Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی ریواس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

عرق گیاهی ریواس دارای طبع سرد و خنک است و کاربرد گسترده ای در طب سنتی دارد و دارای خواص بسیار زیادی می باشد. از مزایای سلامتی عرق گیاهی ریواس می توان به توانایی بالقوه آن در کاهش وزن ، بهبود هضم، تحریک رشد استخوان، جلوگیری از آسیب دیدگی عصبی، تقویت سلامت پوست، افزایش متابولیسم، بهبود گردش خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد. این عرق گیاهی در صورت استفاده مناسب هیچ عوارض جانبی برای بدن ندارد.

در طول تاریخ از گیاه ریواس برای اهداف آشپزی و دارویی استفاده می شده است. اگرچه می توانید ریواس را به صورت خام بخورید ، اما احتمالاً از آن لذت نخواهید برد. این گیاه طعمی ترش و گاهی بسیار تلخ دارد، بنابراین بیشتر مردم ترجیح می دهند، آن را با شکر بپزند و بخورند. در قرن هجدهم و نوزدهم پس از اینکه قند به طور گسترده در انگلیس در دسترس قرار گرفت، ریواس محبوبیت زیادی برای درست کردن کیک و دسرها کسب کرد. امروزه از ریواس به روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از این روش ها به صورت عرق گیاهی است. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

ریواس چیست

ریواس یک سبزی با تاریخچه بسیار قوی است که مشخصه آن ساقه های سرمه ای بلند یا سبز روشن است که برگ های سبز بزرگ روی آن بوجود می آید. اگرچه چینی ها از ریواس برای هزاران سال به عنوان دارو استفاده می کردند اما استفاده از آن به عنوان منبع غذایی پیشرفت نسبتاً جدیدی است. قسمت ساقه این گیاه خوراکی است و طول ساقه های آن، به طور متوسط ​​۲۰ تا ۴۰ سانتی متر است و رنگ آنها از صورتی روشن تا قرمز یاقوتی یا حتی سایه های زرد یا سبز است.

ظاهر و بافت ریواس با کرفس قابل مقایسه است، در حالی که عطر و طعم آن ترش و قابض است ، از این رو اغلب با شکر پخته می شود تا خوش طعم شود. فقط ساقه گیاه ریواس خوراکی است و ریشه و برگ آن بسیار سمی می باشد. گفته می شود این به دلیل غلظت بالای اسید اگزالیک ، یک سم آلی و خورنده است که در بسیاری از گیاهان یافت می شود، اما به مقدار قابل توجهی در برگ های ریواس وجود دارد. ریواس به طور سنتی به دو روش، مزرعه ای یا گلخانه ای کشت می شود. ریواس کشت شده در مزارع ، به طور معمول دارای ساقه های قرمز تیره و برگ های سبز است .

عرق گیاهی ریواس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی ریواس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

حقایق علمی درباره گیاه ریواس

ریواس از نظر علمی با نام Rheum rhabarbarum شناخته می شود و از خانواده گیاهان گندم سیاه است. ریواس از نظر گیاه شناسی یک سبزی است، اما از آنجا که غالباً برای تهیه کیک و مربا همراه با شکر پخته می شود ، به عنوان میوه در نظر گرفته می شود و به آن گیاه پیپ لقب داده اند. ریواس حتی در دهه ۱۹۴۰ توسط دادگاه ایالتی نیویورک به عنوان میوه ای برای اهداف مالیات طبقه بندی شد که به ریواس وارداتی اجازه پرداخت عوارض کمتری را می داد. بیش از ۱۰۰ گونه مختلف ریواس در جهان وجود دارد که اکثر آنها پیوندی هستند.

ارزش غذایی ریواس و عرق گیاهی آن

ریواس و عراق آن دارای کربوهیدرات کم، ویتامین C، ویتامین های ب کمپلکس، فیبر، کلسیم و پتاسیم است و گفته می شود سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و به کاهش وزن کمک می کند. همچنین دارای مقدار مناسبی ویتامین K می باشد که برای سلامت استخوان های بدن بسیار مفید است و به دلیل پتانسیل آن در محدود کردن آسیب های عصبی در مغز، در درمان بیماری آلزایمر نیز بسیار مفید می باشد.

فواید و مزایای عرق گیاهی ریواس

 

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

عرق گیاهی ریواس یکی از عرقیات کم کالری می باشد و دارای فیبر بسیار زیادی می باشد . مصرف این عرق گیاهی می تواند باعث بوجود آمدن احساس سیری در فرد شده و به او در کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله دانشگاه ژجیانگ طب سنتی چین نشان داده است که ترکیبات موجود در عرق گیاهی ریواس، ممکن است به تخلیه سریع تر معده کمک کرده و باعث کاهش وزن شود.

ممکن است اثرات ضد آلزایمر داشته باشد

طبق تحقیقاتی که در مجله Brain Research Bulletin منتشر شده است، ترکیب گلیکوزید موجود در عرق گیاهی ریواس ، از بدن در برابر بیماری آلزایمر محافظت می کند. شما می توانید از این عرق گیاهی، برای افزایش سلامتی خود استفاده کنید.

ممکن است گردش خون را بهبود بخشد

مقادیر کمی از عناصر مس و آهن، موجود در عرق گیاهی ریواس باعث تولید گلبول های قرمز جدید در بدن می شود. حفظ تعداد کافی از سلولهای قرمز خون سالم برای اکسیژن رسانی در بدن بسیار ضروری می باشد و باعث عملکرد بهینه در بدن می شود. بعلاوه، طبق یک مطالعه حیوانی در مجله پزشکی چینی این عرق گیاهی نه تنها گردش خون را تقویت می کند بلکه اثر هموستاز نیز دارد.

کلسترول را کاهش می دهد

این عرق گیاهی دارای خواص بسیار زیادی است و می تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد. یک مطالعه در مجله کالج تغذیه آمریکا نشان داد که مصرف عرق گیاهی ریواس باعث کاهش سطح کلسترول در مردان دارای کلسترول بالا می شود. این عرق گیاهی به ویژه در کاهش کلسترول LDL یا کلسترول بد بسیار مفید بوده است.

عرق گیاهی ریواس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی ریواس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

به هضم غذا کمک می کند

تحقیقات انجام شده نشان داده است که ترکیب شیمیایی تانن موجود در ساقه این گیاه باعث بهبود هضم مواد غذایی و سلامت روده می شود. این عرق گیاهی همچنین غنی از فیبر بوده و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری یبوست بسیار مفید می باشد.

استخوان های بدن را تقویت می کند

عرق گیاهی ریواس، غنی از ویتامین K می باشد این ویتامین در بدن باعث بهبود تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی در فرد می شود.

محافظت در مقابل رادیکال های آزاد

عرق گیاهی ریواس منبع غنی از آنتی اکسیدان های مفید برای بدن می باشد. مطالعه انجام شده در مورد این عرق گیاهیکه در مجله بین المللی علوم و صنایع غذایی منتشر شده است، نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در این عرق گیاهی، از بدن در مقابل رادیکال های آزاد مضر که می تواند منجر به بیماری های مزمن شوند، به خوبی محافظت می کند .

پوست را روشن می کند

آنتی اکسیدان های موجود در این عرق گیاهی ، فقط از بدن در برابر بیماری های مزمن محافظت نمی کنند، بلکه به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای بدن باعث شادابی بیشتر پوست شما نیز می شود. این مواد مغذی از تولید کلاژن برای پوستی سفت و روشن پشتیبانی می کنند و باعث روشن شدن پوست شما می شود.

باعث بهبود التهابات بدن می شود

عرق گیاهی ریواس حاوی ترکیبات شیمیایی آنتوسیانین می باشد ، ترکیبی که به این گیاه رنگ قرمز و عمیق می بخشد. یک مطالعه در بررسی سالانه علوم و صنایع غذایی نشان داده است که مصرف غذاهای غنی از آنتوسیانین با التهاب کمتر و محافظت بیشتر در برابر بیماری های مزمن مانند دیابت همراه خواهد بود.

سلامت کبد را بهبود می بخشد

ترکیبات موجود در عرق گیاهی ریواس ، سلامت روده های ما را بهبود می بخشد و حتی می تواند از کبد در برابر آسیب ها نیز محافظت کند. یک مطالعه منتشر شده نشان داده که مصرف این عرق گیاهی باعث بهبود عملکرد کبد و درمان برخی از مشکلات مربوط به این اندام می شود.

عرق گیاهی ریواس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی ریواس چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

سلامت قلب را تقویت می کند

آنتوسیانین های موجود در عرق گیاهی ریواس می توانند با کاهش التهابات در بدن و جلوگیری از تصلب شرایین- تنگی و سخت شدن رگ های خونی – سلامت قلب را تقویت کنند.

از سرطان جلوگیری می کند

از آنجا که ساقه های ریواس سرشار از آنتی اکسیدان است، مصرف عرق گیاهی ریواس، می تواند به محافظت در برابر برخی از انواع سرطان ها به فرد کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در این عرق گیاهی  به ترمیم سلول های آسیب دیده کمک کرده و از بروز سرطان جلوگیری می کند.

آیا ریواس سمی است؟

برگهای مثلثی این گیاه ، دارای اسید اگزالیک بسیار بالایی هستند که در صورت مصرف باعث بیماری های شدیدی در افراد می شود و در نتیجه این باور عمومی وجود دارد که ریواس یک گیاه سمی می باشد. اگر این گیاه در معرض سرمای شدید قرار گیرد، اسید اگزالیک می تواند به داخل ساقه منتقل شده و باعث مسمومیت غذایی شود بنابراین حتماً آن را در فضای گرم یا معتدل ذخیره کنید، دقیقاً مانند آب و هوایی که در آن به طور معمول رشد می کند.

عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی ریواس

این عرق گیاهی عوارض جانبی ندارد اما در اثر استفاده نامناسب و به مقدار زیاد ، ممکن است عوارض جانبی را برای فرد به وجود آورد. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از :

  • اسهال
  • افزایش آنزیم های کبدی
  • بثورات پوستی
  • تغییر در رنگ ادرار

این عرق گیاهی می تواند برای کودکان مضر باشد و زنان باردار نیز به دلیل خاصیت ملین قوی این عرق گیاهی باید از مصرف اشکال مختلف ریواس خودداری کنند. همچنین ممکن است، اسهال یا یبوست را تشدید کند و در صورت استفاده بیش از حد ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه در فرد شود.

تداخلات دارویی نیز می تواند خطرناک و در موارد نادر حتی تهدید کننده زندگی باشند. در صورت استفاده از دارو ،همیشه قبل از مصرف این عرق گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

گل ریواس برای چی خوبه

گل ریواس یک گیاه دارویی بسیار مفید است. از این گیاه در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. گل ریواس، یک گیاهی دارویی مقوی برای قلب و اعصاب است. شما از این گیاه می توانید برای درمان مشکلاتی مانند بهبود مشکلات کبدی، تقویت دستگاه گوارش، بهبود مشکلات بینایی و بهبود مشکلات پوستی استفاده کنید.

شما همچنین از این گیاه می توانید برای تصفیه خون و کاهش چربی خون استفاده کنید. مصرف بیش از حد این گیاه، ممکن است عوارض جانبی برای شما در پی داشته باشد. بنابراین توصیه می شود از مصرف بیش از حد این گیاه دارویی اجتناب کنید.

عرق ریواس برای کک و مک

مشکلات پوستی، ممکن است بر اثر عوامل زیادی ایجاد شود. کک و مک یک نوع مشکل پوستی است که رابطه مستقیمی با ژنتیک دارد. کک و مک همچنین ممکن است بر اثر تابش نور خورشید نیز بوجود آید. عرق ریواس به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای درمان مشکلات پوستی بسیار مفید است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان قوی از پوست در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت می کند. بنابراین از بروز کک و مک جلوگیری می کند و ممکن است این مشکل پوستی را نیز بهبود ببخشد.

خواص ریواس برای مو

عرق گیاهی ریواس برای تقویت سلامت مو، نیز بسیار مفید است. این عرق گیاهی سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات مفید برای افزایش سلامتی است. مصرف این عرق گیاهی به حفظ رنگ طبیعی موها بسیار کمک می کند. همچنین به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث شادابی و درخشندگی موها می شود. شما می توانید روزانه از این عرق گیاهی برای بهبود سلامت موهای خود استفاده کنید.

خواص شربت ریواس

شما می توانید از این گیاه دارویی شربت نیز تهیه کنید. این شربت علاوه بر خوشمزه بودن، بسیار مفید و مغذی است. گیاه ریواس منبع غنی از ترکیبات مفید برای سلامتی است. بنابراین خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید از این نوشیدنی برای تقویت عملکرد قلب، بهبود مشکلات عصبی و درمان بسیاری دیگر از مشکلات خود استفاده کنید. توصیه می شود در مصرف این شربت گیاهی زیاده روی نکنید.

طرز تهیه دمنوش گل ریواس

تهیه این دمنوش در منزل بسیار راحت است. ابتدا باید مقداری گل ریواس را از عطاری های محل خود خریداری کنید. سپس مقداری آب را درون یک قوری ریخته و بر روی شعله قرار می دهیم. بعد از به جوش آمدن آب مقداری گل ریواس درون قوری ریخته و شعله را کم می کنیم.

اجازه می دهیم نوشیدنی ما به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به خوبی دم بکشد. سپس آن را با استفاده از یک توری فلزی صاف کرده و درون یک استکان می ریزیم. شما می توانید برای شیرین کردن دمنوش گل ریواس خود از شیرین کننده های مختلف استفاده کنید.

طبع ریواس

ریواس در طبع سنتی دارای طب سردی است. افراد سرد مزاج باید در مصرف این گیاه و عرق آن بسیار دقت داشته باشند.

داروی گیاهی ریواس

ریواس به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد در طب سنتی به عنوان دارویی گیاهی شناخته می شود. در دوران گذشته از این گیاه برای بهبود مشکلات گوارشی، کاهش وزن و ضدعفونی کردن زخم های خود استفاده می کردند. شما می توانید برای بهبود مشکلات خود از این داروی گیاهی استفاده کنید. اما باید دقت داشته باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خواص ریواس برای کلیه

عرق گیاهی ریواس یک عرق گیاهی با خاصیت ادرار آوری است. این عرق گیاهی خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز دارد بنابراین باعث تقویت عملکرد کلیه می شود. در طب سنتی مصرف عرق ریواس برای بهبود نارسایی کلیوی بسیار توصیه می شود. اما باید توجه داشته باشید اگر مبتلا به بیماری سنگ کلیه هستید از مصرف عرق گیاهی ریواس شدیدا خودداری کنید. این عرق گیاهی به دلیل داشتن اسید اگزالیک باعث تشدید سنگ کلیه در شما خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا