Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

انواع مواد آزمایشگاهی ایرانی ، کاربرد و قیمت خرید و فروش آن ها

چون در کشور ایران کارخانه های تولیدی و پتروشیمی زیادی وجود دارد، تولید بسیاری از مواد شیمیایی آزمایشگاهی را در داخل کشور داریم. مواد آزمایشگاهی ایرانی متنوع بوده و انواعی از آن ها که در بازار شیمیایی ما وجود دارد شامل متانول، اسید فسفریک، اتیلن گلیکول ها، اتانول آمین ها، اوره و … می باشند. شرکت های معتبر زیادی در ایران برای فروش مواد آزمایشگاهی ایرانی وجود دارد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی مواد آزمایشگاهی ایرانی، کاربرد و شرکت های تولید کننده ی آن ها می پردازیم.

فهرست مطالب :

۱- مواد آزمایشگاهی چیست؟

۲- مواد آزمایشگاهی ایرانی

۱-۲- متانول

۲-۲- اتیلن گلیکول

۳-۲- اسید فسفریک

۴-۲- اتانول آمین

۵-۲- اوره

۳- برخی از کارخانجات تولید مواد آزمایشگاهی ایرانی

۱-۳- صنایع شیمیایی رزیتان

۲-۳- صنایع شیمیایی ایران

۳-۳- صنایع شیمیایی دکتر مجللی

۴-۳- شرکت شیمیایی اسید سازان زنجان

۵-۳- صنایع شیمیایی کلر پارس

۴- خرید و فروش و قیمت مواد آزمایشگاهی ایرانی

۱- مواد آزمایشگاهی چیست؟

به منظور انجام آزمایشات مختلف در یک آزمایشگاه، به مواد شیمیایی مورد نیاز است. برخی از این مواد در داخل کشور خودمان تولید می شود و برخی دیگر توسط کشورهای مختلف تولید و با برندهای مختلفی ارائه می شوند. از مهمترین این برندها می توان به Merck، Sigma و Aldrich اشاره کرد. مواد آزمایشگاهی نسبت به مواد دیگر شیمیایی دارای درجه خلوص بالاتری هستند. از مواد شیمیایی آزمایشگاهی در صنایع مختلف داروسازی، چسب و رنگ، نفت و گاز و انجام پژوهش ها و تحقیقات گیاه شناسی استفاده می شود.

مواد آزمایشگاهی چیست؟
مواد آزمایشگاهی چیست؟

۲- مواد آزمایشگاهی ایرانی :

ایران با توجه به داشتن صنایع تولیدی و پتروشیمی، قادر به تولید بسیاری از مواد شیمیایی بوده و در این زمینه از بسیاری از کشورهای جهان سبقت گرفته است. مواد آزمایشگاهی ایرانی با توجه به نوع کاربرد آن ها در وزن ها و حجم های مختلف و با درجات خلوص متفاوت تولید می شوند. از مواد شیمیایی که در ایران تولید می شود می توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

۱-۲- متانول :

یکی از مواد مهمی که در ایران تولید می شود متانول با ظرفیت تولید ۱۲,۲ میلیون تن در هر سال می باشد. شروع تولید این ترکیب در پتروشیمی های پارس کیمیا و بوشهر واقع در عسلویه بوده است. همچنین پتروشیمی کاوه در سال ۲۰۱۹ و پتروشیمی مرجان عسلویه در سال ۲۰۱۸ و مجتمع های دیگری چون خارک و زاگرس نیز شروع به تولید متانول کردند. صادرات متانول در سال ۲۰۲۰ به کشور چین، حدود دو برابر شده است.

متانول
متانول

۲-۲- اتیلن گلیکول :

حلال های مهم اتیلن گلیکول (مونواتیلن گلیکول، دی اتیلن گلیکول و تری اتیلن گلیکول) از موادی هستند که در کشور ایران تولید می شود. مصرف عمده این محصولات در تولید لاستیک، رزین، ضد یخ و … می باشد. در خاورمیانه بعد از عربستان و کویت، ایران مهمترین کشور تولید کننده این ماده می باشد. صنایع پتروشیمی مارون و شازند، محل تولید این ماده شیمیایی می باشد.

۳-۲- اسید فسفریک :

از مواد شیمیایی دیگری که در ایران تولید می شود اسید فسفریک ۸۵ درصد با دو گرید غذایی و صنعتی می باشد. مصرف عمده این اسید در کشاورزی و در کارخانجات تولید کود شیمیایی برای از بین بردن نیاز خاک به فسفر می باشد. مهمترین مجتمع پتروشیمی تولید کننده اسید فسفریک در ایران مجتمع رازی می باشد.

۴-۲- اتانول آمین :

اتانول آمین از مواد شیمیایی است که ایران در تولید آن به خودکفایی رسیده است. اتانول آمین ها که به سه شکل مونواتانول آمین، دی اتانول آمین و تری اتانول آمین تولید می شود، در صنایع پتروشیمی شازند ساخته می شود. این حلال ها در صنایع مختلفی چون ساخت رزین، صنایع آرایشی و بهداشتی، رنگ و موارد دیگر کاربرد دارد.

۵-۲- اوره :

کمبود نیتروژن خاک در کشاورزی توسط کود اوره جبران می شود که این ماده در مجتمع پتروشیمی کرمانشاه و شیراز تولید و ساخته می شود. تولید این ماده به دلیل استفاده عمده آن در صنعت کشاورزی در ایران بسیار حائز اهمیت می باشد. مواد دیگری چون زایلن و تولوئن نیز در ایران تولید می شود.

۳- برخی از کارخانجات تولید مواد آزمایشگاهی ایرانی :

برخی از کارخانجات تولید مواد آزمایشگاهی ایرانی
برخی از کارخانجات تولید مواد آزمایشگاهی ایرانی

۱-۳- صنایع شیمیایی رزیتان :

این شرکت که امروزه بیش از ۱۳۰ نوع ماده شیمیایی مختلف تولید می کند توسط پایه گذاران کارخانجاتی مانند پارس متال، در سال ۱۳۶۰ احداث شد. رزین های فنولیک، پلی استر غیراشباع برای استفاده در صنایع ریخته گری و قالب سازی، صنایع رنگ و چوب و … از جمله موادی است که در این شرکت تولید می شود.

۲-۳- صنایع شیمیایی ایران :

شرکت صنایع شیمیایی ایران با توانایی تولید متانول ۹۹,۹۸ درصد، گلیکول و ضد یخ، در سال ۱۳۵۴ تأسیس شد. این شرکت با توجه به امکاناتی که داشت توانست برخی حلال های نفتی، رزین اوره فرمالدهید و پارافین مایع را نیز تولید کند. همه این محصولات در این شرکت با ظرفیت های بالا تولید می شود. این امر موجب گردید تا این شرکت بتواند به تولید هگزان نرمال با همکاری واحد تحقیقات صنایع پتروشیمی صنعت نفت، در سال ۱۳۷۴ بپردازد. با تولید این حلالها، دیگر لازم به واردات از کشورهای دیگر نبود. حلال های تولید شده با درجه خلوص بالا (هگزان، هپتان و …) در این شرکت توانسته ملزومات مجتمع های پتروشیمی اراک، امیرکبیر، مارون، جم و … تأمین کند.

۳-۳- صنایع شیمیایی دکتر مجللی :

در سال ۱۳۷۹ برخی از علاقه مندان به صنایع شیمیایی کیفی به تأسیس این شرکت پرداختند که می توانست مواد شیمیایی آزمایشگاهی که با استانداردهای جهانی مطابقت کامل داشت، را تولید می کند. در بین شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی دارویی و آزمایشگاهی، این شرکت جزء بهترین ها می باشد. شرکت صنایع شیمیایی دکتر مجللی علاوه بر داشتن گواهینامه های ISO 13485 و ISO 9001، در سال ۱۳۹۶ توانست گواهی نامه GMP را نیز دریافت کند . این گواهی نامه بابت تولید مواد شیمیایی گرید دارویی بود.

صنایع شیمیایی دکتر مجللی
صنایع شیمیایی دکتر مجللی

۴-۳- شرکت شیمیایی اسید سازان زنجان :

در شهرک صنعتی زنجان در سال ۱۳۸۵، شرکت شیمیایی اسیدسازان زنجان با هدف تولید اسید سولفوریک ۹۸ درصد احداث شد. این شرکت که دارای دو کارخانه می باشد به عنوان یکی از کارخانجات مهم در تولید این اسید و صادرات آن به کشورهای دیگر می باشد.

۵-۳- صنایع شیمیایی کلر پارس :

شرکت صنایع شیمیایی کلر پارس در شهر تبریز و برای تولید کلر و سود تأسیس شده است. این محصولات در صنایع مختلفی چون نیروگاه ها، آب و فاضلاب، پالایشگاه نفت و گاز، رنگ سازی و … کاربرد دارد. این شرکت محصولات خود را به ۲۶ کشور دنیا صادر می کند.

شرکت معدنی املاح ایران، شرکت دیگری است که به تولید نمک های صنعتی مانند سولفات سدیم و کلرور سدیم می پردازد. شرکت تولیدی مواد شیمیایی نانوشیمی نوین ایرانیان نیز شرکتی است که به تولید سولفات باریم، دی سولفید آهن و مواد آزمایشگاهی دیگر می پردازد. سولفات باریم را در صنایع رنگ، باتری، نفت و دارویی استفاده می کنند.

۴- خرید و فروش و قیمت مواد آزمایشگاهی ایرانی :

مواد آزمایشگاهی ایرانی را باید از شرکت های معتبر ایرانی خریداری کرد. زیرا تهیه آن ها از واحدهای صنفی غیرقانونی و دستفروشانی که در خیابان ناصر خسرو اقدام به فروش این مواد می کنند، هم با قیمت های بالا خواهد بود و هم دارای کیفیت نامعتبری خواهد بود. مواد آزمایشگاهی که به این صورت تهیه می شوند ممکن است دارای ناخالصی باشند که در کارهای حساس آزمایشگاهی و تحقیقاتی باعث خطا در آزمایش می شوند. بنابراین خرید این مواد از شرکت هایی با برندهای معتبر باید انجام شوند. البته خرید این مواد باید توسط افراد متخصص و با تجربه و با توجه به لیبل روی بسته محصول که شامل نام، درصد خلوص، تاریخ انقضا، احتیاط ها و هشدارهای لازم است، انجام شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا