Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی آموزش ریاضی از مجموعه رشته‌های علوم ریاضی بوده و برای قبولی در آن باید از طریق کنکور سراسری ریاضی فیزیک اقدام نمود. پذیرش دانشجو رشته دانشگاهی آموزش ریاضی همه‌ساله در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم صورت می پذیرد. هدف رشته دانشگاهی آموزش ریاضی این است که دبیرانی شایسته همراه با توانایی علمی بالا تربیت نموده تا بتواند نظام آموزش کشور را بهبود بخشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی آموزش ریاضی متنوع بوده و فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی آموزش ریاضی می توانند فرصت های شغلی مختلفی در پیش رو داشته باشند. درآمد رشته دانشگاهی آموزش ریاضی نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه به آن پرداخته می شود. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی آموزش ریاضی و بررسی میزان درآمد، آینده شغلی، دانشگاه ها و گرایش ها و دروس آن می پردازیم.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی شده است. رشته های دانشگاهی مانند : مهندسی انرژی، علوم کامپیوتر، علوم مهندسی، مهندسی اپتیک و لیزر، مهندسی نفت، مهندسی پزشکی و… .

معرفی رشته دانشگاهی آموزش ریاضی

رشته های آموزشی به دلیل دارا بودن بسیاری از مزایا در دوران تحصیل در زمینه های گوناگون، همواره مورد توجه داوطلبان کنکور سراسری بوده است. این رشته دانشگاهی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم ارائه شده و دانشجویان آن به صورت اصولی مورد تربیت و پرورش قرار می گیرند. این دانش آموختگان می توانند به عنوان معلم در مدارس و آموزشگاه ها تدریس نموده و نیروی انسانی متعهد و کارآمد در سازمان آموزش و پرورش را تأمین کنند.

رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

قدرت خلاقیت و توان استدلال در انسان توسط ریاضی تقویت شده و موجب نظم فکری خواهد شد. این علم احساس زیبا شناسی را نیز در انسان بیدار می کند. درواقع هر نظام آموزشی می‌کوشد تا شرایط مناسب تدریس و یادگیری ریاضیات و ایجاد انگیزه در مردم برای فراگیری آن را فراهم آورد. امروزه ریاضیدان‌های مشهور دنیا و اساتید تعلیم و تربیت برآنند تا تشکیلاتی منسجم و پویا در این زمینه فراهم آورند به‌طوری که بتوانند آموزش ریاضی را در تمام مراحل زندگی و مقاطع آموزشی از ابتدایی تا بالاترین سطح آموزش عالی فراهم سازند. علم ریاضیات مباحثی چون کمیت (نظریه اعداد)، فضا (هندسه)، ساختار (جبر)، تغییرات (آنالیز ریاضی) را مطالعه می نماید. درواقع علم ریاضیات در بسیاری از زمینه ‌های علمی مانند : علوم طبیعی، مهندسی، پزشکی، اقتصاد و علوم اجتماعی علمی ضروری می باشد.

متخصصان بر این باورند که همه مشاغل در دنیای امروز دیر یا زود به آموزش ریاضی بعد از دبیرستان نیازمند خواهند بود. به عبارتی تقریباً همه افراد با توجیهات مختلف نیاز روز افزونی به یادگیری ریاضیات خواهند داشت. درواقع ماهیت ریاضیات، تقویت قدرت خلاقیت و توان استدلال در انسان بوده و نظم فکری به ارمغان می آورد.

دروس رشته دانشگاهی آموزش ریاضی برای قبولی چیست ؟

برای پذیرش رشته دانشگاهی آموزش ریاضی لازم است که در کنکور سراسری ریاضی فیزیک شرکت نموده و موفق به کسب رتبه قبولی شوید. این رشته در زیر گروه ۱ مجموعه رشته های ریاضی فیزیک قرار گرفته است. مهم ترین درس برای قبولی رشته آموزش فیزیک درس ریاضی، با دارا بودن ضریبی برابر با ۴ در کنکور سراسری می باشد. درس فیزیک از دروس مهم دیگر بشمار آمده و برای قبولی در این رشته ضریبی برابر با ۳ در کنکور سراسری داراست. درس شیمی نیز با دارا بودن ضریبی برابر با ۲ از دروس مهم برای قبولی این رشته می باشد. لازم به ذکر است که به دلیل رقابت بالا در کنکور سراسری، تسلط به تمامی دروس دبیرستان ضروری می باشد و داوطلبان برای ورود به دانشگاه دلخواه باید بتوانند رتبه های خوبی در کنکور کسب نمایند تا بتوانند در رقابت پیروز شوند.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟

پس از پذیرش در این رشته دانشگاهی برای اخذ مدرک کارشناسی، دانشجویان موظف به گذراندن ۱۵۰ واحد درسی می باشند. این واحد های درسی طی ۴ سال به دانشجویان ارائه می گردد. این واحد ها به صورت ۸ واحد دروس عمومی مصوب وزارت علوم، ۱۶ واحد دروس معارف اسلامی، ۳ واحد دروس عمومی ویژه دانشگاه فرهنگیان، ۱۹ واحد تعلیم و تربیت اسلامی، ۱۸ واحد تربیتی، ۸۰ واحد دروس تخصصی و ۶ واحد نیز دروس اختیاری می باشد.

  • آیین زندگی، اندیشه اسلامی ۱، اندیشه اسلامی ۲، دانش خانواده و جمعیت، انقلاب اسلامی ایران، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، تفسیر موضوعی، قرآن
  • تربیت بدنی ۱،  تربیت بدنی ۲، زبان فارسی، زبان انگلیسی، سلامت/ بهداشت و صیانت از محیط زیست، نگارش علمی، نگارش خلاق
  • سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت (ع) (باتوجه به مراحل و تربیت) ساحت هاي تربیت، فلسفه تربیت، فلسفه تربیت رسمی و عمومی و… .
  • ریاضی عمومی ۱، ریاضی عمومی ۲، معادلات دیفرانسیل، مبانی ماتریس ها و جبرخطی، مبانی هندسه، مبانی ترکیبیات، نظریه گراف و کاربردها، مبانی کامپیوتر و برنامه سازي، مبانی علوم ریاضیات، فیزیک پایه، مبانی منطق و نظریه مجموعه ها، مقدمه اي بر هندسه مدرسه اي، آنالیز ریاضی، نظریه اعداد، مبانی آنالیز عددی، زبان تخصصی ، آمار و احتمال، کارورزی ۱ و کارورزی ۲.

توانایی ها و مهارت های رشته دانشگاهی آموزش ریاضی برای ورود به آن چیست ؟

دارا بودن دانش ریاضی : داوطلبان این رشته باید در ارائه مطالب حساب، جبر، هندسه، آمار و کاربردهای آن توانایی خوبی داشته باشند.

دانش کامپیوتر و الکترونیک: داوطلبان این رشته باید در زمینه های تجهیزات الکترونیکی و سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر نظیر استفاده و برنامه نویسی، تراشه ها، پردازنده ها و… اطلاعاتی را داشته باشند.

دانش در زمینه خدمات مشتریان: داوطلبان این رشته باید دانش خوبی در زمینه های تشخیص نیاز مشتری، کسب استاندراد های کیفی در خدمات و ارزیابی میزان رضایت داشته باشند تا بتوانند در آینده شغلی موفق عمل کنند.

اجتماعی بودن: داوطلبان این رشته دانشگاهی باید افرادی باشند که همواره در پی ارتباط و آموزش به دیگران هستند.

جستجوگر: افراد جستجوگر دارای تفکرات فراوان بوده و می توانند در موضوعات مختلف ایده پردازی کنند. این افراد می توانند با جستجوی ذهنی برای حل مسائل و کشف حقایق راه حل ارائه کنند.

دارا بودن ذوق هنری: افرادی که دارای ذوق هنری هستند با شکل ها، طرح ها و الگوها سر و کار ارتباط داشته و می توانند با ابتکار در تدریس به یادگیری بیشتر کمک نمایند.

توانایی در انجام کار به صورت روتین : داوطلبان این رشته باید بتوانند کارهای روتین و رویه‌های تنظیم شده را به خوبی انجام دهند زیرا هنگام آموزش به افراد، خطی واضح برای دنبال کردن و تدریس وجود خواهد داشت که باید همواره تکرار گردد.

وظایف فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟

بر انجام فرآیندهای مستمر تدریس دروس و امتحانات مانند : طرح سوالات، مدیریت امتحانات و نمره دادن تسلط لازم را داشته باشند.

از قدرت بیان مناسب برای ارائه مطالب و دروس به دانش آموزان برخوردار باشند.

از قدرت ارزیابی برخوردار بوده و بتوانند ارزیابی امتحانات و تکالیف دانش آموزان را به خوبی انجام داده و متناسب با آن نمره دهند.

قدرت اداره کلاس را داشته و بتواند بحث های آموزشی را در کلاس درس هدایت کند.

از زمینه کاری خود دانش و توانایی علمی بیشتری دارا باشد و همواره مطالعه نموده و به دنبال متد های جدید و بهتر برای آموختن به دانش آموزان باشد.

توانایی بالا در دانش آموزش و پرورشی داشته باشند، یعنی بر اصول و روش های طرح آموزشی و برنامه درسی، اندازه گیری آثار آموزش دادن و ساختار فردی و گروهی تسلط لازم را داشته باشند.

رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چگونه است ؟

این رشته دانشگاهی به عنوان زیرمجموعه گروه ریاضی فیزیک در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دوره دکتری دانشجو می پذیرد. از لحاظ پیشرفت تحصیلی جای نگرانی برای داوطلبان این رشته وجود نداشته و دانشگاه فرهنگیان همه‌ساله در این رشته دانشجو جذب می نماید. دانشگاه های دولتی، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد نیز در بعضی از سال ها به‌ویژه در مقاطع بالاتر در این رشته اقدام به جذب دانشجو می کنند. برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، داوطلبان باید علاوه بر اینکه آزمون ورودی را بگذرانند، باید در مصاحبه نیز قبول شوند.

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی آموزش ریاضی

در ادامه به برخی از دانشگاه هایی که در گرایش های رشته دانشگاهی آموزش ریاضی کارشناسی ارشد جذب دانشجو دارند اشاره شده است. لازم به ذکر است که دوره کارشناسی ارشد رشته دانشگاهی آموزش ریاضی شامل ۳۲ واحد درسی بوده و این واحد ها شامل : ۱۸ واحد دروس اصلی و تخصصی، ۶ واحد دروس انتخابی، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد نیز پایان نامه می باشد.

دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه شهید باهنر، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان – پردیس شهید چمران تهران، دانشکده غیرانتفاعی رفاه – تهران، دانشگاه فردوسی مشهد.

مزایا و معایب رشته دانشگاهی رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟

رشته دانشگاهی آموزش ریاضی و بیشتر رشته های معلمی از مزایایی نسبتاً خوبی برخوردار بوده و به همین جهت مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. اما همان طور که این رشته مزایای خوبی دارد می تواند معایبی نیز داشته باشد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب رشته دانشگاهی آموزش ریاضی پرداخته ایم.

مزایای رشته آموزش ریاضی

در این رشته، امکان استخدام شدن پس از فارغ التحصیلی بالا می باشد.

به دانشجویان در حال تحصیل این رشته ها مبلغی به عنوان حقوق پرداخت خواهد شد.

به رشته های آموزش دانشگاه های تربیت معلم و ازجمله دانشجویان رشته آموزش ریاضی دفترچه بیمه خدمات درمانی اختصاص داده می شود.

محیط مناسب تحصیلی برای دانشجویان این رشته به دلیل پایین بودن ظرفیت ها جهت پذیرش در دانشگاه های فرهنگیان فرآهم شده است.

مختلط نبودن این دانشگاه ها هم ممکن است مورد توجه بعضی از داوطلبان این رشته قرار بگیرد.

معایب

به مدت حداقل پنج سال تعهد خدمت به دولت برای همه فارغ التحصیلان رشته آموزش ریاضی وجود خواهد داشت.

آزمون جامعی از دانشجویان در پایان دوره تحصیلی گرفته می شود که هر چند سخت نیست اما ممکن است از معایب این رشته به‌حساب آید.

تفکیک جنسیتی که در این رشته وجود دارد، ممکن است خوشایند تعدادی از داوطلبان نباشد.

حق غذا و خوابگاه و … از حقوقی که هر ماه به دانشجویان تعلق می گیرد، کسر می گردد.

تعداد واحدهایی که برای این رشته ها گذرانده می شود، معمولاً بیشتر از دانشگاه های سراسری می باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چگونه است ؟

وظیفه رشته آموزش ریاضی و سایر رشته های آموزشی معلم شدن می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی آموزش ریاضی می تواند از سازمان های دولتی مانند آموزش و پرورش تا مؤسسات خصوصی تنوع زیادی داشته باشد. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مشاغل زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • اشتغال به عنوان معلم در مدارس
  • اشتغال در مؤسسات آمادگی کنکور
  • اشتغال در مؤسسات آموزشی به صورت خصوصی
  • اشتغال در دانشگاه ها به عنوان هیئت علمی در صورت ادامه تحصیل

درآمد رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟

درآمد رشته دانشگاهی آموزش ریاضی می تواند تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار داشته باشد. معلمان با استخدام در سازمان آموزش و پرورش می توانند کسب درآمد نمایند. در صورتی که معلمان بتوانند با افزایش دانش خود در مؤسسات آموزشی خصوصی به تدریس بپردازند، درآمدی علاوه بر حقوق ثابتی که از سازمان دریافت می کنند، خواهند داشت. در کشور ما ایران حقوق معلمان پایین بوده و اکثر معلمان شغل دومی برای خود مهیا می کنند تا بتوانند به درآمد مناسبی برسند. در کشورهای پیشرفته ای مانند ایالات متحده آمریکا، به شغل معلمی اهمیت بیشتری داده شده و  حقوق معلمان خوب و درآمد مناسبی از این شغل کسب می کنند.

رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی آموزش ریاضی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی همواره یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر شخص در زندگی بشمار می آید زیرا تأثیر مستقیمی را بر آینده شغلی و اجتماعی و تحصیلی فرد می گذارد. توجه به علایق و استعداد های ذاتی و روحیات فردی از مسائل مهم در انتخاب رشته دانشگاهی بشمار می آید. درواقع با شناخت فردی می توان رشته دانشگاهی مناسب برای شخص را معرفی نمود. از نکات دیگری که باید در انتخاب رشته به آن توجه نمود، شناخت درست رشته های دانشگاهی است. باید بازار کار، آینده شغلی، ادامه تحصیل، دانشگاه ها و دروس و… رشته های دانشگاهی را به خوبی بررسی نمود و در نهایت با توجه به تمام نکات گفته شده رشته ای را انتخاب کرد که از هر لحاظ مناسب باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا