Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید فوق العاده و عوارض گیاه دارویی خارخاسک بیشتر بدانید!

گیاه دارویی خارخاسک (Tribulus terrestris) یک گیاه کوچک و گلدار است که به عنوان انگور سوراخ دار و سر بز نیز شناخته می شود. این گیاه میوه ای می دهد که پوشیده از خار است. میوه ، برگ و ریشه آن به عنوان دارو برای درمان تعدادی از بیماری ها ، از جمله اختلالات جنسی استفاده می شود.

خارخاسک یا تریبولوس مدتهاست که در طب سنتی چینی و همچنین در آیورودا برای افزایش عملکرد ورزشی یا افزایش میل جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین گفته می شود که سطح هورمون های خاصی از جمله تستوسترون و استروژن را افزایش می دهد و در مکمل هایی که ادعا می کنند سطح تستوسترون را افزایش می دهند ، مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این ، ادعا می شود که گیاه دارویی خارخاسک می تواند به رفع مشکلات مربوط به سلامتی مانند فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، سنگ کلیه ، اختلال نعوظ ، اختلال عملکرد جنسی و دیورتیک کمک کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ترکیبات تشکیل دهنده گیاه دارویی خارخاسک

مکمل های غذایی حاوی این گیاه دارویی برای کمک به بسیاری از مشکلات مختلف ترویج می شوند. مطالعات نشان داده است که تأثیرات خاصی که این گیاه دارویی بر بدن انسان دارد در درجه اول به دلیل تنوع مواد شیمیایی طبیعی است که در گیاه یافت می شود. این مواد شیمیایی در درجه اول عبارتند از:

  • آمیدهای لیگنان
  • آلکالوئیدها
  • فلاونوئیدها
  • ساپونین های استروئیدی

در میان این مواد شیمیایی ساپونین های استروئیدی موجود در خارخاسک بیشترین تأثیر را بر بدن دارند و بیشتر از سایر ترکیبات مورد مطالعه قرار گرفته اند.

از فواید فوق العاده و عوارض گیاه دارویی خارخاسک بیشتر بدانید!
از فواید فوق العاده و عوارض گیاه دارویی خارخاسک بیشتر بدانید!

فواید مصرف گیاه دارویی خارخاسک

گیاه دارویی خارخاسک یک گیاه بومی در مناطق خاصی از جهان محسوب می شود. در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر منشاء این گیاه وجود ندارد ، مشخص است که این گیاه در طب آیورودا در تمدن های باستانی هند و همچنین سیستم طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر این گیاه در مناطق بسیار انتخابی در سراسر جهان از جمله خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا رشد می کند. فواید این گیاه دارویی در ادامه شرح داده شده است:

عملکرد ورزشی

مکمل های غذایی حاوی این گیاه اغلب به دلیل پتانسیلی که برای افزایش سطح تستوسترون و به نوبه خود ، ایجاد توده عضلانی و افزایش قدرت دارند به بازار عرضه می شوند. با این حال ، گزارشی که در مجله مکمل های غذایی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، بیان می کند که چنین ادعاهای بازاریابی غیرقابل اثبات است.

در تجزیه و تحلیل ۱۱ کارآزمایی بالینی که قبلاً منتشر شده بود ، نویسندگان این گزارش مشخص کردند که افزایش تستوسترون تنها زمانی مشاهده می شود که این گیاه از طریق مکمل های حاوی ترکیبی از مواد دیگر مصرف شود.

درمان اختلال عملکرد جنسی

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در Maturitas منتشر شد خارخسک ممکن است به درمان اختلال نعوظ کمک کند. در آزمایش اثرات ۱۲ هفته این عصاره گیاهی بر مردان مبتلا به اختلال نعوظ خفیف یا متوسط ​​، محققان دریافتند کسانی که خارخسک مصرف کرده اند در عملکرد جنسی بهبود چشمگیری داشته اند. (از جمله اختلال نعوظ).

در گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد ، محققان کارآزمایی های بالینی قبلاً منتشر شده را اندازه گیری کردند. به گفته نویسندگان این گزارش ، تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که این گیاه  نتایج متفاوتی تولید کرده است.

علاوه بر این ، یک مطالعه کوچک منتشر شده در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که این گیاه ممکن است به درمان اختلالات جنسی در زنان کمک کند. در این مطالعه ، ۴۰ زن مبتلا به کاهش میل جنسی با خارخسک یا دارونما درمان شدند. در پایان مطالعه ، افرادی که خارخسک دریافت کرده بودند ، سطح تستوسترون آنها افزایش یافته بود و در عواملی مانند میل ، برانگیختگی ، درد و رضایت ، بهبود چشمگیری را تجربه کردند. بر اساس شواهد موجود ، برخی از پزشکان برای حمایت از عملکرد هورمونی و جنسی بیماران خود استفاده از گیاه دارویی خارخاسک را توصیه می کنند.

دیابت

یک مطالعه کوچک که در مجله طب مکمل و جایگزین در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان می دهد که این گیاه ممکن است با دیابت مبارزه کند. در این مطالعه ، زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ سه ماه تحت درمان با خارخسک یا دارونما قرار گرفتند. قند خون ، کلسترول تام و کلسترول LDL در مقایسه با دارونما به میزان قابل توجهی در این افراد کاهش یافت. هیچ اثر قابل توجهی بر سطح تری گلیسیرید و کلسترول HDL مشاهده نشد.

از فواید فوق العاده و عوارض گیاه دارویی خارخاسک بیشتر بدانید!
از فواید فوق العاده و عوارض گیاه دارویی خارخاسک بیشتر بدانید!

چه کسی باید از گیاه دارویی خارخاسک استفاده کند؟

افرادی که علاقه مند به استفاده از این گیاه دارویی هستند باید مزایا و معایب محصول را به دقت در نظر بگیرند و بدانند که آیا آنها برای استفاده از این گیاه مناسب هستند. مواد شیمیایی طبیعی موجود در این گیاه دارای اثرات مثبت مختلفی  در بدن انسان ایجاد می کند. این گیاه ممکن است برای افرادی با علائم و مشکلات زیر مناسب باشد:

کسانی که دچار بیماری التهابی هستند ممکن است از این گیاه سود ببرند. هنگامی که واکنش های التهابی در فرد باعث درد می شود ، این گیاه می تواند راهی طبیعی برای درمان این علائم باشد.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز می توانند از تاثیر این گیاه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی استفاده کنند. اثر ضد افسردگی گیاه خارخاسک نیز ممکن است برای کسانی که تغییرات خلقی دارند مفید باشد.

اثرات ادرارآور گیاه  خارخاسک همچنین ممکن است باعث کاهش تجمع مایعات در افراد خاص با شرایطی شود که باعث ادم می شود. مردان با میل جنسی پایین نیز به طور بالقوه می توانند از این مکمل استفاده کنند ، زیرا برخی از مطالعات نشان داده اند که این گیاه باعث افزایش میل جنسی کاربران می شود.

چه زمانی می توان از مزایای گیاه دارویی خارخاسک استفاده کرد؟

موارد خاصی وجود دارد که ممکن است نیاز به استفاده از این گیاه دارویی را در بین مردان و زنان افزایش دهد. افراد معمولا استفاده از یک محصول طبیعی را به دلیل عوارض جانبی کمتر به داروهای شیمیایی می دهند.

اگر به عنوان مثال اخیراً دچار آسیب عضلانی شده اید مطمئناً دچار التهاب خواهید شد. هنگامی که تحت تأثیر التهاب قرار گرفتید ، مطمئناً علائم درد به زودی ظاهر می شود. این گیاه می تواند التهاب فرد را کاهش دهد و به تسکین علائم درد همراه با آسیب کمک کند. کسانی که فشار خون بالا یا سطح کنترل نشده قند خون را تجربه می کنند نیز می توانند از خواص این گیاه دارویی استفاده کنند.

مقدار و نحوه مصرف گیاه دارویی خارخاسک

هیچ دوز استانداردی برای افرادی که به دنبال استفاده از خواص این گیاه دارویی هستند  برای افزایش اثر بر قند خون و تنظیم فشار خون وجود ندارد.

به طور کلی ، اکثر مطالعات تمرکز بر عصاره ای دارند که از ۷۵۰ میلی گرم تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز متغیر است. این وعده معمولاً در طول روز به سه دوز جداگانه تقسیم می شود تا بدن در یک زمان کوتاه در معرض مقدار قابل توجهی از مواد شیمیایی فعال قرار نگیرد.

یافته های بالینی همچنین نشان می دهد که زنان باید دوز کمتری از عصاره خارخسک را نسبت به مردان مصرف کنند. مقدار مصرف این عصاره برای زنان معمولاً روزانه حدود ۷.۵ میلی گرم است.

دوزهای مختلف تریبولوس در مطالعات مربوط به بررسی فواید سلامتی گیاه مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال ، برای مطالعه اختلال نعوظ ، از دوز ۲۵۰ میلی گرم سه بار در روز به مدت سه ماه استفاده شد.

شواهدی (هم تحقیقی و هم تجربی) وجود دارد که نشان می دهد این گیاه دارویی ممکن است برای مدیریت برخی از مسائل هورمونی و جنسی مفید باشد. مثل همیشه ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا این گیاه دارویی برای شما مناسب است یا خیر.

از فواید فوق العاده و عوارض گیاه دارویی خارخاسک بیشتر بدانید!
از فواید فوق العاده و عوارض گیاه دارویی خارخاسک بیشتر بدانید!

عوارض جانبی احتمالی گیاه دارویی خارخاسک

از آنجایی که مطالعات کمی اثرات سلامتی تریبولوس را روی انسان آزمایش کرده اند ، اطلاعات کمی در مورد ایمنی استفاده طولانی مدت از این گیاه در دست است. با این حال ، این نگرانی وجود دارد که خارخسک ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و بی قراری را ایجاد کند.

علاوه بر این ، برخی تحقیقات نشان می دهد که خارخسک ممکن است باعث بزرگی پروستات شود. مردان مبتلا به بیماری هایی مانند هایپرتروفی خوش خیم پروستات یا سرطان پروستات باید از مصرف این گیاه خودداری کنند.

از آنجا که خارخاسک ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد ، مصرف این گیاه دارویی همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث کاهش خطرناک قند خون شما شود.

بر اساس گزارش موردی یک مرد ۳۶ ساله پس از مصرف مکمل گیاهی حاوی تریبولوس مبتلا به پریاپیسم (نعوظ طولانی مدت و دردناک آلت تناسلی) شد.

مکمل های غذایی تا حد زیادی غیرقابل کنترل هستند و در برخی موارد ممکن است حاوی مواد یا ترکیباتی باشند که روی برچسب آنها وجود ندارد. این خطر ممکن است در مورد مکمل هایی که برای  بهبود عملکرد ورزشی به بازار عرضه می شوند که ممکن است به استروئیدهای آنابولیک و سایر مواد آلوده شده باشند افزایش یافته و منجر به دوپینگ ناخواسته شود.

قیمت خرید و فروش گیاه دارویی خارخاسک

قیمت خرید و فروش گیاه دارویی خارخاسک بسته به نوع مکمل و برند تجاری آن متفاوت است و شما می توانید با تجویز پزشک آن را از داروخانه ها تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا