Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی گل رز در طول تاریخ از کاربردهای زیادی در سلامتی و تندرستی برخوردار بوده است. تصور می شود که دردهای قاعدگی را کاهش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، روند بهبود را تسریع می کند ، گوارش را بهبود می بخشد ، بدن را سم زدایی می کند ، روحیه را تحریک می کند و چرخه خواب را تنظیم می کند.

دمنوش گیاهی گل رز به سادگی از شکوفه های کامل گل رز یا گلبرگ های رز (پس از خشک شدن) تهیه می شود. این نوع چای در خاورمیانه محبوب است اما در سراسر جهان از آن لذت می برند. شاید ، بسیاری از فواید این دمنوش ناشی از غلظت بالای ویتامین C ، پلی فنول ها ، ویتامین A ، مواد معدنی مختلف ، میرسن ، کورستین و سایر آنتی اکسیدان ها باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی گل رز

تصور می شود که افزودن چای گل رز به رژیم درمانی در تسکین انواع بیماری هایی که ممکن است شامل آرتریت تا دردهای قاعدگی باشد ، کمک کند. برخی نیز این چای را برای مشکلات گوارشی و بی خوابی مفید می دانند. در ادامه خواص و مزایای این دمنوش گیاهی شرح داده شده است.

ناراحتی قاعدگی را برطرف می کند

احتمالاً یکی از بهترین داروهای خانگی برای دوره های دردناک یا سنگین دمنوش گیاهی گل رز است ، زیرا نه تنها به تنظیم هورمون ها کمک می کند بلکه ممکن است گرفتگی رحم را کاهش دهد نوسانات خلقی را که اغلب با قاعدگی مرتبط هستند را نیز از بین می برد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ، اما نتایج اولیه امیدوار کننده است.

مجله مامایی و سلامت زنان گزارش می دهد که حدود ۵۰ درصد از دختران نوجوان دچار دیسمنوره یا دوره های دردناک می شوند. کمردرد و اسپاسم در این دوره معمولی است  اما علائم شدید آن شامل تهوع ، اسهال ، سردرد ، خستگی و نوسانات خلقی است. در حالی که اکثر موارد با مشکلات جدی سلامتی ارتباط ندارند این مطالعه قاعدگی دردناک نوجوانان را با افزایش غیبت از مدرسه و کاهش عملکرد تحصیلی مرتبط دانست.

محققان ۱۰۹ دختر نوجوان را در یک دوره شش ماهه مورد بررسی قرار دادند. دختران یک گروه روزانه دو فنجان دمنوش گیاهی گل رز را از یک هفته قبل از قاعدگی تا پنجمین روز قاعدگی می نوشیدند. افراد این گروه درد و اضطراب کمتری نسبت به گروه کنترل پس از تنها یک ماه درمان با چای گل رز گزارش کردند و علائم در طول مطالعه بهبود یافت.

فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن
فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن

برای پوست مفید است

دمنوش گل رز سرشار از ویتامین A و E است و به آبرسانی و سفت شدن پوست کمک می کند و خطوط و حلقه های تیره دور چشم  را کاهش می دهد. در واقع گلبرگ گل رز مواد اصلی تشکیل دهنده بسیاری از محصولات مراقبت از پوست هستند.

گلبرگ گل رز منبع خوبی از ویتامین C است که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن نیز شناخته می شود. متخصصان تغذیه گزارش می دهند که ویتامین های بدست آمده از غذاها بهتر از قرص ها یا مکمل ها جذب می شوند بنابراین دمنوش گل رز یک جایگزین خوشمزه و عالی است.

نوشیدن چای معطر رز باعث تولید کلاژن ، پروتئینی که مسئول سلامت پوست و مو است ، می شود. این نوشیدنی همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است که برای بهبود آکنه شناخته شده است. دمنوش گیاهی گل رز را می توان به صورت موضعی نیز استفاده کرد. می توانید از آن به عنوان یک تونر روزانه استفاده کنید، با استفاده منظم آسیب های ناشی از آفتاب را بهبود می بخشد. همچنین می توان از دمنوش گل رز برای درمان و تسکین بثورات پوستی دردناک و سوزش پوست استفاده کرد.

ممکن است به تقویت روحیه کمک کند

کیفیت بالقوه طبیعی دمنوش گل رز می تواند آن را برای افرادی که احساس افسردگی یا استرس بیش از حد دارند به یک انتخابی عالی تبدیل کند. در حالی که هیچ تحقیقات بالینی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد ، کسانی که به مزایای داروهای جایگزین اعتقاد دارند ممکن است پیشنهاد کنند که چای گل رز ممکن است برای کسانی که افسردگی دارند مفید باشد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مانند بسیاری از گیاهان و گل های مختلف که برای تهیه دمنوش های گیاهی استفاده می شود دمنوش گل رز سرشار از ویتامین  C است که یکی از مهمترین ویتامین ها در بدن ما است. ویتامین C به عنوان بخشی ضروری از سیستم ایمنی بدن شناخته می شود زیرا می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و در نتیجه استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

وظیفه اصلی سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر عفونت و بیماری است. گروه پزشکان تأکید می کنند که حمایت از سیستم ایمنی سالم باید شامل مدیریت استرس ، ورزش ، رژیم غذایی سالم و استفاده مناسب از مکمل های غذایی و داروهای گیاهی باشد.

هنگامی که  دمنوش گیاهی گل رز مصرف می کنید ، ویتامین C به سرعت جذب می شود و به سرعت با عفونت مبارزه کرده و بهبود زخم ها را تسریع می کند. متابولیسم سالم و عملکرد آدرنال نیز به ویتامین C وابسته است و چای گل رز یک جایگزین دلپذیر و آرام بخش برای قرص ها و مکمل های ویتامین است.

ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

احتمالاً یکی از علل عمده بیماری های مزمن استرس اکسیداتیو است. این امر ناشی از رادیکال های آزاد است  که احتمالاً از محصولات جانبی طبیعی متابولیسم سلولی هستند که می توانند باعث جهش سلول های سالم شوند. با افزایش تعداد آنتی اکسیدان ها در بدن که ممکن است شامل میرسن ، کورستین و میرسن موجود در چای گل رز باشد ، می توانید خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهید.

فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن
فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن

به درمان آرتروز کمک می کند

آرتریت علت اصلی ناتوانی در سنین کهولت است. در حالی که ورم مفاصل شایع است این بیماری اغلب اشتباه درک می شود. “آرتروز” به درد مفاصل یا بیماری مفصلی اشاره دارد و بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از این بیماری وجود دارد. در موارد شدید آرتروز منجر به درد مزمن و آسیب دائمی مفصل می شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ به این نتیجه رسید که خواص ضد التهابی دمنوش گل رز با نسخه NSAID برابر است. این دمنوش درد را بدون ناراحتی احتمالی معده تسکین می دهد و تحقیقات در حال انجام نشان می دهد که چای گل رز گردش خون را افزایش داده و سلامت مفاصل را بهبود می بخشد.

چای گل رز به عنوان یک ادرارآور طبیعی به حذف ملایم آب جمع شده در بافت ها که باعث التهاب و افزایش درد می شود ، کمک می کند. گیاه شناسان نوشیدن روزانه دو فنجان چای گل رز را برای کاهش التهاب و درد آرتروز توصیه می کنند.

ممکن است به تنظیم خواب کمک کند

خاصیت آرام بخش طبیعی دمنوش گل رز می تواند آن را به یک نوشیدنی فوق العاده برای پایان یک شب تبدیل کند ، به شما این امکان را می دهد تا استرس را کاهش دهید و الگوهای خواب و ریتم شبانه روزی را به طور معقول تنظیم کنید. اگر از بی خوابی رنج می برید یا مرتباً دچار اختلالات خواب هستید می توانید این چای را قبل از خواب امتحان کنید. پس از مدتی متوجه می شوید که خواب خوبی به شما می دهد!

درمان درماتیت سبورئیک پوست سر

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ شامپوی تهیه شده از عصاره گلبرگ رز را با شامپوهای کتوکونازول و روی-پیریتیون مقایسه کرد  که هر دو معمولاً برای درمان درماتیت سبورئیک سر استفاده می شود. تحقیقات نشان داد که شامپوی طبیعی گلبرگ رز به اندازه درمان های پزشکی موثر است.

درماتیت سبورئیک سر، بثورات قرمز رنگ روی پوست سر است که با پوسته پوسته شدن و خارش همراه است. این اختلال پوستی می تواند روی بدن و همچنین پوست سر ظاهر شود. در حالی که علت دقیق آن ناشناخته است ، می تواند در اثر استرس ، دارو یا هوای سرد و خشک ایجاد شود. این اختلال در نوزادان نیز شایع است.

در حالی که درماتیت سبورئیک سر گاهی اوقات خود به خود از بین می رود ، این بیماری معمولاً سالها بطور متناوب ادامه می یابد. نوشیدن دمنوش گل رز به پاکسازی بدن از سموم کمک می کند و خواص ضد باکتریایی آن با عفونت ناحیه آسیب دیده مبارزه می کند.

کاهش ناراحتی های تنفسی

معمولاً برای تسکین دستگاه تنفسی ، ریه ها و چای گل رز توصیه می شود اگر درگیر سرماخوردگی یا آنفولانزا هستید این دمنوش می تواند یک انتخاب عالی باشد. همچنین ممکن است به دفع مخاط و خلط کمک کند ، جایی که باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا می توانند در آن زندگی کنند و رشد کنند.

یک فنجان چای گل رز یک درمان موثر و تسکین دهنده برای گلو درد و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. محتوای ویتامین C این دمنوش به مبارزه با عفونت و تسکین درد کمک می کند. چای گل رز ویتامین C بیشتری نسبت به مرکبات دارد.

افزودن یک قاشق چای خوری عسل به این دمنوش پتانسیل بهبودی را افزایش می دهد. کارشناسان همچنین توصیه می کنند روزانه سه تا چهار فنجان چای گل سرخ در اوایل بهار و پاییز برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا بنوشید.

چای گل رز منبع خوبی از ویتامین های B1 ، B2 و K هستند و حاوی بتاکاروتن هستند. سایر اجزای موجود در چای گل رز شامل بیوفلاونوئیدها ، تانن و پکتین است که به مبارزه با عفونت و کاهش التهاب کمک می کند.

فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن
فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن

ممکن است به هضم کمک کند

خواص ضد باکتریایی این چای به سرعت بر روی بسیاری از عفونت ها تأثیر می گذارد که ممکن است شامل عفونت های دستگاه گوارش یا روده باشد. این دمنوش می تواند به تعادل مجدد میکرو فلور در روده و احتمالاً مشکلات گوارشی که ممکن است شامل یبوست ، گرفتگی ، نفخ یا اسهال باشد ، کمک کند. گفته می شود ، دمنوش گل رز ممکن است به عنوان ملین عمل کند ، به ویژه اگر بیش از ۲ فنجان در روز بنوشید. بنابراین ، شما می توانید چای گل رز را در حد اعتدال مصرف کنید و نحوه واکنش بدن خود را هنگام شروع نوشیدن آم کنترل کنید.

کمک به کاهش استرس و اضطراب

همچنین می توان از چای گل رز برای تسکین اضطراب ، کاهش استرس و بهبود علائم افسردگی استفاده کرد. برای افرادی که از این اختلالات ناتوان کننده رنج می برند این دمنوش جایگزینی عالی برای درمان دارویی بدون خطر عوارض جانبی و اعتیاد ارائه می دهد.

در حالی که ممکن است بسته به شدت همه علائم را تسکین ندهد ، چای گل رز را می توان به عنوان بخشی از اکثر برنامه های درمانی استفاده کرد. عطر دمنوش گیاهی گل رز در آرامش ذهن موثر است. کارشناسان بهداشتی پیشنهاد می کنند که چای گل رز را به عنوان بخشی از یک رژیم معمولی برای کاهش استرس مانند یک تمرین یا مدیتیشن روزانه اضافه کنید.

بهبود عفونت های مجاری ادراری

عفونت های دستگاه ادراری دردناک و شایع هستند. چای دمنوش گل رز یک ادرارآور طبیعی است که ناراحتی را تسکین می دهد و به خلاص شدن از عفونت کمک می کند. همراه با خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی این دمنوش درمان موثری برای عفونت ادراری خفیف است.

میکروب های UTI همان میکروب هایی هستند که در روده ها یافت می شوند. وقتی میکروب ها وارد مجرای ادراری و مثانه می شوند ، بدن نمی تواند از خود محافظت کند. به دلیل کوتاه بودن مجرای ادراری ، زنان بیشتر در معرض عفونت های مجاری ادراری هستند که این امر باعث می شود میکروب ها به راحتی وارد مثانه شوند.

دمنوش گل رز التهاب را که باعث درد می شود ، کاهش می دهد. هیدراته ماندن برای مدیریت درد و مبارزه با عفونت ، به ویژه عفونت های نزدیک مثانه بسیار مهم است. متخصصان پیشنهاد می کنند که یک فنجان بزرگ چای گرم سه تا چهار بار در روز برای درمان عفونت ادراری استفاده کنید.

گیاه شناسان همچنین ادعا می کنند که نوشیدن منظم چای گل رز سلامت و عملکرد کلیه را بهبود می بخشد و از سنگ کلیه جلوگیری می کند. این درمان قرن هاست که جریان ادرار را افزایش می دهد و دارای خاصیت ضد عفونی کننده ملایمی است که سوزش ادرار را تسکین می دهد.

می تواند به کاهش وزن کمک کند

حدود دو سوم جمعیت بزرگسال در ایالات متحده دارای اضافه وزن هستند. تحقیقات انجام شده توسط یکی از دانشگاه ها در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسیدند که از هر ۶ فرد چاق تنها یک نفر می تواند وزن خود را کاهش دهد.

در حالی که هیچ ترکیب جادویی در چای گل رز برای از بین بردن چربی وجود ندارد ، این یک گزینه سالم و بدون کالری برای نوشیدنی های خامه ای قهوه و نوشابه های کافئین دار است. تعویض دمنوش  گل رز با نوشابه یا قهوه می تواند به حفظ اهداف بلند مدت کاهش وزن کمک کند.

یک فنجان دمنوش گل رز بین وعده های غذایی نیز احساس گرسنگی را برطرف می کند و به عنوان بخشی از برنامه کلی رژیم غذایی ، چای گل رز هضم چربی ها و کلسترول را بهبود می بخشد. پکتین موجود در عصاره گلبرگ گل رز ، قبل از جذب شدن در خون به چربی و کلسترول متصل می شود.

چای گل رز به تنهایی خوشمزه است  اما برای تنوع می توان ادویه جات دیگری به آن اضافه کرد. این دمنوش را می توان زودتر از موعد درست کرد و به صورت گرم یا سرد سرو کرد.

فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن
فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن

دارای خواص ضد سرطانی بالقوه است

دانشمندان تشخیص داده اند که دمنوش گل رز به جلوگیری از جهش های ژنتیکی که می تواند باعث سرطان شود ، کمک می کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ بر روی گلبرگ های چندین نوع گل رز انجام شد به این نتیجه رسید که خواص ضد جهش زایی عصاره گل رز به دلیل محتوای بالای آنتوسیانین این گیاه است.

گل سرخ سرشار از آنتوسیانین است و  بلوبری ، تمشک ، برنج سیاه و سویای سیاه از جمله گیاهان خوراکی با آنتوسیانین بالا است. این ترکیب می تواند به عنوان نشانگر ژنتیکی در شناسایی مواد خاص مورد استفاده قرار گیرد.

دمنوش گل  رز سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام EGCG ، کاتچین و پلی فنول است که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد  که می تواند باعث سرطان شود ، محافظت می کنند. همچنین مشخص شده است که آنتی اکسیدان های قوی سلول های سرطانی را بدون آسیب رساندن به سلول های سالم اطراف از بین می برند.

بیش از ۵۰۰۰ سال است که چای گل رز به دلیل خواص دارویی خود به عنوان بخشی از طب چینی ارزشمند است و فواید آن در طول تاریخ به خوبی ثبت شده است.

برای حمام می توان از آن استفاده کرد

وان حمام یا دوش آب گرم مکانی عالی برای لذت بردن از خواص درمانی دمنوش گل رز است. طبق معمول چای را آماده کنید و اسفنج یا حوله خود را در آن خیس کنید ، سپس آن را روی پوست بمالید یا در یک وان گرم گلبرگ ها را پراکنده کنید تا تجربه ای خوش بو و آرامش بخش داشته باشید.

نوشیدن چای گل رز باعث آبرسانی و سفت شدن پوست می شود و خطوط ، حلقه های تیره و چین و چروک را کاهش می دهد. بسیاری از محصولات مراقبت از پوست حتی گلبرگ گل رز را به عنوان یک عنصر اصلی ذکر کرده اند.

ترکیبات ضد باکتری طبیعی چای گل رز سلامت پوست را بهبود می بخشد و عطر آن استرس را کاهش می دهد. نوشیدن چای گل رز در حالی که در وان آب گرم هستید سرعت تحویل ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را نیز افزایش می دهد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی می شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل رز

می توانید چای گل رز را از گل های باغ خود به همراه چند ماده دیگر مانند عسل ، چای سبز یا چای سیاه تهیه کنید. اگر می خواهید چای با طعم رز داشته باشید ، آن دو ماده آخر را می توانید با هم مخلوط کنید زیرا طعم آن می تواند برای برخی افراد کمی عجیب کننده باشد. با این حال ، دستور العمل تهیه دمنوش گیاهی گل رز بسیار ساده است.

 مواد مورد نیاز:

  •  ۱فنجان گلبرگ/شکوفه تازه بریده یا خشک شده
  • ۳  فنجان آب داغ با دمای ۸۰ درجه
  • عسل به عنوان مزه
  • ۱/۴ فنجان برگ چای سبز در صورت تمایل به چای سبز با طعم رز
  • ۱/۴ فنجان برگ سیاه در صورت تمایل به چای سیاه با طعم رز

دستورالعمل ها

در صورت استفاده از گلبرگ های تازه گل رز قبل از استفاده آنها را کاملاً با آب بشویید. گلبرگ ها را در ظرفی با آب داغ قرار دهید ، اما اجازه ندهید بجوشد. اگر در حال تهیه نسخه دیگری از چای سبز سیاه هستید ، در این مرحله برگ ها را مخلوط کنید.

روی ظرف را بپوشانید و بگذارید گلبرگ های گل سرخ تقریباً ۵ دقیقه دم بکشد. مخلوط را صاف کنید و برگ های گل رز را جدا کنید.  در صورت لزوم عسل را به عنوان مزه به دمنوش خود اضافه کنید.

می توانید با شکوفه های گل رز یا گلبرگ های گل رز را خودتان خشک کنید. به سادگی گلبرگ یا شکوفه های تازه را بردارید و آنها را در یک قوطی چای یا جای خشک و خنک دیگر به مدت ۱-۲ هفته ذخیره کنید. برخی افراد ترجیح می دهند از گلبرگ های تازه برای دم کردن چای استفاده کنند ، اما طعم آن کمی متفاوت است.

فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن
فواید و خواص فوق العاده دمنوش گیاهی گل رز و طرز تهیه آن

عوارض جانبی دمنوش گیاهی گل رز

چای گل رز یک داروی گیاهی بی خطر است که عوارض جانبی نامطلوبی در رابطه با آن گزارش نشده است. با این حال ، برخی از مقامات بهداشتی توصیه می کنند که مصرف چای را به پنج فنجان در روز محدود کنید.

علیرغم خواص مفید گلبرگ ها این دمنوش سرشار از ویتامین C است و مصرف زیاد این ویتامین می تواند باعث اسهال ، سردرد ، سرگیجه و حالت تهوع شود. چای گل رز فاقد کافئین است و جایگزینی سالم برای نوشابه و آب میوه های قندی است  ولی این مسئله لزوماً به معنای بی خطر بودن در مورد کودکان نیست.

بسیاری از والدین داروهای جایگزین مانند چای های گیاهی را با درمان سنتی برای درمان کودکان ترکیب می کنند. ایمنی این کار بستگی به سن و سلامت عمومی کودک و همچنین تعداد دفعات درمان دارد. قبل از دادن هرگونه محصول گیاهی به کودکانی که در حال حاضر تحت مراقبت های پزشکی هستند ، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت شود.

دمنوش گل رز احتمالاً حاوی اجزای سمی نیست و به عنوان یک آلرژن رایج نیز شناخته نمی شود. با این حال ، با تعدادی پلی فنول و آنتی اکسیدان قوی ، مقدار بیش از حد این چای ممکن است باعث موارد زیر شود:

مصرف دمنوش گیاهی گل رز در دوران بارداری و شیردهی

بسیاری از زنان در استفاده از محصولات گیاهی در دوران بارداری تردید دارند و مادرانی که برای بیماری های دیگر تحت درمان هستند همیشه باید قبل از افزودن هرگونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

با این حال دمنوش گل رز نه تنها بی خطر است  بلکه در صورت مصرف در دوران بارداری مفید است. ویتامین C موجود در این دمنوش برای تشکیل کلاژن در مادر و نوزاد ضروری است. چای گل رز به عنوان یکی از موثرترین منابع گیاهی ویتامین C در این دوران عمل می کند.

بسیاری از غذاها از جمله کلم ، پاپایا ، گواوا و طالبی سرشار از ویتامین C هستند و همچنین به حفظ جذب آهن و کلسیم کمک می کند و هر دو برای رشد جنین بسیار مهم هستند. دمنوش گیاهی گل رز حاوی ویتامین E ، سلنیوم ، منگنز ، ویتامین B کمپلکس ، منیزیم و پتاسیم است که ترکیبات مهمی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن برای محافظت از مادر و نوزاد هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا