Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

زیره سیاه (Caraway) گیاهی بومی شمال آفریقا ، مدیترانه و بسیاری از نقاط اروپا است. این گیاه در هر دو دسته گیاهان دارویی و ادویه جات طبقه بندی می شود ، زیرا این دانه های گیاه هستند که در درجه اول مورد استفاده قرار می گیرند ، اما اگر خودتان این گیاه را پرورش داده باشید ، برگ ها و ریشه گیاه نیز قابل مصرف است. استفاده از این ادویه در غذاهای ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد ثابت شده است و همین مسئله زیره سیاه را به یکی از قدیمی ترین ادویه های کشت شده در جهان تبدیل کرده است.

مصریان باستان برای دفع ارواح شیطانی ، مردگان خود را با دانه های زیره دفن می کردند. همچنین در یونان باستان و روم از دانه های این گیاه به عنوان غذا و دارو استفاده می شده است. دیوسکوریدس ، پزشک یونانی ، روغن زیره سیاه را برای خانم های جوان تجویز می کرد تا به پوست  خود بمالند تا درخشش و سلامت پوست خود را حفظ کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

زیره سیاه چیست؟

زیره سیاه یک گیاه دو ساله است یعنی دو سال طول می کشد تا چرخه زندگی این گیاه کامل شود و پس از تولید دانه ها ، این گیاه می میرد. ارتفاع این گیاه با شاخ و برگ هایی که مانند شاخ و برگ های گیاه هویج است ، می تواند به ۳۰-۸۰ سانتی متر برسد. این گیاه دارای ریشه ای ضخیم  مانند ساقه جعفری می باشد.

خوشه های گلهای گیاه زیره می توانند سفید ، زرد یا سبز باشند. گیاه زیره به راحتی می تواند در هر مکانی رشد کند ، اما خاک زهکشی شده خوب و مکان آفتابی را ترجیح می دهد. بعد از گلدهی ، دانه های قهوه ای رنگ و آجدار نمایان می شود.

این دانه ها شبیه دانه های زیره سبز هستند و این دو اغلب در آسیا اشتباه گرفته می شوند. این گیاه در سراسر اروپا و همچنین در ترکیه ، هند و شمال آفریقا کشت می شود. زیره سیاه  تولید شده در هلند دارای بالاترین کیفیت می باشد و هلند یکی از بزرگترین تولید کنندگان این ادویه می باشد.

زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

کاربردهای زیره سیاه چیست؟

دانه های زیره اغلب در پخت و پز استفاده می شوند و دارای خواص شگفت انگیزی برای سلامتی هستند که باید از آنها آگاه باشید. این دانه ها می توانند طعم خود را برای ماه ها در ظروف سربسته و دور از نور نگهداری کنند. پیشنهاد می شود زیره را بعد از پختن غذا اضافه کنید ، زیرا در معرض حرارت زیاد به مدت طولانی طعم آن ها تلخ می شود. این دانه ها دارای عطری گرم و شیرین بوده و طعمی شبیه به دانه های بادیان رومی ( انیسون ) و رازیانه دارند .

زیره سیاه در واقع میوه گیاه Caraway است که  یکی از اعضای خانواده گیاهان Umbelliferae می باشد. به این گیاه رازیانه خاورمیانه یا زیره ایرانی نیز گفته می شود. ریشه های این گیاه قابل خوردن است ، اما اکثر مردم از میوه آن استفاده می کنند که به دلیل اندازه و بافت آنها به اشتباه دانه نامیده می شوند. زیره سیاه بسیار معطر است و طعم قوی مانند بادیان رومی دارند و در پخت غذاهای خوش عطر و طعم مانند کلم ترش و هریسا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

در دوران معاصر زیره اغلب در دستور پخت غذاهای گوناگون ، از نان چاودار گرفته تا مواد شیرینی و کیک استفاده می شود. این دانه ها اغلب با رازیانه مقایسه می شوند و هر دو جایگزین خوبی برای یک دیگر هستند ، اگرچه تفاوت آشکاری در طعم آنها وجود دارد.

رازیانه بسیار شیرین است در حالی که زیره سیاه بیشتر دارای رایحه های فلفلی و مرکباتی است. این دانه ها علاوه بر اینکه به عنوان ادویه در پخت و پز کارایی بسیار زیادی دارند ، به عنوان  یک عنصر کلیدی در تولیدات مشروبات اسکاندیناویایی ، کومل و مشروب شیرین روسی مورد استفاده قرار می گیرند.

ارزش غذایی زیره سیاه :

این دانه ها غنی از پروتئین ، کربوهیدرات و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هستند. آنها منبع خوبی از فیبر غذایی و ویتامین C هستند و حاوی مقدار کمی چربی نیز هستند. همچنین این دانه ها حاوی مواد معدنی مفید برای بدن از جمله ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفر و منیزیم هستند.

مزایا و فواید زیره سیاه برای سلامتی :

از زیره سیاه برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی که عمدتا با سلامت دستگاه گوارش مرتبط هستند ، استفاده می شود. برخی از این مشکلات  شامل سندروم روده تحریک پذیر IBS ، یبوست ، سوزش سر دل و نفخ است. اجازه دهید برخی از مزایای این دانه ها را با جزئیات برای شما بررسی کنیم.

کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر :

وقتی این دانه ها خورده شوند ، می توانند سوزش سر دل ، نفخ و یبوست را کاهش دهند و مواد فعال و ترکیبات مفید موجود در آنها می توانند علائم و التهابات مرتبط با بیماری سندروم روده تحریک را کاهش دهند.

زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

 به بهبود خواب کمک می کند :

نوشیدن دمنوش گیاهی تهیه شده از زیره سیاه  به کاهش عوارض مشکلات تنفسی مانند آسم و بهبود خواب به شما بسیار کمک می کند. این خاصیت به دلیل محتوای بالای منیزیم این دانه ها است که می تواند بر انتقال دهنده های عصبی در مغز تأثیرات مثبت بگذارند و باعث ایجاد احساس آرامش شوند.

دردهای دوران قاعدگی را تسکین می دهد :

دمنوش گیاهی تهیه شده از این دانه ها ، همچنین به عنوان یک تسکین دهنده درد در دوران قاعدگی بسیار محبوب و شناخته شده است و همچنین به افزایش تولید شیر در مادران شیرده نیز بسیار کمک می کند.

 به کاهش وزن کمک می کند :

دانه های زیره سیاه یکی از اجزاء رژیم غذایی سالم و رایج برای کمک به کاهش وزن هستند زیرا فیبر گیاهی بسیار زیادی در خود دارند و به شما کمک می کنند احساس سیری داشته باشید و از خوردن میان وعده یا پرخوری اضافی جلوگیری می کنند.

ممکن است به سلامت قلب کمک کند :

زیره سیاه به دلیل دارا بودن فیبر بالا ، به کاهش سطح کلسترول در سیستم قلبی – عروقی بسیار کمک می کند. همچنین یک مکمل عالی برای سلامت قلب است زیرا دارای محتوای بالایی از آنتی اکسیدان و پتاسیم می باشد. دانه های زیره سیاه سرشار از پتاسیم است که این ماده معدنی به کاهش فشار خون کمک می کند که ریسک فاکتور اصلی ابتلا به بیماری های قلبی است.

به مراقبت از پوست کمک می کند :

استفاده از این دانه ها به صورت دمنوش برای درمان قرمزی یا مشکلات پوستی بسیار موثر است. غلظت بالای آنتی اکسیدان های زیره به پوست در مبارزه با رادیکال های آزاد و کاهش چین و چروک ها بسیار کمک می کند. این دانه ها همچنین به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و پوست شما را جوان تر نشان می دهند.

زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

 به بهبود سلامت استخوان ها کمک می کند :

دانه های زیره سیاه به دلیل داشتن مواد معدنی مفید از جمله روی و کلسیم به بهبود سلامت و تراکم استخوان ها کمک کرده و از ابتلا به بیماری پوکی استخوان جلوگیری می کنند.

روش مصرف زیره سیاه :

چندین روش مختلف برای گنجاندن این دانه ها در رژیم غذایی روزانه وجود دارد که عبارتند از :

از آن ها می توانید به عنوان طعم دهنده در پخت نان یا کیک یا به عنوان ادویه در تهیه غذاهای حاوی سبزیجات و گوشت استفاده کنید. همچنین می توانید این دانه ها را به صورت خام روی سالاد بپاشید.

دمنوش گیاهی زیره سیاه یک دمنوش دارویی بسیار محبوب است ، همچنین از این دانه ها به صورت داغ به عنوان ضماد برای بهبود درد یا التهابات پوست به صورت موضعی استفاده می شود.

همچنین ممکن است عصاره این دانه ها را در خمیر دندان طبیعی و خوشبو کننده دهان نیز مشاهده کنید. از عطر گرم این دانه ها همچنین برای تولید لوسیون ها ، عطرها و صابون ها استفاده می شود.

زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سیاه چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

عوارض جانبی مصرف زیره سیاه :

دانه های زیره سیاه دارای خواص درمانی بسیار زیادی برای سلامتی می باشند ، اما اگر به مقدار زیاد مصرف شوند ممکن است دارای عوارض جانبی برای سلامتی باشند که عبارتند از:

در حالی که به طور معمول سوزش سر دل را تسکین می دهند ، در برخی افراد ممکن است باعث سوزش سر دل شوند. مصرف بیش از حد این دانه های گیاهی ، ممکن است باعث آسیب کبدی نیز شود.

مصرف بیش از حد زیره ممکن است باعث خونریزی یا زایمان زودرس شود بنابراین زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است قبل از مصرف زیره سیاه با پزشک خود مشورت کنند.

حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی برنامه ریزی شده مصرف زیره سیاه را متوقف کنید زیرا ممکن است فشار خون را کاهش دهد و به عنوان رقیق کننده خون عمل کند.

زیره سیاه را از کجا بخریم؟

شما می توانید انواع زیره را از فروشگاه های اینترنتی ، عطاری ها و سوپرمارکت ها خریداری کنید. قیمت زیره بر اساس نوع بسته بندی و وزن آن متفاوت است و همیشه در دسترس است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا