Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی زیره سبز یک نوشیدنی ساده ، ایمن ، کاملا طبیعی و سالم برای سلامتی است. این دمنوش گیاهی برای اکثر مردم به راحتی قابل دسترس می باشد و تقریباً هیچ کس عوارض جانبی آن را تجربه نکرده است . مزایای فوق العاده ای که این دمنوش گیاهی ارائه می دهد مادامی که در حد متعادل و سازگار مصرف شود در دراز مدت ، نتایج مطمئن و قابل اعتمادی را در بهبود سلامت عمومی برای شما به ارمغان می آورد.

زیره سبز یا جیرا یک ادویه هزار ساله است که طعم بی نظیری دارد . دانه های زیره سبز (Cumininum) همان چیزی است که ما در بسیاری از غذاها  و خورشت های خود استفاده می کنیم. یک یا دو قاشق غذاخوری از این ادویه ، طعم و مزه ای مناسبی را به هر ظرف غذا اضافه می کند و ترکیبی منحصر به فرد از طعم معطر و گرمای تند را به آن می بخشد.

زیره سبز حاوی تیمول است ، یک ماده شیمیایی که لوزالمعده را برای تولید آنزیم ها و صفرا تحریک می کند. این خاصیت زیره سبز هضم کلی کربوهیدرات ها و چربی ها را در بدن بهبود می بخشد. طبق مطالعات انجام شده ، شروع روز با یک فنجان گرم دمنوش گیاهی زیره سبز ، می تواند مشکلات دستگاه گوارش را برطرف کند. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با فواید عالی این دمنوش گیاهی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده از دمنوش گیاهی زیره سبز :

اعتقاد بر این است که اولین بار زیره سبز در مصر پنج هزار سال پیش رشد کرده است و به عنوان یک عنصر ضروری در غذاهای آن دوران مورد استفاده قرار گرفته است. با گذشت زمان ، ارزش دارویی زیره سبز بهتر مشخص شد. دمنوش زیره سبز در طب سنتی ، برای سرعت بخشیدن به هضم ، به عنوان مدر ، به عنوان دارویی برای گلو درد و تحریک قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن

محتوای تغذیه ای زیره سبز :

یک قاشق غذاخوری زیره سبز حاوی ۲۳ گرم کالری است ، ۳ گرم کربوهیدرات  که بیشتر آن فیبر است و ۱ گرم چربی  و ۱ گرم پروتئین در این دانه وجود دارد. زیره سبز منبع خوبی از آهن است ، زیرا یک قاشق غذاخوری از آن ۴ میلی گرم یا ۲۲ درصد از کارشناسان اظهار می کنند که زیره سبز طعم خاصی به  فلفل قرمز و سایر ادویه جات هندی که به طور مرتب استفاده می شوند ، می بخشد.

زیره موجود در مواد غذایی با طعم خشک و گرم و تند ، قند خون را کنترل کرده ، کلسترول را بهبود می بخشد و از عفونت های ناشی از مواد غذایی جلوگیری می کند. زیره سبز ، ادویه ای محبوب در مناطق هند ، مکزیک و خاورمیانه می باشد و به طور گسترده ای به عنوان عنصری در غذاهای هندی و شرقی استفاده می شود.

هر دو نوع رایج  زیره ، سبز و سیاه برای تهیه دمنوش گیاهی که دارای ارزش دارویی بالایی هستند بسیار استفاده می شود. این دمنوش به راحتی نیاز روزانه شما را به آهن تامین می کند. همچنین منبع خوبی از منگنز ، کلسیم و منیزیم می باشد.

فواید و مزایای مصرف دمنوش گیاهی زیره سبز :

گوارش را بهبود می بخشد :

کومین الدهید ، یک ترکیب ارگانیک ضروری برای بدن است که غدد بزاقی ما را فعال می کند، این ترکیب هنگام تهیه دمنوش زیره سبز از دانه های زیره خارج می شود. تیمول موجود در این دمنوش نیز ، کبد را برای ترشح صفرا و غدد را برای ترشح اسید و آنزیم ها تحریک می کند ، در نتیجه هضم مواد غذایی در بدن را تسهیل کرده و همچنین از برگشت اسید معده جلوگیری می کند.

این دمنوش گیاهی یک داروی آرام بخش می باشد که مشکلات گاز اضافی ، نفخ و یبوست را تسکین می دهد. در تحقیقی که در ۲۰۰۴ منتشر شد، مشخص شد که دانه هایی زیره سبز که به عنوان یک ادویه در آشپزی یا تهیه دمنوش مصرف می شوند ، به هضم مواد غذایی و بهبود اسهال کمک می کنند.

ممکن است بی خوابی را درمان کند :

عطر قوی این دمنوش گیاهی ، جدا از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها ، به مبارزه با بی خوابی کمک می کند. یک فنجان دمنوش زیره سبز بدن را سم زدایی می کند ، سطح اضطراب و استرس را کاهش می دهد ، بنابراین یک خواب راحت را تضمین می کند. در یک مطالعه انجام شده ، محققان نشان دادند که مصرف این دمنوش گیاهی باعث تغییرات بیومکانیکی مربوط به استرس را در موش ها به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن

اثرات ضد احتقان و محافظت کننده دارد:

در هنگام تهیه دمنوش زیره سبز ، روغن های ضروری این دانه ها آزاد می شوند و سپس با فرآیند استنشاق جذب بدن می شوند. ترکیب کافئین و روغن های ضروری این دمنوش گیاهی را به یک خلط آور عالی تبدیل می کند که به رقیق شدن مخاط و بلغم تجمع یافته در دستگاه تنفسی بسیار کمک می کند. یک فنجان دمنوش زیره سبز ، سرشار از ویتامین C و آهن می باشد که  گلو درد را تسکین داده و از عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و تب جلوگیری می کند.

ممکن است علائم بیماری دیابت را کاهش دهد :

افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می برند ، می توانند مزایای متعددی از مصرف دمنوش زیره سبز به دست آورند ، زیرا این دمنوش گیاهی به کاهش سطح گلیکوژن در بدن بسیار کمک می کند. در مطالعه منتشر شده در یک مجله پزشکی در سال ۲۰۰۵ محققان ادعا می کنند که وقتی زیره سبز در رژیم غذایی موش های صحرایی مبتلا به دیابت وارد شد ، سطح قند خون آنها بسیار کاهش یافت.

ممکن است باعث کاهش وزن شود :

این دمنوش گیاهی اشتهای شما را کاهش می دهد و باعث کاهش وزن در شما می شود. در تحقیقی که توسط دانشمندان ایرانی بر روی زنان انجام شد ، مشخص شد که مصرف دمنوش زیره سبز ، درصد چربی های بدن را تا ۱۴.۶۴ درصد کاهش می دهد.

ممکن است کم خونی را درمان کند :

زیره سبز حاوی بیش از ۶۶ میلی گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم و بیش از ۹۰۰ میلی گرم کلسیم در هر ۱۰۰ گرم می باشد. چنین مقدار بالای آهن و کلسیم حتی در دمنوش زیره سبز نیز وجود دارد و آن را برای مادران شیرده و زنان مبتلا به مشکلات قاعدگی و بیماران مبتلا به کم خونی بسیار مفید می کند.

ممکن است بدن را سم زدایی کند :

دمنوش زیره سبز به عنوان یک سم زدا برای بدن عمل می کند و خون را تصفیه می کند و در نتیجه به درمان جوش های بدن بسیار کمک می کند. این دمنوش گیاهی سرشار از ویتامین A و C می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند.

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن

ممکن است از بروز سرطان جلوگیری کند :

دانشمندان دریافتند که دمنوش زیره سبز باعث تحریک فعالیت نوتروفیل ها (نوعی سلول های ایمنی) و تولید اینترلوکین ها (سیتوکین های تولید شده توسط لکوسیت ها) در بدن می شود ، این دو عامل از رشد سرطان در بدن جلوگیری می کنند. آزمایشات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است ،که حداقل دو سوم از این حیوانات که با عوامل سرطان زا القا شده بودند ، در برابر این بیماری مقاومت می کردند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی زیره سبز :

  • ۱ قاشق چایخوری دانه زیره سبز را به  یک ظرف اضافه کنید.
  • آنها را بر روی حرارت حدود ۵ ثانیه تفت دهید.
  • ۲۰۰-۲۵۰ میلی لیتر آب درون ظرف بریزید و بگذارید بجوشد.
  • درب ظرف را بگذارید و بعد از چند دقیقه شعله را خاموش کنید.
  • اجازه دهید حدود ۵ دقیقه محتویات داخل ظرف دم بکشد.
  • آن را صاف کرده و در فنجان خود بریزید شما می توانید از شیرین کننده های در دسترس برای طعم دادن به دمنوش گیاهی خود استفاده کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی زیره سبز :

هنگامی که این دمنوش گیاهی به مقدار متوسط ​​مصرف شود ، هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای سلامتی ایجاد نخواهد کرد. ولی مصرف بیش از حد آن ، ممکن است منجر به سوزش سر دل ، آروغ زدن و آسیب های کبدی در فرد شود ، بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد این دمنوش گیاهی پرهیز کنید .

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سبز چیست و طرز تهیه آن

مصرف دمنوش گیاهی زیره سبز در دوران بارداری و شیردهی :

زیره سبز یک داروی گیاهی افسانه ای در سراسر جهان برای زنان باردار است که از بیماری صبحگاهی رنج می برند. دمنوش گیاهی آن برای کاهش درد ، نفخ ، یبوست و بی خوابی در دوران بارداری توصیه می شود و حتی ممکن است زایمان راحت تر را تسهیل کند.

مشکلات گوارشی یکی دیگر از شکایت مکرر در زنان باردار می باشد ، زیرا افزایش فشار در شکم باعث برگشت اسید معده و سوء هاضمه در دوران بارداری می شود. خواص موثر و یا تسکین دهنده دمنوش زیره سبز به راحتی و به سرعت باعث تسکین این علائم می شود که می تواند در دوران بارداری بسیار خسته کننده باشد.

به طور سنتی ، در فرهنگ های لاتین  از این دمنوش گیاهی برای القای طبیعی زایمان استفاده می شده است ، اما این ادعا در علم پزشکی اثبات نشده است . توصیه می شود قبل از استفاده از این دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف این دمنوش گیاهی در اوایل بارداری ، ممکن است باعث زایمان زودرس شود و منجر به سقط جنین شود ، بنابراین بهتر از مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری اجتناب کنید.

در برخی از کشورها از دمنوش زیره سبز به عنوان گالاکتوژن (غذاها یا داروهایی که تولید شیر را افزایش می دهند) استفاده می شود. با این حال ، هیچ شواهد بالینی در این مورد یافت نشده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده زیره سبز را  “عموماً بی خطر” نامیده است. با اینحال بهتر است قبل از مصرف خودسرانه هرگونه دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا