Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از فواید و عوارض گیاه تباشیر (طباشیر) چه می دانید؟

گیاه تباشیر (طباشیر) از ساقه و گره های گیاه بامبو بدست می آید. نام انگلیسی این گیاه  Bamvoo cane است. تباشیر به رنگ سفید و بلوری شکل است. سیلیس، پتاس، پرواکسید آهن و اکسید آلومینیوم مواد تشکیل دهنده این گیاه می باشند.

تباشیر سرشار از خواص دارویی و درمانی است و  با نام های دیگری همچون بامبو هندی، بامبو تیغ دار، بامبو رسمی، بامبو طلایی و… شناخته می شود. این گیاه از خانواده گندمیان یا غلات است و برای بدست آوردن آن باید گیاه بامبو سوزانده شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد، لطفا همراه ما بمانید.

ویژگی های گیاه تباشیر (طباشیر)

برگ های این گیاه باریک و نوک تیز است و ریشه های آن به صورت ساقه های زیرزمینی هستند. ارتفاع این گیاه به چند متر نیز می رسد. تباشیر گیاهی دارویی است که از قدیم تاکنون مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان طب سنتی بر این باورند که گیاهان دارویی عوارض شیمیایی ندارند و  قادرند بسیاری از بیماری ها را درمان کنند.

قسمت های خوراکی تباشیر جوانه و میوه های رسیده آن هستند. از چوب این گیاه در صنایع مختلفی مانند تولید صندلی، سبد، عصا و میز استفاده می شود. این گیاه در چین پرورش داده می شود و به کشورهای دیگر صادر می گردد.  اما امروزه این گیاه در لاهیجان نیز کشت می شود. طبع این گیاه سرد و خشک است.

فواید و خواص گیاه تباشیر (طباشیر) برای سلامتی

گیاه تباشیر خواص درمانی بسیار زیادی برای بدن دارد و در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات بکار می رود.  فواید این گیاه عبارتند از:

گیاه تباشیر باعث تقویت نیروی جنسی می شود

یکی از خواص درمانی گیاه تباشیر تقویت قوای جنسی است. در هندوستان مصرف این گیاه به افرادی که مزاج گرم دارند، توصیه می شود. زیرا این گیاه طبعی سرد و خشک دارد و باعث افزایش قوای جنسی می گردد.

از فواید و عوارض گیاه تباشیر (طباشیر) چه می دانید؟
از فواید و عوارض گیاه تباشیر (طباشیر) چه می دانید؟

باعث درمان مشکلات سیستم گوارشی می شود

این گیاه برای درمان و بهبود بسیاری از مشکلات گوارشی همچون زخم روده و اثنی عشر در طب سنتی بسیار استفاده می شود.  همچنین اسهال خونی را نیز درمان می کند. گیاه تباشیر باعث تقویت کبد و معده می شود و بعلاوه این گیاه استفراغ های صفراوی را نیز کاهش و درمان می کند.

گیاه تباشیر موجب تقویت قلب می شود

یکی دیگر از خواص درمانی این گیاه، داشتن ترکیبات مفید برای بهبود و تقویت عملکرد قلب است. همچنین این گیاه دارای ترکیبات شادی آور است و می تواند باعث کاهش التهابات، ترس، غم و اندوه شود.

 باعث رفع بوی بد دهان و بهبود زخم های دهانی می شود

برای درمان مشکلات دهان و دندان می توانید گیاه تباشیر را در دهان خود نگه دارید تا بوی بد دهان از بین برود. برای درمان زخم ها و جراحات داخلی نیز می توانید گیاه تباشیر را در آب حل کرد و مصرف کنید.

ممکن است باعث بهبود ویار در دوران بارداری شود

در طب سنتی این گیاه به زنانی که در دوران بارداری هستند و ویار بسیار سختی دارند، توصیه می شود. مصرف تباشیر ممکن است باعث کاهش ویار شود و وضعیت زنان باردار را بهبود ببخشد.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

تباشیر برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است و اگر به همراه گیاهان دارویی دیگر مصرف شود  تاثیرات این گیاه بیشتر می شود. برای اثر بخشی بیشتر در مورد لاغر ، بهتر است تباشیر را با گیاهانی همچون سیاه دانه، زیره سیاه، تخم گشنیز، هلیله سیاه  زنیان و …. مصرف کنید .

گیاه تباسیر برای درمان کیست و تومور

پزشکان طب سنتی از گیاه تباشیر برای درمان کیست و تومور ها استفاده می کنند. این گیاه باعث درمان و از بین رفتن کیست بیضه، پستان، کیست تخمدان و کلیه می شود و تاثیرات بسیار زیادی در درمان اینگونه از  بیماری ها دارد. روش های استفاده از این گیاه برای درمان این مشکلات متفاوت می باشد.  در ادامه روش درمان این مشکلات با استفاده از گیاه تباشیر شرح داده شده است.

از فواید و عوارض گیاه تباشیر (طباشیر) چه می دانید؟
از فواید و عوارض گیاه تباشیر (طباشیر) چه می دانید؟

نحوه مصرف تباشیر برای درمان کیست رحم و تخمدان

پودر گیاه تباشیر و آب شاهی را به این منظور ترکیب کرده و قبل از خواب مصرف کنید. مصرف تباشیر در قاعدگی باعث تنظیم دوره ها خواهد شد.

روش مصرف گیاه تباشیر برای درمان کیست بیضه

برای درمان این مشکل از تباشیر می توان به دو صورت استفاده کرد:

گیاه تباشیر را به همراه گیاه آلوورا و سرکه ادغام کنید و خمیر حاصله را بر روی بیضه ها بمالید. این کار را به صورت روزانه تکرار کنید و پس از استفاده از این خمیر ، بهتر است تا سه روز آن را نشویید. روش دیگر استفاده از تباشیر برای درمان کیست بیضه به این صورت است که آن را با آب کدو مخلوط کرده و بر روی بیضه ها استعمال می کنند.

روش مصرف گیاه تباشیر برای درمان کیست کلیه

برای درمان کیست کلیه تباشیر را با گیاه کاسنی و سداب در ظرفی ریخته و دو لیوان آب به آنها اضافه می کنیم. مخلوط حاصل را می جوشانیم تا به اندازه یک لیوان آب از این مخلوط باقی بماند. پس از سرد شدن آن را صاف کرده و قبل از خواب مقداری از آن را میل می کنیم.

در روش دیگر برای درمان کیست کلیه  باید یک کیلوگرم تربچه یا ترب سفید را به همراه سه لیوان آب بجوشانید پ، تا تنها یک لیوان آب باقی بماند. در نهایت مواد را صاف کرده و  به آن بیست گرم گیاه تباشیر اضافه می کنیم و قبل از خواب این مخلوط را برای درمان کیست کلیه مصرف می کنیم.

روش مصرف گیاه تباشیر برای درمان کیست سینه و ریه

برای درمان این مشکلات ابتدا باید دمنوش گیاهی رازیانه را تهیه کنیم. پس از تهیه این دمنوش گیاهی، مقداری از تباشیر را درون آن می ریزیم و مخلوط را به خوبی بهم می زنیم تا تباشیر به طور کامل در دمنوش گیاهی رازیانه حل شود.

شما می توانید این مخلوط را برای درمان کیست سینه و ریه، قبل از خواب میل کنید. ادغام این دو ماده با یکدیگر نقش بسزایی در بهبود کیست ریه و سینه خواهد داشت.

روش مصرف گیاه تباشیر برای درمان کیست آراکنوئید یا کیست مغزی

برای درمان کیست مغزی ابتدا باید دمنوش گیاهی مرزنجوش را تهیه کنید. پس از آن مقداری تباشیر به آن اضافه کنید و قبل از خواب این نوشیدنی را میل کنید. برای درمان این مشکلات باید این نوشیدنی را به صورت منظم مصرف کنید.

از فواید و عوارض گیاه تباشیر (طباشیر) چه می دانید؟
از فواید و عوارض گیاه تباشیر (طباشیر) چه می دانید؟

ویژگی های گیاه تباشیر (طباشیر) اصل و مرغوب چیست

تباشیر از نظر ظاهری به صورت نشاسته ای و استخوانی می باشد و زمانی که با آب ادغام می شود، سخت می شود.  پس از خشک شدن به رنگ سفید و شفاف در می آید. این ماده معطر و دارای رایحه ای خوش است.  نوع مرغوب آن بسیار شفاف است و همانند ظروف چینی به نظر می رسد.

خرید تباشیر

برای خرید تباشیر می توانید به عطاری های محلی و آنلاین مراجعه کنید و این گیاه دارویی را تهیه نمایید. قبل از خرید حتما ویژگی های گیاه اصل را مورد بررسی قرار دهید.

عوارض جانبی مصرف گیاه تباشیر (طباشیر)

گیاهان دارویی عوارض بسیاری اندکی دارند ، اما باید به اندازه مصرف شوند. زیرا در صورت مصرف بیش از حد عوارضی را برای سلامتی به همراه خواهند داشت. این گیاه طبعی سرد و خشک دارد و مصرف این گیاه برای افراد سرد مزاج مفید نیست. این گیاه نباید بیش از حد مصرف شود زیرا در صورت مصرف بیش از حد  به ریه ها آسیب می رساند.

تباشیر ممکن است باعث افزایش میل جنسی شود، اما در صورت مصرف بیش از حد برعکس عمل می کند و موجب کاهش میل جنسی می شود. همچنین مصرف بیش از حد این گیاه موجب مسمومیت های شدید می گردد و باعث ایجاد مشکلاتی همچون استفراغ، حالت تهوع و تحریک معده خواهد شد.

نام دیگر تباشیر چیست

نِیشِکَر یا کاش نام دیگر گیاه تباشیر است و همانطور که توضیح داده شد مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. این گیاه را می توانید از عطاریها به صورت آنلاین یا حضوری خریداری کنید. این گیاه دارویی را می توانید با ترکیبات دیگر مورد استفاده قرار دهید و بیماری های مختلف را درمان کنید. مثلا اگر آن را با آب پیاز مصرف کنید می تواند کیست بیضه را درمان کند. مصرف آن با عسل اکثر کیست های بدن را از بین می برد.

بطور کلی این گیاه مانند سایر گیاهان دارویی خواص فراوانی دارد که می توان در شرایط مختلف از آن بهره مند شد. این گیاه روش های استفاده متفاوتی دارد و شما با مشورت یک کارشناس گیاهان دارویی می توانید از فواید آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که باید این گیاه را طبق دستورالعمل مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. این گیاه را اگر با آب شاهی مصرف کنید، می تواند کیست های تخمدان را از بین ببرد. از آن با آب کاسنی برای از بین بردن کیست کبد استفاده می شود. بطور کلی تباشیر برای درمان کیست های مختلف بدن بسیار مفید است ولی باید همراه با ترکیبات مختلفی مصرف شود.

این گیاه را می توانید برای برفک دهان کودکان مورد استفاده قرار دهید. فقط باید آن را با مقداری گشنیز تازه کوبیده شده مخلوط کرده و آب آن را به دهان نوزاد بمالید. در این رابطه می توانید با یک کارشناس طب سنتی مشورت کنید تا بهترین روش آماده سازی را به شما بگوید. علاوه بر این تباشیر را باید از مکان های معتبر خریداری کنید و در جای مناسب نگه دارید تا خاصیت آن از دست نرود. افراد مختلف می توانند از مزایای این گیاه بهره مند شوند زیرا یک گیاه همه کاره است که خواص مطلوبی ارائه می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا