزارت خانه ها و سازمان های دولتی مختلف حقوق و درآمد مختلفی را برای کارمندان خود در نظر می گیرند.

مراکز خصوصی نیز طبق قانون کار اقدام به پرداخت حقوق می کنند، اما مسئله ی مهم در این زمینه مهارت و تجربه و سابقه کاری می باشد. اشخاصی که سابقه کاری و مهارت شغلی دارند می توانند درخواست حقوق بیشتری از مراکز خصوصی به عمل آورند و درواقع حقوق این دسته از شاغلان به صورت توافقی با مرکز می باشد. بنابراین برای کسب درآمد بیشتر لازم است تا مهارت و تجربه کافی را از دانشگاه توسط انجام طرح های پژوهشی و یا دوره های کارآموزی اختیاری به دست آورده و سپس وارد بازار کار گردید تا بتوانید درآمد خوبی کسب نمایید.

رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن
رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در زمینه طراحی و ساخت تأسیسات زیر بنایی مخصوصاً شبکه راه، تهیه و اجرای طرح های بهره برداری و مدیر اجرایی نیز فعالیت کنند.

دانشگاه های رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل

دانشگاه تبریز، دانشگاه تهران، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشگاه کردستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه گیلان- رشت، دانشگاه لرستان – خرم آباد، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه یاسوج و… .

معایب رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل چیست ؟

امروزه به دلیل قاچاق چوب در جنگل ها، مهندسانی که در سازمان جنگلداری مشغول به کار می شوند تا حدودی با مشکل مواجه شده اند. قاچاقچیان چوب بسیار خطر آفرین بوده و مبارزه با آن‌ها می تواند گاهی منجر به خطر افتادن جان مهندسان جنگل شود. آن‌ها در جنگل ها گشت زده و درصورت مشاهده قاچاق چوب آن را گزارش داده و از قاچاق چوب جلوگیری می کنند.

توانایی و مهارت ها

  • خلاقیت و داشتن ذهنی فعال
  • این رشته به دلیل داشتن ابعاد مختلف زیستی،‌ فنی مهندسی و اقتصادی نیازمند استعداد تجزیه و تحلیل و دقت است.
  • علاقه به کار در محیط های جنگلی
  • قوی بودن و علاقه داشتن به دروسی مانند: ریاضی،‌ فیزیک، زیست شناسی و شیمی

وظایف رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل چیست ؟

  • تجهیزات جنگلداری را توسعه و اصلاح می کنند.
  • عملیات برداشت از جنگل ها را برنامه ریزی می کنند.
  • جاده‌ های جدیدی را طراحی نموده و برای ساخت به مرحله اجرا می رسانند.
  • تدارکات حمل و نقل را بهینه سازی می کنند.
  • فن آوری‌های جدید را با هم ترکیب نموده و از آن برای بهبود وضعیت پوشش گیاهی استفاده می کنند.
  • به کار پیمانکاران و کارمندان نظارت می کنند.
  • استانداردهای ایمنی را چک نموده و از درستی آن ها اطمینان حاصل می کنند.
  • با ادارات دولتی همکاری می‌کنند.
  • مراقب محیط زیست هستند و از آسیب به آن جلوگیری می کنند.
  • از محیط جنگل و محصولات و فرایندهای جنگلی آگاهی دارند و پیوند اساسی بین جنگل و محصول نهایی را به گونه ای فراهم می‌کنند که آسیبی جدی به جنگل ها و محیط زیست وارد نشود.
رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن
رشته دانشگاهی علوم و مهندسی جنگل – آینده شغلی و درآمد آن

سخن آخر

برای انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی هیچ گاه بدون تحقیق و تفکر اقدام نکنید. برای انتخاب رشته تحصیلی ابتدا استعدادها و قابلیت ها و سپس علایق خود را بشناسید و سپس رشته تحصیلی را انتخاب نمایید. در مرحله بعد رشته های تحصیلی را که به آن ها گرایش پیدا نموده اید از لحاظ بازار کار، آینده شغلی و درآمد بررسی نمایید و ببینید که در کشور ما ایران آینده شغلی مناسبی خواهد داشت یا خیر. یک انتخاب عجله ای و بدون تفکر می تواند آینده شما را تحت تأثیر قرار داده و شما را پشیمان کند. برای انتخاب درست می توانید به مشاوران و متخصصان در این امر مراجعه نموده و راهنمایی بگیرید. بهتر است رشته تحصیلی را انتخاب کنید که با روحیات شما نیز سازگاری داشته باشد. مثلاً اگر روحیه‌ی حساسی دارید نمی توانید به دنبال شغل هایی مانند پرستاری بروید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا