Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کنجاله کنجد چیست؟ فواید و قیمت خرید و فروش

کنجاله کنجد (sesame meal) غنی از پروتئین است و پس از استخراج روغن به عنوان یک محصول جانبی  به دست می آید. این کنجاله دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع نشده است  و از لحاظ مواد مغذی درست بعد از کنجاله سویا و ذرت قرار دارد. این محصول به دلیل داشتن پروتئین بسیار زیاد برای رشد و نمو ، حفظ سلامت و همچنین بهره وری کلی حیوانات بسیار مفید است.

فواید سلامتی مختلف کنجاله کنجد در خوراک طیور ثبت شده است. این محصول اساساً حاوی ۴۶٪ پروتئین خام ، ۸.۹٪ عصاره اتر ، ۵.۷٪ خاکستر می باشد . محتوای کلسیم ، فسفر ، متیونین و همچنین سیستین به ترتیب تقریباً ۰.۱۶٪ ، ۰.۰۴٪ ، ۰.۵۲٪ و ۰.۵۹٪ است. روغن کنجد حدود ۴۷٪ اسید اولئیک و ۳۹٪ لینولئیک اسید دارد. همچنین منبع غنی از توکوفرول ها و لیگنان ها (به ویژه سزامین و سزامولین) است که در مقایسه با سایر روغن های خوراکی پایداری اکسیداتیو فوق العاده ای را فراهم می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مزایا و فواید مصرف کنجاله کنجد

کنجاله کنجد برای مصرف در خوراک طیور بسیار توصیه می شود  زیرا حاوی هیچ گونه مهارکننده آنزیم پروتئولیتیک و موادی نیست که مانع رشد شوند. با توجه به این فواید در بین بسیاری دیگر از دامداران ، کنجاله کنجد جایگزین یا مکمل موثری برای غذاهای گران قیمت حیوانات می باشد.

با این حال ، طیف وسیعی از تحقیقات کشاورزی گزارش داده اند ، که کنجاله کنجد حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک و اسید اگزالیک می باشد و برخی مواد معدنی را در دسترس قرار نمی دهد و طعم تلخی دارد. این مشکل را می توان از طریق ترکیب افزودنی های خوراکی یا غذاهای کمکی غنی از مواد مغذی مدیریت کرد. فواید مصرف این کنجاله به شرح زیر است:

تقویت رشد حیوانات

پس از محدودیت در استفاده از آنتی بیوتیک ها به عنوان عوامل محرک رشد ، کشاورزان به طور فزاینده ای به دنبال ابزارهای طبیعی افزایش بهره وری هستند. کنجاله کنجد برای رشد طیور یک راه حل موثر را ارائه داده است . کنجد دارای مشخصات تغذیه ای قابل توجهی است ، بنابراین می تواند برای بهبود رشد پرندگان بسیار مفید باشد. این کنجاله منبع غنی از پروتئین و مواد معدنی کمیاب است  که برای دستیابی به رشد بهتر حیوانات مورد استفاده قرار می گیرد .

ثابت شده است که استفاده از کنجاله کنجد در غذای طیور منجر به بهبود بازده فیزیولوژیکی از نظر وزن بدن ، افزایش وزن و مصرف خوراک  می شود. پرندگانی که از این کنجاله تغذیه می کنند ، زودتر به بلوغ جنسی می رسند و در نتیجه بهره وری آنها نیز افزایش می یابد. همین امر در مورد جوجه های گوشتی نیز صدق می کند و بنابراین افزایش درآمد را تضمین می کند.

کنجاله کنجد چیست؟ فواید و قیمت خرید و فروش
کنجاله کنجد چیست؟ فواید و قیمت خرید و فروش

بهبود سلامت حیوانات

سلامت دام هدف اصلی صنعت کشاورزی می باشد زیرا بهره وری را تعیین می کند و بنابراین بر سود آوری نیز تأثیر مستقیم دارد. آنتی بیوتیک ها به طور عمومی برای حفظ سلامت پرندگان استفاده می شود. با این حال ، بر اساس برخی تحقیقات ، آنتی بیوتیک ها بقایایی را در بدن حیوانات به جا می گذارند که می توانند به طور بالقوه بر سلامت انسان تأثیرات منفی به همراه داشته باشد . به همین دلیل ، محدودیت هایی در تعدادی از کشورها اعمال شده است. بنابراین توصیه می شود که کشاورزان از آنتی اکسیدان های طبیعی برای بهبود سلامت حیوانات خود استفاده کنند.

مزیت استفاده کنجاله کنجد در طیور این است که مواد معدنی و مواد مغذی لازم را برای حفظ سلامت پرندگان تأمین می کند. تحقیقات کشاورزی نشان می دهد کنجد منبع خوبی از چندین ماده مغذی مهم برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن از جمله روی ، سلنیوم ، مس ، آهن ، ویتامین B6 و ویتامین E  می باشد.

اکسیداسیون لیپیدها

طیور به اکسیداسیون چربی بسیار حساس هستند و این مسئله یکی از مشکلات رایج برای پرورش دهندگان طیور می باشد . اکسیداسیون اساساً یک عامل تخریب کننده است که بر لیپیدها ، رنگدانه ها ، پروتئین ها و ویتامین ها تأثیرات منفی می گذارد. اکسیداسیون لیپیدها بر رنگ ، بافت ، طعم و ارزش غذایی گوشت تأثیر منفی خواهد گذاشت. این امر منجر سود کمتر می شود زیرا گوشت اغلب با قیمت پایین تری به فروش می رسد. علاوه بر این ، تولید تخم مرغ نیز محدود شده و در نتیجه  درآمدزایی را نیز محدود می کند.

آنتی اکسیدان های مصنوعی به عنوان ابزاری برای کنترل این چالش بسیار مشهور می باشند . کنجاله کنجد حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های طبیعی سزامین ، سزامولین و سزامینول است  که برای سلامت حیوانات بسیار مفید می باشد. همچنین این محصول حاوی مقادیر زیادی ترکیبات آنتی اکسیدان از جمله پلی فنلی است که باعث می شود دام در برابر اکسیداسیون مقاوم شود.

قیمت خرید و فروش کنجاله کنجد

این کنجاله را نیز می توانید مانند سایر کنجاله ها به صورت فله یا بسته بندی شده با کیفیت های مختلف تهیه کنید. تمام موارد ذکر شده بر قیمت محصول تاثیرگذار است و شما برحسب نیاز می توانید هر نوع کنجاله را به صورت حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

کنجاله کنجد چیست؟ فواید و قیمت خرید و فروش
کنجاله کنجد چیست؟ فواید و قیمت خرید و فروش

تاثیر کنجاله کنجد در افزایش تولید

کنجاله کنجد در طیور برای افزایش تولیدات بسیار مهم می باشد. این کنجاله حاوی انواع مواد مغذی و مواد معدنی مانند پروتئین و کلسیم می باشد  که نقش مهمی در بهبود تولید  ایفا می کند. مرغ هایی که از کنجاله کنجد به عنوان تغذیه استفاده می کنند ، به طور کلی نسبت به سایر پرندگان عملکرد بهتری دارند. در حقیقت ، کنجاله کنجد حتی می تواند جایگزین کنجاله سویا در رژیم غذایی حیوانات شود.

کنجاله کنجد در طیور کیفیت تخم مرغ ، زرده و اندازه تخم مرغ را افزایش می دهد. در صورت مصرف مقادیر مناسب با مکمل های مربوطه ، این کنجاله می تواند سطح کلسترول را تقریباً کنترل کند. با توجه به شوق کنونی جهانی در مورد غذاهای سالم ، تخم مرغ با سطح کلسترول پایین بسیار ارزشمند می باشد ، بنابراین دارای قیمت بالاتری در بازار است.

درک این نکته برای کشاورزان بسیار مهم و ضروری است که کنجد با وجود ویژگی های تغذیه ای بسیار زیاد ، همیشه باید با غذای غنی از مواد معدنی همراه باشد. دلیل این امر ، این است که کمبود مواد معدنی می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت و تولید تخم مرغ بگذارد.

سخن آخر

کنجاله کنجد ، باقی مانده استخراج روغن از دانه های کنجد می باشد. این کنجاله برای کشاورزانی که به دنبال غذای مقرون به صرفه و در عین حال موثر برای طیور خود هستند ، بسیار توصیه می شود. این محصول ، منبع غنی از مواد مغذی ضروری برای رشد و توسعه طیور ، تولید تخم مرغ ، حفظ سلامت و کنترل اکسیداسیون است.

علاوه بر این ، گفته می شود کنجاله کنجد برای طیور دارای خواص بی شماری است و به پرندگان نوعی حفاظت در برابر بیماری ها ارائه می دهد. باید توجه داشته باشید که مکمل های مناسب نیز باید در جیره وجود داشته باشد. توصیه نمی شود که برای تغذیه جوجه ها فقط از کنجاله کنجد استفاده شود ، زیرا سلامتی و بهره وری ممکن است به خطر بیفتد. به کشاورزان توصیه می شود ، که اطلاعات خود را در مورد انواع مختلف خوراک طیور افزایش دهند ، تا بتوانند بهترین رژیم غذایی را برای حیوانات خود تهیه و فراهم کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا