Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

کاربرد هاون چینی چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

هاون چینی از لوازم آزمایشگاهی مورد نیاز در آزمایشگاه ها به ویژه آزمایشگاه شیمی می باشد و کاربرد های مختلفی را در آزمایشگاه ها داراست. کاربرد هاون چینی در خرد کردن و سابیدن و نرم کردن مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها می باشد. انواع هاون چینی در جنس های مختلفی به بازار خرید و فروش عرضه می شوند. هاون ها می توانند از جنس های : چوب، فلز، سنگ و… باشند. قیمت هاون چینی به تناسب کیفیت ساخت و کیفیت بدنه می تواند متغیر باشد. خرید و فروش هاون چینی در بسیاری از فروشگاه های لوازم آزمایشگاهی صورت گرفته و می‌توان آن را به صورت حضوری و یا آنلاین تهیه نمود. در ادامه این مقاله به معرفی کاربرد و انواع هاون چینی و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

پیش‌تر هم نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی لوازم و دستگاه های آزمایشگاهی دیگری نیز پرداخته است. مانند : همزن مغناطیسی، هیتر آزمایشگاهی، هیتر آزمایشگاهی، سانتریفیوژ آزمایشگاهی، حمام آب گرم یا بن ماری و… .

هاون چینی چیست ؟

در واقع هاون چینی وسیله ای شبیه به کپسول چینی است که تنها در ضخامت بدنه با آن تفاوت دارد و ضخامت بدنه اش بیشتر است. لبه این وسیله نسبت به کپسول چینی ممکن است صاف باشد. انواع کپسول چینی دارای دسته ای از جنس چینی هم می باشد. از این وسیله جهت خرد نمودن و سایش مواد شیمیایی استفاده می گردد. انواع هاون ها اغلب از موادی مانند : چوب سخت، فلز، سرامیک، سنگ سخت مانند گرانیت ساخته می شود. اما کاربرد هاون چینی به دلیل مقاومت به حرارت و ضربه از جایگاه ویژه ای در آزمایشگاه های گوناگون داراست.

کاربرد هاون چینی چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد هاون چینی چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

طرز کار هاون چینی چگونه است ؟

جهت استفاده از این وسیله با یک دست آن را محکم نگه داشته و با دست دیگر، به صورت چرخشی جهت خوب ساییده شدن مواد در هاون، دسته آن را چرخاند. بعد از کاربرد هاون چینی باید آن را به خوبی شست تا در استفاده های بعدی عاری از هر نوع ماده ای باشد و سپس آن را خشک نمود. در هنگام شست و شو باید توجه نمود که دسته هاون نیفتد و بهتر است برای جلوگیری از شکستن آن داخل خود ظرف قرار گیرد. دسته این وسیله امکان لغزیدن دارد بنابراین باید در محل مناسبی قرار گیرد.

اگر هاون چینی از طریق شست و شو با آب تمیز نشد، از اسید رقیق می توان جهت تمیز نمودن هاون استفاده کرد. باید توجه نمود که پس از پاک کردن با اسید، فوراً باید هاون را آب کشید و با دستمال تمیز خشک نمود و در مکان مناسبی قرار داد.

لازم به ذکر است که ظروف چینی در مقابل حرارت مقاوم هستند اما در صورتی که مراقبت لازم از آن ها صورت نگیرد، به سادگی می شکنند. برای نرم نمودن اجسام سخت ابتدا باید آن ها را با چکش خرد کرده و سپس در هاون برای سایش کامل قرار داد. باید توجه نمود که از کوبیدن عمودی دسته هاون بر جسم باید خودداری نمود. کوبیدن و سایش باید با ملایمت انجام گیرد.

انواع هاون چینی چه ویژگی هایی دارد ؟

  • مقاومت بالا به ضربه و حرارت
  • دارا بودن بدنه ای چینی
  • هاون های چینی معمولاً رنگی سفید یا شیری رنگ دارند.
  • ارتفاع هاون های چینی می تواند متفاوت باشد اما معمولاً برای استفاده های آزمایشگاهی ارتفاع تا ۴۵ میلی متر است.
  • قطر بیرونی بخش دهانه این وسیله در مقیاس آزمایشگاهی معمولاً ۱۰۴ میلی‌متر است.
  • قطر درونی بخش دهانه اغلب حدود ۸۸ میلی متر می باشد.
  • قطر بیرونی بخش پایین این وسیله اغلب حدود ۶۹ میلی متر است.
  • ضخامت آن معمولاً ۸ میلی متر است.

کاربرد هاون چینی چیست ؟

کاربرد این وسیله در خانه، آزمایشگاه های صنعتی، آزمایشگاه های دامپزشکی، آزمایشگاه های پزشکی و عطاری ها برای خرد نمودن و سابیدن انواع ترکیبات، له کردن و ممزوج کردن گیاهان و… صورت می گیرد. جهت خرد نمودن مواد شیمیایی در آزمایشگاه با سایش و فشار دسته به کف کاسه این عمل صورت می گیرد. لازم به ذکر است که از ضربه زدن به هاون در هنگام انجام عمل سایش خودداری نمایید، زیرا باعث شکسته شدن وسیله خواهد شد.

همان طور که پیش تر هم اشاره شد دسته هاون شکننده است و اگر از بالای کابینت های آزمایشگاه لغزیده و به زمین افتد احتمالاً خواهد شکست، پس آن را در مکان مناسب قرار دهید.

لازم به ذکر است که بخش بیرونی انواع هاون چینی دارای روکشی چینی بلوری و لیز می باشد. اما بخش درونی این محصول زبر بوده و همانند سطح بیرونیش صیغلی و صاف نیست. این قابلیت موجب می شود تا مواد با ضربه دسته از داخل هاون نلغزند و عمل خرد کردن نمونه ها به خوبی صورت پذیرد. بخش پایینی دسته هم زبر ساخته می شود تا ضربه بهتر به ماده داخل وسیله انتقال یابد.

کاربرد هاون چینی چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد هاون چینی چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
نکته

لبه بالای هاون دارای یک شیار است. این شیار دو کاربرد مهم دارد که در ادامه به آن اشاره شده است :

  • اولین کاربرد این است که می توان پایه دسته هاون را در آن قرار داد تا از لغزش آن جلوگیری شود.
  • کاربرد دوم این شیار این است که می توان مواد خرد شده را از آن قسمت خارج نمود.

کاربرد هاون در آزمایشگاه های شیمی بسیار زیاد است. مواد شیمیایی که ذرات درشت یا کلوخی مانند دارند را نمی توان به همان شکل وارد آزمایش نمود. بنابراین با کاربرد هاون چینی می توان ترکیبات شیمیایی را کاملاً پودری کرده و سپس وارد آزمایش نمود تا به درستی واکنش مورد نظر انجام گیرد. در انتهای دسته این وسیله برجستگی هایی تعبیه شده است که در کوبیدن مواد بسیار مؤثر واقع می شود. باید به این نکته توجه شود که در صورت تمیز نبودن هاون ممکن است ترکیباتی که در داخل آن کوبیده و یا مخلوط می شوند، دچار ناخالصی شده و در نتیجه ی آزمایش های انجام شده تأثیر منفی خواهند داشت.

نکاتی مهم در خرید انواع هاون چینی !

باید توجه نمود که هاون ها اندازه و ضخامت های مختلفی را دارا هستند. انواع شیشه ای این محصول نیز حتی وجود دارد. اما برای کار های تخصصی و آزمایشگاهی کاربرد هاون چینی بسیار پرمصرف می باشد. پس در هنگام خرید دقت نمایید تا محصولی اصل با کارایی بالا را خریداری نمایید، در غیر این صورت در حین کار دچار مشکلاتی مانند شکستگی و… خواهید شد.

در هنگام خرید هاون چینی اطلاعات دقیق از اندازه و قطر آن را می توان از فروشنده دریافت نمود. برای مصرف آزمایشگاه های مدارس که جنبه آموزشی دارد و یا آزمایشگاه هایی که مقدار نمونه برای له کردن و کوبیدن کم است اندازه های کوچک هاون، مورد استفاده قرار می گیرد.

باید توجه نمود که استفاده از این وسیله در عین سادگی کاربرد های  فراوانی در آزمایشگاه ها داراست زیرا بسیاری از مواد قبل شروع واکنش باید به خوبی له و یا مخلوط گردند.

از مزایا آسیاب دستی نسبت به روش برقی این است که مقدار کم نمونه ها با قرار گرفتن در این وسیله بدون اینکه در اثر آسیاب پخش شوند به آسانی در محدوده ی کوچکی به خوبی ترکیب یا له می شوند.

قیمت هاون چینی چگونه است ؟

قیمت هاون چینی به عوامل مختلفی می تواند وابسته باشد. همچنین قیمت هاون چینی که ساخت ایران است با نمونه های خارجی تفاوت هایی داراست. اغلب نمونه های خارجی این محصول قیمت های بالاتری نسبت به نمونه های داخلی دارند. این تفاوت قیمت به دلیل وارداتی بودن و تنوع در کیفیت ساخت آنهاست. باید در نظر داشت که شرکت ها و کارخانه های مختلف اقدام به تولید و واردات این وسیله نموده اند و بنابراین قیمت هر شرکت نیز برای محصول خود متفاوت خواهد بود. اغلب محصولاتی که کیفیت ساخت بیشتری دارند یا توسط شرکت های معتبر و معروف تجهیزات آزمایشگاهی و تجاری خارجی تولید شده اند، قیمت های فروش بالاتری را هم دارا هستند. با پیشرفت صنعت و توسعه و تکنولوژی و همین‌طور توجه بیشتر به تولیدات داخل، شرکت های ایرانی هم توانسته اند محصولات خود را با کیفیت مناسب تولید و در بازار خرید و فروش عرضه نمایند.

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شد، انواع هاون وجود داشته و هر کدام از این انواع برحسب کیفیت و کاربرد های مختلف ، قیمت های تمام شده متفاوتی را نیز خواهند داشت. بنابراین هر آزمایشگاه بنا بر نیاز خود می تواند انواع مورد نیاز را در جنس و سایز مختلف تهیه و به کاربران خود ارائه دهد.

خرید و فروش هاون چینی چگونه است ؟

جهت خرید و فروش هاون چینی می توان به مراکز فروش لوازم و دستگاه های آزمایشگاهی مراجعه و این محصول را تهیه نمود. خرید هاون چینی را از بسیاری شرکت های معتبر واردکننده و تولید کننده که سایت و فروشگاه اینترنتی محصولات خود را نیز راه اندازی نموده اند، می توان به سادگی انجام داد. قیمت فروش هاون چینی می تواند بسته به برند تجاری محصول و تولید داخل یا خارج بودن آن، مقادیر متفاوتی را شامل شود.

کارشناسان خرید لوازم آزمایشگاهی در آزمایشگاه ها، با برآورد بودجه و نیاز آزمایشگاه و بررسی نوع کاربرد هاون چینی در آزمایشگاه، می توانند انواع مناسب این وسیله با قیمت و کیفیت مناسب را  از مراکز خرید و فروش انواع لوازم و وسایل آزمایشگاهی سفارش داده و در اختیار کاربران آزمایشگاه قرار دهند. در دنیای امروز خرید و تحویل وسایل مورد نیاز با کمک اینترنت بسیار آسان بوده و بسیاری از شرکت ها امکان تحویل در محل را نیز فراهم نموده اند. بنابراین محصول مورد نظر را می توان با سفارش تلفنی یا اینترنتی به شرکت مربوطه، در محل دریافت نمود.

کاربرد هاون چینی چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن
کاربرد هاون چینی چیست ؟ انواع و قیمت خرید و فروش آن

سخن آخر

در آزمایشگاه ها انواعی از حلال ها و مواد شیمیایی و … وجود دارد. بنابراین برای اشخاصی که در این محیط ها مشغول به کار هستند، همواره امکان وجود خطراتی وجود خواهد داشت. بنابراین در محیط های آزمایشگاهی رعایت ایمنی امری بسیار ضروری می باشد.

استفاده از ماسک در محیط های آزمایشگاهی منجر به کاهش خطرات ناشی از ترکیبات شیمیایی یا مواد بیماری زا خواهد شد. در هنگام کوبیدن مواد با هاون استفاده از ماسک امری ضروری است زیرا امکان پاشیدن یا نفوذ پودر به دستگاه تنفسی وجود دارد.

همان‌طور که می دانید دستکش از بسیاری آسیب های پوستی جلوگیری می نماید. درواقع دستکش اثرات محافظتی از پوست خواهد داشت. استفاده از دستکش در محیط های آزمایشی و کار با مواد شیمیایی و در هنگام کاربرد هاون چینی بسیار مهم است زیرا در هنگام سابیدن مواد با دسته، امکان برخورد دست با مواد شیمیایی بسیار زیاد است.

به طور کلی شرایط کار در آزمایشگاه بسیار حساس بوده و نیازمند نهایت دقت و توجه می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا