Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از خواص فوق العاده سرکه بالزامیک برای سلامتی بیشتر بدانید!

سرکه بالزامیک یکی از سرکه هایی است که امروزه در بین مردم محبوبیت بسیار خاصی بدست آورده است. امروزه این  سرکه  در سراسر جهان برای آشپزها شناخته شده و در همه جا در دسترس خریداران قرار دارد. این سرکه تا به امروز فقط با استفاده از روش های سنتی در شهر کوچک مودنا ، در کشور ایتالیا و چند کشور دیگر ساخته شده است و نظارت بر تولید از ابتدا تا انتها توسط یک آژانس خاص صورت می گیرد.

این سرکه با کمی تفاوت به نسبت سرکه های دیگر تولید می شود و برای تولید آن از یکی از گونه های خاص انگور استفاده می شود. انگورهای جمع آوری شده را در محفظه هایی قرار می دهند و با فشردن آنها آب انگورها را گرفته و جوشانده می شود و این عمل جوشیدن تا زمانی ادامه پیدا می کند که عصاره میوه بدست آید و حتی بعضی باکتری های موجود در این مواد از بین برود. حال عصاره های بدست آمده را درون بشکه های چوبی قرار می دهند و این مواد به زمان زیادی (حدود ۱۲ تا ۲۵ سال) برای تبدیل شدن به سرکه نیاز دارند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

سرکه بالزامیک از کجا آمده است ؟

سرکه بالزامیک فقط در یک منطقه بسیار خاص روی کره زمین ساخته می شود. این محصول از ایتالیا می آید و در منطقه Reggio Emilia و در شهر مودنا یا اطراف آن ساخته می شود تا خاص تر باشد . مردمان این شهر از زمان رومی ها سرکه بالزامیک درست می کنند. در ابتدا فقط برای جلوگیری از تبدیل شدن انگور به شراب این کار را انجام می دادند و بعدها کشف کردند که فقط انگور این منطقه طعم لطیف بسیار خوبی دارد.

انواع مختلف سرکه بالزامیک بر اساس سن

زیرشاخه ها و نامگذاری های بسیاری برای این سرکه وجود دارد ، اما شناخت دو دسته اصلی آن برای استفاده مطلوب از این نوع سرکه ها کافی می باشد.

سرکه بالزامیک سنتی:

برای تهیه سرکه بالزامیک سنتی مقداری انگور را به مدت چند دهه درون بطری های چوبی بزرگ نگه می دارند. با گذشت زمان ، سرکه به طور فزاینده ای به یک شربت مزه دار تبدیل می شود. سرکه های بالزامیک سنتی برای پخت و پز در نظر گرفته نشده اند ، زیرا گرما رایحه های پیچیده آن را بهم می ریزد. درعوض ، سرکه بالزامیک سنتی را می توانید مستقیماً روی موادی مانند توت فرنگی یا پنیر پارمیزان بریزید، یا از آن می توانید به عنوان تزیین روی هر چیزی که قصد دارید ،  از شیرینی زیاد آن بکاهید استفاده کنید. همچنین استفاده از این سرکه در دسرهای خامه ای و غنی مانند بستنی وانیلی یا پاناکوتا باعث خوش طعمی و خوشمزه شدن دسر می شود.

این سرکه ها حداقل ۱۲ سال و بالاتر از ۲۵ سال سن خواهند داشت و در نتیجه یک شربت غلیظ و براق به نام mosto cotto ایجاد می کنند. سرکه های بالزامیک با کیفیت خوب دارای عطر و طعم پیچیده و غلظت بسیار زیادی هستند و گاهی اوقات حتی به عنوان پاک کننده کام یا گل مایع نیز نوشیده می شوند.

سرکه بالزامیک مودنا :

این نوع از این سرکه ها حداقل به دو ماه زمان نیاز دارد و نوع تجاری سرکه بالزامیک می باشد . این سرکه را می توانید در مغازه های مختلف پیدا کنید و اغلب حاوی مواد افزودنی طعم دهنده و رنگی هستند تا به تقلید از کیفیت و بافت یک نوع بالزامیک سنتی کمک کنند. این نوع از سرکه بالزامیک بیشتر در پخت و پز و به عنوان چاشنی استفاده می شوند.

از خواص فوق العاده سرکه بالزامیک برای سلامتی بیشتر بدانید!
از خواص فوق العاده سرکه بالزامیک برای سلامتی بیشتر بدانید!

انواع مختلف سرکه بالزامیک براساس طعم

 

سرکه بالزامیک بلوبری :

این سرکه سنتی طعمی شیرین دارد و دارای عطر و طعم بی نظیری است و از آن می توان در پخت و پز به عنوان جایگزین شراب استفاده کرد و یا به عنوان سس  سالاد مورد استفاده قرار می گیرد. این سرکه باید حداقل ۶ سال سن داشته باشد .

سرکه بالزامیک شکلاتی :

این سرکه همراه با کاکائو خالص آمریکای جنوبی در بشکه های چوب گیلاس پیر می شود. از این سرکه نفیس بر روی پنیر تازه ، توت فرنگی ، سالاد اسفناج ، ماست ، وافل ، گوشت های شکار و بستنی پخته شده استفاده می شود .

سرکه بالزامیک قره قروت :

این سرکه ترکیبی شگفت انگیز از قره قروت تازه و ادویه جات ترش می باشد که دارای رنگی براق و عمیق خواهد بود . این ترکیب برای بسیاری از غذاها یک ترکیب خوش طعم ایجاد می کند و بر روی پنیرها ، نان تست ، گوشت خوک ، گوشت بوقلمون و در کنار گوشت مرغ استفاده می شود .

سرکه بالزامیک عسل :

این سرکه فاقد طعم دهنده ها و مواد افزودنی مصنوعی می باشد. این سرکه غنی و شیرین دارای رایحه ای میوه ای و عطر و طعم بسیار لطیفی است و مناسب برای سالادها ، ماهی ، مرغ ، گوشت های سوخاری و سس ها روی پنیر می باشد.

چگونه می توان از سرکه بالزامیک استفاده کرد؟

بیشتر مردم سرکه بالزامیک را به عنوان سس سالاد می شناسند ، این سرکه  قهوه ای رنگ بوده و یک چاشنی همه کاره است. روش های زیادی وجود دارد که می توانید از این سرکه استفاده کنید. این سرکه با هر چیز کبابی عالی خواهد شد. همچنین با پنیر بسیار خوب ترکیب می شود و طعم بسیار عالی ایجاد می کند ، اما قبل از استفاده آن را در یک کاسه کوچک رقیق کنید .

این سرکه می تواند ترش یا شیرین مزه باشد و بیشترین مصرف این سرکه در سرو انواع مختلف سالاد ها می باشد. در پخت و پز این سرکه طعم تند خود را حفظ کرده و عطر و طعم غنی گوشت ، مرغ و ماهی را متعادل می کند و اسیدیته را به سبزیجات اضافه می کند. همچنین در انواع دسرها نیز می توان از این سرکه استفاده کرد ، تنها نکته مهم در هنگام استفاده از سرکه بالزامیک ، این است که در زمان طبخ نباید از آن استفاده کرد و فقط در انتهای پختن غذا باید به مواد افزوده شود.

از خواص فوق العاده سرکه بالزامیک برای سلامتی بیشتر بدانید!
از خواص فوق العاده سرکه بالزامیک برای سلامتی بیشتر بدانید!

مزایا و فواید سرکه بالزامیک چیست ؟

 

کاهش چربی خون:

این سرکه برگرفته شده از نام لاتین balsamum  و به معنی ترمیم یا درمان می باشد. این سرکه فواید زیادی دارد و دارای آنتی اکسیدان بسیار زیادی است. همچنین می تواند سطح کلسترول و چربی خون را کاهش دهد ، بنابراین می توان گفت که این سرکه گزینه مناسبی برای افراد با چربی خون بالا است.

کنترل بیماری دیابت :

مزیت و فایده دیگر این سرکه ضد قند خون بودن آن است . تحقیقات ثابت کرده است که افرادی که این سرکه را به همراه غذایشان مصرف کنند ، میزان قند خونشان ثابت مانده است. این مزیت برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که تازه به این بیماری دچار شدند و به دنبال دارو یا ماده ای هستند که قند خون را تثبیت کنند ، گزینه مناسبی خواهد بود. مواد موجود در این سرکه باعث بالا رفتن انسولین در بدن و حتی هدایت بهتر قند به داخل سلول های بدن می شود.

کاهش وزن :

تحقیقات نشان داده که تمام سرکه ها و همچنین سرکه بالزامیک به کاهش وزن کمک می کنند. مصرف این سرکه باعث می شود که مراحل هضم به کندی صورت گیرد و به فرد کمک می کند احساس سیری داشته باشد . پروبیوتیک های موجود در سرکه باعث می شود که فرد به مدت طولانی سیر بماند و این عمل به کاهش جذب کالری نیز کمک می کند و خود این عمل باعث کاهش وزن می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن:

اسید استیک یا همان باکتری پروبیوتیک یکی از مواد اصلی این سرکه به شمار می آید و باعث افزایش ایمنی بدن می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث تمایز این سرکه با دیگر سرکه ها می شود این است که آنتی اکسیدان هایی در آن وجود دارد  که باعث می شوند سلول های تخریب شده  به راحتی ترمیم شوند و همچنین عملکرد سیستم ایمنی را بهبود و افزایش می دهد.

بهبود گردش خون:

پلی فنول های موجود در سرکه بالزامیک موجب بهبود گردش خون می شود و مانع حملات قلبی می شود. این سرکه به عنوان ماده ضد پیری نیز در بین عوام شناخته شده است.

سلامت پوست:

سرکه بالزامیک اصل از نوعی انگور بوجود می آید و ماده موجود در انگور حاوی مقداری فلاونوییدها است و به علت خواص آنتی اکسیدانی موجود در آن باعث تعویق و تاخیر در پیری سلول های بدن می شود و همچنین خاصیت ضد سرطان و ضد بیماری های قلبی – عروقی نیز دارد.

از خواص فوق العاده سرکه بالزامیک برای سلامتی بیشتر بدانید!
از خواص فوق العاده سرکه بالزامیک برای سلامتی بیشتر بدانید!

عوارض جانبی مصرف سرکه بالزامیک

همانطور که در بالا گفته شد  این سرکه مزایای بسیار زیادی برای بدن دارد اما معایبی نیز خواهد داشت و در صورت استفاده نادرست یا بیش از حد عوارض جانبی برای سلامتی خواهد داشت . تحقیقات نشان داده است که بهتر است این سرکه را بیش از حد معمول مصرف نکنید ، زیرا باعث تورم در ناحیه گلو و حتی آسیب رساندن به مری و درد در ناحیه معده خواهد شد .

اگر در زمان مصرف این سرکه در معده خود احساس درد و یا سوزش کردید ، بلافاصله باید مصرف این سرکه را متوقف کنید و حتما در زمان خرید این سرکه دقت کنید که تقلبی نباشد. مصرف بیش از حد این سرکه باعث می شود که خون حالت اسیدی به خود بگیرد و به مرور زمان فرد دچار پوکی استخوان  شده و مبتلا به اختلالاتی قلبی شود.

استفاده از سرکه بالزامیک در دوران بارداری

منع مصرف این سرکه در هیچ کجا ذکر نشده است و زنان باردار نیز می توانند از این سرکه در حد تعادل استفاده کنند. این سرکه علاوه بر اینکه می تواند طعم بهتری به غذا و خوراکی ها بدهد جنبه دارویی و ارزش غذایی نیز دارد و می توان گفت اگر به اندازه  مناسب مصرف شود ، حتی می تواند مفید باشد.

یکی از مزایای اصلی این سرکه برای زنان باردار رفع حالت تهوع است. مصرف این سرکه می تواند باعث شود ، زنان بارداری که صبح های خود را با حالت تهوع شروع می کنند ، با مصرف حتی یک قطره از این سرکه همراه با مواد غذایی جلوی حالت تهوع خودشان را بگیرند. حتی مصرف به اندازه این ماده در دوران بارداری می تواند به جنین نیز کمک کند ، تا کلسیم را بهتر جذب کند و همچنین رشد استخوانی سریع تری داشته باشد.

این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف به اندازه از آن ، هم برای مادر و هم برای جنین بسیار مفید خواهد بود، زیرا به حافظت از هر دو در برابر رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو بسیار کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا