Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها از مجموعه رشته های رشته ریاضی فیزیک بوده و برای قبولی در آن می توان از طریق کنکور سراسری ریاضی فیزیک اقدام نمود. رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها از رشته های علوم پایه است و به درک و توسعه دانش ریاضی می‌پردازد. این رشته ترکیبی از دو گرایش ریاضی کاربردی و ریاضی محض می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها را می توان در آموزشگاه ها و مدارس و دانشگاه ها و… جستجو نمود. درآمد رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها می تواند به عوامل مختلفی همچون سطح سواد و محل اشتغال و… بستگی داشته باشد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، دروس و گرایش ها و دانشگاه ها و… آن می پردازیم.

قبلاً هم در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته‌اند. رشته های دانشگاهی همچون : مهندسی معدن، مهندسی نفت، مهندسی انرژی، علوم کامپیوتر، معماری داخلی، آموزش ریاضی، مهندسی پزشکی، مهندسی اپتیک و لیزر و… .

معرفی رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها

رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها رشته ای جدید است که جایگزین رشته ریاضی کاربردی و ریاضی محض شده است. درواقع علت تلفیق این دو رشته باهم شباهت زیادی است که دروس این دو رشته به همدیگر داشتند. لازم به ذکر است که در مقاطع تحصیلی بالاتر، رشته ریاضیات کاربردی و ریاضیات محض به صورت جداگانه ارائه شده و این دو رشته به دلیل تفاوت در درس های تئوری و آینده شغلی از هم جدا شده‌اند.

علم ریاضیات را  به‌طورکلی می‌توان به چند قسمت تقسیم نمود :

  • مطالعه کمیت
  • ساختار
  • فضا و تغییرات (یعنی حساب، جبر، هندسه و آنالیز)
رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد و دغدغه ‌های اصلی این علم بشمار می آیند، گرایش‌های دیگری نیز در ریاضیات وجود دارند که به ارتباطات بین قلب ریاضیات با دیگر زمینه ‌های ریاضیاتی می پردازند، مثل ارتباط با منطق، نظریه مجموعه ‌ها (شالوده‌ های ریاضی)، یا دیگر حوزه های تجربی تر ریاضیاتی که در علوم مختلف کاربرد دارند (ریاضیات کاربردی) و اخیراً مطالعه عدم قطعیت، در حالی که برخی از این قلمروها ممکن است به ظاهر غیر مرتبط به نظر برسند، برنامه لانگلند ارتباطاتی بین شاخه‌هایی را یافته‌است که پیش از این غیر مرتبط تلقی می‌شدند.

هدف و وظایف رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟

  • تربیت افراد به گونه ای که بتوانند در آینده ریاضیدان شوند.
  • تربیت افرادی که بتوانند به عنوان دانش آموخته ریاضی، نیاز صنایع و مؤسسات گوناگون به ریاضیات کاربردی را رفع کنند.
  • تربیت افرادی که با آموختن تعلیمات عمومی ریاضیات بتوانند به خدمت فرهنگی و تدریس در مدارس مشغول شوند.

توانایی ها

  • علاقه‌مندی به جهان اعداد و محاسبات : علاقه‌مندی اولین شرط برای ورود به هر رشته دانشگاهی محسوب می شود. افرادی که به رشته های تحصیلی خود علاقه ندارند، اشتیاقی برای یادگیری و کشف نکات و مسائل جدید آن نیز نخواهند داشت.
  • قدرت تجزیه و تحلیل بالا : درک شهودی و تجسم سه بعدی و برخورداری از قدرت تجزیه و تحلیل از ملزومات ورود به این رشته دانشگاهی بشمار می آید.
  • بنیه تحصیلی و استعداد : سوابق تحصیلی خوب در درس هایی مانند هندسه، گسسته، جبر، دیفرانسل و… در دوران دانش آموزی از توانایی های لازم برای ورود به این رشته است.
  • علاقه‌مند به تدریس : از آنجایی که شغل احتمالی فارغ‌التحصیلان این رشته در ایران معمولاً تدریس است، داوطلبان این رشته باید به این نکته توجه کافی را داشته باشند.

دروس رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها برای قبولی چیست ؟

برای پذیرش در رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها می توان از طریق کنکور سراسری ریاضی فیزیک اقدام نمود. این رشته در زیرمجموعه ۱ رشته های ریاضی فیزیک قرار گرفته است. مهم ترین درس برای قبولی در این رشته، درس ریاضی با ضریبی برابر با ۴ در کنکور سراسری می باشد. درس فیزیک نیز از دروس مهم دیگر این رشته بوده و ضریب آن در کنکور سراسری برابر با ۳ می باشد. درس شیمی هم با دارا بودن ضریبی برابر با ۲ در کنکور سراسری این رشته از دروس مهم دیگر بشمار می آید. البته برای موفقیت در کنکور سراسری باید به تمام دروس دبیرستان تسلط داشت تا بتوان در رقابت موفق شده و در دانشگاه ها و رشته های مورد نظر پذیرفته شود.

برای مثال داشتن پایه قوی در دروس ریاضی، حسابان و هندسه دوره دبیرستان، برای اشخاصی که می‌خواهند وارد رشته ریاضی شوند بسیار مهم می باشد. این افراد، حتماً باید مباحث ریاضی ۱، ۲ و ۳ و همچنین حسابان ۱ و ۲ را بسیار خوب فرا گیرند.

معرفی دانشگاه رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها

دانشگاه های مختلفی هم در کشور ما ایران و هم در کشور های دیگر اقدام به جذب دانشجو در این رشته دانشگاهی می کنند. در ادامه به برخی از دانشگاه های کشورمان که در این رشته جذب دانشجو دارد اشاره شده است.

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه امیرکبیر تهران
  • دانشگاه خوارزمی ( کرج – تهران)
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
  • دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی تهران

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟

پس از پذیرش رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها، دانشجویان موظف‌اند جهت اخذ مدرک کارشناسی تقریباً ۱۳۲ واحد درسی را بگذرانند. این واحد های درسی شامل ۲۰ واحد دروس عمومی، ۲۴ واحد دروس مشترک، ۶۰ واحد دروس هسته، ۳۰ واحد دروس اختیاری می باشد.

دروس عمومی : ادبیات فارسی، زبان عمومی، مبانی نظری اسلام، دروس اخلاق اسامی، دروس انقلاب اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، آشنایی با منابع اسلامی، تربیت‌بدنی ۱، تربیت‌بدنی ۲.

دروس تخصصی : ریاضی‌ ، آنالیز ، جبر ، مبانی‌ ریاضیات‌، آمار ، معادلات‌ دیفرانسیل‌، جبر خطی‌ ، مبانی‌ هندسه‌، توابع‌ مختلط‌، آنالیز عددی‌ ، مبانی‌ کامپیوتر، گراف‌، نظریه‌ معادلات‌ دیفرانسیل‌، نظریه‌ اعداد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ ریاضی‌ محض‌ : جبر، آنالیز، هندسه‌ موضعی‌، توپولوژی‌، هندسه‌ دیفرانسیل.

دروس‌ مربوط به ریاضی‌ کاربردی : تحقیق‌ در عملیات‌، آنالیز عددی‌، فرآیندهای‌ تصادفی‌، ساختمان‌ داده‌ها، سری‌های‌ زمانی‌، زبان‌ برنامه‌نویسی‌ پیشرفته.

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در ایران و کشورهای خارجی امکان پذیر بوده و علاقه‌مندان به این رشته دانشگاهی می توانند تحصیلات خود را در گرایش های رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها ادامه دهند.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد این رشته عبارتند از :

  • ریاضی محض
  • ریاضی کاربردی
  • آموزش ریاضی
  • ریاضی مالی
  • محاسبات نرم – ساختارهای جبر منطقی

گرایش های مقطع دکتری این رشته عبارتند از :

  • ریاضی محض
  • ریاضی کاربردی

ادامه تحصیل در خارج از کشور برای این رشته چگونه است ؟

در خارج از کشور به رشته‌‌ های علوم پایه به نسبت ایران، اهمیت بیشتری داده می شود. داوطلبانی که برای تحصیل در رشته ریاضی در خارج از ایران اقدام می کنند، در مقایسه با رشته‌ های دانشگاهی دیگر شانس بیشتری برای پذیرش خواهند داشت.

لازم به ذکر است که استانداردهای تدریس این رشته در ایران، بسیار نزدیک به استانداردهای دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر می باشد. بنابراین اگر کسی در زمینه ریاضی علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور باشد با داشتن سوابق تحصیلی مناسب و رزومه خوب، می‌تواند به دانشگاه‌های معتبر و دارای اساتید معروف پذیرش شود و به موفقیت های زیادی دست یابد.

با انجام فعالیت‌ های پژوهشی و ارائه مقاله های علمی معتبر، فرآیند دریافت بورسیه برای دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور آسان‌تر خواهد بود و این‌گونه، دانش آموختگان این رشته ادامه تحصیل راحت‌تری را در دانشگاه های معتبر خارج از ایران خواهند داشت.

رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

مزایا و معایب رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟

مزایا

  • از مزایا رشته دانشگاهی ریاضی این است که تقریباً‌ تمام دانشگاه ‌‌های سراسری به دلیل ازدیاد اساتید آن، اقدام به جذب دانشجو در کلیه مقاطع این رشته نموده اند. بنابراین ادامه تحصیل در این رشته بسیار راحت است.
  • برخی از دانشجویان رشته ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد به رشته ‌های دیگری همچون : اقتصاد، MBA و مهندسی صنایع روی می‌آورند. نقش ریاضی در این رشته ها پر رنگ بوده و لذا دانشجویانی که مقطع کارشناسی خود را در رشته ریاضی گذرانده ‌اند، می توانند برای ادامه تحصیل در رشته‌های ذکر شده اقدام نموده در آن‌ها بسیار موفق شوند.

معایب

  • سخت بودن دروس
  • فرصت های شغلی کم
  • پذیرش زیاد

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها تا حد زیادی به مهارت های شخص بستگی خواهد داشت. شغل هایی مانند : تدریس در مدارس و دانشگاه‌ها نیز نیاز به مهارت داشته و دانش آموختگانی که مهارت و توانایی علمی بیشتری دارند می توانند فرصت های شغلی را به دست آورند.

نکته قابل توجه این است که معمولاً بازار کار در گرایش‌های کاربردی به دلیل نوع آموزش هایش بهتر از گرایش ‌های محض خواهد بود. بعضی از مشاغلی که فارغ التحصیلان این رشته می توانند برگزینند در ادامه آورده شده است.

  • تدریس ( به صورت خصوصی و یا اشتغال در آموزش و پرورش)
  • کارهای تحقیقاتی و تحلیل داده
  • فعالیت در بانک
  • کار در سازمان‌های دولتی
  • تاسیس آموزشگاه های تحصیلی

آیا دروس این رشته نیاز های بازار کار را مرتفع می کند ؟

یکی از معضلات بیشتر رشته ‌های دانشگاهی در کشور ما ایران این است که دروسی که در آن‌ها آموزش داده می شود، نیاز بازار کار را متأسفانه برطرف نمی سازد. دانشجویان در دوران تحصیل، مباحثی را به صورت تئوری آموزش می بینند اما به آن ها کاربرد این مباحث در محیط های کاری آموزش داده نمی شود. رشته ریاضی هم از این قاعده جدا نبوده و داشتن تجربه در حوزه تدریس و ارائه روش‌های مبتکرانه در این راستا، نقش بسزایی را در موفقیت‌های آتی دانشجویان رشته ریاضی ایفا خواهد نمود.

درآمد رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟

درآمد رشته ریاضیات و کاربردها می تواند به عوامل مختلفی وابسته بوده و مقادیر مختلفی را در بر گیرد. اینکه فارغ التحصیلان این رشته تا چه مقطعی درس خوانده باشند و یا اینکه در چه سازمانی مشغول به کار شوند روی میزان حقوق و درآمدشان مؤثر خواهد بود. اگر فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در سازمان های دولتی مشغول به کار شوند طبق قانون همان سازمان و حقوق تعیین شده از جانب سازمان مربوطه حقوق دریافت می کنند. اما مراکز خصوصی نحوه پرداخت حقوقشان متفاوت بوده و حقوقی بر مبنای میزان مهارت و تجربه و سطح سواد فرد پرداخت می کنند.

همچنین این فارغ التحصیلان در صورت توان علمی بالا و تسلط بر دروس می توانند آموزشگاه های پیشرفت تحصیلی تاسیس نموده و این‌گونه درآمدهای خوبی را به دست آورند.

سخن آخر

همواره یکی از مهم ترین دغدغه های دانش آموزانی که در آستانه ورود به دانشگاه قرار دارند، انتخاب رشته دانشگاهی می باشد. زیرا این انتخاب بر زندگی و آینده شخص تأثیر غیر قابل انکاری خواهد داشت. برای داشتن یک انتخاب مناسب توجه به برخی نکات ضروری می باشد.

رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی ریاضیات و کاربردها چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

علاقه : در اولین مرحله شخص باید علایق خود را بداند و مجموعه رشته ها و زمینه های تحصیلی و شغلی مورد علاقه خود را به خوبی بشناسد.

توجه به استعداد های شخصی : داوطلب باید بداند که در چه زمینه ای استعداد دارد. مثلاً بعضی از افراد استعداد ریاضیاتی بالایی داشته و بعضی دیگر در طراحی و هنر استعداد دارند. بنابراین شناخت استعداد های ذاتی بسیار مهم است.

توجه به روحیات فردی : رشته دانشگاهی که شخص برمی‌گزیند در بیشتر مواقع با آینده کاری او کاملاً مرتبط است. بنابراین شخص باید رشته دانشگاهی را انتخاب کند که با روحیات وی سازگار باشد تا بتواند در آن پیشرفت لازم را داشته باد.

بررسی رشته‌های دانشگاهی : برای یک انتخاب رشته مناسب باید رشته‌های دانشگاهی را به‌خوبی بررسی کرده و در رابطه با بازار کار و آینده شغلی و ادامه تحصیل و دروس و دانشگاه ها و درآمد آن ها به خوبی تحقیق نمود. در غیر این صورت انتخاب رشته دانشگاهی نادرست می تواند موجبات پشیمانی در آینده شود.

بنابراین با توجه به نکاتی که به آن اشاره شد، باید در انتخاب رشته های دانشگاهی حداکثر دقت و توجه را به عمل آورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا