Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

زیره سبز یک گیاه دارویی و ادویه بسیار مشهور از خانواده نعناعیان است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. دانه زیره میوه های گیاه زیره هستند و کاربردهای گسترده ای در پخت مواد غذایی و تولید محصولات دارویی دارد. نام دیگر زیره سبز Cumin و بومی ایران و هند است.

به غیر از دانه های زیره و پودر آن ، اسانس زیره  نیز به دلیل عطر قوی در بسیاری از دستور العمل ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه مغذی طعم بسیار قوی دارد و فقط مقدار کمی از آن لازم است تا طعم قوی به مواد غذایی شما اضافه کند.

زیره سبز عمدتا به دو شکل ، یکی به صورت دانه های خشک شده و دیگری به صورت پودر آسیاب شده مصرف می شود. در هر دو شکل ، زیره به عنوان عنصر اصلی ادویه های موجود در غذاهای هندی ، آفریقایی و مکزیکی استفاده می شود و به خاطر طعم متمایزی که دارد ، مشهور است.

این ادویه طعم خاکی و تندی به غذا می بخشد و رایحه گرمی نیز در غذا ایجاد می کند. زیره و اسانس آن حاوی مواد مغذی مهمی هستند که می توانند به ارتقاء سلامتی شما بسیار کمک کنند. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

تفاوت زیره سبز و سیاه چیست؟

تفاوت زیره سبز و سیاه در رنگ و خواص آنها است. هر دوی آنها ادویه های پرکاربردی هستند که به رفع مشکلات گوارشی کمک می کنند و با خواص آنتی باکتریال به حفظ سلامت عمومی کمک می کنند. از نظر ظاهری زیره سیاه باریک تر و زیره سبز پرتر است و از نظر ترکیبات مغذی نیز با یکدیگر متفاوت هستند. زیره سیاه و سبز هر دو در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شوند و سرشار از مواد معدنی و ویتامین های ضروری هستند.

فواید زیره سبز برای سلامتی چیست؟

سرشار از آنتی اکسیدان است :

دانه های زیره سبز ممکن است حاوی ترکیبات گیاهی بی شماری مانند فلاونوئیدها ، آلکالوئیدها ، فنول ها و امثال آن باشند که به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود در پزشکی بسیار شناخته شده اند. این آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد موجود در بدن  که باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و در نتیجه بیماری قلبی ، دیابت و غیره می شوند ،  کمک کنند.

زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

به تنظیم عملکرد سیستم گوارشی کمک می کند :

زیره سبز برای درمان یبوست و تسکین مشکلات گوارشی مفید است. همچنین ممکن است به عنوان یک داروی ضد نفخ عمل کند به این معنی که شما را از مشکلات گاز معده خلاص می کند. دانه های زیره حتی ممکن است حاوی مقدار زیادی منیزیم و سدیم باشند  که عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و در صورت مصرف با آب گرم  معده درد را تسکین می دهد.

دانه و عصاره زیره سبز ممکن است در بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مانند گرفتگی ، حالت تهوع ، نفخ ، گاز و اسپاسم گوارشی موثر باشند. در مقاله ای در سال ۲۰۱۳ که در مجله بیماری های گوارشی Middle East منتشر شده است ، اثرات عصاره زیره در درمان اختلالات گوارشی مانند نفخ و سایر علائم بیماری IBS را قابل قبول عنوان کرد.

همچنین عطر زیره سبز  که ناشی از یک ترکیب آلی معروف به آلدئید زیره است ، ممکن است باعث تحریک غدد بزاقی در دهان شود که فرآیند هضم را فعال می کند. ترکیب دیگر موجود در زیره تیمول است ، تیمول غدد ترشح کننده اسید معده ، صفرا و آنزیم هایی را که در هضم کامل غذا در معده و روده نقش حیاتی دارند ، احیا می کند.

یک منبع غنی از آهن است:

زیره می تواند منبع خوبی از آهن باشد ، یک ماده معدنی مهم که به افزایش سطح هموگلوبین ، بهبود جریان خون و همچنین تنظیم چرخه قاعدگی در بدن کمک می کند زیرا زیه سبز قاعده آور است. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷  ، زیره سبز ممکن است ۶۶ میلی گرم آهن در هر ۱۰۰ گرم داشته باشد ، که تقریباً ۵ برابر نیاز روزانه به آهن برای یک انسان بالغ است.

بنابراین زیره می تواند یک افزودنی مغذی برای رژیم غذایی روزانه افراد مبتلا به کم خونی باشد و ممکن است به تسکین علائم کم خونی مانند خستگی ، اضطراب و اختلال شناختی بسیار کمک کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند :

مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ نشان داده است  که مصرف زیره سبز به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند. علاوه بر این ، مواد مغذی مهم موجود در زیره از جمله آهن ، روغن های ضروری ، ویتامین C و ویتامین A ، ممکن است به چندین روش به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک کنند. ویتامین C یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هایی است که عملکرد و فعالیت گلبول های سفید خون را تحریک و تقویت می کند.

زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

اختلالات تنفسی را برطرف می کند :

وجود کافئین (یک عامل تحریک کننده) و اسانس های معطر و غنی ممکن است ، زیره را به یک ترکیب ضد احتقان ایده آل برای اختلالات تنفسی مانند آسم و برونشیت تبدیل کند. این ادویه پرکاربرد حتی ممکن است به عنوان یک خلط آور نیز عمل کند ، به این معنی که بلغم و مخاط جمع شده در مجاری تنفسی را رقیق کرده و از طریق عطسه یا سرفه آنها را راحت تر دفع می کند.

همچنین با از بین بردن خلط و بلغم می تواند از تشکیل مواد زائد جلوگیری کرده و به بهبود شرایطی که در وهله اول منجر به تشکیل آنها شده است ، کمک می کند.

در مراقبت از پوست به شما کمک می کند :

زیره سبز همچنین می تواند به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد قارچی که دارد ، از پوست شما در برابر عفونت های قارچی و میکروبی محافظت کند. همچنین ممکن است در کاهش علائم پیری زودرس ، مانند چین و چروک ، لکه های پیری و افتادگی پوست مفید باشد. این اثرات می تواند به دلیل وجود ویتامین E در زیره باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد :

زیره سبز ممکن است حاوی فلاونوئیدها و سایر مواد مغذی ضروری برای سلامتی باشد که نتایج امیدوار کننده ای در مدیریت و کاهش خطر ابتلا به دیابت نشان داده اند . مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است ، نشان داد وقتی به گروهی از زنان دارای اضافه وزن با علائم اولیه دیابت مکمل حاوی مقدار زیادی زیره داده شد ، علائم قابل توجهی از بهبود در آنها مشاهده شد.

زیره همچنین ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که به مبارزه با اثرات طولانی مدت دیابت به شما کمک می کند. از طریق روندی که به عنوان محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته شناخته می شود ، دیابت بر سلول های بدن تأثیرات منفی می گذارد. هنگامی که سطح قند خون در بدن به مدت طولانی بالا می ماند ،این محصولات به طور خودکار در جریان خون تولید می شوند .

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله پزشکی منتشر شد ،  محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون می توانند به اعصاب ، چشم ها ، کلیه ها و عروق خونی بسیار آسیب برسانند. زیره حاوی ترکیباتی است که ممکن است به کاهش محصولات نهایی پیشرفته گلیکاسیون در بدن شما کمک کند. بنابراین مصرف منظم دانه های زیره سبز در رژیم غذایی می تواند در تنظیم سطح قند خون بسیار مفید باشد.

دارای خواص ویروسی و ضد باکتریایی است:

خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی زیره سبز ممکن است به مبارزه با عفونت ها و بیماری های ناشی از مصرف مواد غذایی آلوده به شما کمک کند. همچنین ممکن است به عنوان یک ضد عفونی کننده نیز عمل کند. ترکیبات کارواکرول و تیمول ، موجود در دانه های زیره سبز ، ممکن است از سلامت روده شما در برابر هر نوع عفونت قارچی یا باکتریایی محافظت کنند.

زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

به کاهش کلسترول کمک می کند :

زیره سبز دارای ترکیباتی است که ممکن است به کنترل سطوح بالای کلسترول خون و حفظ سلامت قلب کمک کند. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ توسط محققان ایرانی نشان داد که مصرف ۷۵ میلی گرم زیره سبز دو بار در روز به مدت بیش از ۸ هفته ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد و اضافه وزن به شما کمک کند. پودر زیره مخلوط با ماست نیز می تواند تأثیر مثبتی بر سطح کلسترول خوب در بدن داشته باشد.

به تسکین التهابات بدن کمک می کند :

زیره دارای خواص ضد التهابی قوی است که ممکن است به تسکین التهابات  که علت اصلی چندین بیماری مزمن در بدن است ، بسیار کمک می کند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که ترکیبات گیاهی موجود در دانه های زیره سبز ممکن است به مهار سطوح نشانگر التهابی موجود در بدن کمک کنند . با این حال ، برای اثبات این اثرات ، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

به افزایش شیر کمک می کند :

دانه های زیره سبز سرشار از آهن هستند  که برای مادران شیرده یا زنان باردار و همچنین برای زنانی که در دوران قاعدگی هستند بسیار مفید می باشد. علاوه بر این ، ممکن است به دلیل داشتن ترکیبات تیمول ، به افزایش ترشح شیر در زنان شیرده کمک کند.

همچنین زیره سبز حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است که ممکن است درصد زیادی از نیاز روزانه ما به کلسیم را تامین کند. کلسیم یکی از اجزای مهم در شیر است که  برای مادران شیرده و نوزادان بسیار مفید است.

عملکرد شناختی را بهبود می بخشد :

رژیم غذایی روزانه متشکل از دانه های زیره سبز ممکن است به تحریک و فعال سازی سیستم عصبی مرکزی شما کمک کرده و به عملکرد موثر آن کمک کند. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله داروسازی منتشر شد ، نشان داده است که مصرف روزانه دانه های زیره سبز در رژیم غذایی افراد مسن به تقویت حافظه و کنترل بهتر اندام ها در آنها کمک کرده است. بنابراین ، ممکن است برای بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون بسیار مفید باشد.

ممکن است وابستگی به دارو را کاهش دهد :

ترکیبات موجود در زیره سبز ممکن است به کاهش رفتارهای اعتیاد آور و علائم ترک مواد مخدر کمک کند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تایید این خواص مورد نیاز است.

زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

خواص زیره سبز برای کودکان چیست؟

از آنجاییکه این ادویه پرکاربرد خواص ضد نفخ قوی دارد می توان از آن برای رفع دل درد و نفخ در کودکان استفاده کرد. افزودن مقداری پودر زیره به غذای کودکان نیز با توجه به ارزش غذایی زیره می تواند بسیار مفید باشد.

چگونه می توانیم از زیره سبز استفاده کنیم ؟

 

کاربردهای آشپزی :

دانه های زیره سبز به طور سنتی به عنوان ادویه در آشپزی هندی ، به صورت دانه کامل یا به صورت پودر استفاده می شود. این ادویه یک جزء اصلی در تهیه  خورشت ، سوپ و سایر محصولات غذایی می باشد.

محصولات مراقبت شخصی :

اسانس زیره سبز که از دانه های زیره سبز گرفته شده است ، می تواند به عنوان رایحه در لوازم آرایشی مانند کرم ، عطر و لوسیون استفاده شود.

طعم دهنده :

ممکن است برای افزودن طعم به نوشیدنی های الکلی و دسرها استفاده شود.

کاربردهای دارویی :

دانه زیره سبز همچنین ممکن است برای تولید داروهایی گیاهی ، همچون دمنوش نیز استفاده شود که به درمان مشکلاتی مانند اسهال ، قولنج ، التهاب ، اسپاسم روده و ماهیچه ها کمک می کند.

تقویت قوای جنسی :

هنگامی که این دانه آسیاب شده و با عسل و فلفل مخلوط شود ، به عنوان یک داروی جنسی بسیار قوی شناخته می شود. این معجون در بین اعراب بسیار محبوب است.

زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟
زیره سبز چیست و از فواید آن برای سلامتی چه می دانید؟

عوارض جانبی مصرف زیره سبز :

مصرف زیاد زیره سبز ممکن است ، عوارض جانبی شدیدی برای سلامتی در پی داشته باشد. این عوارض زیره سبز عبارتند از :

هیپوگلیسمی :

دانه های زیره سبز ممکن است سطح قند خون را در برخی افراد بسیار کاهش دهد ، بنابراین بیماران دیابتی باید از میزان مصرف خود آگاه باشند. در صورت انجام عمل جراحی از مصرف این دانه ها خودداری کنید ، زیرا ممکن است بر میزان سطح قند خون  تأثیر بگذارد. دوز معمولی مصرف زیره سبز به عنوان مکمل گیاهی ممکن است به ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم در روز برسد. با این حال ، همیشه بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

لخته شدن خون :

زیره ممکن است روند انعقاد خون را کندتر کند ، بنابراین افراد مبتلا به اختلالات خونریزی باید از مصرف آن اجتناب کنند.

سوزش سر دل و آسیب کبدی :

مصرف زیاد زیره ، ممکن است باعث سوزش سر دل یا حتی آسیب کلیوی یا کبدی شود.

ناباروری و سقط جنین :

دانه های زیره سبز ممکن است تولید تستوسترون را سرکوب کرده و باروری را در مردان کاهش دهند. همچنین مشخص شده که باعث سقط جنین نیز می شود ، بنابراین قبل از مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مشکلات گوارشی :

دانه های زیره سبز می تواند نقش موثری در کاهش مشکلات مربوط به سیستم گوارشی داشته باشد ، اما مصرف بیش از حد آن اغلب باعث تهوع ، درد معده ، سرگیجه و آروغ می شود. با این حال ، توصیه می شود قبل از مصرف این دانه ها با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا میزان دقیق مصرف را برای شما مشخص کند بدین ترتیب می توانید از بروز عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا