Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی علوم مهندسی از مجموعه رشته های ریاضی فیزیک بوده و برای قبولی در آن می توان از طریق کنکور سراسری ریاضی فیزیک اقدام نمود. هدف رشته دانشگاهی علوم مهندسی توسعه مباحث نظری جهت تجزیه و تحلیل پدیده های علمی و کاربردشان در مهندسی می باشد. رشته دانشگاهی علوم مهندسی حوزه ای میان رشته ای دارد و باعث جایگزینی فناوری های قدیمی با جدید شده است. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم مهندسی را می توان در بسیاری از مراکز و شرکت های دولتی و خصوصی جستجو نمود. درآمد رشته دانشگاهی علوم مهندسی می تواند به عوامل مختلفی وابسته بوده و مقادیر گوناگونی را شامل شود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی علوم مهندسی و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، گرایش ها و دروس و دانشگاه های رشته دانشگاهی علوم مهندسی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی شده اند. رشته های دانشگاهی مانند : مهندسی معدن، مهندسی نفت، مهندسی انرژی، مهندسی اپتیک و لیزر، علوم کامپیوتر و…

معرفی رشته دانشگاهی علوم مهندسی

رشته دانشگاهی علوم مهندسی حوزه ای میان رشته ای داراست و متخصصان آن علاوه بر اینکه مهندس هستند، دانشمندانی توانمند نیز هستند. کارشناسان علوم مهندسی توانایی ها و مهارت هایی دارند که مهندسان دارا هستند و علاوه بر آن مانند دانشمندان می توانند به تحقیق و پژوهش در زمینه های مهندسی بپردازند. درواقع دانشجویان این رشته دانشگاهی دانشی عمیق در این زمینه (علوم مهندسی) را آموخته و از دانش خود جهت تحقیق و پژوهش در پروژه های صنعتی گوناگون بهره می برند.

رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

این رشته دانشگاهی، رشته ای جدید بوده و اولین بار در سال ۱۳۸۷ در دانشگاه های ایران تأسیس شد. دانشی که در این رشته به دانشجویان آموخته می شود ارتباط نزدیکی با حوزه های فیزیک و ریاضیات داراست. فراهم کردن شرایط توسعه برای تحلیل پدیده های علمی، آینده پژوهی در فناوری و انتقال فناوری ها در صنعت از اهداف این رشته دانشگاهی بشمار می آید.

توانایی ها و مهارت های لازم برای این رشته دانشگاهی چیست ؟

علاقه‌مندی : علاقه به رشته های مختلف مهندسی و دروسی مانند ریاضی و فیزیک از لازمه های ورود به این رشته تحصیلی می باشد.

دقت و تمرکز فراوان : دقت و تمرکز یکی از عوامل مهم و مورد توجه در این رشته بشمار می آید. زیرا کارشناسان این رشته با مسائل گوناگونی مواجه می شوند که برای درک و حل آن ها نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارند.

صبر و حوصله : داوطلبان و دانشجویانی که با اموری مانند مهندسی سروکار دارند باید صبر و حوصله فراوانی داشته باشند تا بتوانند در نهایت برای مشکلات راه حل مناسبی پیدا کنند و در این راه عجول نباشند.

توانایی و قدرت درسی بالا: تبحر در دروسی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی از ملزومات ورود به این رشته دانشگاهی بشمار می آید.

قدرت تجزیه و تحلیلی: متخصصان این رشته ممکن است با مسائل مختلفی رو به رو شوند که برای درک و حل آن ها داشتن قدرت تجزیه و تحلیل لازم است.

دروس رشته دانشگاهی علوم مهندسی برای قبولی چیست ؟

برای قبولی رشته دانشگاهی علوم مهندسی باید به دروس دبیرستانی مسلط بود. این رشته دانشگاهی از مجموعه رشته های ریاضی فیزیک بوده و در زیرگروه ۱ مجموعه رشته های آن قرار دارد. درس ریاضی مهم ترین درس برای قبولی در این رشته بوده و دارای ضریبی برابر با ۴ در کنکور سراسری این رشته است. درس فیزیک با دارا بودن ضریبی برابر با ۳ از دروس مهم دیگر برای قبولی در این رشته بشمار می آید. درس شیمی نیز برای قبولی در این رشته دانشگاهی ضریبی برابر با ۲ در کنکور سراسری داراست. البته برای قبولی و موفقیت در این رشته دانشگاهی باید به دروس اشاره شده مسلط بود.

گرایش های رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟

گرایش های رشته دانشگاهی علوم مهندسی در دوره کارشناسی شامل ۴ گرایش می باشد. دانشجویان پس از ورود به این رشته دانشگاهی و گذران چند ترم تحصیلی می توانند گرایش مد نظر خود را انتخاب نمایند. گرایش های دوره کارشناسی این رشته عبارتند از :

  • علوم مهندسی محاسباتی
  • ریاضی مهندسی
  • فیزیک مهندسی
  • علوم مهندسی زیست محیطی

گرایش علوم مهندسی محاسباتی: این گرایش با محاسبات در مسائل علمی مهندسی مواجه بوده و دانشجویان این رشته مهارت های مورد نیاز برای مدل سازی، شبیه سازی، و حل مسائل پیچیده را می آموزند.

گرایش ریاضی مهندسی: این گرایش، گرایشی بین رشته ای بوده و به مطالعه ریاضیات محض و کاربردی می پردازد. این رشته با ترکیب دروسی مانند : ریاضی محض، ریاضی کاربردی، آمار و احتمال، فیزیک و دروس مهندسی دانشجویان را برای فعالیت در جنبه های نظری و کاربردی آماده می کند.

گرایش فیزیک مهندسی: این گرایش در واقع ترکیبی از فیزیک کلاسیک و مدرن، شیمی، و ریاضیات را به دانشجویان خود آموزش می دهد.

گرایش زیست محیطی: این گرایش به دانشجویان خود اصول فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی را به همراه تجزیه و تحلیل های مهندسی آموزش داده تا فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی این گرایش بتوانند از این دانش ها برای حفاظت از محیط زیست و بازسازی آن استفاده کنند.

نکته

گرایش های علوم مهندسی محاسباتی، ریاضی مهندسی، و فیزیک مهندسی نیز شامل زیر گرایش هایی هستند:

بهینه سازی، علم مواد، مهندسی هسته ای، مکانیک (طراحی کاربردی)، مکانیک ( حرارت و سیالات )، برق (مخابرات)، برق (الکترونیک)

گرایش علوم مهندسی محاسباتی نیز دارای زیر گرایش هایی است که در ادامه اشاره شده است. این زیرگرایش ها عبارتند از :

مهندسی ذخایر، مهندسی فرآیند، مهندسی زمین (نقشه برداری)، مهندسی زمین (ژئومکانیک)، سیاست گذاری محیط زیست.

رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی علوم مهندسی چگونه است ؟

فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی می توانند در هر یک از گرایش های علوم مهندسی که انتخاب نموده اند، در رشته های فنی مرتبط ادامه تحصیل دهند. با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد گرایش انتخابی و کسب نمره مورد نظر می توانند به راحتی ادامه تحصیل دهند. برای نمونه : کارشناس زیرگرایش نرم افزار این رشته می تواند در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر شرکت نموده و در آن به ادامه تحصیل بپردازد.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟

پس از پذیرش  رشته دانشگاهی علوم مهندسی برای اخذ مدرک کارشناسی، دانشجویان موظف به گذراندن ۱۴۰ واحد درسی می باشند. این واحد های درسی شامل ۲۱ واحد دروس عمومی، ۳۲ واحد دروس پایه، ۲۱ واحد دروس اصلی و ۲۵ واحد دروس تخصصی می باشند. علاوه بر دروس تخصصی، دانشجویان این رشته با توجه به زیر گرایش انتخابی چند واحد از دروس اختیاری را هم می گذرانند. دوره تحصیلی این رشته ۴ سال معادل با ۸ ترم درسی می باشد.

دروس عمومی : ادبیات فارسی، زبان عمومی، مبانی نظری اسلام، دروس اخلاق اسامی، دروس انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، تربیت بدنی ۱، تربیت بدنی ۲.

دروس پایه : ریاضی ۱، ریاضی ۲، معادلات دیفرانسیل، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، روش های محاسبات عددی، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک ۱، آزمایشگاه فیزیک ۱، فیزیک ۲، آزمایشگاه فیزیک ۲، شیمی عمومی، فیزیک ۳، آزمایشگاه شیمی عمومی، مقدمه ای بر علوم مهندسی.

دروس تخصصی گرایش ریاضی مهندسی: جبر ۱، نظریه گراف، تحقیق در عملیات ۱، مدارهای منطقی، آزمایشگاه مدارهای منطقی، حساب تغییرات، سیستم های دینامیکی، اختلالات جزئی، پروژه.

دروس تخصصی فیزیک مهندسی: فیزیک نور، آزمایشگاه فیزیک نور، فیزیک مدرن، فیزیک الکترونیک، مبانی مهندسی برق، الکترومغناطیس، آزمایشگاه مبانی مهندسی برق، مکانیک کوانتوم، استاتیک، دینامیک.

دروس تخصصی گرایش علوم مهندسی زیست محیطی: زیست شناسی عمومی، آزمایشگاه زیست شناسی عمومی، شیمی آلی (مهندسی شیمی)، آزمایشگاه شیمی آلی (مهندسی شیمی)، استاتیک، دینامیک، مکانیک سیالات ۱، ترمودینامیک ۱، مهندسی محیط زیست، برنامه سازی پیشرفته.

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی علوم مهندسی

بسیاری از دانشگاه های کشور در این رشته دانشگاهی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. در ادامه به برخی از دانشگاه‌هایی که در ای رشته دانشگاهی جذب دانشجو دارند اشاره شده است.

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی بیرجند
  • دانشگاه صنعتی سیرجان
  • دانشگاه صنعتی کرمانشاه
  • دانشگاه سلمان فارسی – کازرون
  • دانشگاه فناوری های نوین سبزوار – حضرت زینب
  • دانشگاه کوثر (ویژه خواهران) – بجنورد
  • دانشگاه گیلان – رشت (محل تحصیل دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان)
  • دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل (محل تحصیل دانشکده فناوری های نوین در شهرستان نمین)
  • دانشگاه اردکان
  • مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین‌زهرا
  • مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین

مزایا و معایب رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟

مزایا

  • میان رشته‌ای بودن علوم مهندسی باعث انعطاف پذیری این رشته شده است و این از مزایای آن بشمار می رود.
  • تنوع و گستردگی بازار کار این رشته دانشگاهی به عنوان مزایای دیگر این رشته معرفی می گردد.

معایب

تنوع و گستردگی این رشته موجب شده است که انتخاب گرایش در آن بسیار سخت ‌شود. زمینه‌ی فعالیت‌های آتی متخصصان این رشته با انتخاب گرایش مشخص می شود. بنابراین باید بین طیف گسترده گرایش ها مناسب‌ترین مورد برای ادامه تحصیل و اشتغال انتخاب گردد.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم مهندسی چگونه است ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی علوم مهندسی را می توان در بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی جستجو نمود. به دلیل نو پا بودن این رشته در کشور ما ایران، فرصت های شغلی زیادی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود داشته و این کارشناسان می توانند موقعیت های شغلی مناسبی برای خود بیابند. از طرفی به دلیل گستردگی آموزش های این رشته، فارغ التحصیلان آن می توانند موقعیت های شغلی متفاوتی را کسب کنند، برای مثال : تمام فرصت‌های شغلی که برای مهندسین کامپیوتر یا برق یا مکانیک فراهم است می تواند برای فارغ‌التحصیلان علوم مهندسی با گرایش نرم‌افزار، مکانیک و برق نیز وجود داشته باشد. برخی از مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی می توانند انتخاب کنند عبارتند از :

  1. اشتغال در بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها
  2. اشتغال در کارخانه‌ها
  3. اشتغال در استارتاپ‌ ها
  4. اشتغال در بخش R & D صنایع
  5. اشتغال در بخش های صنعتی

درآمد رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟

درآمد رشته دانشگاهی علوم مهندسی می تواند به عوامل مختلفی از جمله محل اشتغال وابسته باشد. پرداخت حقوق در مراکز دولتی و خصوصی بسیار متفاوت بوده و می تواند مقادیر مختلفی را در بگیرد. مراکز دولتی معمولاً حقوقی تعیین شده توسط سازمان مربوطه را به کارمندان خود پرداخت می کنند. اما شرایط پرداخت حقوق در مراکز خصوصی متفاوت می باشد. مراکز خصوصی معمولاً حقوقی بر پایه میزان مهارت و تجربه و به روز بودن اطلاعات کارشناسان پرداخت می کنند. بنابراین فارغ التحصیلانی که مهارت و تبحر بیشتری در این زمینه دارند می توانند در رقابت بازار کار پیروز شده و درآمد های خوب و مناسبی را کسب نمایند.

از طرفی دانش آموختگان این رشته می توانند به صورت شخصی کار نموده و به کسب درآمد بپردازند.

رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی علوم مهندسی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی از دغدغه های دانش آموزانی است که در آستانه ورود به دانشگاه قرار دارند، زیرا انتخاب رشته دانشگاهی می تواند تأثیر مستقیم بر آینده افراد بگذارد. یکی از مسائل مهمی که در انتخاب رشته دانشگاهی باید مورد توجه قرار بگیرد روحیات و علایق و استعداد های ذاتی افراد است. در واقع باید رشته ای انتخاب شود که علاوه بر اینکه شخص به آن علاقه دارد، در آن استعداد نیز داشته باشد تا بتواند در آن رشته تحصیل کند. نکته دیگر شناخت رشته های دانشگاهی می باشد. در صورتی که رشته ها را به‌خوبی نشناسیم نمی توانیم رشته مناسبی انتخاب کنیم. برای شناخت رشته های تحصیلی باید در رابطه با درآمد و بازار کار و آینده شغلی و دروس و دانشگاه ها و گرایش های رشته های تحصیلی تحقیق و بررسی کاملی به عمل آید تا در آینده منجر به پشیمانی و اتلاف وقت نگردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا