Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

پودر خون چیست چه مزایایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

پودر خون از خون حیوانات خون گرم بدست می آید که در کشتارگاه ها ذبح می شوند. خون مورد استفاده باید تمیز و تازه باشد.  برای تهیه این پودر ، خون حیوانات را گردآوری و خشک می کنند و در نهایت به پودر تبدیل می کنند. خون یکی از مواد مازادی است که بعد از کشتار بدست می آید و سرشار از پروتئین می باشد. مسئله مهم در مورد تولید این پودر ، روش جمع آوری خون ها و روش تهیه و بدست آوردن پودر خون می باشد و این مساله بر روی کیفیت محصول بدست آمده بسیار تاثیر می گذارد.

برای اینکه پودر خون با کیفیت بالا تولید شود ، باید تجهیزات و وسایل کافی وجود داشته باشد و از همه مهمتر اینکه در محیطی بهداشتی تولید این محصول صورت گیرد. سایر محصولات مورد استفاده  خون عبارتند از خون تازه ، هموگلوبین و پلاسما. در کشور های اسلامی این محصول از خون حیواناتی همچون گاو ، گوسفند ، شتر و بز بدست می آید ، اما در کشورهای دیگر این پودر را علاوه بر خون حیوانات نام برده از خون حیوانات دیگری همچون خوک ، شتر مرغ و حیوانات پرورش یافته دیگر نیز بدست می آورند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ویژگی های پودر خون

رنگ این پودر می تواند از قرمز به قهوه ای متغیر باشد. این پودر بوی خاص و منحصر به فردی دارد و نباید هیچگونه بوی بد و گندیدگی داشته باشد. اندازه این پودر باید طبق استاندارد باشد و از الک ۸/۲ میلی متری بتواند عبور کند و این پودر محصولی خالص و طبیعی می باشد. پودر خالص خون دارای خواص تغذیه ای بالایی است و حاوی پروتئین بسیاری بالای می باشد. از این پودر برای تکمیل رژیم های غذایی مبتنی بر غلات ، محصولات جانبی گیاهی و علوفه استفاده می شود.

این محصول اصلا خوش خوراک نیست و برای اینکه حیوانات از این محصول به عنوان جیره خوراکی استفاده کنند ، باید چند ماه به همراه جیره های خوراکی دیگر به آنها داده شود تا حیوانات به طعم این پودر عادت کنند. اسید آمینه موجود در  آن به نسبت پودر های دیگر پایین تر می باشد و قبل از اینکه این پودر را در جیره خوراکی حیوانات قرار دهید ، باید آن را حرارت بدهید تا بیماری های موجود در آن از بین برود و به حیوانات انتقال پیدا نکند. این پودر به صورت دامي و طيوري تقسيم مي شود و تنها ۲ درصد از آن در جیره خوراکی مرغ های گوشتی استفاده می شود.

فواید پودر خون :

در حالی که خون انسان در مدت زمان ۴۲ روز با سرد شدن منقضی می شود ، اما این پودر می تواند سالها در دمای اتاق دوام بیاورد. همچنین مصرف پودر خون باعث بازسازی ماهیچه های عضلانی در حیوانات بسیار فعال می گردد.  این حیوانات برای استفاده در مسابقه و شکار انتخاب می شوند.

مزیت دیگر آن این است  که از این محصول به عنوان کود ارگانیگ برای گیاهان نیز استفاده می شود . سطح نیتروژن موجود در این پودر بالا می باشد و از این محصول باید به اندازه استفاده شود ، زیرا مصرف بیش از حد باعث سوختن گیاهان خواهد شد . این پودر را می توانید در آب حل  کرده و به عنوان کود مایع برای گیاهان خود استفاده  کنید .

پودر خون چیست چه مزایایی دارد و قیمت خرید و فروش آن
پودر خون چیست چه مزایایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

کاربردهای پودر خون :

مقدار اسید های آمینه در پودر خون پایین است و برای اینکه این پودر از نظر مقدار اسید آمینه به تعادل برسد ، باید با پودرهای دیگری که دارای میزان اسید آمینه بیشتری می باشند ، ادغام شوند و بعد از آن مورد مصرف قرار گیرند. این محصول از نظر قیمتی برای دامداران مقرون به صرفه تر می باشد. بعد از پودر گوشت و پودر استخوان ، پودر خون بهترین انتخاب برای جیره خوراکی حیوانات می باشد. همچنین از این پودر در صنعت مرغداری نیز استفاده می گردد و در تمام طول سال می توان از این پودر به عنوان جیره خوراکی در حیوانات مزرعه استفاده کرد.

ارزش غذایی پودر خون :

  •  پروتئین خام موجود در این پودر حدود ۷۰ درصد می باشد.
  •  ازت آزاد موجود در این محصول ۹۳.۸ درصد است.
  • چربی پودر خون در حدود ۱ در صد می باشد.
  • رطوبت موجود در این پودر حدود ۱۱ درصد می باشد.
  • فسفر موجود در این محصول حدود ۰.۱۰ درصد می باشد.
  • خاکستر موجود نیز در حدود ۷ درصد می باشد.

خواص پودر خون :

  • این پودر سرشار از پروتئین می باشد.
  • مواد معدنی موجود در این محصول حدود ۵ درصد می باشد.
  •  مقدار موادی مغذی همچون ايزولوسين، تريپتوفان، آرژنين و متيونين در پودر خون کم می باشد.
  • مقدار لیزین موجود در این محصول حدود ۹.۹ درصد می باشد .
  •  مقدار زیادی نیتروژن در این محصول وجود دارد.
  •  پودر خون حاوی آهن نیز می باشد.

روش تولید پودر خون به چه صورت می باشد؟

  •  کنترل کیفی تست و بررسی های لازم صورت می گیرد
  • خون ها را در سردخانه ها نگهداری می کنند تا تازه بماند.
  •  در این مرحله خون ها را خشک می کنند.
  •  بعد از خشک کردن ، نوبت به حرارت دادن خون ها می رسد.
  •  سپس خون ها را سانتریفیوژ می کنند.
  • در مرحله آخر و نهایی بوسیله همزن های قوی و پیشرفته خون ها را آسیاب و پودر می کنند.
  • پودر خون چیست چه مزایایی دارد و قیمت خرید و فروش آن
    پودر خون چیست چه مزایایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

پودر خون از سه روش بدست می آید :

Drum Drying:

در این روش خون تازه را بر روی سطحی که به صورت دوار و داغ است ، میریزند. زمانی که خون با غلطک داغ تماس پیدا می کند ، آبی که در خون وجود دارد تبخیر می گردد و با چرخیدن پی در پی ، خون خشک و از سطح جدا می شود و در مکانی دیگر به صورت پودر جمع آوری می شود. غلطک دوار با بخار آب داغ می شود و این غلطک به دو گونه تک و دو غلطکی تقسیم بندی می شود. با این دستگاه پیشرفته در مدت زمان خیلی کوتاهی (در حد چند ثانيه) پودر های خون تولید می شوند ، اما ظرفیت این دستگاه محدود است.

Ring Drying:

این دستگاه به صورت حلقه هایی می باشد که خون های مایع درون این حلقه ها قرار می گیرند. این حلقه ها داغ هستند و خون های در حال چرخش را خشک می کنند و اینکه يک دستگاه سانتريفوژ به صورت مداوم خون های خشک شده را از مابقي خون هایی که هنوز خشک نشده اند ، جدا مي کند تا آنها از چرخه خشک کن خارج شوند. فرايند و عملکرد این دستگاه به صورت سريع و مداوم می باشد. کارکرد این دستگاه به گونه ای است که رطوبت سطح و درون مایع را به طور یکنواخت از بین می برد و خون را خشک می کند.

Spray Drying:

این دستگاه در بیشتر کارخانجات پیشرفته وجود دارد و به صورت ساده عمل می کند. در این روش مایعات به قسمت و ذرات کوچک تری تقسیم می شوند و بعد از آن این ذرات باید در معرض گرما و حرارت قرار گیرند. مزیت این دستگاه به گونه ای است که میزان تبخیر را می توان براساس دمای درونی محفظه و سرعت آن تغییر داد و به رطوبت دلخواه و مد نظر به راحتی دست یافت.

عملکرد این دستگاه به دو گونه می باشد .گونه اول به این شکل است که گرما از بالا به درون محفظه وارد می شود و ذرات ریز شده خون خلاف جهت گرما می گیرند و از پایین دستگاه به درون محفظه وارد می شوند. برخورد گرما به ذرات باعث می شوند که ذرات خون خشک شوند و به صورت خشک شده از دستگاه خارج شوند.

در گونه دوم به این صورت می باشد که ذرات ریز خون و گرما از یک مسیر وارد دستگاه می شود و در طرف دیگر دستگاه ، خون خشک شده خارج و گردآوری می گردد. این دستگاه و این روش متقاضیان بیشتری دارد و بیشتر از این طریق پودر های خون را تهیه می کنند و از روش اول به دلیل مزیت های اقتصادی کمتر استفاده می شود.

پودر خون چیست چه مزایایی دارد و قیمت خرید و فروش آن
پودر خون چیست چه مزایایی دارد و قیمت خرید و فروش آن

از پودر خون برای چه حیواناتی می توان استفاده کرد؟

  • دام های گوشتی
  • گوسفندان
  •  گاو ها
  • دام های شیرده
  •  بوقلمون
  •  مرغ

قیمت خرید و فروش پودر خون:

این پودر به صورت کیسه ای و فله در دسترس می باشد .  این ترکیب بیشتر در کیسه های در بسته به مقدار  ۵۰ کیلویی قرار می دهند و به فروش می رسانند . این کیسه ها ضد آب می باشند و حمل و نقل آنها از طریق پالت های مخصوص صورت می گیرد. این پودر را باید در مکانی خشک ، خنک و بدون رطوبت ذخیره و نگهداری کرد. همچنین این محصول به هیچ وجه نباید در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا