Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهیپزشکی

متیلن بلو چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

متیلن بلو یک نمک کلرید آلی با فرمول C16H18ClN3S است که به آن متیل تیوتیینیوم یا آبی سوئیس نیز می گویند. متیلن بلو یک رنگ تیازینی با قدرت آنتی اکسیدانی ، خواص محافظتی قلب ، ضد مالاریا و ضد افسردگی است.

این ترکیب در گلیسرول ، آب ، کلروفرم ، اسید استیک گلاسیال و اتانول محلول است. در پیریدین کمی محلول و در اتیل اتر ، اولئیک اسید و زایلن نامحلول است.

متیلن بلو یک رنگ پایه مصنوعی است. هنگامی تجویز به صورت داخل وریدی و در دوزهای پایین متهموگلوبین را به هموگلوبین تبدیل می کند. این ماده به عنوان رنگ بافتی ، ردیاب ، نشانگر اسید و باز ، عامل محافظت کننده عصبی ، فلوروکروم و غیره عمل می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

قیمت خرید و فروش متیلن بلو

قیمت خرید و فروش متیلن بلو بسته به مارک و اندازه بسته بندی آن متفاوت است و شما می توانید آنرا از فروشگاه های لوازم آزمایشگاهی به صورت حضوری یا آنلاین خریداری کنید.

متیلن بلو چیست؟

تزریق متیلن بلو برای درمان متهموگلوبینمی استفاده می شود. متیلن بلو با تبدیل متهموگلوبین به هموگلوبین طبیعی عمل می کند تا اکسیژن را بهتر به اعضاء بدن منتقل کند.

متهموگلوبین نوعی هموگلوبین است. هموگلوبین ماده ای در خون است که اکسیژن را حمل می کند و آن را به بافت ها و اندام های شما منتقل می کند. با این حال ، متهموگلوبین نوعی هموگلوبین نیست که در حمل اکسیژن مفید باشد.

متهموگلوبین به طور طبیعی در مقادیر کم در خون وجود دارد. با این حال ، هنگامی که سطح متهموگلوبین افزایش می یابد ، خون در گردش اکسیژن کمتری به بافت ها منتقل می کند. کمبود اکسیژن در بدن می تواند علائمی مانند رنگ پریدگی یا رنگ آبی پوست را ایجاد کند.

متهموگلوبینمی وضعیتی است که در آن متهموگلوبین به میزان زیاد در خون وجود دارد و زمانی رخ می دهد که فرد در معرض داروهای خاص یا مواد شیمیایی مانند نیتریت ها قرار گیرد.

متیلن بلو چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
متیلن بلو چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی های شیمیایی متیلن بلو چیست؟

ویژگی های کلیدی این ترکیب قدرت تغییر رنگ آن است. این ماده هنگام حل شدن در آب اسیدی می شود و به اجزاء یونی تجزیه می شود. توانایی تغییر رنگ متیلن بلو به این دلیل که آن در حضور عوامل اکسید کننده الکترون از دست می دهد. این خاصیت آن را به یک اندیکاتور خوب برای تشخیص اکسیژن در محلول های مختلف تبدیل کرده است. در محلول آبی متیلن بلو دارای پی اچ ۶ و غلظت ۱۰  گرم بر لیتر است و دمای ایده آل آن ۲۵ درجه سانتی گراد است.

تاریخچه کشف متیلن بلو

این ترکیب ابتدا توسط هاینریش کارو در سال ۱۸۷۶ سنتز شد. این ماده به صورت پودر کریستالی سبز تیره یا کریستالی با درخشندگی برنز مانند در دسترس است. هنگامی که در الکل یا آب حل می شود ، رنگ آبی تیره می دهد و به طور گسترده ای در درمان سطوح متهموگلوبین بیش از ۳۰% استفاده می شود.

متیلن بلو نوعی نمک است به این معنی که دارای ساختار کریستالی و پیوندهای یونی است و در آب محلول ضعیف اسیدی ایجاد می کند. در حالیکه کاربرد اصلی آن به عنوان رنگ است اما ویژگی های دیگر آن را به ترکیبی مناسب برای کاربرد در شیمی و پزشکی تبدیل می کند.

کاربردهای متیلن بلو چیست؟

تزریق متیلن بلو برای درمان متهموگلوبینمی استفاده می شود و به صورت خوراکی برای درمان متهموگلوبینمی و عفونت های مجاری ادراری کاربرد دارد. این ترکیب همچنین به عنوان رنگ یا عامل رنگ آمیزی مورد استفاده قرار می گیرد تا مایعات و بافت های بدن را در حین عمل جراحی یا در عکس برداری با اشعه ایکس یا سایر معاینات تشخیصی راحت تر مشاهده کنید.

این ترکیب برای مقابله با اثرات سمی سیانید پتاسیم و مسمومیت با این ماده استفاده می شود. در شیمی به عنوان یک اندیکاتور در آزمایشات تیتراسیون و آزمایشات اکسیداسیون و احیاء ، تولید  پراکسید، تیترانت آب و اندیکاتور سولفید کاربرد دارد.

این ترکیب می تواند برای تشخیص سورفاکتانت در نمونه های آب مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال شما می توانید محلولی از متیلن بلو و کلروفرم را به منظور تعیین حضور سورفاکتانت های آنیونی و مقادیر کم دترجنت ها یا امولسیفایرها تهیه کنید.

 سایر کاربردهای متیلن بلو:

  • به عنوان اندیکاتور
  • به عنوان رنگ باکتریولوژیکی
  • برای کاهش سطوح متهموگلوبین
  • برای تشخیص دیسپلازی
  •  با نور ترکیب شده و در درمان پسوریازیس پلاک مقاوم استفاده می شود.

کاربردهای متیلن بلو در شیمی

به عنوان یک رنگ این ترکیب برای استفاده در آزمایشگاه به عنوان اندیکاتور تغییرات شیمیایی و رنگ بیولوژیک برای سلول های باکتریایی در زیر میکروسکوپ کاربرد دارد. این رنگ با ایجاد کنتراست جزئیات سلولی را قابل بررسی می کند. همچنین با حمله به رسپتورهای پروتئینی شکل و ساختار سلولی را قابل تشخیص می کند.

این ویژگی ها متیلن بلو را به یک ابزار تشخیصی در پزشکی تبدیل می کند تا بتوان به راحتی ناهنجاری های خاص مانند سلول های پیش سرطانی تبدیل می کند.

متیلن بلو چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
متیلن بلو چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

درمان با متیلن بلو چگونه صورت می گیرد؟

متیلن بلو از طریق IV به داخل ورید تزریق می شود. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی این تزریق را انجام می دهد. تزریق IV ممکن است تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

هنگام دریافت متیلن بلو ، تنفس ، فشار خون ، میزان اکسیژن ، عملکرد کلیه و سایر علائم حیاتی شما به دقت بررسی می شود. خون شما همچنین باید آزمایش شود تا به پزشک شما در تعیین اثر دارو کمک کند. ممکن است فقط نیاز به دریافت یک دوز داشته باشید. در صورت نیاز به دوز دوم  می توان آن را ۱ ساعت بعد از اولین دوز مصرف کرد.

این ترکیب به احتمال زیاد باعث می شود رنگ ادرار یا مدفوع شما آبی یا سبز شود. این یک عارضه جانبی طبیعی دارو است و هیچ آسیبی به همراه نخواهد داشت. با این حال ، این اثر ممکن است با آزمایشات خاص ادرار نتایج غیرعادی ایجاد کند.

متیلن بلو چه عوارضی دارد؟

عوارض جانبی متیلن بلو شامل رنگ غیر طبیعی ادرار یا مدفوع است. عوارض جانبی کمتر این ترکیب عبارتند از:

  • سوزش خفیف مثانه
  • سرگیجه
  • سردرد
  • افزایش تعریق
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکم
  • اسهال
  • ناراحتی معده
  • تکرر ادرار
  • نفخ معده

عوارض جانبی دوزهای بالا شامل درد قفسه سینه و گیجی است.

مقدار مصرف متیلن بلو

متیلن بلو ۰.۰۴۵ تا ۰.۰۹ میلی لیتر به ازای هر پوند وزن بدن تجویز می شود.

هشدارها در رابطه با متیلن بلو

این دارو ممکن است پوست شما را در برابر نور خورشید حساس تر کند. از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از چراغ های آفتابی و تخت های برنزه استفاده نکنید.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه ، گیجی یا مشکلات بینایی شود. تا زمانی که ندانید چگونه این دارو بر شما تأثیر می گذارد ، رانندگی نکنید و هیچ کار دیگری که می تواند خطرناک باشد انجام ندهید. پزشک شما در بازدیدهای منظم، آزمایشاتی را انجام می دهد تا اثرات این دارو را بررسی کند. به قرارهای ملاقات خود پایبند باشید.

مصرف این دارو در دوران بارداری ایمن نیست زیرا می تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار شدید فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. در طول درمان و تا ۸ روز پس از آن از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید. در صورت ابتلا به بیماری کلیوی ، بیماری کبدی یا کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD) به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث واکنش جدی دارویی به نام سندرم سروتونین (معمولاً هنگامی که برای درمان افسردگی با دارو مصرف می شود) و کم خونی همولیتیک شود.

به هر پزشک یا دندانپزشکی که شما را درمان می کند اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید. این دارو ممکن است بر نتایج آزمایشات پزشکی خاص تأثیر بگذارد.

متیلن بلو چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن
متیلن بلو چیست؟ کاربردها و قیمت خرید و فروش آن

تداخلات دارویی متیلن بلو

برخی از داروها می توانند بر نحوه عملکرد متیلن بلو تأثیر بگذارند. در صورت استفاده از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

آلفنتانیل ، سیکلوسپورین ، دیگوکسین ، دی هیدروآرگوتامین ، ارگوتامین ، فنتانیل ، لینزولید ، فنی توئین ، پیموزید ، کینیدین ، ​​سیرولیموس ، تاکرولیموس یا مهارکننده های وارفارین، داروهای MAO برای درمان افسردگی (شامل SSRI ها ، ونلافاکسین) و داروهای درمان سردردهای میگرنی.

متیلن بلو در دوران بارداری یا شیردهی

این ماده شیمیایی ممکن است به جنین آسیب برساند اما گاهی اوقات ممکن است از این دارو در دوران بارداری استفاده شود. پزشک شما تعیین می کند که آیا این دارو بی خطر است یا خیر. در صورت بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. مشخص نیست که متیلن بلو به شیر مادر منتقل می شود یا می تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مصرف بیش از حد چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال اورژانس پزشکی باشید یا فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل استفراغ ، معده درد یا گرفتگی قفسه سینه ، خس خس سینه ، مشکل در تنفس ، احساس بیهوشی ، ضربان قلب سریع ، اضطراب ، گیجی ، رعشه ، گشادی مردمک ها ، پوست یا لب های آبی رنگ ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن باشد.

هنگام دریافت متیلن بلو از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

این تریکب ممکن است باعث تاری دید شود و ممکن است تفکر یا واکنش های شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا هر کاری را انجام می دهید که نیاز به هوشیاری و دید واضح دارد ، مراقب باشید.

حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از درمان با این ترکیب  از قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه خودداری کنید. این دارو می تواند به راحتی باعث آفتاب سوختگی شود. هنگامی که در خارج از منزل هستید لباس محافظ بپوشید و از کرم ضد آفتاب (SPF 30 یا بالاتر) استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا