Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری

دمنوش مناسب در دوران بارداری به حفظ سلامت شما کمک کرده و بسیاری از عوارض بارداری مانند تهوع صبحگاهی را از بین می برند. اگرچه توصیه کلی بر عدم استفاده از دمنوش های گیاهی در این دوران است اما شما می توانید با مشورت پزشک از خواص برخی از این دمنوش ها برای حفظ سلامتی خودتان استفاده کنید.

در واقع برخی از دمنوش های گیاهی برای بارداری بی خطر هستند و برخی دیگر اینطور نیستند. مکمل های گیاهی – که شامل دمنوش است – معمولا توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نمی شود و فقط تعدادی از گیاهان مورد استفاده در تهیه دمنوش در زنان باردار مورد مطالعه قرار گرفته است.

دمنوش های که از گیاهانی مانند نعناع و زنجبیل تهیه شده اند جزء دمنوش مناسب در دوران بارداری هستند. فقط به خاطر داشته باشید که تمرکز ما بیشتر در دمنوش این گیاهان است تا مصرف خوراکی آنها. بنابراین نوشیدن بیش از حد آنها هرگز توصیه نمی شود حتی اگر خوردن آنها برای سلامتی مضر نباشد. به همین دلیل بهتر است قبل از نوشیدن هر نوع دمنوش گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری

مصرف دمنوش های زیر در دوران بارداری به طور متوسط ​​بی خطر تلقی می شوند:

دمنوش زنجبیل:

زنجبیل معمولاً برای تسکین حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری استفاده می شود و مطالعات نشان داده است که برای این منظور بی خطر و موثر است. اما شواهدی وجود دارد که می تواند بر هورمون های جنسی جنین تأثیر منفی بگذارد و خطر خونریزی واژینال در دوران بارداری را افزایش دهد. بنابراین قبل از نوشیدن دمنوش زنجبیل ، مزایا و خطرات آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری
فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری

دمنوش نعناع:

دمنوش نعناع اغلب برای آرام کردن ناراحتی های شکمی در دوران بارداری استفاده می شود و بی خطر است. توجه داشته باشید که چای نعناع ممکن است به رفع بیماری صبحگاهی نیز کمک کند. البته در یک مطالعه مشخص شد که رایحه درمانی روغن نعناع برای درمان تهوع و استفراغ در نیمه اول بارداری بهتر از دارونما نیست. دمنوش نعناع با سوزش سر دل مرتبط است  که در زنان باردار بسیار رایج است.

دمنوش چای سبز:

چای سبز برای نوشیدن در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود. میزان کافئین آن بسیار کمتر از قهوه است – حدود ۲۵ گرم در فنجان در مقابل ۱۰۰ گرم چای معمولی. هرچند باید خود را به کمتر از سه فنجان چای سبز در روز محدود کنید. چای سبز سرشار از کاتچین است که می تواند از جذب کامل اسید فولیک توسط سلول های شما جلوگیری کنند. بدن شما در دوران بارداری به مقدار زیادی اسید فولیک نیاز دارد تا از نقایص لوله عصبی جلوگیری کند.

دمنوش چای سیاه یا سفید:

این اشکال محبوب چای مانند چای سبز برای نوشیدن در دوران بارداری بی خطر تلقی می شوند. فقط به یاد داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید ، زیرا برای مثال چهار فنجان چای سیاه به شما کمک می کند تا به میزان ۲۰۰ میلی گرم کافئین روزانه خود برسید. چای سرد نیز اغلب از چای سیاه تهیه می شود بنابراین آن را به عنوان منبع کافئین در نظر داشته باشید.

خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری

دمنوش های گیاهی به طور طبیعی فاقد کافئین هستند بنابراین هنگام مصرف این نوع چای  کافئین مشکلی ایجاد نمی کند. نگرانی در مورد مصرف چای های گیاهی در دوران بارداری ، فقدان داده های موجود در مورد اکثر گیاهان دارویی و تأثیرات آنها بر جنین در حال رشد است. در حال حاضر نظرات مختلفی درباره ایمنی چای های گیاهی ، برای زنان باردار و غیر باردار وجود دارد.

تصور می شود که اکثر مارک های تجاری چای گیاهی برای مصرف هر کسی در مقادیر مناسب ایمن است. شرکت های چای گیاهی گزارش می دهند که از گیاهانی که خطرناک تلقی می شوند استفاده نمی کنند و بر اساسا دستورالعمل هایی که FDA منتشر کرده است گیاهان را انتخاب می کنند.

دمنوش های گیاهی که ناایمن در نظر گرفته می شوند آنهایی هستند که به صورت تجاری ساخته نمی شوند ، آنهایی که با مقادیر بیش از حد گیاهان دارویی (مقادیر بیشتر از آنهایی که در غذاها یا نوشیدنی های معمولی یافت می شود) تهیه می شوند. بنابراین مانند بیشتر موارد ، همیشه بهتر است در مورد هر گونه چای گیاهی که به نوشیدن آن علاقه دارید با ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری
فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری

دمنوش های غیر گیاهی مناسب دوران بارداری

اگرچه تصور می شود که چای غیر گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها فواید زیادی برای سلامتی دارد اما حاوی کافئین است که به زنان باردار و شیرده توصیه می شود که آن را کاهش داده یا حذف کنند.

به طور متوسط یک فنجان چای غیر گیاهی حاوی حدود ۴۰-۵۰ میلی گرم کافئین است. بنابراین چای غیر گیاهی بدون کافئین هنوز حاوی مقداری کافئین است. با این حال مقدار آن معمولاً فقط ۰.۴ میلی گرم است.

کافئین از جفت عبور کرده و به نوزاد در حال رشد شما می رسد. نوزاد نمی تواند کافئین را مانند بزرگسالان متابولیزه کند. همچنین ، مصرف کافئین در دوران شیردهی می تواند باعث اختلالات خواب نوزادان شود.

به همین دلیل ، بحث بر سر اینکه چقدر کافئین بی خطر است یا باید به طور کلی از آن اجتناب شود ، اختلاف نظر وجود دارد. ما می دانیم که هرچه کافئین کمتر مصرف شود ، برای نوزاد شما در دوران بارداری یا شیردهی بهتر است.

چه دمنوش هایی در دوران بارداری توصیه می شود؟

اگر به دنبال بهترین دمنوش ها برای دوران بارداری هستید ، می توانید یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

چای واقعی:

مصرف چای سیاه ، سبز و اولانگ در دوران بارداری بی خطر است. با این حال نگرانی اصلی این چای ها میزان کافئین آنهاست. بنابراین اگر چای واقعی می نوشید ، خود را به چهار فنجان ۸ اونسی در روز محدود کنید ، یا انواع بدون کافئین را انتخاب کنید.

چای برگ تمشک قرمز:

این یک دمنوش گیاهی است که با برگ های گیاه تمشک تهیه می شود. اعتقاد بر این است که رحم را تقویت کرده و به آماده شدن آن برای زایمان کمک می کند. با این حال ، اکثر ارائه دهندگان خدمات پزشکی توصیه می کنند که این چای را در سه ماهه اول کنار بگذارید و فقط در سه ماهه دوم و سوم آن را بنوشید.

دمنوش برگ تمشک در دوران بارداری به دلیل داشتن مواد معدنی غنی ، رحم را برای زایمان آماده می کند.  همچنین به دلیل اثر قابض ملایم از خونریزی پس از زایمان جلوگیری می کند. دمنوش برگ تمشک به طور سنتی در اواخر بارداری برای آماده سازی جهت تولد و شیردهی استفاده می شود.

برگ تمشک همچنین یک گالاکتوژن است ، بنابراین از تولید شیر مادر پشتیبانی می کند. این گیاه دارای کلسیم ، منیزیم و آهن زیادی است و نوشیدن چای برگ تمشک از سه ماهه دوم به بعد بی خطر است.

فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری
فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری

چای برگ نعناع:

اعتقاد بر این است که این چای گیاهی در دوران بارداری بی خطر است. همچنین برای کسانی که مشکلات معده دارند مفید است و  برای بیماری صبحگاهی مفید است. در صورت داشتن سوزش سر دل یا رفلاکس اسید از مصرف این چای خودداری کنید زیرا می تواند علائم شما را بدتر کند.

چای ریشه زنجبیل:

زنجبیل به طور گسترده ای در فرهنگ های مختلف برای مبارزه با تهوع استفاده می شود. اگر از حالت تهوع ناشی از بارداری رنج می برید ، این گزینه عالی است.

دمنوش گزنه :

دمنوش برگ گزنه را نیز می توانید در دوران بارداری میل کنید ، به خصوص در اواخر دوران بارداری. این دمنوش سطح بالای آهن محلول در آب ، منیزیم و کلسیم را تأمین می کند. بهتر است یک یا دو فنجان در روز از آن استفاده کنید یا در ترکیب با سایر گیاهان از آن استفاده کنید.

دمنوش رویبوس :

دمنوش روبیوس بهترین چای برای دوران بارداری است و بیشتر چای خوران سرسخت در دوران بارداری به سمت رویبوس کشیده می شوند زیرا از بین تمام دمنوش های گیاهی ، طعم آن بیشتر شبیه چای سیاه سنتی است.

رویبوس فاقد کافئین است ، حاوی کلسیم ، منیزیم و مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. همچنین تأثیر مثبتی بر گوارش دارد و می تواند کولیک و رفلاکس را تسکین دهد. برخلاف چای سیاه ، رویبوس دارای مقدار زیادی تانن نیست که جذب مواد مغذی را کاهش می دهد.

از بین دمنوش مناسب در دوران بارداری گزینه های دیگری در بازار موجود است ولی مشکل اطلاعات محدود در مورد اثرات آنها بر جنین است. به همین دلیل ، لیست چای های توصیه شده ما بسیار کوتاه است زیرا ما معتقدیم که بهتر است در این مورد احتیاط کنیم و اصول اولیه را رعایت کنیم.

از آنجا که ادعاهای مربوط به سلامت گیاهان دارویی کاملا تنظیم نشده است ادعا در مورد دمنوش مناسب در دوران بارداری می تواند کمی مبهم باشد. اما هنگامی که باردار هستید ، بهتر است ایمن باشید تا متاسف باشید. برخی از دمنوش های گیاهی دارای موادی هستند که ممکن است در دوران بارداری ایمن نباشند.

فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری
فواید و خواص انواع دمنوش مناسب در دوران بارداری

دمنوش های مضر در دوران بارداری

اگر باردار هستید ، بهتر است از دمنوش های زیر اجتناب کنید.

  • بابونه
  • ارل گری
  • چای شیرین بیان
  • کوهوش
  • گل رز
  • اولنگ

همچنین باید از ترکیبات گیاهی که برای تسکین علائم PMS ، کمک به قاعدگی ، سم زدایی بدن یا کبد یا کمک به کاهش وزن به بازار عرضه می شوند ، خودداری کنید. به احتمال زیاد اینها شامل موادی هستند که برای بارداری توصیه نمی شوند.

لازم به ذکر است که دمنوش های گیاهی به طور طبیعی بدون کافئین هستند اما هنوز هم ممکن است حاوی نیم میلی گرم کافئین باشند. هیچ مطالعه قطعی در مورد اثرات کافئین بر بارداری انجام نشده است. با این حال ، به نظر می رسد شواهدی وجود دارد که ممکن است با سقط جنین ، زایمان زودرس و برخی نقایص مادرزادی مرتبط باشد. همچنین مشخص شده است که کافئین از جفت عبور می کند و می تواند بر سیستم گوارشی نابالغ نوزاد که هنوز مجهز به گوارش این ماده نیست ، تأثیر بگذارد.  به همین دلایل توصیه کلی این است که زنان باردار خود را به ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز یا یک فنجان قهوه ۱۲ اونسی محدود کنند.

هنگام خرید دمنوش گیاهی ترکیبی ، همیشه برچسب مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی هیچ یک از مواد ذکر شده در اینجا نیست. برخی از دمنوش ها دارای دستورالعمل هایی برای خانم ها هستند که به طور خاص عبارت هایی مانند اجتناب از بارداری یا قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید را به همراه دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا