Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن

گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا گیاهی بسیار جذاب و بومی مناطق گرمسیری از خانواده Bromeliaceae است. این گیاه دارای گل های رنگارنگ و بسیار متمایز می باشد و به دلیل زیبای منحصر به فردی که دارد توجه بسیاری از علاقه مندان به گیاهان آپارتمانی را به خود جذب می کند. گازمانیا به ستاره اسکارلت نیز معروف است و این نام به نحوه بیرون آمدن شاخ و برگ از مرکز گیاه ، به شکل ستاره ای اشاره دارد .

این گیاه گلهایی به رنگ سفید دارد و بندرت از پوست های رنگارنگ آن بلند می شوند. علیرغم بی اهمیت بودن آنها ، این گلها با مراقبت صحیح تا چهار ماه دوام خواهند آورد . گازمانیا یک گیاه خانگی بسیار جذاب است و به طرز دلپذیری نیاز به نگهداری زیادی ندارد و اگر تازه می خواهید از گیاهی نگهداری کنید ، گیاه گازمانیا انتخاب بسیار مناسبی می باشد .

با کمی دقت و توجه ، گازمانیاها افزودنی قابل اعتمادی به هر مجموعه گیاهان خانگی هستند که سایه ها و رنگ های مختلفی را به فضای داخلی منزل شما اضافه می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در مورد این گیاه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

بیش از ۱۲۰ نوع شناخته شده از گازمانیا در جهان وجود دارد. اکثریت قریب به اتفاق این گیاهان نیازها و عادت های پرورش مشابهی دارند. نوع متداول گازمانیا ، قرمز رنگ مانند (Guzmania lingulata) ستاره اسکارلت است. این گونه در خاک نیز قابل پرورش است ، و معمولاً به عنوان گیاه خانگی پرورش داده می شود . این گل سرخ غنی در واقع از نوع برگ برگ می باشد و ممکن است در برخی شرایط رشد به رنگ صورتی درآیند.

از دیگر انواع رایج گل های قرمز می توان به G. Passion و G. Luna اشاره کرد. اگر چیز متفاوت تری بخواهید ، انواع نارنجی ، زرد ، سفید و بنفش مانند Purple Markle را نیز خواهید یافت . انواع مختلفی از گازمانیا در طیف وسیعی از رنگ ها و سایه ها موجود است.

نحوه کاشت گیاه آپارتمانی گازمانیا

بر خلاف گیاهان دیگر ، سیستم ریشه گازمانیا در درجه اول برای نگه داشتن گیاه مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم ریشه نقش کمی در توانایی گیاهان در جمع آوری رطوبت یا مواد مغذی دارد ، این بدان معناست که گازمانیاها برای شکوفایی نیازی به کاشت در ظروف بزرگ ندارند.

ظرف انتخابی شما باید به اندازه کافی متناسب باشد تا بتواند گیاه را به حالت ایستاده نگه دارد و با رشد و ایجاد شاخ و برگ بیشتر ، گازمانیاها می توانند بیش از حد سنگین شوند و اگر ظرف قادر به نگه داشتن گیاه نباشد ، ممکن است سرنگون شود. گزینه های دیگر قرار دادن سنگ است یا می توان شی مشابه سنگینی را روی خاک قرار دهید که کمک کند گیاه در جای خود ثابت بماند.

ظرف انتخابی شما همچنین باید تمیز باشد و در قسمت زیرین سوراخ های زهکشی مناسبی داشته باشد. اگر اجازه داده شود آب در ته ظرف جمع شود ، خاک مملو از آب می شود و ممکن است گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود. رشد در یک ظرف سفالی متخلخل ، برخلاف گلدان پلاستیکی ، به بهبود زهکشی کمک می کند. ظروف سفالی بیشتر متخلخل هستند ، به این معنی که خاک تمایل دارد زودتر از ظروف پلاستیکی خشک شود . خاک موجود در ظروف سفالی سریع تر از خاک موجود در ظروف پلاستیکی خشک می شود. این مورد به ویژه در صورت پرورش گیاهانی که ترجیح می دهند خاک زهکشی یا خشکی داشته باشند بسیار مفید است.

انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن
انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن

خاک مناسب برای گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

ظرف انتخابی خود را با خاک تازه و خوب پر کنید. گازمانیاها در خاک های با تخلیه خوب ، بهترین عملکرد را دارد. آنها در خاک های سنگین ، مانند مخلوط خاک گلدان  که رطوبت را برای مدت طولانی حفظ می کنند ، بسیار ناراحت خواهند بود . مخلوط ارکیده یا کاکتوس برای گیاه گازمانیا بسیار ایده آل می باشد . خودتان می توانید با مخلوط کردن یک قسمت خاک ، یک قسمت شن درشت و یک قسمت ذغال سنگ نارس ، خاک مناسبی را تهیه کنید. این ترکیب خاک سست و زهکشی خوبی ایجاد می کند که گازمانیاها  در آن شاداب می باشند و رشد خوبی خواهند داشت .

شرایط کاشت و تکثیر گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

گازمانیا را تا حد ممکن در مرکز گلدان قرار دهید ، گیاه باید راحت در گلدان با قسمت بالای سیستم ریشه درست زیر سطح خاک قرار گیرد . هنگامی که از موقعیت گیاه خوشحال شدید ، همچنان ظرف را با خاک پر کنید و خاک را به همراه آب به آرامی سفت کنید.

عمر گیاهان گازمانیا بیش از چندین سال نمی باشد ، این بدان معنی است که پس از کاشت نیازی به تولید مجدد گیاه نخواهید داشت. در عوض می توانید با تکثیر به رشد گازمانیای خود ادامه دهید ، این کار با برداشت پاجوش هایی که گیاه بعد از گلدهی شروع به تولید می کند ، انجام می شود.

گازمانیا یک گیاه اپی فیت می باشد ، این بدان معنی است که این نوع از گیاهان هنگام رشد در طبیعت می توانند خود را به تکیه گاههایی مانند درختان یا سنگ ها بچسبانند. بنابراین می توانید به جای اینکه گازمانیای خود را در یک گلدان بکارید ، مانند سایر گیاهان باغ کانتینری ، آن را بر روی یک سازه نصب کنید.

پایه های خوب برای گیاه آپارتمانی گازمانیا عبارتند از:

  • سرو
  • پوست چوب پنبه
  • بلوط
  • گل چوب
  • چوب درخت سرخس

گازمانیا قبل از نصب باید یک سیستم ریشه مخصوص به خود را ایجاد کند. برای نصب گازمانیا آن را به راحتی روی جسم انتخابی خود قرار دهید و سیستم ریشه را با خزه مرطوب اسفاگنوم  که معمولاً در تراریوم ها استفاده می شود ، بپوشانید .

با مقداری رشته یا سیم ماهیگیری گیاه را محکم در جای خود محکم کنید و از هر چیزی می توان برای بستن خزه و کاشت گیاه استفاده کرد به شرطی که حاوی عنصر مس نباشد. گیاه را محکم وصل کنید تا نتواند حرکت کند ، این امر باعث ایجاد تماس بین ریشه ها و سطح می شود و در نتیجه ریشه ها را برای گرفتن سطح تشویق می کند .

انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن
انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن

شرایط مراقبت و نگهداری از گیاه آپارتمانی گازمانیا

گازمانیا در خاکی با تخلیه بسیار مناسب ، بهترین رشد را خواهد داشت و به یاد داشته باشید این گیاهان چند ساله همیشه سبز ، بومی مناطق مرطوب یا گرمسیری آمریکای جنوبی ، آمریکای مرکزی ، مکزیک ، فلوریدا و هند غربی هستند. در نتیجه آنها محیط مرطوب که میانگین دمای آن بین ۶۰ تا ۸۰ درجه سانتی گراد باشد را ترجیح می دهند.

نور و موقعیت مناسب گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

اگر می خواهید گازمانیای خود را در فضای بسته پرورش دهید ، موقعیتی را انتخاب کنید که نور شدید و غیرمستقیم زیادی دریافت کند. موقعیت های معمول مانند پنجره ای رو به جنوب که  نور مستقیم زیادی را دریافت می کنند مناسب این گیاه نیستند و اگر محل قرار گرفتن این گیاه خیلی پر نور باشد ، شاخ و برگ های گازمانیا ممکن است روشن یا زرد رنگ شود و در موارد شدید شاخ و برگ های این گیاه تغییر رنگ زیادی می دهند و یا می سوزند.

اگر گازمانیای خود را در موقعیت پنجره های جنوبی قرار می دهید ، آن را مستقیماً در پنجره قرار ندهید و در عوض آن را روی میز کوچک یا در سطح نزدیک به پنجره قرار دهید. این کار اجازه می دهد تا گیاه از نور زیاد و غیرمستقیم بهترین استفاده را ببرد .

برعکس اگر موقعیت انتخابی شما خیلی کم نور باشد ، شاخ و برگ های  گازمانیا قبل از افتادگی و نرم شدن ، به یک سایه سبز تیره رنگ تبدیل می شود. در حالی که این گیاهان می توانند در شرایط کم نور نیز زنده بمانند ، اما رشد آنها ممکن است متوقف شود . اگر تلاش می کنید گیاهان خود را از نور طبیعی مورد نیاز به یک نور مصنوعی تغییر دهید ، لامپ های رشد می توان بسیار مفید باشند ، این یک راه عالی برای اطمینان از تامین نور کافی برای گیاهان در موقعیت کم نور خواهد بود . در گرمترین روزهای تابستان می توانید گازمانیای خود را در بیرون از منزل نگهدارید ، اما باید به خاطر داشته باشید که موقعیت سایه دار یا نیمه سایه دار را انتخاب کنید و گیاه خود را هرگز در معرض نور کامل آفتاب قرار ندهید.

رطوبت مورد نیاز گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

گیاه گازمانیا سطح رطوبت بالا را بسیار دوست دارد و نصب یک رطوبت ساز ، یک روش عالی برای انجام این کار با کمی تلاش خواهد بود . روش جذاب تر قرار دادن ظرف گیاه روی یک سینی  پر از سنگریزه و آب است و به یاد داشته باشید که به طور مداوم سینی را از آب پر کنید و اطمینان حاصل کنید که سطح آب دقیقاً زیر سنگریزه ها باقی مانده است. اگر این روش را انتخاب کردید ، اطمینان حاصل کنید که سطح گلدان شما با آب برخورد ندارد و زیرا این تماس می تواند باعث خیس شدن بیش از حد خاک و منجر به پوسیدگی ریشه و سایر موارد شود.

انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن
انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن

روش آبیاری گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

گازمانیاها نسبت به شرایط خشکسالی مقاومت متوسطی دارند و بهتر است برای این گیاهان گلدانی با سوراخ های بسیار زیادی انتخاب کنید تا از غرقاب شدن خاک در هنگام آبیاری جلوگیری کرده و از بروز پوسیدگی ریشه در گیاه جلوگیری کنید.

برداشت آب باران یک روش عالی برای هیدراته نگه داشتن گیاهان شما بدون افزایش هزینه قبض آب است. همچنین به این معنی است که خاک کمتر از تجمع نمک رنج می برد ، زیرا نمک زیاد موجود در خاک می تواند باعث سوختگی یا قهوه ای شدن شاخ و برگها شود. برای از بین بردن تجمع نمک ، خاک را باید شستشو دهید. این کار را می توان به سادگی با نگه داشتن ظرف برای چند دقیقه در زیر آب روان انجام دهید و برای اطمینان از سالم ماندن گیاه ، ماهی یکبار خاک را شستشو دهید.

گازمانیا به طور غیر معمول آب را از طریق شاخ و برگ و گل رز مرکزی خود جذب می کند ، این گیاه را گاهی گلدان یا فنجان نیز می نامند. برای اطمینان از مرطوب ماندن گازمانیا ، می توانید رز مرکزی  گیاه را با آب پر کنید.

بهتر است بدانید:

دانستن اینکه چند بار آب دهی برای گیاهان آپارتمانی مناسب است ، یک مشکل بزرگ است. وقتی گیاه به طور فعال در حال رشد است ، در طول بهار و تابستان ، ممکن است لازم باشد چندین بار در هفته آن را آبیاری کنید و در طول زمستان ، وقتی گیاه غیرفعال می شود و رشد آن کند می شود ، می توانید آبیاری را هفته ای یک بار یا هر دو هفته یکبار انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید که چه موقع آبیاری را انجام دهید ، می توانید صبر کنید تا در اثر لمس سطح بالایی خاک ، خشکی را احساس کنید. متناوباً ، برای اندازه گیری دقیق تر، می توانید یک رطوبت سنج خاک را امتحان کنید. استفاده از ابزاری مانند دستگاه رطوبت سنج خاک بسیار آسان می باشد و اگر مجموعه بزرگی از گیاهان خانگی با نیازهای آبیاری متفاوت داشته باشید ، می تواند این دستگاه بسیار مفید باشد. در آخر ، هنگام آبیاری سعی کنید از خیس شدن گلها جلوگیری کنید ، این عمل می تواند باعث کاهش طول عمر گیاه شود.

چگونگی کود دادن به گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

اگر در حال پرورش گازمانیا به عنوان گیاهان آپارتمانی هستید ، متوجه می شوید که این گیاه به کود زیادی نیاز ندارد. مصرف کود هر دو ماه یکبار در فصل بهار و تابستان برای اکثر گیاهان کافی می باشد و در طول پاییز و زمستان که رشد گیاه کاهش می یابد ، کوددهی را باید متوقف کنید.

شما می توانید به راحتی یک کود گیاهی بسازید. خوراک های گیاهی خانگی به همان اندازه محصولات تجاری موثر هستند و همچنین به شما این امکان را می دهند که بدانید دقیقاً چه چیزی را در خاک خود قرار می دهید. یکی دیگر از مزایای آن این است که کود گیاهی خانگی می تواند متناسب با نیازهای خاص گیاه شما ساخته شود . برای کوددهی به گیاه گازمانیا آن را حداقل به نصف قدرت کود رقیق کنید و هرگز کود را نزدیک به گل رز مرکزی گیاه قرار ندهید.

چگونگی هرس کردن گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

هرس کردن این  گیاه بندرت لازم می باشد و اگر نوک برگ گیاه قهوه ای یا آسیب دیده شود ، می توانید آنها را از جدا کنید ، برای این کار بهتر است با یک قیچی باغبانی تمیز و تیز این کار را انجام دهید . گلهای خراب شده را نیز می توان برای مرتب نگه داشتن گیاه جدا کنید .

با قرار دادن گیاه گازمانیا در یک کیسه پلاستیکی با یک سیب رسیده می توانید گیاه خود را به گل دادن وادار کنید. اجازه دهید گیاه برای دو یا سه روز در این حالت باقی بماند و پس گیاه را خارج کرده و به حالت معمول خود برگردانید. شکوفه ها طی ۶ تا ۱۲ هفته شروع به ایجاد شدن خواهند کرد . پس از بین رفتن گل ها ، آنها را از گیاه در پایه ساقه گل جدا کنید.

انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن
انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

تکثیر گیاه گازمانیا بسیار آسان می باشد و برای این کار باید پس از گلدهی ، پاجوش های گیاه را جدا کنید و مراقب باشید که به گیاه آسیب نرسانید. پس از گلدهی ، گیاه پاجوش هایی یا شاخه هایی در اطراف پایه خود تولید می کنند و اگر گیاه خود را در یک گلدان به اندازه کافی بزرگ پرورش می دهید ، می توانید اجازه دهید ، پاجوش ها همانجا رشد کنند تا زمانی که به اندازه معقول ، حداقل ۴ اینچ  برسند ، سپس می توانید آنها را از گیاه مادر جدا کنید.

برای جدا کردن پا جوش ها ، آنها را به آرامی از گیاه مادر با استفاده از قیچی باغبانی جدا کنید و همچنین می توانید آنها را با چاقوی تیز و تمیز از گیاه اصلی جدا کرد . هنگام برداشتن پاجوش ها مراقب باشید که به شاخ و برگ ها یا سیستم ریشه گیاه مادر صدمه ای وارد نشود.

پاجوش ها را می توانید در گلدانی که پر از مخلوط خاک گلدان زهکشی خوب مانند خاک ارکیده یا کاکتوس می باشد ، بکارید . به خاطر داشته باشید  در هر گلدان بیش از یک پاجوش نکارید. برای کاشت پاجوش ها یک سوراخ کوچک در وسط گلدان ایجاد کنید ، به اندازه ای که بتواند سیستم ریشه گیاه را در خود نگه دارد. پاجوش ها را در سوراخ قرار دهید و خاک را به سمت پایین محکم فشار دهید تا موقعیت پاجوش ها ثابت بماند . پاجوش های گیاه گازمانیا حدود یک سال طول می کشد تا بالغ شوند.

آفات و بیماری های گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا

بیشترین مشکلی که هنگام رشد گیاه گازمانیا ممکن است بوجود آید ، پوسیدگی ریشه این گیاه می باشد. این امر معمولاً به دلیل آبیاری بیش از حد و خاک بسیار مرطوب رخ می دهد . برای جلوگیری از این مسئله ، فقط آبیاری را در شرایطی انجام دهید که سطح خاک خشک باشد .

شپشک ها نیز می توانند شاخ و برگ گازمانیا را هدف قرار دهند و رسوباتی شبیه پنبه روی برگ ها باقی بگذارند. کنه های فلسی و عنکبوت نیز می توانند این گیاهان را هدف قرار دهند. بررسی منظم شاخ و برگ گیاه به شما کمک می کند تا علائم آلودگی را سریعا تشخیص دهید. پاک کردن گازمانیا با پارچه مرطوب یا استفاده از صابون حشره کش خانگی ، بیشتر آلودگی ها را پاک می کند.

انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن
انواع گیاه آپارتمانی (گل) گازمانیا و شرایط نگهداری آن

دلیل زرد شدن شاخ و برگهای این گیاه چیست ؟

به چند دلیل مختلف شاخ و برگ  گیاه گازمانیا می تواند زرد شود. رایج ترین دلیل این است که گیاه خوب تغذیه نشده است و به مواد مغذی نیاز دارد. استفاده از کود گیاهان آپارتمانی ، رقیق شده باید این مسئله را درمان کند و اگر زرد شدن برگها ادامه داشت ، ممکن است نشانه قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم و زیاد خورشید باشد .

گیاه آپارتمانی گازمانیا ، یک گیاه بسیار زیبا می باشد که مراقبت از آنها بسیار جذاب و آسان است و شما فقط باید مطمئن شوید که محل قرار گیری این گیاهان گرم و مرطوب باشد و گیاه را به خوبی آبیاری کنید. در عوض گیاه گازمانیا با شاخ و برگ های رنگارنگ و گلهای ظریف و زیبا به شما پاداش می دهد. در حالی که طول عمر گیاه نسبتاً کوتاه است ، تکثیر آن بسیار آسان می باشد ، به این معنی که شما می توانید سالها از گیاهان آپارتمانی گازمانیا لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا