Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سیاه چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی زیره سیاه (Black cumin) دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی می باشد و در جهان افراد بسیار زیادی از این دمنوش گیاهی برای اهداف سلامتی خود استفاده می کنند. منشأ زیره سیاه ، کشور مصر می باشد و این دانه ها در یک غلاف رشد می کنند و برای بیرون آوردن این دانه ها مقداری آب روی آنها ریخته می شود. به همین دلیل دانه های زیره سیاه به عنوان یک ادویه جذاب شناخته می شوند.

دانه زیره سیاه تمام بیماری های مانند سرماخوردگی را درمان می کند و همچنین به بدن شما در جذب داروها کمک کرده و هنگامی که با عسل و آب گرم مخلوط  می شود و به صورت دمنوش تهیه می گردد ، به حل شدن سنگ های موجود در پروستات و کلیه ها بسیار کمک می کند ، همچنین به عنوان یک ادرارآور عمل کرده و سیستم ادراری را ضدعفونی می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص دمنوش زیره سیاه

زیره سیاه با نام های مختلفی در سراسر جهان شناخته می شود. زیره سیاه به انگلیسی Nigella sativa  نامیده می شود و به نام های سیاه کاروا ، گشنیز رومی ، گل رازیانه و کالونجی نیز شناخته می شود. این دانه ها سرشار از مواد مغذی هستند که به طرق مختلف مشکلات سلامتی ما را بهبود می بخشند. در طب سنتی نیز به دلیل ویژگی های فوق العاده که دارد ، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این دمنوش گیاهی دارای خواص ضد باکتریایی ، ضد قارچی و ضد التهابی است  که برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف ما مورد استفاده قرار می گیرد.

زیر سیاه یک ادویه معروف است که به عطر دار کردن برخی از مواد غذایی بسیار کمک می کند. این دانه برای سلامتی بسیار مناسب است و خواص دارویی زیادی نیز دارد. دمنوش گیاهی زیره سیاه یک داروی طبیعی عالی برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند دیابت ، مشکلات قلبی ، یبوست ، مشکلات پوستی ، فشار خون و التهابات می باشد. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و با عوامل بیماری زای مختلف وارد شده به بدن شما مبارزه می کند. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهند ، که این دمنوش گیاهی برای پیشگیری از سرطان بسیار مفید می باشد.

زیره چیست؟

زیره یک گیاه برگ دار معروف است که از نظر علمی با نام Cuminucum cyminum شناخته می شود و متعلق به خانواده Apiaceae است. دانه زیره میوه های این گیاه هستند که در آشپزی در کشور هند و دیگر کشورهای آسیایی ، آفریقایی و آمریکای لاتین به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. به غیر از دانه های زیره و پودر آسیاب شده ، اسانس زیره و دمنوش آن به دلیل خواص بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. هم دانه زیره و هم اسانس آن حاوی مواد مغذی مهمی هستند که می توانند به سلامت بدن شما بسیار کمک کنند.

دانه زیره ممکن است منبع خوبی از آهن ، منگنز ، منیزیم ، کلسیم و فسفر باشد. سایر ویتامین های موجود در آن ممکن است شامل تیامین ، ریبوفلاوین ، نیاسین ، ویتامین A ، C ، E ، K و ویتامین B6 باشد. با توجه به اطلاعات منتشر شده ، این دانه ممکن است حاوی مواد معدنی مانند مس ، روی و پتاسیم نیز باشد. علاوه بر این ، ممکن است چربی اشباع ، سدیم و کلسترول بسیار کمی نیز داشته  باشد.

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سیاه چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سیاه چیست و طرز تهیه آن

تاریخچه استفاده از زیره سیاه

دانه زیره سیاه (دانه سیاه نیجلا) بیش از سه هزار سال است که برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در متون باستانی و اسناد تاریخی ، دانه زیره سیاه به دلیل ویژگی های درمانی و توانایی پشتیبانی از بدن در فرایندهای درمانی طبیعی خود مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات باستان شناسی نشان داده است که دانه های زیره سیاه در چندین مکان از مصر باستان از جمله در مقبره توتان خامون یافت شده است.

ابن سینا ، پزشک و فیلسوف ایرانی ، در مورد زیره سیاه و دمنوش آن در متن قانون پزشکی بحث کرده است ، وی در آن می گوید که زیره سیاه و دمنوش آن دارای ویژگی های پیشگیرانه و ترمیمی است ، زیرا انرژی بدن را تحریک می کند و به بهبودی از خستگی و بی حوصلگی کمک می کند .

فواید و مزایایی دمنوش گیاه زیره سیاه

ممکن است از بروز سرطان جلوگیری کند :

دمنوش زیره سیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی می باشد و تصور می شود که این خواص ، باعث پیشگیری از سرطان می شود. در مطالعات حیوانی نشان داده شده است ، که ترکیبات موجود در زیره سیاه ، مانع از رشد تومور در انواع مختلف سرطان ها از جمله سرطان خون ، سینه ، روده بزرگ ، لوزالمعده ، کبد ، ریه ، پوست ، کلیه ، پروستات و دهانه رحم می شود .

دمنوش زیره سیاه به عنوان مکمل شیمی درمانی در انسان در نظر گرفته می شود . دانه زیره سیاه توانایی بالقوه ای در کاهش بروز عوارض جانبی در کودکان مبتلا به تومورهای مغزی که تحت شیمی درمانی هستند ، نشان می دهد. جزء فعال این دمنوش گیاهی ، تیموکینون است که سلول های سرطانی مغز را به شیمی درمانی حساس تر کرده و درمان را موثرتر می کند.

بیماریهای قلبی و دیابت را بهبود می بخشد :

دمنوش زیره سیاه بر پارامترهای مرتبط با خطر بیماری های قلبی از جمله کاهش کلسترول کل و کلسترل LDL ، کاهش التهاب ، کاهش فشار خون و کاهش تشکیل پلاکت در خون تأثیرات مثبت می گذارد . همچنین این دمنوش گیاهی ، باعث کاهش قند خون و عوارض مرتبط با بیماری دیابت مانند نوروپاتی می شود .

عفونت ها و میکروب ها از بین می برد :

دمنوش زیره سیاه یک ضد میکروب قوی با توانایی مبارزه با باکتری ها ، انگل ها ، قارچ ها و حتی ویروس ها می باشد. این دمنوش گیاهی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) ، نوعی از باکتری ها که درمان آن دشوار است و در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت می کند ، تاثیرات مثبت نشان می دهد. این دمنوش گیاهی حتی بار ویروسی در بدن را کاهش داده و نشانگرهای دیگر را در بیماران مبتلا به هپاتیت C را بهبود می بخشد .

باعث بهبود مشکلات عصبی می شود :

در مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده شده است که این دمنوش گیاهی از بروز بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر ، افسردگی ، صرع ، بیماری پارکینسون و آسیب های مغزی جلوگیری می کند. همچنین میزان یادگیری و حافظه نیز در حیواناتی که دانه زیره سیاه استفاده می کردند ، بهتر شده بود.

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سیاه چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سیاه چیست و طرز تهیه آن

مشکلات معده را درمان می کند:

اگر با سوهاضمه ، نفخ ، باد شکم بیش از حد یا هر مشکل معده دیگری دست و پنجه نرم می کنید ، دمنوش زیره سیاه می تواند به دلیل عملکرد مناسب آن به عنوان یک داروی مسکن ، برای درمان این مشکلات بسیار مفید می باشد. همچنین این دمنوش گیاهی برای هضم کارآمدتر و کاهش یبوست بسیار مفید می باشد.

ممکن است از پوست مراقبت کند :

اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گیاهی زیره سیاه ، ممکن است از بسیاری جهات برای سلامتی پوست مفید باشند. این دمنوش گیاهی از پوست محافظت می کند ، پوست را مرطوب نگه می دارد ، عفونت های باکتریایی را از بین می برد ، از استرس محیطی جلوگیری می کند ، رشد سلول های جدید پوست را تحریک می کند و حتی ظاهر چین و چروک ها و لکه ها را بهبود می بخشد.

فشارخون را کاهش می دهد :

وجود اسیدهای چرب ، به ویژه اسید میریستیک ، اولئیک ، لینولئیک و اسیدهای پالمیتیک ، در این دمنوش گیاهی می تواند به تعادل سطح کلسترول در بدن و بهبود گردش خون کمک کند. این ترکیبات می توانند ، فشار خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری آترواسکلروز ، قلبی و سکته را کاهش دهند.

مصرف دمنوش گیاهی زیره سیاه در دوران بارداری و شیردهی :

یکی از اثرات این دمنوش گیاهی توانایی تحریک انقباضات ماهیچه ای صاف از جمله  رحم می باشد  که می تواند برای زنان باردار بسیار خطرناک باشد. از آنجا که این تاثیرات ، می تواند زایمان زودرس را تحریک کند یا خطر سقط جنین را افزایش دهد ، استفاده از این دمنوش گیاهی در دوران بارداری توصیه نمی شود.

همچنین به دلیل نبودن اطلاعات کافی در مورد اثرات این دمنوش گیاهی برای نوزاد ، بهتر است از مصرف این دمنوش گیاهی در دوران شیردهی نیز اجتناب کنید. بطورکلی بهتر است قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سیاه چیست و طرز تهیه آن
فواید و خواص دمنوش گیاهی زیره سیاه چیست و طرز تهیه آن

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی زیره سیاه :

استفاده از دمنوش زیره سیاه به مقدار زیاد ممکن است همراه با برخی عوارض جانبی مانند افت فشار خون ، واکنش های آلرژیک ، عوارض حاملگی و ناراحتی های گوارشی باشد. بهتر است قبل از مصرف این دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید .برخی از عوارض جانبی این دمنوش گیاهی عبارتند از :

فشار خون :

خواص کاهنده فشار خون این دمنوش گیاهی ، می تواند برای سلامتی قلب بسیار مفید باشد ، مگر اینکه از قبل مشکلات فشار خون پایین داشته باشید. همچنین اگر بیماری قلبی دارید ، بهتر است قبل از مصرف این دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش های آلرژیک :

برخی از افراد به زیره سیاه حساسیت دارند ، بنابراین مصرف این دمنوش گیاهی برای افرادی که به این گیاه حساسیت دارند یا دارای پوست بسیار حساس هستند ، ممکن است در برخی از نواحی بدن و همچنین لب ها خارش ، قرمزی یا تورم پوست را تجربه کنند.

عمل جراحی :

حین عمل جراحی و یا بعد از جراحی ، مصرف این دمنوش گیاهی ممکن است خطر بروز خونریزی را ایجاد کرده و مانع جراحی شما شود. دانه های زیره سیاه ، ممکن است روند انعقاد خون را کند کنند. بنابراین بهتر است از مصرف این دمنوش گیاهی قبل از جراحی و بعد از آن اجتناب کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی زیره سیاه :

تهیه این دمنوش گیاهی بسیار راحت می باشد و شما می توانید هر زمانی که به این دمنوش گیاهی نیاز داشتید آن را تهیه کنید و مصرف کنید و از فواید بسیار زیاد آن لذت ببرید. برای این کار کافی است ، مقداری دانه زیره سیاه را از عطاری ها خریداری کنید.

برای تهیه این دمنوش گیاهی ابتدا مقداری آب را درون یک ظرف به جوش آورید . سپس مقداری زیره سیاه را درون یک قوری شیشه ای ریخته و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه دهید به خوبی دم بکشد .در انتها با استفاده از یک صافی فلزی ، دمنوش خود را صاف کنید و با استفاده از یک شیرین کننده دمنوش خود را شیرین کنید و از نوشیدن این دمنوش گیاهی لذت ببرید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا