Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی چای کوهی و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی چای کوهی یکی از دمنوش های بی عیب و نقص در  طب سنتی است که مصرف آن باعث درمان بسیاری از بیماری های مختلف می شود . دمنوش گیاهی چای کوهی یکی از نوشیدنی های مورد علاقه کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت گردی می باشد. زمانی که در طبیعت هستید ، می توانید این گیاه خوش عطر و بو را جمع آوری کنید و دمنوش بی نظیر آن را تهیه و مصرف کنید. طعم این دمنوش به گونه ای است که کمتر کسی پیدا می شود که از طعم آن خوشش نیاید. طعم این دمنوش همچون ترکیب نعناع ، بابونه و کمی لیمو می باشد. همچنین می توان گفت که چیزی شبیه رایحه لیمو از این گیاه به مشام می رسد.

برای درست کردن دمنوش این گیاه باید برگ ها ، ساقه و گل های پنبه ای آن را جمع آوری کنید. خواص و فواید درمانی دمنوش گیاهی چای کوهی نسبت به عوارض آن بسیار بیشتر می باشد. امروزه مصرف دمنوش ها افزایش یافته و افراد زیادی برای کاهش اضطراب و احساس آرامش از این نوشیدنی های گیاهی استفاده می کنند. دمنوش چای کوهی یکی از این  دمنوش ها می باشد و قادر است اضطراب و نگرانی های شما را کاهش داده و حتی به افراد برای داشتن خوابی راحت کمک کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص دمنوش گیاهی چای کوهی

یکی از مزایای این دمنوش گیاهی این است ،که فاقد کافئین می باشند و می توان آن را در دل طبیعت یافت کرد و از مزایای بسیار زیاد آن بهره مند شد. خواص دیگر این دمنوش های گیاهی ، این است که انرژی درونیتان را افزایش می دهد و قادر است که سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند. حتی می توان گفت این دمنوش گیاهی قادر به درمان برخی از مشکلات سلامتی مانند  سرماخوردگی ، مشکلات گوارشی ، برونشیت ، آسم و تعدادی دیگری از مشکلات سلامتی است.

چای کوهی چیست ؟

چای کوهی به نام چای چوپان نیز شهرت دارد و در ایران بسیار شناخته شده است. این گیاه از خانواده گیاهان سنبله می باشد و به صورت خودرو درون صخره ها و ارتفاعات می روید. نام علمی این گیاه  Sideritis می باشد. در زمان های قدیم از چای کوهی برای درمان جراحات ناشی از جنگ ها استفاده می کردند. گل های این گیاه به صورت کرکی می باشد و به رنگ های ارغوانی ، آبی و صورتی می رویند. بیشتر اجزاء این گیاه همچون ساقه ، برگ و گل های آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیاه دارویی در کشور ایران و برخی دیگر از کشورها کوهستانی یافت می شود. طبع این گیاه گرم و خشک می باشد و برای افرادی که طبع سرد دارند ، مصرف دمنوش چای کوهی توصیه می شود. ترکیباتی همچون هاپیرین ، هایپریسین (ماده ای قرمز رنگ)، تانن و اسید نیکوتین در دمنوش چای کوهی موجود می باشد. بعلاوه هایپریسین موجود در این گیاه باعث درمان زخم ها نیز می شود و همچنین در این گیاه آنتی اکسیدان نیز وجود دارد.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی چای کوهی و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی چای کوهی و طرز تهیه آن

فواید دمنوش گیاهی چای کوهی برای سلامتی :

باعث کاهش اضطراب و بهبود خواب می گردد :

مواد شیمیایی همچون میرتنول و وربنول در این دمنوش گیاهی وجود دارند که باعث ایجاد آرامش و تسکین اضطراب در فرد مصرف کننده می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته درباره گیاه چای کوهی ، محققان دریافتند که مواد شیمیایی موجود در این گیاه با گیرنده های عصبی در مغز در ارتباط هستند. گیرنده های عصبی نقش مهار کننده را در مغز ایفا می کنند و به گونه ای عمل می کنند که می توانند تحریک های عصبی را کنترل کنند. به همین دلیل این دمنوش گیاهی را به افرادی که دچار کم خوابی و اضطراب و نگرانی شدید هستند، پیشنهاد می کنند. با مصرف این دمنوش گیاهی اضطراب شما کاهش می یابد و مصرف آن قبل از خواب نیز به افراد کم خواب کمک می کند تا خوابی راحت و عمیق داشته باشند.

ممکن است باعث افزایش حافظه شود :

دانشمندان بسیاری بر روی دمنوش چای کوهی تحقیق کردند و طبق نتایج بدست آمده مشخص شده است  که مصرف دمنوش چای کوهی می تواند از افزایش پلاک آمیلوئید در مغز جلوگیری کند ( بروز این پلاک ها در مغز  باعث بروز آلزایمر در فرد می گردد ) و همچنین این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید ، می تواند حافظه را بهبود ببخشد و توانایی یادگیری را نیز بالا ببرد.

ممکن است باعث بهبود افسردگی شود :

ترکیباتی در گیاه چای کوهی وجود دارد که خاصیت ضد افسردگی دارند و می توانند آنزیم های مرتبط با افسردگی را در بدن مهار کنند. به افرادی که دچار افسردگی هستند ، پیشنهاد می شود که به جای مصرف داروهای شیمیایی از این دمنوش گیاهی استفاده کنند و پس از مدتی مصرف این دمنوش می توانند شاهد بهبود حال روحی خود باشند .

ممکن است باعث تنظیم و کاهش فشار خون شود :

این گیاه دارویی به دلیل خواص و ترکیبات مفیدی که دارد باعث باز شدن عروق و رگ های موجود در بدن می شود. به همین دلیل به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند ، پیشنهاد می شود که این دمنوش گیاهی را مصرف کنند. دمنوش چای کوهی باعث کنترل و همچنین کاهش فشار خون در افراد مصرف کننده خواهد شد. در این زمینه این گیاه ، همانند چای ترش عمل می کند.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی چای کوهی و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی چای کوهی و طرز تهیه آن

ممکن است خاصیت ضدالتهابی داشته باشد :

کاراگینان ، ماده شیمیایی است که در گیاه چای کوهی وجود دارد و دارای خاصیت ضدالتهابی است. می توان گفت این ماده بی نظیر ، همانند داروی دومتاسین عمل می کند و خاصیت ضدالتهابی دارد. اگر قسمتی از پوست یا بدن شما دچار التهاب شده است ، می توانید دستمالی تمیز را آغشته به دمنوش چای کوهی کنید و بر روی التهاب قرار دهید و پس مدتی می توانید شاهد کاهش التهاب باشید.

 باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود :

طی تحقیقات صورت گرفته بر روی گیاه چای کوهی، محققان دریافتند که دمنوش چای کوهی می تواند باعث تقویت معده و روده در فرد مصرف کننده شود. همچنین ترکیبات مفیدی همچون آنتی اکسیدان ها و فنول ها در این گیاه وجود دارد که باعث کاهش التهابات موجود در مجرای معده و روده می گردد. مصرف این دمنوش گیاهی ، باعث کاهش و دفع سموم موجود در بدن می شود و التهابات در دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

مصرف دمنوش گیاهی چای کوهی در دوران بارداری و شیردهی :

مصرف این دمنوش گیاهی در دوران بارداری به زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی شود ، زیرا خطر سقط جنین را به همراه دارد. همچنین به زنان شیرده نیز پیشنهاد می شود که از نوشیدن این دمنوش گیاهی پرهیز کنند ، زیرا ممکن است بر روی شیر آنها تاثیر خوبی نداشته باشد و برای نوزاد خطرناک باشد.  در هر صورت بهتر است قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی چای کوهی :

تداخلات دارویی :

افرادی که داروهای برای درمان و بهبود بیماری های خود داروهای مخصوص بیماری آسم ، حساسیت ، سرماخوردگی و ضد بارداری مصرف می کنند ، نباید به هیچ عنوان از این دمنوش گیاهی استفاده کنند ، زیرا ممکن است باعث تداخلات دارویی و بروز مشکلات و عوارض جانبی برای مصرف کننده شود.

گرمی مزاج :

مصرف این دمنوش گیاهی برای افرادی که گرم مزاج هستند  اصلا پیشنهاد نمی شود  زیرا باعث مشکلاتی از جمله دیده شدن خون در ادرار این افراد خواهد شد.

حساسیت شدید :

به افرادی که دچار حساسیت های شدید هستند ، نیز پیشنهاد می شود که در مصرف دمنوش چای کوهی دقت کنند و بهتر است که این دمنوش گیاهی را مصرف نکنند ، زیرا ممکن است پس از مصرف آن حساسیت آنها تشدید شود.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی چای کوهی و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی چای کوهی و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی چای کوهی

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری چای کوهی
  • آب جوشیده به مقدار لازم
  • لیمو، عسل در صورت نیاز به مقدار لازم

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی چای کوهی :

مرحله ۱: آب را بجوشانید

اولین مرحله برای تهیه دمنوش چای کوهی ، فراهم کردن آب جوش می باشد. در نتیجه ابتدا مقداری آب را درون کتری می ریزیم و کتری را روی شعله قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا آب بجوش آید.

مرحله ۲: تهیه دمنوش

گام بعدی ریختن گلها ، ساقه و برگ های چای کوهی درون قوری یا ظرف مخصوص دمنوش می باشد. سپس آب جوش را به مقدار لازم به آنها اضافه می کنیم و درب قوری را بسته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ، باید اجازه دهید تا نوشیدنی شما به خوبی دم بکشد و حاضر شود.

مرحله ۳ : طعم دادن

برای طعم دادن به این دمنوش گیاهی می توانید از زنجبیل ، دارچین ، نعناع ، لیمو و هرچیزی دیگری که خواص دارویی دارد ، استفاده کنید. حتی برای شیرین کردن این دمنوش گیاهی ، می توانید شکر و عسل را استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا