Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟ بازار کار و آینده آن

رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر از مجموعه رشته های گروه ریاضی فیزیک بوده و برای قبولی ذر آن می توان از طریق کنکور سراسری ریاضی فیزیک اقدام نمود. هدف رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر طراحی و ساخت کامپیوتر بوده و از این لحاظ جایگاه ویژه‌ای داراست. گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی با دو عنوان نرم افزار و سخت افزار شناخته می شود. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر با توجه به نیاز روز افزون جامعه به کامپیوتر و خدمات کامپیوتری بسیار خوب پیش بینی می‌شود. درآمد رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر می تواند به عوامل گوناگونی وابسته بوده و مقادیر مختلفی را شامل شود.  پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می پذیرد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر پرداخته ایم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً هم رشته های دانشگاهی دیگری را مطالعه و بررسی نموده است. رشته هایی همچون : علوم کامپیوتر، علوم مهندسی، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، مهندسی انرژی، ریاضیات و کاربردها، مهندسی شیمی و… . با ما همراه باشید.

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر

هدف رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر آموزش افراد در زمینه های تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید می باشد. همچنین این رشته دانشگاهی به بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه آن ها نیز می پردازد. شبیه سازی، پردازش، سنجش، طراحی، آموزش و ویرایش با حداکثر دقت و در کوتاه ترین زمان ممکن در برنامه های نرم افزاری رایانه ای انجام می شوند. بنابراین رشته دانشگاهی مهندسی رایانه با انجام و تسریع موارد ذکرشده به پیشرفت و توسعه کمک می نماید. این رشته دانشگاهی در کشور ما ایران نیز بسیار پر اهمیت بوده و تا مقطع دکتری ارائه می‌شود.

رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

در واقع می توان گفت مهندسی رایانه در سال ۱۹۳۹، زمانی که جان وینسنت آتاناسف و کلیفورد بری از طریق فیزیک، ریاضیات و مهندسی برق الکترونیک اولین رایانه دیجیتال جهان را توسعه دادند، آغاز گردید. آن‌ها با هم، رایانه Atanasoff-Berry را به وجود آوردند که به نام ABC شناخته می شد. ساخت این رایانه برای تکمیل ۵ سال به طول کشید. ABC اصلی در دهه ۱۹۴۰ از بین رفت و کنار گذاشته شد و یک نسخه جدید از ABC در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. اولین دوره مهندسی کامپیوتر نیز در سال ۱۹۷۲ در ایالات متحده آمریکا در دانشگاه کلیولند، اوهایو در غرب ایالات متحده تأسیس شد.

توانایی ها و مهارت های رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر برای ورود چیست ؟

توانایی علمی : داوطلبان این رشته باید از بنیه علمی خوبی برخوردار بوده و در دروسی مانند ریاضی و فیزیک قوی باشند. رشته رایانه رشته پویایی بوده و اطلاعاتش باید همیشه به روز باشد بنابراین افرادی که به این رشته دانشگاهی قصد ورود دارند باید کوشا و به دنبال کسب علم باشند.

خلاقیت : از لازمه های ورود به این رشته داشتن خلاقیت است. این رشته ممکن است با انواع برنامه نویسی ها سروکار داشته باشد که نیاز به خلاقیت دارد، بنابراین با داشتن خلاقیت است که می توان در این رشته به موفقیت رسید.

علاقه‌مندی : داوطلبان این رشته در درجه اول باید به کامپیوتر و کارهای مرتبط با آن علاقه داشته باشند تا بتوانند در این رشته پیشرفت کنند.

توانایی مالی : دانشجویان این رشته دانشگاهی باید توانایی مالی برای خرید یک  رایانه شخصی را داشته باشند تا بتوانند در این علم پیشرفت نمایند. البته بدون رایانه هم می توان ادامه تحصیل داد، اما اگر پیشرفت و تسلط در این رشته مدنظر باشد، وجود کامپیوتر شخصی ضروری خواهد بود.

دروس رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر برای قبولی چیست ؟

این رشته دانشگاهی از رشته های ریاضی فیزیک بوده و در زیر گروه ۱ مجموعه رشته های آن قرار گرفته است. برای قبولی در این رشته دانشگاهی باید به دروس دبیرستان مسلط بود. مهم ترین درس برای قبولی در این رشته درس ریاضی می باشد که ضریبی برابر با ۴ در کنکور سراسری داراست. درس بعدی دیگر برای قبولی در این رشته، درس فیزیک با ضریب ۳ در کنکور سراسری می باشد. درس شیمی هم ضریبی برابر با ۲ در کنکور سراسری این رشته داراست. البته برای قبولی در این رشته دانشگاهی و کسب رتبه دانشگاه های برتر باید به تمام دروس دبیرستان تسلط داشت تا بتوان در رقابت پیروز شده و به دانشگاه های معتبر راه یافت.

وظایف فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟

نرم افزارها و سخت افزارهای جدید را شناسایی کرده و بتوانند آن ها را به کارگیرند.

کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخش های صنعتی و خدماتی و تدوینی را شناسایی نموده و ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها را تعیین کنند.

سیستم های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری را تجزیه و تحلیل نموده و راه حل مناسب برای اجرای آن ها ارائه کنند.

مجموعه های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری طراحی نموده و طرح های اجرایی برای آن ها ابداع کنند.

طرح های کامپیوتری را اجرا نموده و نصب، آزمایش و آموزش آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

مشکلات سیستم های نرم افزاری مانند : خطاها را رفع نموده و امکانات جدید به سیستم ها اضافه کنند.

کامپیوترها و سیستم های کامپیوتری را عیب یابی نموده و اقداماتی در جهت رفع عیبشان انجام دهند.

روش های جدید طراحی و ساخت رایانه و ارزیابی و به کارگیری آن ها را شناسایی و یاد بگیرند.

گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟

رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. در واقع اجزا فیزیکی رایانه مثل : مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می شود. بخش نرم افزار هم بخش غیرقابل لمس رایانه نامیده می شود.

گرایش نرم افزار

به برنامه ها و داده هایی که به رایانه دستور می دهند که چه عملی را انجام دهد، نرم افزار گفته می شود. در گرایش مهندسی نرم افزار دانشجو یاد می گیرد که چطور نرم افزارهای عظیم طراحی نموده و برنامه ریزی کند، او یاد می گیرد که چگونه نرم افزار ها را تست و ارزیابی نهایی کرده و در نهایت مستند سازد. نرم افزارها هم در حوزه های نرم افزار های سیستمی و نرم افزارهای کاربردی وجود دارند.

  • نرم افزارهای سیستمی : برنامه هایی که رایانه برای فعال شدن یا سرویس دادن به آن‌ها نیاز دارد به عنوان برنامه های سیستمی شناخته می شوند. مهم‌ترین این برنامه ها شامل : سیستم عامل، برنامه های سودمند و مترجم های زبان می باشند.
  • نرم افزارهای کاربردی : برنامه هایی که کاربر یا خودش آن‌ها را می نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را ارائه و برای فروش عرضه می کنند، نرم افزار کاربردی گفته می شود. این برنامه ها عمومیت برنامه های سیستمی را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته شده و برحسب نیاز کاربران مورد استفاده قرار می گیرند.
رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
نکته

در واقع هدف گرایش نرم افزار آموزش در زمینه زبان های مختلف برنامه نویسی، سیستم‌عامل‌های مختلف و طراحی انواع الگوریتم ها می باشد.

گرایش سخت افزار

مهندسی سخت افزار در سطح کارشناسی، طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری را مطالعه و بررسی می کند. این متخصصان می توانند به طراحی مدارهای مجتمع دیجیتالی بپردازد که این بخش از سخت افزار بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخته می شود. درواقع هدف از این گرایش فعالیت های آموزشی، پژوهشی و صنعتی در رابطه با قطعات، تجهیزات، برد ها و در نهایت سیستم های کامپیوتری در مقیاس های مختلف می باشد.

گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر کارشناسی ارشد :

  • نرم افزار
  • معماری کامپیوتر
  • هوش مصنوعی
  • علوم کامپیوتر
  • الگوریتم و محاسبات
  • بیوانفورماتیک و IT

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟

دروس مشترک هر دو گرایش : ریاضی‌، فیزیک‌، مبانی‌ کامپیوتر و برنامه‌ سازی‌، آزمایشگاه‌ کامپیوتر، معادلات‌ دیفرانسیل‌، ساختمان‌های‌ گسسته‌، برنامه‌سازی‌ پیشرفته‌، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، مدار های‌ الکتریکی‌، ساختمان‌ داده‌ها، زبان‌ ماشین‌ و برنامه ‌سازی‌ سیستم‌، مدارهای‌ الکترونیکی‌، مدارهای‌ منطقی‌، طراحی‌ الگوریتم‌ها، طراحی‌ و پیاده‌سازی‌ زبان‌های‌ برنامه سازی، ریز پردازنده‌، معماری کامپیوتر، شبکه‌های‌ کامپیوتری‌، سیستم‌های‌ عامل‌، کارگاه‌ عمومی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ سخت‌افزار : سیگنال‌ ها و سیستم ‌ها، مدار های‌ الکتریکی‌، انتقال‌ داده‌ها، سیستم‌های‌ کنترل‌ خطی‌، الکترونیک‌ دیجیتال‌، طراحی‌ سیستم‌های‌ VLSI ، کارآموزی‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نرم‌افزار : ذخیره‌ و بازیابی‌ اطلاعات‌، اصول‌ طراحی‌ و ساخت‌ کامپایلرها، اصول‌ طراحی‌ پایگاه‌ داده‌ها، پروژه‌ آزمایشگاه‌ سیستم‌ عامل‌، پروژه‌ آزمایشگاه‌ پایگاه‌ داده‌ها، شبیه‌ سازی‌ کامپیوتری‌، مهندسی‌ نرم‌افزار، تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ها، پروژه‌ نرم‌افزار، کارآموزی‌.

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر

دانشگاه های مختلفی در کشور ما ایران وجود دارد که در گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار دانشجو می پذیرد. دانشگاه های خارج از کشور نیز به دلیل اهمیت این رشته در توسعه و پیشرفت در این حوزه علمی بسیار فعال بوده و دانشجو می پذیرند. در ادامه به برخی از دانشگاه های کشورمان ایران، که در این رشته جذب دانشجو دارد اشاره شده است.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی نرم افزار بسیار گسترده بوده و فارغ التحصیلان این رشته فرصت های شغلی خوبی در پیش رو خواهند داشت. امروزه جهان بدون استفاده از کامپیوتر مختل شده و ارتباطات و تکنولوژی بدون رایانه ها امکان پذیر نخواهد بود. این علم روز به روز در حال ترقی و پیشرفت بوده و بنابراین فرصت های شغلی برای مهندسان این رشته همواره وجود خواهد داشت. در ادامه به برخی از مشاغلی که این مهندسان می توانند برگزینند اشاره شده است :

  • اشتغال به عنوان برنامه ‌نویسی کامپیوتر
  • اشتغال به عنوان طراح نرم ‌افزار و تحلیل‌گر
  • اشتغال به عنوان کارشناس پایگاه داده
  • اشتغال به عنوان طراح اپلیکیشن ‌های موبایل برای پلتفرم‌ های مختلف
  • اشتغال به عنوان متخصص امنیت اطلاعات
  • اشتغال به عنوان تحلیل‌گر سیستم‌ های کامپیوتری
  • اشتغال به عنوان مدیر شبکه
  • اشتغال به عنوان مدیر سایت
  • اشتغال به عنوان طراح وب
  • اشتغال به عنوان کارشناس شبکه

لازم به ذکر است که بیشتر استارتاپ ‌ها در بخش فناوری اطلاعات فعالیت داشته و نیازمند افرادی هستند که توانایی برنامه‌نویسی و توسعه و طراحی وب را داشته باشند. بنابراین بازار کار رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر بسیار گسترده بوده و افراد علاقه‌مند و دارای پشتکار و مهارت، شغل و درآمد مناسبی در این بازار پیدا خواهد نمود.

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر می توان تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار داشته باشد. محل اشتغال یکی از عوامل مهم در میزان حقوق و درآمد این رشته محسوب می شود. اینکه فارغ التحصیلان در مراکز دولتی استخدام شوند یا مراکز خصوصی بر حقوق دریافتی آن ها مؤثر خواهد بود. مراکز و سازمان های دولتی معمولاً حقوقی بر مبنای آنچه از قبل در سازمان مربوطه تعیین شده را به کارمندان پرداخت می کنند. اما مراکز خصوصی حقوقی بر پایه‌ی مهارت و تجربه و اطلاعات مهندسان پرداخت خواهند نمود. بنابراین به روز بودن و داشتن مهارت بالا برای کسب درآمد در این رشته دانشگاهی بسیار مهم خواهد بود.

از طرفی این مهندسان در صورت داشتن مهارت و علم کافی می توانند دفاتر مهندسی خود را تأسیس نموده و به انجام خدمات کامپیوتری گستره بپردازند و از این طریق به درآمد های بالایی دست یابند.

رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی کامپیوتر چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی همواره از دغدغه های دانش آموزان و خانواده‌هایشان در آستانه ورود به دانشگاه بشمار می آید. اینکه چه رشته ای مناسب داوطلب است و تحصیل در چه رشته ای برای داوطلب بهتر است از درگیری های فکری دانش آموزان بشمار می آید. برای انتخاب رشته دانشگاهی موفق و مناسب باید چند نکته مهم را متذکر شد.

  1. علاقه : اولین قدم برای یک انتخاب درست شناخت علایق فردی می باشد.
  2. روحیات : شناخت روحیات شخصی از عوامل مهم انتخاب رشته دانشگاهی بوده در صورت عدم شناخت آن ممکن است در آینده فرد نتواند با رشته دانشگاهی و شغل آینده اش ارتباط برقرار کرده و نا امید و پشیمان گردد.
  3. استعداد های شخصی : درواقع با شناخت استعداد های شخصی می توان رشته ای مرتبط با آن استعداد را به داوطلب معرفی نمود تا بتواند در آینده تحصیلی و شغلی خود پیشرفت نماید.
  4. شناخت رشته های دانشگاهی : یکی دیگر از نکات انتخاب رشته شناخت درست رشته های تحصیلی می باشد، شناخت و بررسی آینده شغلی، میزان درآمد، ادامه تحصیل، گرایش ها و دروس و… به داوطلب کمک می کند تا انتخاب رشته دانشگاهی درست و مناسبی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا