Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربردها و خواص و فواید فوق العاده سرکه سفید

سرکه سفید  که گاهی اوقات “سرکه مقطر” نیز نامیده می شود ، مایعی شفاف و اسیدی است که در پخت و پز و تمیز کردن استفاده می شود و معمولاً از طریق تخمیر اتانول یا مواد قندی ساخته می شود . هنگامی که مواد قندی در معرض هوا قرار بگیرند و اجازه اکسید شدن داشته باشند ، اسید استیک تولید می کنند ، سپس تولید کنندگان آن را با آب ترکیب می کنند تا محلولی ۵ تا ۸ درصد اسید استیک تهیه شود. سرکه سفید یکی از ساده ترین سرکه های موجود در جهان است و جدا از تلخی یا ترشی که معمولاً با اسید استیک همراه است ، هیچ نوع طعم و مزه ای خاص مخصوص به خود ندارد.

این ماده معمولاً در پخت و پز به عنوان مکمل طعم های شیرین سس ها ، سس های سالاد و مارینادها استفاده می شود و محتوای اسیدی آن نیز باعث می شود ماده نگهدارنده خوبی برای مواد غذایی باشد . آشپزها اغلب از آن برای ترشی سبزیجات یا گوشت استفاده می کنند و طبیعت ملایم و تقریباً بی مزه این سرکه معمولاً طعم های طبیعی مواد غذایی را تحت الشعاع قرار نمی دهد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربردهای سرکه سفید

خاصیت اسیدی سرکه سفید  باعث شده برای مصارف خانگی بسیار ارزشمند باشد. مردم از آن برای تمیز کردن پنجره ها ، از بین بردن رسوبات کلسیم ، یا به عنوان بخشی از محصولات خانگی برای باز کردن راه آب ها  و موارد دیگر استفاده می کنند.

تفاوت سرکه سفید با سرکه پاک کننده میزان اسیدیته آن است. اکثر سرکه های سفید ۵ درصد اسیدیته دارد ، در حالی که سرکه پاک کننده ۶ درصد اسیدیته دارد. ممکن است یک درصد تفاوت زیادی به نظر نرسد ، اما در واقع محصول را ۲۰ درصد قویتر می کند. اگرچه می توانید با سرکه سفید تمیز کاری را انجام دهید ، اما به اندازه سرکه پاک کننده موثر نخواهد بود .

هیچ یک از این سرکه ها را نباید با سرکه های صنعتی که تا ۲۰ درصد اسید استیک دارند ، اشتباه گرفت. سرکه صنعتی به طور کلی در فضای باز برای از بین بردن علف های هرز استفاده می شود و برای تمیز کردن محیط داخلی خطرناک است. سرکه پاک کننده به ویژه در خانه هایی که افراد  به مواد شیمیایی حساس هستند ، محصول خوبی برای استفاده خواهد بود ، زیرا کاملاً طبیعی است و همچنین در مقایسه با سایر محصولات پاک کننده بسیار مقرون به صرفه می باشد.

کاربردها و خواص فوق العاده سرکه سفید
کاربردها و خواص فوق العاده سرکه سفید

مواد اصلی تشکیل دهنده سرکه سفید

چند روش مختلف برای تهیه این سرکه وجود دارد  اما دانه های قندی تقریباً همیشه نقطه شروع تولید این سرکه می باشند . گندم و ذرت یک انتخاب بسیار خوب برای تولید این سرکه می باشد . این انتخاب مقدار زیادی بستگی به محل تولید کنندگان و نوع دانه ای دارد که با قیمت مناسب به راحتی در دسترس خواهد بود .

وقتی الکل در معرض اکسیژن قرار می گیرد ، یک واکنش شیمیایی اتفاق می افتد که اساساً مولکول های الکل را به اسید استیک تبدیل می کند. بسیاری از افراد با این واکنش آشنا هستند ، اگر درب یک بطری شراب را برای مدت طولانی باز گذاشته باشید ، بعد از چند روز یا هفته ، اغلب طعم ترش یا تلخی به خود خواهد گرفت. شما بدون اینکه حتی بدانند ، یک سرکه شراب ابتدایی را ایجاد کرده اید.

نسخه های به اصطلاح “سفید” سرکه بسیار ساده تر از نمونه هایی هستند که از شراب یا الکل های دیگر ساخته می شوند و به طور معمول بسیار یکنواخت تر هستند. آنها همچنین همه کاره تر هستند ، تولید آنها به صورت عمده آسان تر و معمولاً بسیار ارزان می باشد . بسیاری از شرکت ها سرکه سفید را از غلات یا مقطر اتانول تهیه می کنند که از پردازش سایر مواد غذایی باقی مانده است . در اکثر موارد علاوه بر غلات ، آب و نوعی مخمر برای کاتالیزاسیون تخمیر به الکل  اضافه می شود.

مزایا و خواص استفاده از سرکه سفید

این سرکه در تهیه غذا های مختلف ، کاربردهای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال ، این سرکه یکی از عناصر اصلی در تهیه ترشی ها می باشد و بسیاری از آشپزها طعم تلخ و تا حدی ترش آن را به عنوان راهی برای افزودن به سس سالاد ، سس ها و ماریناد ها بدون اینکه غالب باشند ، استفاده می کنند.

سرکه سفید غالباً برای این منظور به خوبی بکار می رود ، زیرا در واقع طعم مشخصی از انواع سرکه های شراب ندارد و بیشتر مردم اغلب مقادیر کمی از آن را به غذاهای خود اضافه می کنند تا سلیقه های مختلف را متعادل کرده و طعم های لطیف ، به ویژه انواع میوه ها ، سبزیجات و پنیرهای ملایم را برجسته کند.

موارد استفاده از سرکه سفید در اطراف خانه

سرکه سفید یک محلول تمیز کننده سنتی غیر سمی است که قرن ها با خیال راحت مورد استفاده قرار گرفته است. ماده موثره سرکه سفید، اسید استیک است که هم خاصیت پاک کنندگی و هم رسوب زدایی دارد. اگرچه سرکه سفید بوی ملایمی دارد اما به تدریج از بین می رود. همچنین برای طیف وسیعی از کاربردهای لباسشویی بسیار عالی عمل می کند.

بسیاری از افراد همچنین یک بطری از این سرکه را به همراه مواد تمیزکننده برای خود نگهداری می کنند و در بعضی جاها این محصول به عنوان پاک کننده از محبوبیت بیشتری نسبت به استفاده به عنوان چاشنی در مواد غذایی برخوردار است. سطح اسید این سرکه باعث از بین رفتن میکروب ها و ضد عفونی کردن اکثر سطوح می شود و بیشتر بوها را خنثی و از بین می برد.

مردم معمولاً آن را با آب مخلوط کرده و از آن برای تمیز کردن شیشه ، کاشی و سرامیک ها استفاده می کنند ، به عنوان مثال این سرکه می تواند پیشخوان های آشپزخانه ، سینک ظرفشویی ها و ظروف یکبار مصرف را تمیز و بوی تازه به آنها ببخشد . همچنین این سرکه  می تواند باعث کاهش تجمع آهک و کلسیم در وسایلی مانند قهوه سازها شود و افزودن این سرکه به عنوان یک چاشنی به لباس های شسته شده می تواند به روشن شدن رنگ پارچه ها بسیار کمک کند.

افرادی که به دنبال یک محلول سازگار با محیط زیست و عاری از مواد شیمیایی برای تخلیه فاضلاب هستند ، اغلب مقداری سرکه سفید را با جوش شیرین مخلوط می کنند که همراه با آب گرم می تواند تعداد زیادی از انسداد های مختلف راه آب ها را از بین ببرد .

کاربردها و خواص فوق العاده سرکه سفید
کاربردها و خواص فوق العاده سرکه سفید

جایگزین های مناسب برای سرکه سفید

سرکه سفید یکی از ساده ترین و در دسترس ترین انواع سرکه می باشد ، اما به ندرت تنها گزینه مورد استفاده خواهد بود . سرکه های تهیه شده از شراب ، میوه های مختلف تخمیر شده و سایر غلات مانند برنج نیز بسیار رایج هستند و ممکن است بسیاری از این سرکه ها سفید یا شفاف به نظر برسند . در بیشتر موارد ، این سرکه می تواند تقریباً با هر نوع دیگری از سرکه ها عوض شود یا جایگزین شود بنابراین آشپزها باید برای تفاوت در طعم و بوی آنها آمادگی داشته باشند.

سرکه برنج برای تمیز کردن پنجره ها یا از بین بردن لکه ها اغلب  بسیار کند عمل می کند و ممکن است بوی واضحی از خود به جای بگذارد و هزینه بیشتری نسبت به سرکه سفید خواهد داشت. سرکه مقطر ساده غالباً کم هزینه ترین انتخاب است که می تواند برای باز کردن فاضلاب نیز استفاده شود.

عوارض جانبی مصرف سرکه سفید

سرکه سفید دارای اسید استیک می باشد و رقیق نشده آن ممکن است به دهان و سیستم گوارشی شما آسیب برساند ، برای جلوگیری از این عوارض ، می توانید یک قاشق غذاخوری از این سرکه را به سس سالاد یا طعم دادن به یک چهارم آب آشامیدنی استفاده کنید . همچنین اگر سیستم گوارشی شما را تحریک نمی کند ، از سرکه های ۵٪  در ترشی ها ، سس ها و ماریناهای خوش طعم ، که روی سبزیجات پخته شده ریخته می شود استفاده کنید.

همچنین برای طراوت تنفس یا سفید شدن دندان از سرکه رقیق نشده هرگز استفاده نکنید ، زیرا اسید آن ممکن است مینای دندان شما را از بین ببرد و به بافت های حساس دهان شما آسیب برساند. سرکه ها را دور از دست کودکان نگهداری کنید زیرا ممکن است در اثر خوردن این نوع سرکه ، کودکان شما دچار سوختگی مری یا دهان شوند .

استفاده از سرکه سفید در دوران بارداری

صرف نظر از اینکه شما موارد مختلفی را در مورد معجزه های سرکه می خوانید یا می شنوید ، بدون مشورت با پزشک از آن برای خود درمانی استفاده نکنید . سرکه ممکن است  در داروهای تجویزی یا بدون نسخه پزشک یا مکمل هایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند . قبل از مصرف هرگونه سرکه ای با پزشک خود مشورت کنید .

کاربردها و خواص فوق العاده سرکه سفید
کاربردها و خواص فوق العاده سرکه سفید

چگونگی مصرف سرکه سفید

این سرکه برای تمیز کردن شیشه ، لوازم خانگی و وسایل سرامیکی حمام بی خطر است ، مخلوطی از نصف سرکه و نصف آب را در بطری ریخته و برای تمیز کردن استفاده کنید . از  کاربرد این محلول بر روی چوب های جنگلی و یا چوب های بدون محافظ خودداری کنید ، زیرا با گذشت زمان ، اسیدیته این سرکه  درخشش آنها را از بین می برد و آنها را کم رنگ می کند.

سرکه در واقع می تواند نقش مهمی در لباسشویی خانگی داشته باشد. انتخاب سرکه سفید برای تمام اهداف لباسشویی و لکه بری بسیار مفید است ، استفاده از سرکه سیب و سایر سرکه های با طعم ممکن است لباس ، فرش ، پرده و غیره را لکه دار کند. یک فنجان سرکه سفید در چرخه شستشو ، باقی مانده صابون و مواد شوینده را در لباس و دستگاه حل می کند ، همچنین باعث روشن شدن ، خوشبویی ، نرم شدن و از بین رفتن بسیاری از لکه های لباس می شود.

همیشه به خاطر داشته باشید اگر از سرکه به عنوان ماده پاک کننده استفاده می کنید ، هرگز آن را با سفید کننده ، آمونیاک یا پراکسید هیدروژن مخلوط نکنید ، زیرا هر یک از این مخلوط ها باعث ایجاد گازهای سمی می شود که برای سلامتی شما بسیار خطرناک خواهد بود .

نحوه استفاده از سرکه سفید در آشپزی

ترشی : عطر و طعم و رنگ خنثی این سرکه  بر رنگ ترشی شما تأثیر نمی گذارد و گیاهان و ادویه جات مورد استفاده شما را از بین نمی برد. همچنین قیمت مقرون به صرفه ای هم هست.

در پخت و پز : یک یا دو قاشق چای خوری از این سرکه را می توانید به کیک ها ، کاپ کیک ها یا کلوچه ها اضافه کنید تا با جوش شیرین واکنش نشان دهد و باعث ایجاد طعم خاص در آنها شود.

پختن برنج : یک قاشق چای خوری از این سرکه به آب پخت برنج خود اضافه کنید ، این امر باعث می شود که برنج شما دانه های نشاسته ای و کرکی کمتری داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا