Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی – بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی از مجموعه رشته های مورد علاقه و محبوب در رشته علوم تجربی بوده و در زیر گروه ۱ مجموعه رشته های آن قرار گرفته است. هدف از رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی شناخت، پیشگیری و درمان بیماری های مربوط به دام می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی را می توان در دامپزشکی ها، کلینیک های مربوط به حیوانات، باغ‌وحش‌ها و … جستجو نمود. درآمد رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی نیز به عوامل مختلفی بستگی داشته و می تواند متغیر باشد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی و بررسی میزان درآمد، فرصت های شغلی، بازار کار، دانشگاه ها، دروس و … این رشته پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی شده اند، مانند: پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی و…  .

معرفی رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی

انسان های نخستین با اهلی کردن حیوانات، درواقع وارد عرصه دامپزشکی شده و رسیدگی به دام ها را آغاز نمودند، بنابراین دامپزشکی علمی با پیشینه زیاد است. اسنادی از علم دامپزشکی از رم باستان، ایران و هند نیز بدست آمده است، اما اولین مدرسه دامپزشکی در کشور فرانسه تأسیس شده است.

تاریخ علم دامپزشکی در کشور ما ایران نیز به زمان زرتشت برمی‌گردد و اسنادی درباره درمان گاو ها و حیوانات یافته شده است. در سال ۱۳۱۱ شمسی در کشور ما ایران نخستین دانشکده دامپزشکی تأسیس و گروهی از دانشجویان از ایران برای آموزش علم دامپزشکی به فرانسه اعزام شدند.

امروزه در کشورمان ایران، دانشکده های دامپزشکی زیادی تأسیس شده و توجه بسیاری به این حوزه جلب شده است. بیمارستان های متعدد دامپزشکی نیز برای کمک به حیوانات و رفع بیماری‌هایشان در کشورمان به وجود آمده است.

رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی – بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی درواقع به شناخت، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری دام ها و حیوانات، روش های کنترل و بازرسی مواد غذایی و فرآورده های با منشأ حیوانی می پردازد. البته این رشته فقط به بخشی از بیماری ها می پردازد که بین انسان و حیوان مشترک بوده و با بیماری های انسان سروکار نخواهد داشت. این رشته تحصیلی دانشجویان را با بهداشت تغذیه دام ها نیز آشنا می کند. به بیان دیگر می توان گفت که رشته دامپزشکی ناظر به تمام ابعاد زندگی بهداشتی و سلامت دام ها به دلیل ارزش غذایی‌شان و همه‌ی حیوانات دیگر است. این رشته علاوه بر فعالیت در حوزه بهداشت و سلامت دام و حیوانات، در برقراری سلامت و بهداشت آبزیان، طیور و حشرات مفیدی مانند زنبور عسل نیز فعالیت دارد.

دروس مورد نیاز برای قبولی رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چیست ؟

برای اینکه بتوانید در این رشته دانشگاهی قبول شوید باید دروس دبیرستان را به خوبی مطالعه نموده و تسلط کافی بر آن‌ها داشته باشید، این رشته دانشگاهی در زیر گروه ۱ رشته علوم تجربی قرار داشته و درس زیست شناسی برای قبولی در کنکور سراسری برای این رشته با ضریب ۴ مهم ترین درس بشمار می آید. درس بعدی مهم برای قبولی رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی درس شیمی با ضریب ۳ است. دروس ریاضی و فیزیک نیز با ضرایبی برابر با ۲ در جایگاه های بعدی اهمیت قرار دارند. البته برای قبولی در دامپزشکی به دلیل وجود رقابت و علاقه‌مندان متعدد، تسلط بر همه دروس گفته شده ضروری است.

ویژگی های ورود به رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چیست ؟

  1. علاقه به حیوانات از مهم ترین ملزومات ورود به این رشته تحصیلی می باشد.
  2. علاقه و استعداد به دروس زیست شناسی و شیمی دبیرستان.
  3. قدرت تجزیه و تحلیل بالایی داشته باشند، زیرا بیمارانی که نزد دامپزشک آورده می شوند، حیوانات بوده و قادر به گفتن درد خود نیستند. بنابراین دامپزشک باید از روی علائم بیماری ها و تجزیه و تحلیل آن ها بتواند پی به نوع بیماری ببرد.
  4. تسلط به زبان انگلیسی از ملزومات دیگر این رشته است، زیرا دامپزشک باید بتواند از علم روز دنیا مطلع شود.
  5. قدرت بدنی بالا و سلامت بدنی از دیگر ضروریات این رشته دانشگاهی بشمار می آید.

دامپزشک چه می کند ؟

اولین کاری که یک دامپزشک باید انجام دهد، معاینه حیوان است. دامپزشک ابتدا بیماری را تشخیص داده و سپس به درمان آن می‌پردازد. از فعالیت های دامپزشک برای حیوان بیمار می توان به : کاهش درد حیوان، شستشوی زخم، درمان شکستگی در حیوانات و جراحی در صورت لزوم، اشاره نمود.

از دیگر فعالیت های دامپزشک این است که در خصوص تغذیه و نگهداری حیوانات به صاحبانشان مشاوره می دهد. دامپزشک روش ‌های پیشگیری از بیماری ‌های مشترک حیوان با انسان، مانند هاری را به صاحبان حیوانات آموزش می‌دهد.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چیست ؟

رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی در ایران حدود ۷ سال به طول می انجامد که در صورت تلاش بیشتر می توان آن را حدود ۶ تا ۶ سال و نیم نیز به پایان رساند. برای اخذ مدرک لازم است دروسی طی تحصیل گذرانده شود.

دروس‌ پایه دامپزشکی : فیزیولوژی‌، ژنتیک‌ حیوانی‌، فیزیک‌ پزشکی‌، بیوشیمی‌، جانورشناسی‌ عمومی‌، آمار حیاتی.

دروس‌ اصلی دامپزشکی‌‌ : اصول‌ همه گیرشناسی‌، اصول‌ تغذیه‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ دام‌، تغذیه‌ اختصاصی‌ طیور، آسیب شناسی‌ عمومی‌، آسیب شناسی‌ اختصاصی‌، باکتری شناسی‌ عمومی‌، باکتری شناسی‌ اختصاصی‌ و بیماری های‌ باکتریایی‌، انگل شناسی‌ و بیماری های‌ انگلی‌، قارچ شناسی‌ و بیماری های‌ قارچی‌، ویروس شناسی‌ و بیماری های‌ ویروسی‌، کالبدشناسی‌ پایه‌، کالبدشناسی‌ مقایسه ای‌، ایمن شناسی‌ و سرم شناسی‌، سم شناسی‌، فارماکولوژی‌، ماهی شناسی‌ عمومی‌، پرورش‌ و بیماری های‌ زنبور عسل‌، جنین شناسی‌ نظری‌، اصول‌ انتخاب‌ و تلقیح‌ مصنوعی‌ دام‌، بهداشت‌ و پرورش‌ دام‌، بهداشت‌ و پرورش‌ طیور، تکثیر و پرورش‌ ماهی‌، اصول‌ اصلاح‌نژاد دام‌، اصول‌ هوشبری‌ نظری‌، اصول‌ کالبدگشایی‌ و نمونه برداری‌، اصول‌ معاینه‌ دام‌.

دروس‌ تخصصی دامپزشکی: بیماری های‌ متابولیک‌ دام‌، بیماری های‌ اندام های‌ حرکتی‌، بیماری های‌ درونی‌ دام های‌ بزرگ‌، بیماری های‌ درونی‌ دام های‌ کوچک، بیماری های‌ تولید مثل‌ دام‌، رادیولوژی‌ دامپزشکی‌، بیماری های‌ طیور، بیماری های‌ ماهی‌، بیماری های‌ مشترک‌ انسان‌ و دام‌، جراحی‌ عمومی‌ دام های‌ بزرگ‌، جراحی‌ عمومی‌ دام های‌ کوچک‌، مسمومیت های‌ دام‌، کلینیکال‌ پاتولوژی‌، بهداشت‌ و صنایع‌ شیر، صنایع‌ مواد غذایی‌ با منشأ دامی‌ نظری‌، مامایی‌ دامپزشکی‌، کنترل‌ کیفی‌ و بهداشتی‌ مواد غذایی‌، زبان‌ تخصصی‌.

دروس‌ بالینی‌ : عملیات‌ درمانگاهی‌ دام های‌ بزرگ‌، عملیات‌ درمانگاهی‌ طیور، عملیات‌ درمانگاهی‌ دام های‌ کوچک‌، عملیات‌ درمانگاهی‌ مامایی‌، کارآموزی.

تفاوت رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی با کاردانی دامپزشکی در چیست ؟

همانطور که از نام هر کدام مشخص است، کاردانی دامپزشکی در دوره کاردانی یا فوق دیپلم و رشته دکترای عمومی دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه ای ارائه می شود. دانشجویان دوره کاردانی دامپزشکی پس از گذشت دو سال تحصیل و گذراندن ۸۰ واحد درسی فارغ التحصیل و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم (کاردانی) می شوند. این دانش آموختگان می توانند با شرکت در آزمون‌های ناپیوسته کاردانی به کارشناسی تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ادامه دهند.

اما دانشجویان دکترای عمومی دامپزشکی حدود ۶ سال به‌صورت پیوسته تحصیل می‌کنند تا درنهایت مدرک دکتری خود را دریافت نمایند.

رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی – بازار کار و درآمد آن

طرح رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چیست ؟

گذراندن طرح برای رشته دامپزشکی اجباری نیست، اما دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی پس از گذراندن طرح به عضویت نظام دامپزشکی کشور درآمده و می‌توانند امتیاز تأسیس داروخانه دامپزشکی را به دست آورند. درآمد نسبتاً بالای تأسیس داروخانه دامپزشکی از دلایلی است که عده زیادی به دنبال گذراندن طرح و دریافت مجوزهای تأسیس داروخانه و ورود به این شغل باشند.

از فعالیت‌های داروخانه‌های دامپزشکی کشور می‌توان به عرضه داروهای دامپزشکی، مواد ضدعفونی کننده، افزودنی‌های خوراک دام و سموم اشاره نمود.

ادامه تحصیل و گرایش ‌های رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چیست ؟

پس از اخذ مدرک دانشگاهی دکتری عمومی، متقاضیان می‌توانند برای کسب تخصص اقدام به ادامه تحصیل در گرایش های مختلف نمایند. برخی از گرایش های رشته دانشگاهی دامپزشکی در ادامه اشاره شده است:

جراحی دامپزشکی، مامایی و بیماری‌های تولید مثل دام، بیماری‌های داخلی دام‌ها، رادیولوژی دامپزشکی، پاتولوژی دامپزشکی، انگل شناسی دامپزشکی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، قارچ شناسی، ایمنی شناسی، بیوتکنولوژی، اپیدمیولوژی، بهداشت و بیماری های پرندگان، بیوشیمی، بهداشت و بیماری های آبزیان، بهداشت مواد غذایی، بهداشت خوراک دام، فناوری تولید مثل در دامپزشکی، سم شناسی، فارماکولوژی دامپزشکی، فیزیولوژی، بیهوشی و مراقبت های ویژه دامپزشکی، آناتومی و جنین شناسی مقایسه ای، بافت شناسی مقایسه ای.

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی

دانشگاه تهران، دانشگاه تبریز، دانشگاه مشهد، دانشگاه شیراز، دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه ارومیه، دانشگاه خرم‌آباد، دانشگاه زابل، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه سمنان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه اهواز.

دانشگاه‌های آزاد ارائه دهنده دامپزشکی :

دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه تبریز، دانشگاه کرج، دانشگاه بابل، دانشگاه شوشتر، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه سنندج، دانشگاه کازرون، دانشگاه ارومیه، دانشگاه گرمسار، دانشگاه شبستر.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چگونه است ؟

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی دکتری عمومی می‌تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. به دلیل ازدیاد تعداد فارغ‌التحصیلان رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی در دانشگاه های دولتی و آزاد بازار کار و فرصت‌های شغلی این رشته بخصوص در شهرهای بزرگ تقریباً اشباع شده است. اما شهرهای کوچک هنوز هم با کمبود دامپزشک مواجه هستند و بازار کار در این شهرها نسبتاً خوب است.

در بسیاری از کشورها بازار کار دامپزشک‌ها بیشتر به مسائل حیوانات خانگی مربوط می‌شود که امروزه در ایران نیز با رواج نگهداری از حیوانات خانگی، فرصت های شغلی بیشتری برای این شغل ایجاد شده است.

به‌طور کل بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی دکتری عمومی بیشتر در بخش خصوصی وجود داشته تا دولتی و دامپزشکان در مراکز خصوصی می‌توانند درآمد بیشتری را کسب نمایند. برخی از مراکزی که فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در آن فرصت شغلی دریافت کنند در ادامه آورده شده است.

  • سازمان‌ دامپزشکی‌
  • مؤسسه‌ تحقیقات‌ و تولید واکسن‌ رازی‌
  • وزارت جهاد کشاورزی
  • آزمایشگاه‌ های‌ تشخیص‌ بیماری‌ های‌ دامی‌ و بیماری های‌ انسانی‌
  • سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی
  • فعالیت درمانی در بخش های طیور
  • مراکز دام‌پروری‌ دولتی‌ و خصوصی‌
  • شرکت‌های‌ تولید دارو و فرآورده‌ های‌ دامی‌
  • شرکت ‌های‌ تولید مواد غذایی‌ و فرآورده ‌های‌ دامی‌
  • اشتغال در مراکز تولید گوشت قرمز و طیور برای مصارف غذایی جامعه انسانی

درآمد رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی می تواند به عوامل متعددی بستگی داشته باشد. اینکه دامپزشک در چه بخشی (خصوصی یا دولتی) مشغول به کار باشد و تا چه اندازه مهارت و تجربه داشته باشد همه و همه می‌توانند روی درآمد به دست آمده مؤثر باشند.

دامپزشکانی که شغل دولتی دارند طبق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت نموده و بسیاری از دامپزشکان بخش دولتی در بخش های خصوصی نیز برای کسب درآمد بیشتر مشغول به کار می‌شوند.

اشتغال در مراکز مختلف خصوصی نیز حقوق و درآمدهای مختلفی را شامل می‌شود. کلینیک های دامپزشکی که در شهرهای بزرگ تأسیس شده‌اند و تجربه کاری فراوانی دارند، قطعاً مراجعین بیشتری خواهند داشت. بنابراین حقوق بیشتری نیز به دامپزشک پرداخت خواهند نمود. اما بعضی کلینیک‌ها در حاشیه شهرها قرار داشته و دسترسی به آن‌ها آسان نیست، بنابراین مراجعین کمتر و درآمد کمتری خواهند داشت.

دامپزشکان باتجربه و دارای سابقه کاری درخشان می‌توانند با احداث مراکز شخصی خود، به درآمد بالایی در این شغل دست یابند. آن‌ها همچنین با احداث داروخانه های دامپزشکی می‌توانند کسب درآمد بالایی داشته باشند.

معایب رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی چیست ؟

  • خطر ابتلا به بیماری های مشترک بین حیوانات و انسان
  • زیاد بودن مسافت بین محل زندگی و محیط کاری به دلیل قرار گرفتن بسیاری از دامداری ها و مرغداری ها و … در خارج از شهر
  • دامپزشک نمی تواند در هر شهری مشغول به کار شود و مهم‌ترین پارامتر اشتغال برای دامپزشکان وجود دام و حیوان در شهر است.
  • ضرب دیدگی و آسیب دیدن دامپزشک در حین کار با بعضی حیوانات همواره وجود خواهد داشت.
رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی - بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی دکتری عمومی دامپزشکی – بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی به عنوان اساسی ترین انتخاب‌های هر شخص در زندگی شناخته می‌شود، زیرا تأثیر مستقیم بر آینده شخص دارد. شناخت علایق و روحیات فردی اولین گام در انتخاب رشته محسوب می شود. پس از شناخت فردی، شناخت رشته های دانشگاهی و ادامه تحصیل و گرایش‌هایشان و مهم تر از همه بازار کار، آینده شغلی و درآمد می باشد. بی شک افرادی که به دانشگاه می روند آینده شغلی و درآمد برایشان ارزش بالایی خواهد داشت. برای شناخت بسیاری از رشته های تحصیلی و اطلاع از بازار کار و درآمد و فرصت های شغلی و … می توانید به نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا