Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه عطر چای چگونه است؟

گیاه عطر چای یا شمعدانی عطری  با نام علمی Pelargonium Graveolens در جهان شناخته می شود. شمعدانی ها انواع گوناگونی دارند، اما این گونه به صورت خودرو رشد می کند و وحشی می باشد. این گیاه بیشتر بومی مناطق نیمه گرمسیری جنوب آفریقا ، موزامبیک و زیمبابوه است. گیاه عطر چای در بین گیاهان گلخانه ای بسیار محبوب است و می تواند یکساله ، دوساله و چندین ساله باشد ، که بستگی به چگونگی نگهداری و مراقبت شما از گیاه دارد.

این گیاه گل های بسیار زیبا با رنگ های متفاوت ایجاد می کند. گیاه عطر چای درختچه های ، دائمی هستند که می توانند تا ۴.۹ فوت (۱.۵ متر) ارتفاع و حدود ۳.۳ فوت (۱ متر) عرض داشته باشند و رشد کنند. آنها گیاهان چند شاخه ای و دارای ساقه های راست و ساکولنت مانند هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فواید و خواص گیاه عطر چای

از رایحه خوش این گیاه امروزه در صنعت عطر سازی بسیار استفاده می شود. با پیشرفت علم ، محققان موفق شده اند از این گیاه روغن گیاهی تولید کنند و این روغن در زمینه دارویی گیاهی ، در درمان برخی از بیماری ها فروش بسیاری داشته است. این گیاهان معطر دارای خواص دارویی متعددی از جمله ضد عفونی کننده ، ضد افسردگی ، ضد التهاب و قابض هستند.

برگها و گل های این گیاهان علاوه بر عطرهای طبیعی مختلف خوشمزه نیز می باشند و مانند اکثر گونه های چند ساله ، شاخ و برگ آنها همیشه سبز است. برگ های گیاه عطر چای نرم (مودار) و مخملی مانند به نظر می رسند و می توانند از نظر شکل و رایحه با یکدیگر متفاوت باشند.

گیاهان عطر چای با رایحه شیرینی که دارند در محیط بیرون و در  ورودی یا در امتداد پیاده روها کاملاً زیبا به نظر می رسند. آنها همچنین گیاهان گلدانی خوشه ای خوبی هستند که می توانند هر نقطه خالی از منزل شما را پر کرده و زیبا کنند. به طور کلی گیاهان عطر چای شکوفه های فصلی دارند و از اواخر تابستان تا اواسط زمستان این گیاهان گل می دهند. شکوفه ها به رنگ های سفید ، صورتی و قرمز می باشند.

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه عطر چای چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه عطر چای چگونه است؟

کاربردهای گیاه عطر چای :

  • از این گیاه خوش عطر و بو ، برای تزئین منازل و پر کردن فضای خالی  بسیار استفاده می شود.
  • از این گیاه می توانید به صورت دمنوش استفاده کنید
  • از این گیاه در صنعت عطرسازی بسیار استفاده می شود.
  • گیاه عطر چای در صنایع غذایی نیز کاربرد دارد.
  • از این گیاه اسانس گرفته می شود و دارای  مصارف مختلفی می باشد
  • کاربرد دیگر این گیاه ، در دفع حشرات مزاحم می باشد که به خوبی عمل می کند.
  • حتی می توان گفت از برگ های تازه این گیاه می توان برای درست کردن چاشنی ، کیک ، آبمیوه و سرکه نیز استفاده کرد.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه عطر چای :

تمام گیاهان برای رشد و نمو عالی و مناسب ، به شرایطی محیطی خاصی نیاز دارند و باید تمام شرایط مناسب برای گیاه فراهم گردد تا گیاهی شاداب و سالم داشته باشید. در ادامه این مقاله با شرایط مناسب برای نگهداری و مراقبت از این گیاه بیشتر آشنا خواهید شد.

آبیاری مناسب برای گیاه عطر چای :

این گیاه در برابر خشکسالی بسیار مقاوم می باشد و محیط مرطوب را نیز می پسندد ، اما  این درختچه ها از شرایط آب و هوایی غرقابی خوششان نمی آید. بنابراین باید از آبیاری بیش از حد برای این گیاهان خودداری کنید. بهترین زمان برای آبیاری این گیاهان زمانی است ، که سطح خاک گیاه به عمق ۲.۵ سانتی متر خشک شده باشد. به یاد داشته باشید حتما قبل از آبیاری این موضوع را بررسی کنید. با اینکه این گیاهان در زمان خشکی مقاوم هستند  اما دوره های طولانی مدت خشک بودن خاک ، می تواند به این گیاهان زیبا بسیار آسیب برساند.

در تابستان و زمان هایی که گیاه گل می دهد ، آبیاری نیز باید بیشتر صورت گیرد و در فصل زمستان باید آبیاری را کاهش دهید. به همین دلیل برای آبیاری این گیاه باید تمام شرایط را در نظر بگیرید و در زمان آبیاری گیاه عطر چای باید مراقب باشید که بر روی برگ های این گیاه آب ریخته نشود ، زیرا این عمل باعث می شود که برگ های گیاه زرد شوند و بریزند.

نور مورد نیاز گیاه عطر چای :

این گیاهان مکان هایی با نور کامل آفتاب را ترجیح می دهند  اما در مناطق سایه دار نیز می توانند به خوبی رشد کنند. منظور از نور کامل به این معنی است  که گیاه باید در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار گیرد و اگر گیاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد ، دچار آسیب دیدگی می شود و برگ های آن دچار سوختگی می شوند. با این حال ، قرار دادن این گیاه در شرایط سایه دار برای مدت طولانی نیز، باعث می شود که گیاهان شما تا حدودی شلخته رشد کنند. بهترین شرایط برای رشد این گیاه محیط گرم و مرطوب می باشد.

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه عطر چای چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه عطر چای چگونه است؟

درجه حرارت مورد نیاز گیاه عطر چای :

حرارت مناسب برای رشد این گیاه ۷-۱۴ درجه سانتی گراد است. قرار گرفتن در این درجه حرارت باعث رشد بهتر گیاه می گردد. گیاه عطرچای رطوبت بیش از حد را دوست ندارد ، علاوه بر این در آب و هوای خشک نیز بسیار خوب عمل می کند . با اینکه این گیاه در کوتاه مدت می تواند یخ زدگی را تحمل کند  اما نسبت به سرما بسیار حساس است و بهترین دما در زمستان برای این گیاه ۷-۱۰ درجه سانتی گراد می باشد. اگر در منطقه ای با درجه حرارت سرد تر زندگی می کنید ، توصیه می کنیم گیاهان عطر چای خود را در گلدان پیوند زده و در اوایل پاییز به داخل انتقال دهید .

خاک مناسب برای گیاه عطر چای :

این گیاه در خاک هایی با زهکشی خوب که از نظر مواد مغذی یا مواد آلی زیاد غنی نیستند ، نیز می تواند رشد کند. به طور کلی ، اگر این گیاهان را در بسترهای غنی از مواد مغذی پرورش دهید عطر قوی خود را از دست می دهند. آنها طیف وسیعی از pH خاک را تحمل می کنند ، اما شمعدانی های شما در محیط های که کمی اسیدی هستند ، بهترین  رشد را خواهند داشت.

بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ، ترکیب خاک برگ پوسیده ، خاک مرطوب باغچه ، شن زبر و کود گاوی پوسیده می باشد. برای دانستن اندازه های دقیق این ترکیب می توانید با متخصصین این گیاهان مشورت کنید.

روش تکثیر گیاه عطر چای :

گیاه عطر چای را می توان از طریق تکثیر قلمه افزایش داد . تکثیر قلمه به این گونه می باشد که ساقه سالم گیاه را به ارتفاع ۱۵ سانتی متر که هیچگونه بیماری و آفاتی ندارد را با استفاده از چاقو یا قیچی تیز و استریل شده جدا می کنید. حتما ساقه ای که در نظر گرفتید باید حاوی چندین برگ باشد و برگ های قسمت انتهایی ساقه را جدا کنید .

برای اینکه ساقه مورد نظر رشد مطلوبی داشته باشد ، بهتر است قبل از کاشتن آن را در محلول هورمون ریشه زایی قرار دهید. پس از آن ساقه را در خاک مخصوص این گیاه قرار دهید. سپس گیاه خود را در یک مکان گرم و روشن نگهداری کنید . اگر بستر این گیاه را به طور مداوم مرطوب نگه دارید ، قلمه ها طی چند هفته ریشه دار می شوند. زمانی که متوجه شدید قلمه ها به صورت کامل رشد کردند ، حال می توانید گیاه خود را به مکان اصلی منتقل کنید.

شرایط مراقبت و تکثیر گیاه عطر چای چگونه است؟
شرایط مراقبت و تکثیر گیاه عطر چای چگونه است؟

کوددهی به گیاه عطر چای :

این گیاه به طور کلی ، برای رشد سالم و شاداب به کود زیادی احتیاج ندارد. در فصل بهار که بهترین زمان برای کوددهی این گیاهان می باشد  شما می توانید گلدان خود را با کود متعادل با قدرت متوسط تغذیه کنید. اگر احساس می کنید که گیاهتان نیاز به تغذیه دارد ، می توانید این کوددهی را هر سه تا چهار هفته یکبار در طول تابستان نیز تکرار کنید. اما برای رشد بهتر می توانید از کودهای مختلف برای این گیاه استفاده کنید.

اگر قصد دارید که ریشه گیاه را تقویت کنید ، بهتر است از کود حاوی فسفر استفاده کنید. اگر تمایل دارید که گیاهتان ، پر شاخ و برگ شود ؛ کود ازته این کار را برای شما انجام می دهد. همچنین می توانید از کود پتاس برای اینکه زمان گلدهی در گیاه سریع تر رخ دهد ، استفاده کنید . در زمستان که گیاه در حال استراحت است نیازی نیست به گیاه کود دهید.

روش هرس کردن گیاه عطر چای :

این گیاه از نظر طبیعت درختچه ای می باشد ، بنابراین گاه به گاه نیاز به هرس و رسیدگی دارد ، تا کامل و پرپشت و شاداب به نظر برسد. زمان ایده آل برای هرس کردن گیاه در فصل بهار می باشد ، زیرا این عمل به گیاه شما اجازه می دهد ، تا به خوبی رشد کند و گل دهد. شما باید تمام شکوفه های آسیب دیده یا از بین رفته را از گیاه جدا کنید  تا شکوفه های جدید ظاهر شوند. علاوه بر این ، اگر می خواهید بوته هایتان سریع تر رشد کنند ، همیشه می توانید آنها را در هر فصلی هرس کنید.

مشکلات و بیماری های گیاه آپارتمانی عطر چای :

گیاه شمعدانی انواع مختلفی دارد و گیاه عطر چای یک گونه وحشی و خودرو از شمعدانی می باشد که در طبیعت رشد می کند.

علت زرد شدن برگ های عطر چای چیست ؟

با اینکه این گیاه نسبت به بی آبی و خشکسالی مقاوم است ، اما اگر مدت زمان طولانی به این گیاه آب نرسد ، برگ های گیاه زرد می شوند و می ریزند.

آفات و بیماری های گیاه عطر چای :

این گیاه معمولاً در مقابله با آفات و بیماری های قارچی قوی است. با این حال ، برخی از آفات معمولی مانند شته ها ، کنه های عنکبوتی یا قارچ های گندمی  گاهی می توانند این درختچه ها را مورد اذیت و آزار  قرار دهند . در صورت مشاهده هرگونه موجود مشکوکی بر روی گیاهان خود ، در صورت امکان آنها را با استفاده از حشره کش ها یا آفت کش های مناسب ضد عفونی و پاکسازی کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا