Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟

گیاه (گل) آدنیوم یک گیاه بسیار زیبا و زینتی می باشد که دارای تنه ‌ای گوشتی و غیر معمول است. این گیاه گل هایی زیبا و شیپوری شکل و رنگارنگی دارد که زیبای آدنیوم را دو چندان می کند. نام دیگر گیاه آدنیوم Desert roses  می باشد . از این گیاه می ‌توان به عنوان یک گیاه خانگی بسیار زیبا استفاده کرد تا محیط شما را رنگارنگ کند. این گیاه زیبا گونه ‌های مختلفی دارد و آدنیوم بومی شرق و شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان می باشد. رز صحرایی، ستاره صابی و بطری‌ شور کوتوله  از اسامی دیگر این گیاه می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

آدنیوم یک گیاه گرمسیری برگ ‌ریز است و پنج نوع از آن شناخته شده است . این گیاه برخلاف اسم علمی که دارد یک رز واقعی نیست. مدت گل‌ دهی این گیاه طولانی است و اگر در فصل ‌های سرد محیط مناسبی برای آن فراهم کنید به خوبی زنده می‌ ماند. اگر شرایط مناسب را برای آدنیوم فراهم کنید ، گل‌های شیپوری شکل این گیاه در اندازه و رنگ ‌های مختلفی بوجود خواهند آمد.  گل‌ های آن حدود ۵ سانتی متر و با رنگ‌ های سفید، صورتی و قرمز هستند.

در طبیعت این گیاه آب را از طریق باران‌ ذخیره می‌ کند و در تابستان های بی‌ آب ، آن را مصرف می ‌کند. آدنیوم را می ‌توانید در اندازه‌ های مختلفی پیدا کنید و این گیاه می ‌تواند تا دو متر رشد کند اما به عنوان یگ گیاه خانگی می توانید در گلدان نیز از آن نگهداری کنید.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه (گل) آدنیوم

گونه های مختلف این گیاه بومی مناطق خشک و نیمه خشک می باشند ، در نتیجه در مناطق کویری و گرمسیری به خوبی می تواند  زندگی کند. نکته جالب درباره آدنیوم این است که ، اگر نور کافی ، گرما و خاک مناسبی را برای این گیاه فراهم کنید ، برایش فرقی نمی ‌کند که در کدام منطقه زندگی می ‌کند. گل‌ های زیبای این گیاه برای مرغ مگس‌ خوار ، پروانه‌ ها و زنبورها بسیار جذاب می باشد  و آن‌ ها را به سمت خود جذب می کند.

نور مورد نیاز گیاه آدنیوم :

همانطور که قبلا اشاره کردیم  برای  مراقبت و نگهداری از این گیاه میزان نور دریافتی بسیار مهم خواهد بود . اگر نور کمی به این گیاه برسد به رشد خود ادامه خواهد داد ، اما ممکن است گل ندهد و اگر نور کافی را دریافت نکند ضعیف و کم ‌پشت خواهد شد . با وجود نور کافی ، آدنیوم بعد از گل دهی  یک دوره استراحت خواهد داشت و گل ‌دهی این گیاه از اوایل بهار تا اواسط تابستان ادامه دارد و پس از حدود ۶ الی ۸ هفته استراحت ، در اوایل پاییز مجددا گل می ‌دهد. در فصل زمستان باید شرایط استراحت برای آدنیوم فراهم شود و بهتر است گیاه را به مکانی گرم و در معرض نور غیر مستقیم خورشید منتقل کنید.

شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟
شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟

روش آبیاری آدنیوم

این گیاه عاشق آبیاری در فصل بهار و تابستان می باشد اما باید توجه داشته باشید بیش از حد به این گیاه آب ندهید و از آبیاری آن در فصول پاییز و زمستان خودداری کنید . ریشه ‌های این گیاه هرگز نباید در آب غرق شود. در فصل رشد آب دهی را هنگامی انجام دهید که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد و آبیاری را به آرامی انجام دهید تا کمی خاک مرطوب شود و همچنین مواظب باشید که خاک بیش از حد خیس نشود.

کوددهی به گیاه آدنیوم

آدنیوم در فصل بهار از خواب زمستانی خود بیدار می ‌شود و شروع به رشد می کند. این فصل بهترین زمان برای کوددهی به گیاه می باشد. شما می توانید هر دو هفته یک‌ بار کوددهی را انجام دهید به خاطر داشته باشید که کود این گیاه باید رقیق شده باشد. در تابستان فاصله کوددهی را ماهی یک‌ بار انجام دهید و به محض رسیدن به فصل زمستان کوددهی را متوقف کنید و اجازه دهید تا گیاه دوباره استراحت کند.

آیا گیاه (گل) آدنیوم ایمن است؟

برگ های این گیاه دارای شیره‌ ای سمی می باشد و در صورت تماس با پوست باعث ایجاد خارش می ‌شود. بهتر است این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید و اگر می ‌خواهید این گیاه را هرس کنید حتما از دستکش استفاده کنید و پس از دست زدن یا تعویض گلدان ، دستان خود را خوب  بشورید.

هرس کردن گیاه آدنیوم :

این گیاه می ‌تواند بیش از حد رشد کند به همین دلیل گاهی نیاز به هرس کردن دارد تا بتواند زیبا و در اندازه مناسب باقی بماند. برای هرس کردن بهتر است در فصل رشد این کار را انجام دهید . اگر آدنیوم خود را بیرون از خانه نگهداری می‌ کنید بهتر است هرس کردن این گیاهان را تا پایان فصل رشد و قبل از آغاز سرما شروع نکنید. بعد از هرس کردن آدنیوم آن را به داخل منزل انتقال دهید ، این کار باعث می شود که گیاه بتواند استراحت مفید تری داشته باشد و همچنین مراقبت از آن در داخل منزل ساده ‌تر خواهد بود .

شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟
شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟

انتخاب گلدان مناسب :

آدنیوم قابلیت این را دارد که در هر گلدانی خوشحال باشد و زیبایی خود را به رخ علاقه مندان به گیاهان زینتی بکشد ، اما باغبانان آدنیوم را در گلدان های سفالی نگه می دارند زیرا این گلدان ها قابلیت خشک شدن خاک بیشتری را نسبت به گلدان های پلاستیکی دارند. مزیت دیگر گلدان‌های سفالی نسبت به گلدان‌ های پلاستیکی یا فلزی این است که جریان هوای مناسب را برای ریشه‌ ها تامین می ‌کنند. برای تهیه بهترین گلدان برای گیاه خود باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • گلدانی را انتخاب کنید که مستحکم باشد ، زیرا ریشه ‌های این گیاه بسیار قوی بوده و می ‌توانند گلدان‌ های ظریف و نازک را بشکافند و پاره کنند .
  • گلدان انتخابی حتما باید سوراخ‌ های مناسبی برای تخلیه آب را در زیر خود داشته باشد تا آب اضافه به خوبی تخلیه شود و در خاک باقی نماند .
  • گلدان ‌های بزرگ و پهن‌، برای این گیاه مناسب تر می باشد زیرا ریشه‌ های آدنیوم در گلدان های بزرگ به خوبی پخش می ‌شود و تکیه‌ گاه محکم‌ تری برای گیاه به وجود می آوردند .

تعویض گلدان گیاه (گل) آدنیوم

به دلیل رشد آهسته آدنیوم ، تقریبا هر سه یا چهار سال یک ‌بار باید گلدان این گیاه تعویض شود. همچنین باید توجه  داشته باشید که اگر گلدان انتخابی خیلی بزرگ باشد ریشه های این گیاه رشد بیشتری خواهند کرد در نتیجه گل دهی این گیاه کاهش پیدا می کند. برای آدنیوم بهتر است ، گلدانی را انتخاب کنید که سه الی پنج سانتی متر بزرگ‌ تر از ریشه‌ های فعلی گیاه باشد.

برای این کار گیاه را از گلدان به آرامی خارج کنید و خاک قدیمی را به خوبی از روی آن پاک کنید و سپس آن‌ را مجددا در خاکی تازه و با زهکشی عالی، در گلدان جدید قرار دهید . برای آدنیوم خاک کاکتوس ، مناسب ترین خاکی است که می توانید فراهم کنید زیرا این خاک تخلیه آب بسیار خوبی دارد و از پوسیدگی  ریشه ‌های  این گیاه جلوگیری خواهد کرد .

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه (گل) آدنیوم

آدنیوم را می ‌توان از دو طریق تکثیر کرد :  ۱ – قلمه زدن  ۲ – تکثیر از طریق بذر

شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟
شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟

تکثیر از طریق قلمه زدن

در روش قلمه زدن  نباید انتظار تشکیل ساختار گوشتی که با نام کاودکس شناخته می‌ شود را در ابتدا داشته باشید زیرا این ساختار در زیر خاک تشکیل می‌شود و ممکن است بعدا سر از خاک در بیاورد. اما مزیت تکثیر به روش قلمه زدن می‌ تواند این باشد که با استفاده از  چند قلمه مختلف از آدنیوم می توان رنگ‌ های متنوعی از گل‌ ها را به دست آورد. برای این کار یک شاخه ۱۵ سانتی متری را از گیاه جدا کنید و آن را به مدت ۴۸ ساعت در روزنامه یا دستمال کاغذی بپیچید و در محلی گرم و خشک نگه دارید تا قسمت بریده شده گیاه خشک شود.

بعد از گذشت دو روز قلمه جدا شده را در گلدانی که با خاک مناسب تهیه کرده اید، بکارید . بهترین خاک برای آدنیوم ، خاک‌ های آماده کاکتوس یا ساکولنت می باشد همچنین خودتان می توانید خاکی ترکیبی بسازید که ترکیبی مساوی از خاک گلدان، کوکوپیت، پیت ماوس و ماسه است. همچنین برای زهکشی بهتر می توانید مقداری سنگریزه در کف گلدان قرار دهید .

همچنین  به خاطر داشته باشید که این گیاه اهل صحرا می باشد ، بنابراین نباید بیش از حد آن را آبیاری کنید . اگر خاک گیاه را بیش از حد مرطوب کنید باعث پوسیدگی ریشه‌ ها و درنتیجه از بین رفتن گیاه خواهید شد. بعد از کاشت قلمه گیاه را به مکانی گرم و نورگیر منتقل کنید ، اگر در داخل خانه از گیاه مراقبت می کنید هر یک یا دو روز یکبار آن ‌را بچرخانید تا تمام قسمت‌های آن نور دریافت کند وگرنه یک سمت آن به سمت آفتاب کج خواهد شد .

روش تکثیر از طریق بذر :

تکثیر این گیاه از طریق بذر ممکن است سال ‌ها طول بکشد به همین دلیل شما باید بسیار صبور باشید . شما می ‌توانید بذرهای این گیاه را به صورت آماده خریداری کنید یا از گیاه فعلی خود بذر بگیرید البته به شرطی که چند گیاه در کنار یکدیگر داشته باشید که بتوانند گرده‌ افشانی کنند. مزیت دیگر تکثیر آدنیوم از طریق بذر این است که خیال شما بابت تشکیل ساختار گوشتی و خاص این گیاه (کاودکس) در بالای خاک ، راحت است.

برای انجام این روش خاکی که انتخاب می کنید ، باید نیمی از آن خاک پیت ماوس یا کوکوپیت باشد و نیم دیگر آن ماسه یا پوده باشد. گلدانی انتخابی نیز باید  کوچک و کم عمق باشد و پس از کاشت بذر باید آن را در محلی با نور زیاد ولی غیرمستقیم قرار دهید. دمای محیط برای این گیاه باید چیزی بین ۲۶ الی ۲۹ درجه سانتی گراد باشد. بذرها را به صورت پراکنده بر سطح خاک پخش کنید و روی آنها را با یک لایه ماسه بپوشانید و با کمک یک اسپری خاک را مرطوب کنید. باید این کار را هرچند روز یکبار تکرار کنید تا بذرها جوانه بزند. بعد از سه الی هفت روز باید بذرها شروع به جوانه زدن کنند. مرطوب کردن خاک را تا جایی ادامه دهید که بذرها تبدیل به نهال شوند و بتوانید آن را به گلدانی جدید منتقل کنید.

آفات و بیماری‌ های گیاه (گل) آدنیوم

زرد شدن برگ ها ، لوله ای شدن آنها و پوسیدگی ریشه رایج ترین مشکلات این گیاه می باشد . مهم ‌ترین نکته ای که شما باید در مورد این گیاه به خاطر داشته باشید ، جلوگیری از آبیاری بیش از حد آن می باشد . این گیاه می ‌تواند آب را در ریشه  خودش نگه دارد بنابراین دوست ندارد به مقدار زیاد آبیاری شود.  زهکشی مناسب و آب دادن به میزان کم بهترین شرایط برای این گیاه است تا ریشه‌های گیاه پوسیده نشود.

شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟
شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟

چرا برگ ‌های آدنیوم زرد می ‌شوند؟

یکی از شایع ترین مشکلات در نگهداری از این گیاه ، زرد شدن برگ ها می باشد . این مشکل بیشتر به دلیل آبیاری بیش از حد اتفاق می افتد ، عوامل اصلی زرد شدن برگ های این گیاه عبارتند از :

۱- آبیاری بیش از حد :

اگر زرد شدن برگ ها از نوک آنها آغاز ‌شود و به سمت داخل حرکت کند ، نشانه آبیاری بیش از حد می باشد . برای رفع این مشکل سریعا آبیاری را کاهش دهید و شاید لازم باشد خاک گیاه را با استفاده از وسایلی مانند دستمال کاغذی یا اضافه کردن شن و ماسه خشک کنید . اگر آدنیوم شما از نظر اندازه بزرگ است ، بهتر است خاک آن را تعویض کنید ، اما دقت داشته باشید  که به گیاه آسیب و استرس وارد نکنید.

۲- آبیاری بسیار کم:

اگر برگ های این گیاه از مرکز شروع به زرد شدن کنند و زردی به سمت نوک آنها پیشروی کند ، آبیاری کم یا کافی نبودن نور دلیل ایجاد این مشکل خواهد بود . برای رفع این مشکل خاک گیاه را بررسی کنید و در صورت خشک بودن ، آن را آبیاری کنید و یا محل قرار دادن گیاه را تغییر دهید.

۳- فاسد شدن ریشه:

برای بررسی این مشکل چندین بار بر روی برگ‌ های زرد ضربه بزنید اگر به راحتی جدا نشدند ، ریشه این گیاه را بررسی کنید . ممکن است ریشه دچار پوسیدگی قارچی شده و یا بیش از حد در خود پیچیده باشد. برای رفع این مشکل ، گیاه را از خاک خارج کنید و  بخش‌ های نرم، لزج و آسیب دیده ریشه را به کمک یک قیچی یا چاقوی تیز ببرید ، سپس آن را تحت نور خورشید خشک کنید و اجازه دهید برای ۱۴-۷ روز استراحت کند. بعد از این مدت، آدنیوم را در خاکی تازه بکارید تا خود را ترمیم کند.

شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟
شرایط پرورش و تکثیر گیاه (گل) آدنیوم چیست؟

علت لوله ‌ای شدن نوک برگ‌ های گیاه آدنیوم چیست؟

اگر مقدار کمی از برگ های گیاه شما لوله ای شده است نگران نباشید زیرا این یک مرحله از زندگی طبیعی گیاه می باشد و اصلا جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر احساس کردید تعداد این برگ های لوله شده از حالت عادی بیشتر شده است و یا تغییرات جزئی دیگری را نیز در گیاه شاهد کرده اید ، ممکن است مشکل از کمبود عناصر مغذی برای گیاه  باشد. در واقع پیچ خوردگی ، در نتیجه کمبود عناصری همچون پتاسیم یا نیتروژن رخ می ‌دهد.  برای حل این مشکل ، می توانید از کودهای حاوی پتاسیم و نیتروژن استفاده کنید.

آفات تهدید کننده گیاه (گل) آدنیوم

آفاتی همچون شته‌ها ، کنه تارعنکبوتی و شپشک آرد آلود می توانند این گیاه را مورد حمله قرار دهند . اگر پس از بررسی گیاه خود متوجه حضور این حشرات بر روی گیاه خود شدید می‌ توانید با استفاده از حشره کش ها یا سم های مخصوص، از شر این حشرات راحت شوید .

آدنیوم شما ممکن است توسط قارچ های  به نام زغالک نیز مورد حمله قرار گیرد . اگر مشاهده کردید که برگ‌ های گیاه شما ، لکه‌ های برنزی رنگی دارد و رنگ برگ ها کم کم رو به زردی می رود و در نهایت برگ ها می ریزد ، به احتمال زیاد آدنیوم شما دچار زغالک شده است. زیاد نگران نباشید ، زیرا این بیماری معمولا در اوایل تابستان یا پاییز رخ می‌ دهد و خود به خود برطرف می شود. برای کاهش آسیب این قارچ به گیاه ، کافی است فقط میزان آبیاری را کمتر کنید و برگ ‌های ریخته شده را از پای گیاه جمع کنید تا قارچ گسترش پیدا نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا