Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

قرص لاغری کتون تمشک چیست و چه فوایدی دارد؟

قرص لاغری کتون تمشک یکی از محبوب ‌ترین  قرص های لاغری عرضه شده در بازار می باشد . این قرص لاغری کاملاً گیاهی است و اثرات جانبی برای مصرف کننده ندارد. بیش از یک سوم مردم جهان دچار اضافه وزن و یک سوم دیگر دچار چاقی هستند و فقط %۳۰ مردم وزنی سالم دارند. امروزه اضافه وزن به یک معضل جهانی تبدیل شده است و بسیار از مردم به دنبال کاهش وزن و دست یافتن به یک اندام متناسب می باشند.

به همین دلیل بسیاری از قرص های لاغری برای کمک به کاهش وزن در شبکه های مختلف اجتماعی تبلیغ می‌شوند. برخی از این مکمل های لاغری به شما کمک می‌کنند تا در بدن خود چربی‌سوزی را افزایش داده یا اشتهای خود را کاهش دهید . شرکت تولید کننده قرص لاغری کتون تمشک‌ ادعا می کند  که این قرص باعث تجزیه‌ موثرتر چربی های موجود در سلول‌ها شده و در نتیجه به بدن شما برای چربی سوزی سریعتر کمک می کند.

همچنین ادعا می ‌شود که این قرص‌ها باعث افزایش سطح هورمون آدیپونکتین در بدن می‌شوند ، این هورمون در بدن شما مسئول تنظیم متابولیسم می باشد. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی مطالعات در مورد قرص لاغری کتون تمشک و اثرات آن در بدن می ‌پردازیم .

ماده کتون تمشک چیست؟

این ترکیب شیمیایی باعث می شود که تمشک‌های موجود در جهان ، عطری بسیار خوب داشته باشند . همچنین این ماده به مقادیر کمی در سایر میوه‌ها و توت ‌ها، از جمله شاه توت، کرن بری و کیوی یافت می شود . این ماده بسیار قدیمی و پرکاربرد می باشد و به مدت طولانی در ساخت مواد آرایشی و به عنوان طعم ‌دهنده به نوشیدنی‌های بدون الکل ، تولید بستنی های میوه ای و سایر غذاهای فرآوری شده استفاده می شده است . در نتیجه ، بیشتر مردم مقادیر کمی از کتون تمشک را (در میوه‌ها یا به عنوان طعم ‌دهنده) خورده‌ اند و یا استفاده کردند ، اما اخیرا این مواد به عنوان یک مکمل غذایی برای کاهش وزن بسیار محبوبیت یافته ‌اند.

اگرچه این قرص لاغری اسم خود را از کلمه‌ تمشک گرفته است که ممکن است برای افراد جذاب باشد ، ولی باید اذعان کرد که  این قرص لاغری از میوه تمشک حاصل نمی‌ شود . عصاره ‌گیری از میوه تمشک برای دست یافتن به کتون تمشک بسیار گران قیمت  خواهد بود ؛ زیرا برای تهیه ‌ یک دوز از این کتون ‌ها ، باید ۴۱ کیلوگرم تمشک را عصاره گیری کرد . در واقع یک کیلوگرم میوه تمشک ، فقط حاوی یک تا چهار میلی ‌گرم کتون تمشک می باشد .

بنابراین ترکیبات موجود در این قرص لاغری در آزمایشگاه ساخته می شوند و طبیعی نیستند. این قرص لاغری باید همراه یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت مصرف شود . این رژیم غذایی باعث می‌شود که بدن شما برای تولید انرژی مجبور به سوزاندن چربی های اضافی در بدن شود . با این حال ، قرص لاغری کتون‌  تمشک هیچ ارتباطی با رژیم‌ های غذایی کم کربوهیدرات ندارند و اثرات این قرص های لاغری بر بدن همه مصرف کنندگان یکسان نمی باشد .

قرص لاغری کتون تمشک چیست و چه فوایدی دارد؟
قرص لاغری کتون تمشک چیست و چه فوایدی دارد؟

مکانیسم اثر قرص لاغری کتون تمشک چیست؟

مطالعات نشان می ‌دهند که کتون موجود در تمشک می‌ توانند متابولیسم بدن را بهبود ببخشد. اثرات کتون‌ های موجود در این قرص لاغری که در مطالعات آزمایشگاهی بر روی سلول ‌های چربی موش ‌ها استفاده شده اند عبارتند از:

افزایش چربی سوزی در بدن:  این اثر در درجه‌ اول ، با تحریک سلول‌ های تولید کننده هورمون سوخت چربی (اپی ‌نفرین) صورت می گیرد.

افزایش ترشح هورمون آدیپونکتین:  این هورمون توسط سلول‌های چربی آزاد می ‌شود و می ‌تواند در تنظیم متابولیسم و سطح قند خون نقش داشته باشد . افراد دارای وزن طبیعی نسبت به افراد دارای اضافه وزن ، سطوح بالاتری از هورمون آدیپونکتین در بدن خود دارند و زمانی که افراد وزن خود را کم می ‌کنند، مقدار این هورمون افزایش می‌ یابد. مطالعات نشان داده است ، افرادی که سطح پایین این هورمون را در بدن خود دارند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به  چاقی ، بیماری دیابت نوع ۲، بیماری کبد چرب و حتی بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند.

درنتیجه افزایش مقدار این هورمون در بدن می تواند در کاهش وزن و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ‌ها به افراد کمک کند . حتی اگر قرص لاغری کتون تمشک باعث افزایش این هورمون در سلول‌ های چربی جدا شده از موش شود ، به این معنا نیست که همین اثر را در یک ارگانیسم زنده مانند بدن انسان می تواند انجام دهد. همچنین باید در نظر داشته باشید که راه‌هایی دیگری نیز برای افزایش سطح هورمون آدیپونکتین در بدن وجود دارد که کاملا طبیعی می باشد .

به عنوان مثال ورزش کردن بطور منظم در مدت حداقل یک هفته ، می تواند سطح این هورمون را بسیار افزایش دهد ، همچنین نوشیدن قهوه نیز همین اثر را در بدن خواهد داشت .

تحقیقات انجام شده بر روی قرص لاغری کتون تمشک چه می گویند؟

مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها ، درمورد اثر بخشی این نوع از قرص های لاغری نوید بخش بوده است ، اما نتایج بدست آمده  آنچنان ، چشمگیر نبوده اند. موش‌ هایی که بر روی آنها از قرص لاغری کتون تمشک استفاده شده بود ، در پایان این مطالعه ۵۰ گرم وزن اضافه کرده بودند ، که  در مقایسه با موش‌هایی که از این قرص لاغری مصرف نکرده بودند حدود ۵ گرم کمتر اضافه وزن داشته اند . توجه داشته باشید که موش‌هایی که از این مکمل لاغری استفاده کرده اند ، کاهش وزن نداشتند بلکه نسبت به گروه دیگر، وزن کم‌ تری اضافه کردند.

آیا قرص لاغری کتون تمشک برای انسان موثر است؟

مطالعات دقیقی‌ در مورد اثرات قرص لاغری کتون تمشک بر روی انسان‌ها وجود ندارد. یک آزمایش انجام شده  نزدیک به  اثرات این قرص ، مطالعه ‌ای بوده است که از ترکیبی از مواد مختلف از جمله کافئین ، کتون تمشک ، عصاره‌ سیر و زنجبیل استفاده کرده است. افراد شرکت‌ کننده در این آزمایش ، کالری دریافتی خود را کاهش داده و به همراه آن بطور منظم ورزش می کردند . گروهی که از این مکمل استفاده کرده بودند، %۷.۸ از توده‌ چربی های اضافی خود را از دست داده بودند ، در حالی که گروه دیگری که از این مکمل استفاده نمی کردند ، تنها ۲.۸% چربی سوزانده بودند .

قرص لاغری کتون تمشک چیست و چه فوایدی دارد؟
قرص لاغری کتون تمشک چیست و چه فوایدی دارد؟

آیا کتون تمشک فواید دیگری برای بدن دارد ؟

در تحقیقات انجام شده به نظر می‌ رسد که این ترکیب در صورت استفاده به صورت موضعی به عنوان جزئی از یک کرم ، رشد مو را در افراد دارای ریزش مو افزایش می‌ دهد ، همچنین این ترکیب می ‌تواند باعث بهبود خاصیت کشسانی پوست در زنان شود. با این حال ، این مطالعات در مقیاس کوچک انجام شده است  و دارای نواقصی می باشد . قبل از هرگونه ادعایی در مورد این ترکیب شیمیایی ، مطالعات بیشتری نیاز است تا این اثرات را تایید کند.

چگونگی مصرف و عوارض جانبی قرص لاغری کتون تمشک

تاکنون برای عوارض جانبی اثرات قرص لاغری کتون تمشک بر روی انسان ، مطالعاتی صورت نگرفته است ،بنابراین عوارض جانبی این قرص لاغری بر روی انسان ناشناخته می باشد . با این حال ، این ترکیب شیمیایی به عنوان یک افزودنی غذایی ، توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان یک ماده غذایی درجه  ۲ طبقه ‌بندی شده است . همچنین گزارش‌ هایی مبنی بر افزایش ضربان قلب یا افزایش فشار خون در ارتباط با مصرف این داروی لاغری وجود دارد اما هیچگونه مطالعه ‌ای دقیقی برای تایید این عوارض وجود ندارد.

همچنین برای مصرف این قرص لاغری ، هیچ دوز توصیه ‌شده‌ای وجود ندارد و تولید کنندگان این نوع از قرص های لاغری ، دوزهای ۴۰۰-۱۰۰ میلی ‌گرم را به میزان ۲-۱ بار در روز پیشنهاد می‌ کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا