Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز از مجموعه رشته های علوم تجربی بوده که به تأمین فضای سبز شهری پرداخته و برای قبولی در آن باید در کنکور سراسری تجربی شرکت نمایید. هدف از رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز ایجاد فضای سبز در سطح شهرها، تأمین زیبایی محل های سکونت و … می باشد. بازار کار و درآمد رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز را می توان در مکان هایی که به شهرسازی و طبیعت ارتباط دارد جستجو نمود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی و گرایش ها و ادامه تحصیل و دانشگاه ها و دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری همچون : مهندسی محیط زیست, علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی صنایع غذایی و … نیز بررسی شده است.

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز

یکی از تخصص‌های میان رشته ای که بسیار در زیباسازی و سالم بودن شهر ها اهمیت دارد، مهندسی فضای سبز است. این رشته دانشگاهی از سه رشته‌ی : مهندسي باغبانی، مهندسي معماري و مهندسي عمران و شهرسازي تشکیل شده است. در اين رشته تحصیلی بیشتر به آموزش مهندسی معماری و مهندسی باغباني زينتي پرداخته شده است. ایجاد فضای‌ سبز در شهرها موارد زیادی را در بر می گیرد. مانند :

رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
  • کاشت‌ درختان‌ در حاشیه‌ خيابان ‌ها
  • ایجاد پارک ‌های جنگلي‌، کوهستانی و منطقه‌ای
  • فضاسازی پارک ها و زیباسازی‌شان
  • ايجاد نمودن مناظر زيبا در شهر و کاهش آلودگی های بصری
  • کاهش صداهای آزار دهنده
  • ارائه تمهیداتی برای تعديل آلودگی ‌های صوتی
  • حفاظت از محيط زیست و منابع موجود در آن
  • حفاظت از تنوع حياتی گياهان
  • حفظ فضای سبز و سلامت و زيبايی سكونتگاه‌های انسان
  • تأمین نیاز انسان‌ها به‌ فضايی سبز

در واقع هدف رشته دانشگاهی مهندسي‌ فضاي‌ سبز، ايجاد و حفظ‌ مناظر طبيعي‌ در سطوح‌ وسيع‌ بوده و كيفيت‌ زندگي‌ را در شهرها افزایش می دهد.

هدف از ایجاد فضای سبز چیست ؟

ایجاد تنوع زیستی بیشتر : گسترش فضاهای سبز شهری لایه جدیدی از تنوع زیستی شهری را ایجاد نموده و زیستگاه جدیدی برای گونه‌ها ایجاد می‌ کند که تأثیر مستقیم بر بهبود کیفیت زندگی و رفاه در شهرهای پرجمعیت امروزی خواهد داشت.

کاهش آلودگی هوا : امروزه آلودگی هوا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زندگی شهری به‌خصوص شهر های بزرگ و پرجمعیت می باشد. فضاهای سبزی که در محیط‌های شهری طراحی می شوند به عنوان فیلتری برای آلاینده‌های هوا عمل خواهند کرد و به نوعی هوا را تصفیه می کنند. هر مترمربع از فضای سبز شهری ۲۰۰ گرم ذرات کوچک آلوده مضر برای سلامتی را، در سال از بین می برد.

کاهش اثرات گرم شدن زمین : از اثرات گرم شدن کره زمین در شهرها : افزایش دما، افزایش باران‌های شدید، امواج گرما و گسترش بیماری ها می باشد. ایجاد یک اکوسیستم سبز شهری می تواند تأثیرات گرم شدن زمین را که بر سلامتی و رفاه شهروندان مؤثر است، کاهش دهد.

راحتی اقلیمی و صوتی : جزیره گرمایی یکی از شرایط متداول در مناطق شهری به شمار می آید که دما را در مناطقی که ساختمان‌های زیادی دارند، افزایش می دهد. شهرها پر از اتومبیل‌ها، چراغ‌ها، آسفالت و سیمان بوده و موجب بروز این پدیده خواهند شد. وجود فضاهای سبز در شهرها به جلوگیری از بروز جزیره گرمایی کمک نموده و دمای شهر به طور متوسط ​​یک درجه کاهش خواهد یافت.

فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چه می کنند ؟

  1. شناخت اقلیم و طراحی فضای سبز با توجه به آن و نقشه کشی و محوطه سازي
  2. تهيه پروژه و محاسبات آن
  3. کاربرد آب در طراحي محوطه ها
  4. طراحي فضاي سبز برای پارک ها و منازل و مجتمع ها و شهرک ها
  5. طراحي فضاي سبز شهرها
  6. كاربرد تزیينات گياهي در زیبا سازی شهر طبق مقررات
  7. مهارت در طراحی هندسي منظم و غير منظم
  8. قدرت تجزيه و تحليل بالا برای طراحی فضای سبز مکان های مختلف
  9. آشنایی با طبيعت
  10. آشنايي با فرم ها و رنگ ها و سبك هاي مختلف طراحي

از ملزومات انتخاب رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز این است که علاوه بر اینکه دانشجو داراي ذوق و خلاقيت و ابتكار در طراحي باشد، به دروس كشاورزي نیز علاقه داشته باشد. فارغ‌التحصیلان این رشته تحصیلی براي موفقيت در بازار کار و آینده شغلی خوب باید در دوران تحصيل با علوم روان شناسي و جامعه شناسي کاملاً آشنا شوند. همچنین این دانش آموختگان باید علم خود را در خصوص منظره سازي و فنا‌وری‌های جدید آن و نورپردازی به روز نگه دارند.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟

دروس‌ پایه‌ : ریاضیات‌ عمومی، فیزیک‌ عمومی‌، زیست‌شناسی، گیاه‌شناسی، اکولوژی‌‌، آمار و احتمالات‌، جامعه‌ شناسی‌ عمومی‌، آشنایی‌ با کامپیوتر.

دروس‌ اصلی‌ این رشته : آبیاری‌ عمومی‌، چمن‌کاری‌، گل‌کاری، درختان‌ و درختچه‌های‌ زینتی‌، اصول‌ باغبانی‌ ،خاک‌شناسی‌ عمومی‌، گیاهان‌ آپارتمانی‌،حاصلخیزی‌ خاک ‌ها و کودها، انسان‌ و محیط‌ زیست‌، عکس‌های‌ هوایی‌، هوا و اقلیم‌ شناسی‌، رسم‌ فنی، طراحی‌ و نقشه‌برداری‌.

دروس‌ تخصصی‌ : اصول‌ طراحی‌، بیان‌ تصویری، تاریخ‌ معماری‌ و مهندسی‌ فضای‌ سبز، مصالح‌ و روش‌های‌ ساختمانی‌، طراحی‌ سیستم‌ های‌ آبیاری‌، طراحی‌ کاشت‌ گیاهان‌ زینتی‌، طراحی‌ فضاهای‌ شهری‌، سازه‌ ها در فضای‌ سبز، طراحی‌ محوطه‌های‌ ویژه‌، مدیریت‌ فضای‌ سبز، کاربرد کامپیوتر در فضای‌ سبز، کارآموزی‌، جلسه‌ بحث‌، پروژه‌.

برای قبولی در رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چه دروسی نیاز است ؟

برای اینکه بتوانید در این رشته دانشگاهی تحصیل کنید لازم است دروس دبیرستان را به خوبی مطالعه کرده و فرا گیرید. این رشته تحصیلی در زیرگروه ۵ رشته های علوم تجربی قرار داشته و مهم ترین درس برای آن در کنکور سراسری درس ریاضی با ضریب ۳ می باشد. دروس زیست، فیزیک و شیمی ضرایبی برابر با ۲ در کنکور سراسری این رشته دارا می باشند. درس زمین شناسی در کنکور سراسری کمترین اهمیت و دارای ضریبی برابر با ۱ می باشد.

پس از ورود به دوره کارشناسی این رشته برطبق مصوبه شورای عالی برنامه ریزی، برای اخذ مدرک دانشگاهی این رشته باید چهار سال برابر با هشت نیمسال تحصیلی همراه با دوره کارآموزی را بگذرانید. در هر نیمسال تحصیلی دانشجو موظف است ۱۷ هفته کامل آموزشی را برای دروس اخذ شده بگذراند. در واقع برای هر واحد درسی تئوری در هر نیمسال تحصیلی، ۱۷ ساعت آموزش در نظر گرفته شده است.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز بسیار خوب پیش بینی می شود. زیرا جامعه شهری روز به روز در حال توسعه و افزایش بوده و تمام شهر ها به ویژه شهرهای بزرگ به طراحی فضای سبز و بهبود محیط زیست شهری نیاز خواهند داشت. بنابراین تنوعی از فرصت های شغلی رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز می تواند در پیش روی این مهندسان قرار داشته باشد.

رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

نکته مهم در کسب بازار کار و آینده شغلی خوب توان علمی و خلاقیت مهنداسان فضای سبز است. هرچه طراح ماهرتر باشد، فرصت های شغلی بیشتر خواهد بود. برخی از مشاغل مهندسان این رشته در ادامه آورده شده است :

  • طراحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی وزرات كشور
  • طراحی و اجرای فضای سبز مؤسسات دولتی و خصوصی
  • طراحی و اجرای محوطه های اداری و مسكونی
  • اشتغال به عنوان مربی هنرستان های كشاورزی
  • اشتغال در جهاد كشاورزی
  • اشتغال در مسكن و شهرسازی

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز تا حد زیادی بستگی به محل اشتغال فارغ التحصیلان دارد. اینکه در بخش خصوصی مشغول به کار شوید یا بخش دولتی روی حقوق و میزان درآمدتان مؤثر خواهد بود. بعضی از مراکز خصوصی حقوق و درآمد بیشتری پرداخت می کنند.

برای داشتن درآمد در این رشته باید مهارت و تجربه‌ی کافی در طراحی داشته باشید. در واقع برای اینکه مجری طرحی شوید و طرح شما برای فضای مورد نظر انتخاب شود باید از روش ها و تکنیک های جدید طراحی بهره بگیرید و مهارت کافی در طراحی و اجرا را داشته باشید. این‌گونه با دریافت پروژه های متعدد به درآمد بسیار بالایی می توانید دست پیدا کنید.

گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟

فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی در صورت علاقه می توانند در مقاطع علمی بالاتر نیز ادامه تحصیل دهند. امکان ادامه تحصیل رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز در کارشناسی ارشد و دکتری در کشور ما ایران و کشورهای خارجی فراهم شده است. گرایش های رشته مهندسی فضای سبز در مقطع کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر شامل  موارد زیر می باشد :

  • مهندسی طراحی محیط زیست
  • معماری منظره
  • طراحی شهری
  • برنامه ریزی شهری

دروس لازم برای قبولی در کارشناسی ارشد

  1. زبان عمومی و تخصصی انگلیسی، اطلاعات عمومی گیاهی (گل كاری، چمن كاری، درختان و درختچه‌های زینتی و گیاهان پوششی)
  2. مبانی نظری طراحی منظر و فضای سبز (پارک و پارک سازی، پارک های ویژه)
  3. مبانی نظری منظر سخت (روش های ساختمانی در فضای سبز، سازه های مصالح )
  4. تاریخ باغ و باغسازی
  5. مدیریت فضاهای سبز
  6. مبانی طراحی كاشت

مزایا رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟

فضای سبز شهر در شهرها به عنوان دستگاه‌ تنفس‌ عمل می کند. ایجاد و حفظ‌ مناظر طبیعی در اطراف‌ منازل‌ و در سطوح‌ شهر و اطراف‌ آن‌ می تواند کیفیت‌ زندگی در شهرها را افزایش داده و به حفظ روحیه و شادابی مردم کمک نماید. رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز تا حد زیادی می تواند به این امر کمک نموده و زندگی در شهر و ظاهر آن را بهبود ببخشد.

ایجاد فضای سبز می تواند به بهبود‌ سلامت‌ جسم‌ و روان‌ ساکنین‌ شهرها کمک‌ نموده تا مردم شهر که‌ امکان‌ استفاده‌ روزمره‌ از طبیعت‌ را ندارند، بتوانند در مکان های نزدیک محل سکونشان از فضاهای سبز بهره ببرند.

امروزه در تمامی شهرها به‌ ویژه‌ شهرهای بزرگ‌، با فزایش جمعیت و شهرنشینی، به‌ فضای سبز و بهبود محیط‌ زیست‌ بسیار نیاز است. سازمان‌ پارک‌ ها و فضای سبز شهرداری ها یکی از مراکز اصلی اشتغال و آینده شغلی برای این‌ رشته‌ بشمار می آیند.

معرفی برخی دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز

هم به صورت روزانه و هم شبانه، دانشگاه ها اقدام به جذب دانشجو در این رشته تحصیلی می کنند. برخی از دانشگاه های این رشته در ادامه آورده شده اند. قبولی در این رشته هم با آزمون و هم بدون آزمون میسر می باشد.

دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) – قزوین، دانشگاه تهران (محل تحصیل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی واقع در کرج)، دانشگاه تبریز، دانشگاه زابل، دانشگاه سید جمال‌الدین اسدآبادی – اسدآباد همدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان – زاهدان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین – ملاثانی اهواز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کردستان – سنندج، دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل، دانشگاه ملایر، دانشگاه هرمزگان – بندرعباس (محل تحصیل مجتمع آموزش عالی میناب)، موسسه غیرانتفاعی آبان هراز – آمل، موسسه غیرانتفاعی بینالود – مشهد، موسسه غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی – کاشمر، موسسه غیرانتفاعی قدر – کوچصفهان رشت، موسسه غیرانتفاعی صالحان – قائم‌شهر، موسسه غیرانتفاعی مهرگان – محلات.

رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی فضای سبز چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

برای اینکه رشته دانشگاهی مناسبی را برای خود انتخاب کنید قبل از هر چیز باید به شناخت علایق و استعداد های ذاتی خود بپردازید. با شناخت توانایی ها و استعداد های درونی خود بهتر می توانید پی ببرید که چه رشته‌ی تحصیلی برایتان مناسب است. توجه به روحیات فردی نیز از عوامل مهم و تأثیر گذار در انتخاب رشته تحصیلی بشمار می آید. نکته دیگر تحقیق درباره رشته مورد نظر می باشد. باید درباره‌ی بازار کار و آینده شغلی و میزان درآمد رشته دانشگاهی مورد نظرتان به خوبی تحقیق نمایید تا در آینده پشیمان نشوید. بهتر است رشته دانشگاهی را انتخاب کنید که علاوه بر استعداد تحصیلی و علاقه، بازار کار و آینده شغلی مناسبی نیز داشته باشد. برای مطالعه در مورد رشته های دانشگاهی می توانید به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا