Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رنگ اپوکسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رنگ اپوکسی نوع خاصی از رنگ است و از سخت ترین و بادوام ترین مواد رنگی ساخته شده است . کاربرد های این رنگ بسیار وسیع است . این رنگ به علت مقاومتی که دارد بهترین جایگزین پوشش های محافظتی برای مکان هایی است که به مقاومت ویژه ای در برابر سایش ، اصطکاک، عوامل جوی ، عوامل شیمیایی نیاز دارد. از این رنگ می توان برروی تمامی سطوح فلزی، چوبی و سیمانی داخلی و خارجی استفاده کرد.

از مزایای خرید رنگ اپوکسی این است که پس از خشک شدن کامـلا” قابل شست و شو می باشد و به دلیل ویژگی انعطاف پذیری در برابر تغییر شکل های سازه مقاومت بالایی دارد . این رنگ هم چنین نسبت به ضربه بسیار مقاوم است. رنگ از سازه درمقابل نفوذ آب و رطوبت محافظت می کند و هیچ گاه پوسته پوسته نمی شود.  در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی ویژگی های رنگ اپوکسی و تعدادی از کاربردهای بالقوه این رنگ اپوکسی می پردازیم. با ما همراه باشی:

تعریف رنگ اپوکسی

این رنگ یک محصول دو جزیی است که بر پایه رزین اپوکسی و هاردنر پلی آمیدی است . این رنگ از رنگ های گرما سخت یا ترموست است که طی واکنش رزین اپوکساید با هاردنرهای پلی آمید یا پلی آمین حاصل می شود . رنگ های اپوکسی دارای خواص بسیار خوب چسبندگی است و مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی و شیمیایی دارد و به دلیل دامنه خواص گسترده ای که دارد ، تولیدات رنگ صنعتی اپوکسی در حوزه وسیعی به خود اختصاص داده است.

از مهمترین ویژگی که از رنگ اپوکسی در سازه های صنعتی و دریایی استفاده می شود ، خاصیت ضد خوردگی این رنگ است که می تواند از سازه ها در برابر عوامل مخرب محیطی و شیمیایی محافظت کند.

نقطه ضعف رنگ های اپوکسی این است که دربرابر اشعه یو وی خورشید ناپایدار هستند. بنابرای از آن ها نمی توان به عنوان رنگ پوشش و رویه در محیط هایی که در معرض نور مستقیم خورشید هستند استفاده کرد . در صورت بی توجهی به این موضوع

رنگ دچار تخریب شده و باعث گچی‌شدن (chalking) خواهد شد که یک عیب در رنگ‌ها به شمار می‌آید.

ساختار رنگ‌های اپوکسی

  1. مایع (برای پوشش‌های صنعتی و حفاظتی)
  2. جامد (برای مثال رنگ‌های پودری الکترواستاتیک در خودروها)

در این بخش  به بررسی رنگ های اپوکسی مایع می پردازیم . رزین های اپوکسی از بر هم کنش بیس فنول A و اپی‌کلروهیدرین(ECH)  تولید می شود. در واقع ترکیب اپی‌کلروهیدرین(ECH) مایعی بی رنگ و شفاف است که در ساختار خود دارای گروه های اپوکساید می باشد. بیس فنول A ترکیب شیمیایی با دو گروه فعال هیدروکسی فنیل است که به صورت پودر سفید رنگی می باشد. البته به جای بیس فنول A، می‌توان از بیس فنول F نیز استفاده کرد که سبب ایجاد تغییراتی در خواص فیزیکی و شیمیایی آن می شود.

رنگ اپوکسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
رنگ اپوکسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رنگ های رویه  اپوکسی از دسته رنگ های دو جزیی هستند. رنگ های دو جزئی (Two-component or 2K) به وسیله واکنش های شیمیایی خشک و سخت می شود. جزء اول این رنگ به عنوان پایه Base و جزء دوم  آن به عنوان عامل پخت یا هاردنر (Hardener) است. رنگ‌های اپوکسی، اکریلیک، پلی یورتان و … از متداول ترین رنگ های دو جزئی می باشد. رنگ های اپوکسی پوشش دهی و خشک شدن به هارد نر( سخت کننده ) نیاز است. جزء اول این رنگ شامل رزین، افزودنی و پیگمنت و… بوده و جزء دوم معمولاً از یک پلی آمین یا پلی امید است که عمل سخت کننده رنگ است.

ترکیب پلی آمین دارای گروه عاملی (NH۲) است . زمانی که رزین اپوکسی با عامل آمین واکنش می دهد ، مقدار ویسکوزیته افزایش می یابد و ایجاد پیوند های عرضی باعث پوشش حفاظتی سخت می شود.

انواع رنگ اپوکسی

  1. رنگ میانی پلی آمین
  2. رنگ میانی  پلی آمید
  3. رنگ میانی پلی آمید HB
  4. رنگ میانی پلی آمید (مخصوص آب آشامیدنی)
  5. رنگ میانی  پلی آمید HB MIO
  6. رنگ میانی پلی آمید MIO
  7. رنگ میانی  پلی آمین
  8. رنگ میانی پلی آمین (مخصوص آب آشامیدنی)
  9. پرایمر زینک ریچ اپوکسی ۲ جزئی
  10. پرایمر زینک ریچ اپوکسی ۳ جزئی
  11. پرایمر زینک فسفات اپوکسی
  12. پرایمر زینک کرومات اپوکسی
  13. پرایمر اکسید آهن اپوکسی پلی آمید
  14. پرایمر اپوکسی کولتار اپوکسی پلی آمید
  15. پرایمر اپوکسی فنولیک
  16. پرایمر اپوکسی ضد خوردگی
  17. پرایمر اپوکسی
  18. رنگ اپوکسی استر هوا خشک
  19. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید براق
  20. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید نیمه مات
  21. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید مات
  22. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید (مخصوص آب آشامیدنی)
  23. رنگ رویه اپوکسی پلی آمین
  24. رنگ رویه اپوکسی فنولیک
  25. رنگ رویه اپوکسی پلی آمین glass flake
  26. رنگ رویه اپوکسی پلی آمین (مخصوص آب آشامیدنی)

 

رنگ اپوکسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

 

ویژگی رنگ های اپوکسی

  • دوام و ماندگاری بالا
  • مقاومت الکتریکی
  • مقاومت حرارتی
  • ضد خوردگی
  • تشکیل فیلم رنگ با چسبندگی مطلوب
  • واکنش پذیری بالا
  • خواص محافظتی مطلوب در برابر خوردگی
  • مقاومت شیمیایی_مکانیکی
  • ضد خش
  •  مقاومت در شرایط متفاوت آب وهوایی
  • مقاوم در برابر سایش
  • چسبندگی بالا
  • مقاومت در برابر آب

کاربردها

این رنگ از سخت ترین و بادوام ترین  رنگ های موجود در بازار است . اگر بخواهید به کف زمین کمی درخشندگی بدهید ، این رنگ بهترین انتخاب است . از این رنگ برای درزگیر کف سیمانی ، پوشاندن گاراژ، زیر زمین و ایوان حیاط خلوت استفاده می شود. از انواع اپوکسی ها برای دوام بالایی که دارند ، در زمینه های مانند رنگ کردن فولاد ، زمین های بتنی ، کاربرد های صنعتی مورد توجه هستند. برای مثال در سطوح فولاد ، اسکلت‌ها مخصوصا در کارهای ساختمانی ، سطوح فلزی که در محیط باز، تاسیسات دریایی و زیردریایی ، خط های لوله و مخزن‌های فلزی،برای خط های لوله و مخزن‌های فلزی ، کانال های محیط‌های صنعتی کاربرد بسیاری دارد.

حمام

یکی از رایج ترین کاربرد های این رنگ، استفاده آن در محیط حمام است. این رنگ در برابر رطوبت دوام و مقاومت خوبی دارد و به همین دلیل گزینه خوبی برای حمام است.  همانطور که می دانید حمام مقدار قابل توجهی رطوبت و بخار دارد و در طول یک دوش حمام ممکن است رطوبت زیادی به دیوار ها نفوذ کند . اگر شما رنگی را برای حمام خود انتخاب کرده اید ، که با رطوبت میانه خوبی ندارد ، احتمال اینکه دچار مشکل شوید زیاد است . اگر از رنگ اپوکسی در حمام استفاده کنید ، به شما این امکان را می دهد از هر گونه آسیب آبی و یا رطوبتی در هوا جلوگیری کنید.

سونا

از کاربرد های دیگر این رنگ می توان به استفاده آن در اتاق سونا اشاره کرد . رنگی که برای اتاق سونا انتخاب می کنید نباید مانند رنگ اتاق معمولی شما باشد . رنگ دیواره اتاق سونا باید دما و رطوبت بسیار بالایی را تحمل کند . این رنگ می تواند به خوبی برای دیوار سونا اجرا شود که دیوار های آن هیچ گونه آسیبی از رطوبت و حرارت نبینند . استفاده از سایر رنگ ها برای اتاق سونا منجر به ترک خوردن و پوسته‌ پوسته شدن و نیاز به دوباره رنگ کردن آن می ‌شود.

اتاق استخر

اتاق استخر جزء اتاق هایی است که با رطوبت بالا سرکار دارد . بنابراین شما به رنگی نیاز دارید که در مقابل مقدار زیاد رطوبت مقاوم باشد و به طور منفی تحت تأثیر قرار نگیرد . رنگ اپوکسی به طور اختصاصی برای این منظور ساخته شده است .

کف گاراژ

گاراژ محیطی است که بسیار پر رفت و آمد می باشد و اتفاقات زیادی در آن می افتد . مردم به طور مداوم روی زمین راه می ‌روند و تردد ماشین ها نیز در آن زیاد است . بنابرای کف زمین مستعد آسیب های مختلف است .رنگ رویه  اپوکسی راه‌ حل مناسبی برای این سناریو است. این نوع رنگ توانایی زیادی در مقاومت در برابر سایش و وسایل سنگین دارد که بر روی آن در حال غلتیدن هستند.

کاربرد تجاری

این رنگ علاوه براینکه کاربردهای مسکونی دارد معمولاً در کاربرد های تجاری نیز بسیار مفید است . به کاربردن این رنگ برروی دیوار ، سطحی را به شما ارائه خواد داد که در مقابل فرسایش و آسیب محیطی بسیار مقاوم است . با توجه به ترددو رفت و آمد ها و ترافیک های زیاد در  مراکز تجاری . این رنگ راه حل مناسبی برای در این مورد است .

 

دسته بندی انواع رنگ اپوکسی

این رنگ به ۷ گروه دسته بندی می‌شود

  1. پرایمر
  2. ضد زنگ
  3. کولتار
  4. آستر
  5. رویه
  6. میانی
  7. زینک ریچ

 

مزایا رنگ اپوکسی

• مقاوم: این رنگ بسیار مقاوم است و می تواند گرما ، مواد شیمیایی ، شوک شدید ، رطوبت را تحمل کند و در گاراژهایی که ماشین ها مواد شیمیایی خورنده از آن ها خارج می شود.

• مقرون ‌به ‌صرفه:این رنگ را می توان برروی کفپوش فعلی خود اضافه کرد و بسیار به صرف است و در زمان و پول شما صرفه جویی می کند.

• ماندگار: این پوشش عمر کاربردی بالایی دارد و به سختی از بین می رود و در برابر حجم زیادی از ترافیک و شلوغی مقاوم است .

• حفاظت: این رنگ پوشش مقاوم در برابر ترک ، لکه ، پاره شدن است و از لایه زیرین خود محافظت می کند.

• تعمیر و نگهداری: تعمیر و نگهداری آن بسیر آسان است .

سایر مزایا

  1.  چسبندگی عالی به سطوح زیرین
  2. شستشوی آسان
  3. ضد گرد و غبار
  4. اجرای سریع و آسان
  5. تعمیرات اندک
  6. مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی نظیر اسید و باز
  7. مقاومت عالی در برابر تنش ها و سایش ‌ها
  8. مقاومت خوب در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی
  9. خاصیت ضد جلبک برای سازه فلزی کشتی رانی می باشد

معایب رنگ اپوکسی

• لغزنده: این رنگ اگر برای کف پوش استفاده می شود. برای مناطقی که با ریزش جوی و یا آب روی زمین مواجه هستند، احتمال سر خوردگی وجود دارد.

نگهداری: اگر چه این پوشش مقاوم و دارای طول عمر بالایی هستند ولیکن در این رنگ در نهایت امکان آسیب دیدگی وجود دارد و شما باید پوشش دیگری از اپوکسی اضافه کنید تا اطمینان حاصل کنید پوشش کاملاً سالم و ایمن است.

• اجرا: این رنگ نیاز به آماده سازی زیادی دارد. باید تمام ترک ها پر شود و تمام گریس ها با دقت تمیز شود. فرایند خشک شدن رنگ هم ممکن است چند روز طول بکشد.

• حذف: تغییر رنگ، طراحی و یا حذف اپوکسی می ‌تواند پرهزینه و دشوار باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا