Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیایی

دانستنی های کاربرد و قیمت خرید و فروش پلی آمید

پلی آمید (polyamide) پلیمری از واحدهای تکراری است که با پیوندهای آمیدی به یکدیگر متصل شده اند و به صورت طبیعی و سنتتیک وجود دارند. پلی آمید (PA) را می توان از طریق پلیمریزاسیون مرحله ای – رشد یا از مواد سنتز کننده فاز جامد مانند نایلون ها ، آرامیدها و سدیم پلی (آسپارتات) تولید کرد.

نمونه هایی از پلی آمیدهایی که به طور طبیعی وجود دارند پروتئین هایی مانند پشم و ابریشم هستند. از پلی آمیدهای مصنوعی به دلیل دوام و استحکام بالا معمولاً در پارچه ، صنعت خودرو ، فرش ، وسایل آشپزخانه و لباس ورزشی استفاده می شود. صنعت تولید حمل و نقل عمده ترین مصرف کننده پلی آمیدها است و ۳۵٪ از مصرف این ترکیبات را به خود اختصاص می دهد.

قیمت خرید فروش پلی آمید در بازار ایران تابع فاکتورهای مختلفی از قبیل قیمت مواد اولیه است و با نوسانات قیمت ارز نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ویژگی های پلی آمید

پلی آمید ها یا نایلونها پلیمرهای مهندسی شده با مقاومت حرارتی بالا هستند که مقاومت الكتریكی بالایی نیز دارند. علاوه بر این ساختار بلورین این ترکیبات باعث شده که مقاومت شیمیایی خوبی از خود نشان دهند.

این ترکیبات ویژگی نفوذ ناپذیری قابل توجهی دارند و با افزودن ترکیبات دیگر به آنها حین ساخت می توان مقاومت آنها نسبت به اشتعال را نیز افزایش داد.

این مواد تاحدوی تمایل به جذب رطوبت دارند و همواره سعی بر این است که با اعمال اصلاحات در روند تولید و از بین بردن اثر مخرب جذب رطوبت در این ترکیبات کیفیت آنها را بهبود بخشید.

انواع پلی آمید

همانطور که گفته شد پلی آمیدها به دوصورت طبیعی و مصنوعی  وجود دارند انواع طبیعی آنها پروتئین ها هستند و نایلون، آرامید ها و پلی سدیم نیز جزء انواع مصنوعی دسته بندی می شوند.

پلی آمید ها را می توان از نظر ساختار مولکولی نیز به دو دسته آلفاتیک و آروماتیک تقسیم بندی کرد. پلی آمید های آلفاتیک که به آنها نایلون نیز گفته می شود در مقیاس بسیار بزرگتری نسبت به پلی آمیدهای کاملاً آروماتیک تولید می شوند و مهمترین کلاس ترموپلاستیک های مهندسی هستند.

آنها هنگام تزریق آمورف یا فقط  کمی کریستاله هستند اما درجه بلوری را می توان برای الیاف و فیلم ها با جهت گیری از طریق کشش مکانیکی افزایش داد. دو نوع از مهمترین پلی آمیدهای این گروه عبارتند از پلی (هگزامتیلن آدیپامید) (نایلون ۶،۶) و پلی کاپرولاکتام (نایلون ۶) که هر دو دارای خواص مکانیکی عالی از جمله مقاومت در برابر کشش بالا ، انعطاف پذیری خوب ، خزش کم و مقاومت در برابر ضربه هستند.

رنگ پذیری آنها آسان است و به دلیل ضریب اصطکاک کم (خود روان کننده) مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارند. هر دو آمید دارای دمای ذوب بالا (۵۰۰ – ۵۴۰ K) و دمای انتقال شیشه هستند که منجر به خواص مکانیکی خوب در دمای بالا می شود. همچنین مقاومت خوبی در برابر روغن ها ، بازها ، قارچ ها و بسیاری از حلال ها دارند. محدودیت اصلی حساسیت زیاد آنها نسبت به رطوبت (آب به عنوان نرم کننده عمل می کند) و تغییرات ناشی از آن در خواص مکانیکی است.

دانستنی های کاربرد و قیمت خرید و فروش پلی آمید
دانستنی های کاربرد و قیمت خرید و فروش پلی آمید

بهتر است بدانید:

پلی آمید های آروماتیک در ساختارخود در بین گروه های آمیدی شامل حلقه بنزنی هستند. دو آمید مهم آروماتیک عبارتند از پلی فنیل ترفتالات که به آن کولار نیز گفته می شود و پلی m- فنیلن ایزوفتالامید. ساختار کاملاً آروماتیک و پیوندهای قوی هیدروژنی بین زنجیرهای آرامید منجر به نقاط ذوب بالا (به طور کلی بالاتر از دمای تجزیه آنها> 750 کیلوگرم) ، مقاومت کششی فوق العاده بالا در وزن کم و مقاومت در برابر شعله ، گرما ، پایداری ابعادی خوب و مقاومت در برابر حلال در اتاق و درجه حرارت بالا شده است.

دسته مهم دیگر پلی آمیدها ، پلی آمیدهای نیمه آروماتیک هستند که به آنها پلی فتالامید (PPA) نیز گفته می شود . آنها رزین های ترموپلاستیک نیمه بلوری قابل پردازش با ذوب هستند که از چگالش یک دیامین آلیفاتیک مانند هگزامتیلن دیامین با اسید ترفتالیک و / یا ایزوفتالیک ساخته می شوند. بخش آروماتیک معمولاً حداقل ۵۵ درصد مولار از واحدهای تکرار شده در زنجیره پلیمر را شامل می شود. ترکیبی از گروه های آروماتیک و آلیفاتیک میزان جذب رطوبت که منجر به تغییرات ابعادی اندک و خواص پایدارتر می شود را  تا حد زیادی کاهش می دهد.

بنابراین  PPA شکاف عملکردی بین نایلون های آلیفاتیک مانند PA6،۶ و PA6 و پلی آرامیدهای بسیار گران تر را پر می کند. آنها اکثرا کریستالی هستند و در دمای بالا از مقاومت و سختی بالایی برخوردار هستند. با این حال ، این رزین ها از آمیدهای آلیفاتیک گران ترند و به دلیل نقطه ذوب بالاتر ، پردازش آنها دشوارتر است. برای بهبود فرایند پذیری و هزینه کمتر  بعضی اوقات با پلی آمیدهای آلیفاتیک مانند نایلون ۶۶ مخلوط می شوند.

کاربردهای پلی آمید

این ترکیبات با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد دارای کاربردهای گسترده ای در صنایع امروزی هستند که به برخی از آنها در ادامه اشاره شده است.

صنایع خودروسازی

این پلیمرها به دلیل فرآیند پذیری ، مقاومت حرارتی و شیمیایی مناسب و انعطاف پذیری  در طراحی ، در حال حاضر بهترین ترکیبات برای جایگزینی قطعات فلزی است. آنها با برخورداری از خواص مكانیكی خوب نظیر (سختی ،‌مقاومت به خزش و …) به تولید قطعات خودروی ایمن تر همراه با راحتی بیشتر کمک خواهند کرد.

 صنایع برق و الكترونیک

برخی از این پلیمرها به دلیل فرآیند پذیری مطلوب در صنایع برق و الكترونیک كه تستهای GWIT و UL94  در آنها الزامی است مورد استفاده قرار می گیرند زیرا می توانند شرایط تست اشتعال را بگذرانند و برای تولید قطعات كوچک مقاوم به حرارت با جداره نازک در این صنعت ایده آل هستند.

 كالاهای مصرفی و صنعتی

پلی آمید ۶۶ یکی از انواع این پلیمرهاست که به دلیل قالب گیری سریع،‌ رنگ پذیری،‌ زیبایی سطحی،‌ مقاومت مكانیكی عالی بطور گسترده در تولید كالاهای خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا