Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از انواع سرکه و خواص آنها برای سلامتی چه می دانید؟

انواع سرکه از متنوع ترین ابزارهای آشپزخانه ها هستند و می توان از آن ها برای هر چیز ، از ماریناد گرفته تا تمیز کردن منزل استفاده کرد. اما آیا می دانید امروزه انواع مختلفی از سرکه در بازار وجود دارد که هر یک خواص منحصر به فردی دارند.

سرکه را می توان تقریباً از هر خوراکی  که حاوی قندهای طبیعی است ، تهیه کرد و اسید استیک همان چیزی است که طعم مشخصی به سرکه می بخشد. طعم سرکه از ملایم تا شدید است ، بنابراین مطمئناً شما می توانید طعم مورد نظر خودتان را از بین آنها پیدا کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک انواع سرکه های موجود و خواص و کاربرد آنها شرح داده می شود لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

 سرکه چیست؟

سرکه با تخمیر مایعات الکلی ساخته می شود که منجر به تولید یک محصول ترش مزه می شود. انواع مختلف خوراکی ها ممکن است سرکه هایی با رنگ و طعم متمایز ایجاد کنند که خواص مختلفی دارند. اگرچه در ابتدایی ترین سطح ، سرکه محلول آب و اسید استیک است ولی غلظت اسید استیک متفاوت است اما به طور کلی بین پنج تا هشت درصد است.

می توان سرکه را از تعداد زیادی از انواع  مواد پایه تهیه کرد که همه آنها به طرق مختلف بر طعم آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال ، سرکه شراب قرمز از شراب قرمز و سرکه سیب از شراب سیب تهیه می شود – به همین دلیل ، طعم های محصول نهایی بسیار متفاوت است.

انواع سرکه چگونه تهیه می شود؟

به طور کلی ، سرکه با واکنش اکسیژن با یک مایع الکلی تولید می شود و منجر به تخمیر و تولید اسید استیک می شود. سرکه نام خود را از اصطلاح قدیمی فرانسوی  “شراب ترش”  گرفته است یعنی شرابی که برای تبدیل شدن به سرکه کنار گذاشته شده است.

سرکه را غالباً با الکل غلات تهیه می کنند تا به اسیدیته بالا برسند. به عنوان مثال ، سرکه سفید با ودکا درست می شود و سرکه مالت از جو مالت درست می شود – درست مثل ویسکی و آبجو.

مثلا فرآیند تهیه سرکه مالت با جو مالت آغاز می شود. بدین ترتیب که دانه ها خرد شده و  سپس در آب داغ ریخته می شوند تا امکان استخراج قندها و سایر مواد شیمیایی موجود در دانه ها فراهم شود. سپس به آنها مخمر اضافه می شود و آن را خنک می کنند تا تقریباً برای شش روز تخمیر شود. در این مرحله ، فرآیند ساخت آبجو و سرکه مالت یکسان است.

در مرحله بعد باکتری مخصوص پرورش یافته به نام استوباکتر به مایع آبجو مانند اضافه می شود. این باکتری الکل موجود در مایع را به اسید استیک تبدیل کرده و منجر به عطر و طعم نهایی سرکه می شود. در این مرحله ، سرکه با رقیق سازی به سطح خاصی از غلظت اسید رسیده و سپس بطری شده و فروخته می شود.

از انواع سرکه و خواص آنها برای سلامتی چه می دانید؟
از انواع سرکه و خواص آنها برای سلامتی چه می دانید؟

انواع سرکه و خواص آنها

 

 سرکه سفید

سرکه سفید معمولاً از ترکیبی از حدود ۵ تا ۱۰ درصد اسید استیک و تقریباً ۹۰ تا ۹۵ درصد آب تهیه می شود. این نوع سرکه یکی از همه کاره ترین انواع سرکه هاست. با عطر و طعم شدید و تیز در آشپزی کاربرد د دارد. این ماده برای درست کردن سس گوجه فرنگی ، سفت شدن پوسته تخم مرغ در حال جوشیدن و حتی برای تهیه پوره سیب زمینی به رنگ سفید روشن استفاده می شود.

اما سرکه سفید بیشتر به دلیل خاصیت پاک کنندگی عالی آن  شناخته می شود. به عنوان مثال ، وقتی با جوش شیرین مخلوط شود ، یک محلول کف کننده ایجاد می کند که برای از بین بردن چربی و غذای پخته شده روی قابلمه ها و اجاق گاز مفید است.

سرکه سفید در خانه کاربردهای دیگری دارد مثلا می توان آن را در لباسشویی ریخت تا پارچه ها نرم شود ، قهوه ساز تمیز و رسوب زدایی شود. این ترکیب به تازه ماندن گل ها و بسیاری از موارد دیگر کمک می کند.

سرکه شراب سفید

همانطور که از نام آن مشخص است ، سرکه شراب سفید از شراب سفید تخمیر شده تهیه می شود. طعم آن از سرکه سفید مقطر و سرکه سیب ملایم تر است و در آشپزی و اغلب در سس سالاد ، سس ها و حتی ماریناد استفاده می شود.

سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک یکی از محبوب ترین انواع سرکه است. هرچه پیرتر شود ، رنگ آن تیره تر ، طعم آن شیرین تر و قوام آن بیشتر می شود. گرچه یافتن سرکه بالزامیک در هر سوپرمارکتی آسان است ، اما قیمت آن می تواند تا حدود ۲۰۰ دلار متفاوت باشد.

سرکه بالزامیک از آب انگور کاملا تازه در ایتالیا ساخته می شود. سرکه بالزامیک یکی از بهترین انواع سرکه برای غذا است. برای یک سس سالاد می توان آن را با روغن زیتون بسیار بکر مخلوط کرد. همچنین یک ماریناد مرغ خوشمزه درست می کند. سرکه بالزامیک سفید نوع دیگری از سرکه بالزامیک است که از انگور سفید Trebbiano تهیه می شود.

سرکه شامپاین

سرکه شامپاین از شامپانی که تخمیر شده ساخته می شود. از بین انواع سرکه ، سبک ترین طعم را دارد که هم ترش است و هم شیرین. سرکه شامپاین در سالادها ، گوشت پخته  و همچنین مرغ مورد استفاده قرار می گیرد.

سرکه شراب قرمز

شراب قرمز مجاز به تخمیر است تا اینکه سرانجام ترش شود. سرکه شراب قرمز کاربردهای مختلفی دارد و  یک ماده ایده آل برای درست کردن سس سالاد ، انواع سس های دیگر ، دستور العمل های زود پز ، ماریناد و ترشی است.

از انواع سرکه و خواص آنها برای سلامتی چه می دانید؟
از انواع سرکه و خواص آنها برای سلامتی چه می دانید؟

سرکه برنج

سرکه برنج یا سرکه شراب برنج از شراب برنج تخمیر شده تهیه می شود. این سرکه طعم شیرین و نسبتاً لطیف دارد و در مقایسه با اکثر انواع سرکه ، اسیدیته کمتری دارد. رنگ سرکه برنج بسته به کشور مبدا می تواند متفاوت باشد و از روشن تا قهوه ای ، قرمز و حتی سیاه متفاوت است. این نوع سرکه بیشتر در دستور العمل های آسیایی از جمله سرخ کردنی ، سالاد ، رشته و حتی سبزیجات استفاده می شود.

سرکه سیب

سرکه سیب در سال های اخیر محبوبیت زیادی داشته است زیرا از کاربردهای بسیار متنوعی برخوردار است. این سرکه از آب سیب تخمیر شده تهیه می شود و طعم کاملاً متفاوتی نسبت به انواع دیگر سرکه دارد. می توانید سرکه سیب و روغن زیتون را مخلوط کنید تا یک سس سالاد درست کنید. این ماده همچنین یکی از ترکیبات اصلی دستور العمل های تهیه گوشت ، میگو و حتی برخی غذاهای حاوی سیب زمینی است.

سرکه سیب همچنین به هضم غذا و بهبود سلامت روده کمک می کند. بعضی از افراد حتی آن را مستقیم می نوشند یا به سادگی با آب مخلوط می کنند. دستورالعمل های زیادی برای بهبود و تقویت سلامتی وجود دارد که از سرکه سیب به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند.

سرکه مالت

سرکه مالت از جو مالت درست می شود. بسیاری از مردم از این ترکیب که به عنوان ماده ای در دستور العمل های سنتی ماهی و چیپس شناخته می شود برای لوبیا، نان تست و حتی برای تهیه ترشی استفاده می کنند.

سرکه پاک کننده

سرکه پاک کننده به هیچ وجه یک محصول غذایی نیست. در واقع ، مصرف آن ایمن نیست. با اسیدیته ۶ درصدی (بیشتر سرکه ها ۵ درصد هستند) یک محلول طبیعی عالی برای تمیز کردن بیشتر سطوح خانه است. شما می توانید با سرکه پاک کننده یک اسپری همه منظوره درست کنید همانطور که سرکه سفید – با نسبت یک قسمت سرکه به یک قسمت آب استفاده می شود.

سرکه صنعتی

مانند سرکه پاک کننده سرکه صنعتی که بعضا سرکه باغبانی نیز نامیده می شود برای مصرف خوراکی مناسب نیست. سرکه صنعتی معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اسید دارد و برای کارهای مختلف از تمیز کردن ساختمان های تجاری گرفته تا از بین بردن علف های هرز استفاده می شود.

از انواع سرکه و خواص آنها برای سلامتی چه می دانید؟
از انواع سرکه و خواص آنها برای سلامتی چه می دانید؟

ارزش تغذیه ای و فواید انواع سرکه

تعداد زیادی از مردم سراسر  دنیا معتقدند که سرکه دارای فواید مثبتی برای سلامتی کلی است – به ویژه سرکه سیب. این سرکه خاص برای کاهش وزن ، کاهش کلسترول و کاهش سطح قند خون توصیه می شود.

سرکه همچنین می تواند به عنوان یک عامل ضد باکتری ضعیف برای برجستگی های کوچک و خراش استفاده شود. گرچه علم پزشکی کمتر از این کاربرد پشتیبانی می کند اما هنوز هم بسیاری از افراد معتقدند که می تواند به رفع تحریکات و لکه های پوستی کمک کند.

تنها چیزی که باید در سرکه مراقب آن باشید محتوای گلوتن است. سرکه مالت به طور معمول تنها سرکه ای است که به دلیل داشتن گلوتن باید در مصرف آن احتیاط کرد اما سرکه غلات دیگر ممکن است برای افراد فوق العاده حساس خطرناک باشند.

پخت و پز با انواع سرکه

پخت و پز با سرکه می تواند بسیار متنوع باشد. این ترکیب اغلب برای متعادل سازی چربی ها استفاده می شود. از سطح پایین pH آن نیز در فرآیند های خمیرمایه استفاده می شود زیرا می تواند جوش شیرین را فعال کند. در مارینادها ، سرکه به تجزیه الیاف گوشت نیز کمک می کند و علاوه بر طعم دار شدن باعث نرمی گوشت می شود.

سرکه با کنترل پیک قند خون ، افزایش سطح “خوب” کلسترول HDL و کمک به کاهش وزن ارتباط دارد. سرکه  ذاتاً فاقد گلوتن و فاقد سویا است و برای رژیم های غذایی ویژه مانند آل سی یا آلرژی سویا مناسب است زیرا می تواند اسیدیته را بدون هیچ گونه خطری برای سلامتی به رژیم های غذایی اضافه کند. تنها دو موردی که برای رژیم های بدون گلوتن مناسب نیستند سرکه مالت است که از جو گرفته می شود و سرکه سفید که حاوی مقادیر کمی گلوتن است.

شرایط نگهداری انواع سرکه

از آنجا که سرکه یک اسید است ، می توانید آنها را به طور نامحدود و حتی بدون نیاز به یخچال ذخیره کنید. اسیدیته بالای آن از رشد باکتری جلوگیری خواهد کرد ، اما انواع سرکه غیر پاستوریزه ممکن است در نهایت خراب شوند ، بنابراین بهتر است آنها را در یخچال نگهداری کنید.

اگر با گذشت زمان شکل ظاهری سرکه شما تغییر کرد یا ته ظرف رسوبی ایجاد شد می توانید از آن استفاده کنید زیرا معمولا طعم آن را تحت تأثیر قرار نمی دهد. سرکه هایی با سطح اسیدیته بالاتر از جمله سرکه سفید یا سیب  ، احتمالاً این تغییرات را تجربه می کنند. شما می توانید رسوبات را با استفاده از فیلتر قهوه کاغذی جداسازی کنید و سرکه را مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا