Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ سنا چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی برگ سنا  یک دمنوش گیاهی است که از برگهای گیاه سنا  که از گیاهان خانواده کاسیا می باشد، بدست می آید و بیش از ۲۵۰ گونه مختلف از این گیاه در جهان وجود دارد. دمنوش های گیاهی امروزه طرفداران بسیار زیادی را پیدا کرده اند و خیلی از افراد برای رفع  بیماری هایشان از آنها استفاده می کنند. به طور سنتی از دمنوش برگ سنا به دلیل خاصیت مسهلی که دارد ، برای پاکسازی روده قبل از آزمایشاتی مانند کولونوسکوپی استفاده می شود. دمنوش گیاهی برگ سنا طعم شیرینی دارد ، اما در نهایت طعم کمی تلخ نیز خواهد داشت .

برای تهیه دمنوش برگ سنا ابتدا باید برگ های درخت سنا را جمع آوری کرده و خشک کنید یا می توانید برگ های خشک شده این گیاه را از عطاری ها خریداری کنید . دمنوش گیاهی برگ سنا را می توان به راحتی در خانه تهیه کرد و برای تهیه آن فقط به مقدار کمی برگ سنا خشک شده نیاز خواهید داشت.

برگ های درخت سنا  بومی خاورمیانه ، آفریقا و آسیا می باشد ، اما در ایالات متحده و سایر نقاط جهان نیز کشت شده است. دمنوش برگ سنا برای درمان بیماری هایی همچون ، یبوست ، نفخ ، مشکلات گوارشی ، تقویت سیستم ایمنی و کاهش وزن می تواند مورد استفاده قرار گیرد.  در  ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

برگ سنا چیست؟

برگ سنا از برگ های یک درختچه آفریقایی گرفته شده است. گیاهان سنا درختچه های کوچکی هستند که دارای برگ های زرد یا سبز رنگ  هستند. دو گونه معروف و شناخته شده برگ سنا Cassia angustifolia و Cassia accutifolia می باشد. این دو گونه اثرات منحصر به فردی برای سلامتی دارند و همچنین به سراسر جهان نیز صادر می شوند. این گونه برگ های درخت سنا توسط سازمان غذا و دارو نیز به دلیل خواص درمانی تأیید شده است و همچنین در طب سنتی به عنوان یک ملین قوی محسوب می شود.

برگ سنا یکی از رایج ترین گیاهانی است که برای دفع منظم و رفع یبوست گاه به گاه استفاده می شود ( برای درمان یبوست مزمن استفاده نمی شود). به طور کلی متخصصان گوارش توصیه می کنند از مصرف منظم چنین محصولاتی خودداری کنید ، زیرا می توانند وابستگی ایجاد کنند و بدن برای دفع به آنها وابسته شود و دیگر قادر به دفع خود به خودی نخواهد بود.

ترکیباتی به نام آنتراکینون مواد فعالی می باشد که در این برگ ها وجود دارد و خاصیت ملینی بسیار قوی دارند. برگ سنا همچنین مانع جذب مجدد آب و الکترولیت ها از روده بزرگ می شود در نتیجه می توان گفت که این امر باعث افزایش مایعات در روده و نرم شدن مدفوع می شود.

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ سنا چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ سنا چیست و طرز تهیه آن

فواید و مزایای دمنوش گیاهی برگ سنا برای سلامتی

به بهبود یبوست کمک می کند :

سنوزیدهایی موجود در این دمنوش گیاهی ، ممکن است حرکت پریستالتیک روده را افزایش داده و سم زدایی سریع بدن را از طریق اثرات ملین احتمالی خود تحریک کنند. اثرات ملین دمنوش برگ سنا به حرکت بهتر روده ها کمک می کند و دستگاه گوارش شما را به عملکرد سالم و مطلوب خود باز می گرداند.

سازمان غذا و دارو اثرات مفید این داروی گیاهی را تایید کرده است و می توان گفت بهترین انتخاب برای رفع یبوست می باشد. اثرات ملین دمنوش برگ سنا بر روی بدن ، ممکن است بعد ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف مشخص شود. پس بهتر است برای اینکه متوجه اثرات این دمنوش گیاهی شوید ، قبل از خواب این دمنوش گیاهی را مصرف کنید.

ممکن است باعث کاهش وزن شود :

برگ درخت سنا خاصت سم زدایی و کاهش چربی بدن را دارد و ممکن است به خاطر همین خاصیت های موجود در آن ، بتواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند. در صورت مصرف دمنوش برگ سنا ، نیاز روزانه شما به آب افزایش می یابد و این عمل باعث می گردد که تمایلات شما به غذا خوردن کاهش یابد. همچنین دمنوش برگ سنا دارای فیبر بسیار بالایی می باشد و فیبر نیز در کاهش وزن نقش بسزایی دارد.

اما این نکته را باید خاطر نشان کرد  که این دمنوش گیاهی را نباید بیش از حد مصرف کرد و از همه مهمتر اینکه دمنوش برگ سنا به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن شما شود و باید در کنار ورزش و به همراه رژیم غذایی مناسب مصرف شود ، تا نتیجه بخش و مفید باشد.

به از بین رفتن و بهبود هموروئید کمک می کند :

هموروئید زمانی اتفاق می افتد که رگ های در اطراف مقعد شما متورم شوند و این بیماری نشانه ابتلا به یبوست می باشد. زمانی که فشار بسیاری به این قسمت در زمان دفع  وارد می شود ، این بیماری بروز می کند . این مشکل برای افراد مختلف بسیار دردناک می باشد و آنها به دنبال راه حل مناسب برای برطرف کردن این مشکل می باشند. دمنوش برگ سنا به خاطر خاصیت ملینی که دارد می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.

برای بهبود پوست و مو مفید است:

در برگ سنا موادی همچون تانین ، رزین و اسانس وجود دارد و تمامی این موارد به بهبود بهتر زخم ها ، سوختگی ها و بیماری های قارچی کمک می کند. همچنین دمنوش برگ سنا ، باعث افزایش و پر پشت شدن حجم و ضخامت مو می گردد و بعلاوه باعث درخشان شدن مو نیز می شود.

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ سنا چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ سنا چیست و طرز تهیه آن

دارای خاصیت ضد انگلی می باشد :

خاصیت ضد انگلی یکی دیگر از فواید دمنوش گیاهی برگ سنا می باشد. دمنوش برگ سنا برای افرادی که دچار انگل هستند ، بسیار مفید است و می تواند به طور کلی انگل ها را در بدن از بین ببرد.

مصرف دمنوش گیاهی برگ سنا در دوران بارداری و شیردهی :

استفاده از دمنوش برگ سنا در دوران بارداری یا شیردهی توصیه نمی شود ، اما مصرف آن در مقادیر تجویز شده توسط پزشک در دوران بارداری و شیردهی موردی ندارد و ایمن است. نکته مهم در این مورد این است که در هر صورت بهتر است قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی برگ سنا :

وابستگی :

افرادی که دچار یبوست یا مشکلاتی از این قبیل هستند ، ممکن است برای درمان بیماری و بهبود مشکلشان از دمنوش برگ سنا استفاده کنند. مصرف مداوم و طولانی مدت این دمنوش باعث می شود که روده ها به درستی کار خودشان را انجام ندهند و به سنوزیدهای درون این گیاه وابسته شوند. این وابستگی به سختی از بین می رود و به همین دلیل مصرف مداوم این دمنوش گیاهی اصلا توصیه نمی شود.

کاهش الکترولیت ها

مصرف بیش از حد دمنوش برگ سنا باعث می شود  که مواد شیمیایی موجود در بدن تعادل خود را از دست بدهند. این برهم خوردگی به گونه ای می باشد که ممکن است سطح الکترولیت های موجود در بدن نیز کاهش یابد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ سنا چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی برگ سنا چیست و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا :

عناصر مورد نیاز :

  • ۵/۱ قاشق چایخوری برگ سنا خشک شده
  • ۲ فنجان آب جوشیده
  • ۱ قاشق چای خوری عسل

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی برگ سنا :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

در ابتدا مقداری آب را درون کتری می ریزیم و اجازه می دهیم که آب به جوش بیاید.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

در این مرحله مقداری برگ سنا خشک شده را قبل از اینکه دمنوش آن را تهیه کنیم ، باید بشوریم. حال برگ های شسته شده را درون لیوان دمنوش یا قوری شیشه ای می ریزیم و حال باید آب جوش آماده شده را به آن اضافه کنیم و به مدت ۵- ۱۰ دقیقه به آن اجازه دهیم تا دم بکشد ، بعد از گذشت این زمان دمنوش ما حاضر است.

مرحله ۳ : طعم

در نهایت برای اینکه طعم شیرینی به دمنوش خود بدهیم ، می توانیم به آن مقداری عسل یا شکر اضافه کنیم . حتی می توانیم در زمانی که قصد داریم دمنوش برگ سنا را تهیه کنیم به آن گیاهان دارویی دیگری همچون دارچین ، زنجبیل ، گل محمدی و موارد دیگری از داروهای گیاهی را نیز اضافه کنیم و خواص درمانی آن را چندین برابر کنیم .

کلام آخر :

اگر قصد دارید به تازگی از دمنوش های گیاهی استفاده کنید ، بهتر است در ابتدا از دمنوش برگ سنا استفاده نکنید و حتما قبل از مصرف این دمنوش گیاهی ، دمنوشی ملایم تر را برای بهبود مشکلات خود انتخاب کنید و یک مدت آن را مصرف کنید.  بعلاوه اجازه دهید تا نتایج و تاثیرات آن دمنوش را بر بدن خود ببینید و بعد از مصرف آن اگر اتفاق خاصی برایتان رخ نداد ، می توانید مصرف دمنوش برگ سنا را شروع کنید. به هیچ عنوان از این دمنوش گیاهی را برای طولانی مدت استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا