Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری و طرز تهیه آن بیشتر بدانید

دمنوش گیاهی بلوبری یا دمنوش زغال اخته مزایای سلامتی فوق العاده ای از جمله توانایی محافظت در برابر سرطان ، تقویت سلامت قلب ، افزایش تراکم استخوان ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از دژنراسیون ماکولا ، بهبود عملکرد شناختی ، کاهش خطر ابتلا به دیابت و افزایش سلامت کلیه ها ارائه می دهد.

این دمنوش را خودتان می توانید با میوه بلوبری و برگ آن تهیه کنید یا به صورت چای کیسه ای خریداری کرده و از خواص آن بهره مند شوید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

دمنوش گیاهی بلوبری چیست؟

دمنوش گیاهی بلوبری یا زغال اخته با استفاده از برگ های خشک شده درختچه بلوبری تهیه می شود ، زیرا این برگ ها مانند میوه آن پر از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. بلوبری پس از کشف اینکه دارای پتانسیل قوی آنتی اکسیدانی است و می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت عمومی داشته باشد در دهه های اخیر به یکی از پرمصرف ترین میوه ها تبدیل شده است.

این بوته های میوه آور بومی آمریکای شمالی هستند اما تقریباً یک قرن پیش به اروپا معرفی شد و اکنون در اکثر نقاط جهان یافت می شود. رایج ترین گونه بلوبری Vaccinium cyanococcus  است و اکثر مزایای سلامتی آن ناشی از غلظت بالای آنتوسیانین ها ، ترکیبات پلی فنولیک و سایر مواد مغذی گیاهی و همچنین ویتامین A، C ،  B و K ، پتاسیم ، منگنز ، روی و آهن است.

فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری برای سلامتی

یکی از مهمترین خواص دمنوش بلوبری خواص ضد سرطانی آن است. همچنین  این چای به بینایی ، تراکم استخوان ، سلامت کلیه ، هضم ، شناخت و همچنین سلامت قلب کمک می کند. جای تعجب نیست که بلوبری به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود.

از فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری و طرز تهیه آن بیشتر بدانید
از فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری و طرز تهیه آن بیشتر بدانید

سلامت قلب

مصرف منظم دمنوش بلوبری سیستم قلبی – عروقی شما را از چند جهت تقویت می کند. محتوای پتاسیم آن به عنوان یک گشاد کننده عروق برای بهبود فشار خون عمل می کند و خطر ابتلا به تصلب شرایین ، سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد. ثانیاً ، فراوانی پروآنتوسیانیدین ها در دمنوش  بلوبری خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

بهبود جریان خون

وجود آهن درست مانند کلسیم در برگ های بلوبری ، جذب آهن را از دستگاه گوارش بهبود می بخشد. آهن به عنوان جزء اصلی گلبول های قرمز خون ، باعث بهبود اکسیژن رسانی به اندام های بدن و بافت های تحت ترمیم یا رشد مجدد می شود. بهبود گردش خون همچنین می تواند سطح انرژی را افزایش داده و از علائم کم خونی جلوگیری کند. این ویژگی آن را به یکی از مهمترین فواید سلامتی دمنوش بلوبری تبدیل می کند.

بهبود سلامت بینایی

چای بلوبری دارای ویتامین A بالایی است به این معنی که این چای گیاهی می تواند به محافظت و تقویت بینایی شما کمک کند. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند ، به ویژه هنگامی که صحبت از دژنراسیون ماکولا در شبکیه می شود و شروع آب مروارید را کند می کند.

هضم و گوارش

با اسید گالیک ، آنتی اکسیدان طبیعی موجود در زغال اخته آشنا شوید که می تواند التهاب را در سراسر بدن کاهش دهد. این ترکیب با تعادل مجدد سطوح باکتریایی در روده ، هضم را بهبود می بخشد ، درد ، گرفتگی و نفخ را کاهش می دهد و علائم یبوست و اسهال را کاهش می دهد.

بهبود عملکرد شناختی

یکی دیگر از مزایای دمنوش زغال اخته برای سلامتی ارزش توجه شما را دارد وجود آنتی اکسیدان ها در این دمنوش میوه ای قدرتمند است که با مهار استرس اکسیداتیو و رسوب پلاک در مغز ، عملکرد شناختی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. عملکرد ضعیف ارتباطات عصبی با افزایش سن ، منجر به آلزایمر ، زوال عقل و سایر بیماریهای عصبی می شود. ترکیبات فعال موجود در زغال اخته ممکن است از شما در برابر آن محافظت کند.

کمک به سلامت کلیه

برگ های بلوبری حاوی اسیدهای الاژیک و هیپوریک هستند. این اسیدها با افزایش اسیدیته ادرار به سم زدایی دیواره های مثانه کمک می کنند. علاوه بر این ، این اجزای حیاتی دمنوش بلوبری می تواند سطح اگزالات را در بدن کاهش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

از فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری و طرز تهیه آن بیشتر بدانید
از فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری و طرز تهیه آن بیشتر بدانید

افزیش تراکم استخوان

مطالعات نشان داده است که مصرف منظم دمنوش زغال اخته باعث افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود. محتوای مواد معدنی موجود در این دمنوش باعث تقویت بدن می شود و در نتیجه با افزایش سن استخوان های شما را قوی نگه می دارد.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی ما توسط ویتامین C و آنتوسیانین ها پشتیبانی می شود که هر دو در دمنوش بلوبری یافت می شوند. ویتامین C باعث تولید گلبول های سفید خون می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند ، در حالی که آنتوسیانین ها رادیکال های آزاد را مورد هدف قرار داده و آنها را قبل از ایجاد جهش یا آپوپتوز از بین می برند.

کاهش استرس و اضطراب

تقریباً ۳۰ درصد از آمریکایی ها در زندگی خود دچار اختلال اضطراب می شوند و دمنوش بلوبری مکمل خوبی برای درمان اضطراب است. این دمنوش حاوی مواد سالم  و طراوت بخشی است که به آرامش اعصاب هنگام استرس کمک می کند. ساعتی از روز را برای استراحت انتخاب کنید و دمنوش زغال اخته خود را میل کنید. از این فرصت برای پاکسازی ذهن خود استفاده کنید در حالی که بدن شما فرصتی برای استراحت دارد.

کاهش خطر دیابت

مواد تشکیل دهنده دمنوش زغال اخته ، هم برگ و هم توت حاوی آنتوسیانین ها هستند، آنتی اکسیدان هایی که در میوه های تیره رنگ مانند بلوبری یافت می شوند. آنتوسیانین ها محلول در آب هستند ، بنابراین مزایای سلامتی آنها در چای بلوبری وجود دارد.

یک مجله ۲۰۱۲ از “مجله آمریکایی تغذیه بالینی” شامل مطالعه ای بود که نشان می داد افزایش مصرف آنتوسیانین ، به عنوان مکمل و در قالب غذاهای غنی از آنتوسیانین مانند زغال اخته ، منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

مقابله با آلرژی

دمنوش بلوبری به طور طبیعی حاوی اسید گالیک است که یک آنتی اکسیدان طبیعی است. بر اساس مقاله ای که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد اسید گالیک دارای خواص ضد التهابی و ضد حساسیت است. اسید گالیک مانند آنتوسیانین ها محلول در آب است ، بنابراین در دمنوش بلوبری وجود دارد.

محققان دریافتند که اسید گالیک میزان التهاب مرتبط با واکنش های آلرژیک را کاهش می دهد و آنها را به این نتیجه می رساند که اسید گالیک ممکن است به عنوان یک عامل ضدالتهابی طبیعی برای آلرژی مفید باشد ، به ویژه هنگامی که همراه با دگزامتازون ، یک داروی ضدالتهاب استفاده شود. هنگامی که اسید گالیک با دگزامتازون مصرف می شود ، به عنوان یک ضد التهاب به طور قابل توجهی موثرتر از زمانی است که به تنهایی مصرف می شود.

جلوگیری از کم آبی بدن

نوشیدن دمنوش زغال اخته به ویژه اگر کاملاً گیاهی و بدون کافئین باشد ، یک راه خوشمزه برای تأمین نیاز روزانه شما به آب و جلوگیری از کم آبی است. بسیاری از متخصصان بهداشت نوشیدن ۶۴ اونس آب در روز را توصیه می کنند که برای برخی از افراد ، به ویژه برای کسانی که به نوشیدنی های طعم دار و شیرین عادت دارند ، مشکل است. چای زغال اخته با کمی عسل اضافه شده آنقدر خوب است که مطمئناً در تامین نیاز روزانه خود به آب کمتر تلاش خواهید کرد.

از فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری و طرز تهیه آن بیشتر بدانید
از فواید و خواص دمنوش گیاهی بلوبری و طرز تهیه آن بیشتر بدانید

مصرف دمنوش گیاهی بلوبری در بارداری و شیردهی:

میوه زغال اخته وقتی در مقادیری که معمولاً در غذاها یافت می شود برای سلامتی بی خطر است. اما اطلاعات کافی در مورد ایمنی مقادیر بیشتر و یا دمنوش آن در دست نیست. بنابراین در صورت بارداری یا شیردهی برای مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی بلوبری

عوارض جانبی بسیار کمی برای دمنوش گیاهی بلوبری وجود دارد ، زیرا حساسیت به این گیاه خاص نادر است ، اما در صورت مصرف زیاد ممکن است ناراحتی معده و اسهال ایجاد شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی بلوبری

دمنوش بلوبری را می توان از برگ ها یا انواع توت ها تهیه کرد که شامل ترکیبی از هر دو می شود. آنها می توانند تازه ، یخ زده یا خشک شوند. مهمترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که آنها را در آب جوش قرار ندهید. آب را بجوشانید ، سپس قبل از افزودن میوه و یا برگ ها بگذارید کمی سرد شود. این مسئله اطمینان می دهد که ویتامین C و سایر خواص آن آسیب نمی بینند. میوها را خرد کنید تا از مزایای کامل آن استفاده کنید. قبل از نوشیدن ، بگذارید مخلوط به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

هنگام تهیه دمنوش در خانه ، میزان دمنوش مورد استفاده شما و همچنین دمای آب و مدت زمان مجاز برای دم کشیدن بر محتوای تغذیه و طعم آن تأثیر می گذارد. برای تهیه دمنوش زغال اخته ، معمولاً از ۲ قاشق چای خوری استفاده می شود و برای مزایای آنتی اکسیدانی مطلوب ، چای را در حدود ۸ اونس آب به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. آب باید تقریباً جوشیده باشد ، تقریباً ۲۰۳ درجه فارنهایت. اگر دوست دارید ، می توانید مقدار برگ و آب مورد استفاده را دو یا سه برابر کنید. دمنوش بلوبری را می توان گرم یا سرد نوشید.

دمنوش بلوبری که از برگ های خشک شده درختچه بلوبری تهیه می شود. طعم کمی علفی دارد و گاهی اوقات با بلوبری خشک مزه دار می شود تا طعم شیرین تر و میوه ای تر و رنگ بنفش عمیق به آن داده شود. برگ زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است که دارای چندین مزیت مختلف برای سلامتی از جمله کاهش سطح چربی و محافظت بالقوه در برابر هپاتیت C است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا