Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با فواید مصرف و قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون

کنجاله زیتون نوعی کنجاله است که برای تغذیه حیوانات در صنعت دامداری مورد استفاده قرار می گیرد. این کنجاله از باقی مانده میوه های زیتون ، که در کارخانه های تولید روغن زیتون از آنها روغن گیری شده است به دست می آید. برای تولید این کنجاله قسمت های باقی مانده زیتون را آسیاب کرده و به کنجاله تبدیل می کنند. کنجاله ها ، محصولی مناسب برای جیره دام و طیور می باشند. کنجاله های زیتون به رنگ قهوه ای می باشند و در برگیرنده پوست و هسته خرد شده زیتون و مقدار کمی روغن هستند.

طعم و مزه کنجاله زیتون تلخ می باشد و برای اینکه طعم بهتر و خوش خوراک تری داشته باشد ، بهتر است با ۱۰ درصد ملاس ادغام شود و برای تغذیه حیوانات مورد استفاده قرار گیرد. در این کنجاله اسید های چرب اشباع نشده وجود دارد که این اسیدها هضم و جذب را برای حیوانات راحت تر می کنند. این کنجاله یکی از بهترین جایگزین های ، ذرت برای تغذیه دام و طیور می باشد. درحال حاضر در صنعت دامداری ، ۱۵ درصد غذای گوسفندان و ۱۰ درصد خوراک گاوهای شیرده را این کنجاله تشکیل می دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

خواص کنجاله زیتون :

این کنجاله خواص بسیار زیادی دارد و ما قصد داریم در این مقاله برخی از خواص این کنجاله محبوب را برای شما شرح دهیم :

  • منبع غنی از امگا ۳ می باشد که برای سلامتی دام ها بسیار حائز اهمیت است.
  • حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی می باشد که برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است
  • فیبر موجود در این کنجاله بسیار بالا می باشد و فیبر مورد نیاز برای دام ها را به تنهایی تامین می کند.
  • کنجاله زیتون سرشار از ویتامین محلول در چربی همچون E  ،K  و A  می باشد که فواید متعددی برای سلامتی دارند.
  • از همه مهمتر اینکه انرژی در این کنجاله فوق العاده بالا است در نتیجه می تواند به رشد دام ها و بازدهی محصولات دامی کمک کند.
آشنایی با فواید مصرف و قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون
آشنایی با فواید مصرف و قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون

مزایای کنجاله زیتون :

قیمت این کنجاله به نسبت کنجاله های دیگر مناسب و مقرون به صرفه تر است. بسته بندی که برای این کنجاله انتخاب می شود ، ضد رطوبت است. کنجاله های زیتون به صورت پودر می باشند و به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین نکته در زمینه پودر بودن این کنجاله ها ، این است که باید یک دست و نرم باشند. ولی گوشت و هسته زیتون باقی مانده بعد از روغن گیری ، حتما باید بوسیله دستگاه خشک و آسیاب شده باشند .

غلظت بالای اسیدهای چرب آزاد در شکمبه حیوانات ، می تواند هضم و اشتهای آنها را تغییر دهد. چربی می تواند از طریق یک یا چندین عوامل زیر عمل کند :

کمیت : حیوانات نشخوار کننده نسبت به مصرف چربی بالای ۵ درصد ماده خشک در جیره غذایی خود حساس هستند.

ماهیت اسیدهای چرب : محققان دریافتند که نسبت ۹۰ گرم از مخلوط اسیدهای چرب ۱۶C و ۱۸C در ۲۴ ساعت (محتوای آن در این کنجاله زیاد است) منجر به کاهش ۵ درصدی متان آزاد شده از حیوانات می گردد.

محصولات نهایی اکسیداسیون این کنجاله به دلیل سمی بودن ممکن است خطرناک باشد ، اما قابلیت هضم کنجاله تازه و یک ساله زیتون خام یکسان است.

ارزش غذایی کنجاله زیتون :

  • پروتئین موجود در این محصول ۹-۱۱ درصد است.
  • چربی موجود در این محصول ۱۰ -۱۲ درصد است.
  • فیبر موجود در این محصول ۴۰-۴۴ درصد می باشد.
  • رطوبت در این محصول بین ۸-۱۰ درصد می باشد.
  • خاکستر موجود در این محصول  ۴.۶ درصد است.

انواع کنجاله زیتون

کنجاله خام :

این کنجاله محصول باقی مانده روغن گیری میوه های زیتون می باشد و دارای مقادیر نسبتا بالایی از آب و روغن است. بنابراین اگر به مدت طولانی در مجاورت هوا قرار گیرد ، دچار فساد می شود.

کنجاله خشک یا روغن گیری شده :

این کنجاله از باقی مانده روغن گیری میوه های سالم زیتون ، بوسیله ادغام با یک ماده حلال مانند هگزان بدست می آید.

کنجاله بدون هسته :

زمانی که هسته از میوه زیتون جدا شده و روغن گیری روی آن صورت می گیرد این کنجاله به دست می آید. کنجاله بدون هسته از باقی مانده زیتون بدون هسته بعد از روغن گیری بدست می اید.

آشنایی با فواید مصرف و قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون
آشنایی با فواید مصرف و قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون

فواید مصرف کنجاله زیتون در دام ها

این کنجاله دارای فواید بسیار زیادی همچون بالا بودن ارزش غذایی برای حیوانات می باشد . ارزش غذایی به این معنی است که مواد معدنی از جمله  ید , آهن , فسفر , سدیم , منیزیم ، اسید اولئیک  و مواد مغذی دیگری در این کنجاله موجود می باشد.

فایده دیگری که در این کنجاله دیده شده است ، وجود فیبر بسیار زیاد در آن می باشد که این فیبر مانع ایجاد یبوست در حیوانات و حتی هضم بهتر در آنها می گردد. بسیاری از غلات فاقد فیبر هستند اما در خصوص این کنجاله می توان گفت که سرشار از فیبر می ‌باشد.  فیبر موجود در این کنجاله باعث هضم و حتی جذب بهتر در حیوانات می شود.

همچنین وجود ویتامین های  E و A در این کنجاله باعث جذب بهتر کلسیم در بدن طیور می گردد. می توان گفت این عمل موجب بهبود کیفیت تخم مرغ در طیور نیز می شود. آنتی اکسیدان های موجود در این کنجاله نیز بالا می باشند و این یک مزیت و فایده محسوب می گردد، زیرا باعث تقویت سیستم ایمنی دام ها و طیور می شود.

فایده دیگر این کنجاله  وجود آهن موجود در آن می باشد. آهن موجود باعث بالا رفتن انرژی و قدرت  بدن حیوانات می شود. از همه مهمتر اینکه این کنجاله موجب بالا رفتن باروری در حیوانات نیز می گردد و حتی برای حیواناتی که تولید مثل دارند ، بسیار مفید است.

تفاوت کنجاله زیتون و تفاله زیتون در چیست؟

رطوبت موجود در این کنجاله  به نسبت تفاله زیتون پایین تر است. تفاوت دیگر این محصول در طول مدت نگهداری آنها می باشد ،کنجاله زیتون را می توان به مدت زمان طولانی ( بیشتر از یکسال ) نگهداری کرد ، اما تفاله زیتون را فقط به مدت ۴۵ روز می توان نگهداری کرد و نگهداری آن تنها در سیلوها امکان پذیر می باشد . همچنین انرژی ، پروتئین و مواد مغذی در این کنجاله به نسبت تفاله زیتون بیشتر می باشد . کنجاله ها بیشتر به صورت پودر تولید می شوند و همین قضیه باعث حمل و نقل راحت این محصولات می شود.

میزان مصرف کنجاله زیتون در جیره های غذایی حیوانات :

از این کنجاله تا زمانی می توان استفاده کرد که اثرات منفی بر روی دام ها و طیور بوجود نیاورد . همچنین اگر به اندازه کافی برای تغذیه دام ها و طیور استفاده گردد ، می تواند ویتامین های مورد نیاز را به حیوانات برساند و باعث رشد و نمو بهتر آنها شود. طی تحقیقات و بررسی های صورت گرفته ، مشاهده شده است که مقدار مناسب استفاده از این کنجاله برای دام های بزرگ در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد ، برای دام های کوچک ۲۰ تا ۲۵ درصد  و برای طیور تخم گذار ۸ تا ۱۰ درصد و برای طیور گوشتی ۸ درصد می باشد .

مراحل پلت کردن کنجاله زیتون

مراحل اصلی پلت کردن این کنجاله شامل خرد کردن ، مخلوط کردن ، گلوله کردن و خنک کردن و در نهایت بسته بندی می باشد . درجه حرارت در طول فرآیند پلت سازی بالا می باشد و این عمل موجب از بین رفتن مواد سمی می گردد. از همه مهم تر اینکه درجه حرارت زیاد ، پلت های این کنجاله را به غذای مطمئن و تغذیه ای سالم تبدیل  می کند.

 

آشنایی با فواید مصرف و قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون
آشنایی با فواید مصرف و قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون

شرایط نگهداری :

مشکل اصلی در حفظ کنجاله زیتون خام محتوای نسبتاً بالای آب و مقدار زیادی روغن باقی مانده در آن است. وقتی این نوع از کنجاله در معرض هوا قرار گیرد به سرعت فاسد می شود و برای مصرف حیوان نامناسب می شود . مدت نگهداری از این کنجاله محدود و کم می باشد ، اما کنجاله خشک که طی فرآیند تولید آب آن نیز کاهش پیدا کرده است ، می تواند بیش از یک سال ذخیره شود.

انبار کردن این کنجاله ها در سیلوها ، نگهداری از آنها را ساده تر ، اقتصادی تر و کارآمد تر می کند و امکان ذخیره مقادیر زیاد (از چند کیلو تا چند صد تن) را فراهم می کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که این کنجاله خام فقط برای مدت بسیار کوتاهی قابلیت نگهداری دارد و باید به سرعت در بین حیوانات توزیع شود یا در اسرع وقت مورد استفاده قرار گیرد تا خراب نشود.

قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون

قیمت خرید و فروش کنجاله زیتون بر اساس نوع آن و اینکه وارداتی یا صادراتی باشد متفاوت است و شما می توانید آن را به صورت حضوری یا خرید اینترنتی در مقادیر مورد نظر تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا