Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پودر گیاه آمله چیست از فواید و خواص آن چه می دانید؟

پودر گیاه آمله یا انگور فرنگی هندی یکی از رایج ترین ترکیبات مورد استفاده در طب آیورودا است. در حالی که ممکن است این میوه در بسیاری از نقاط جهان به راحتی در دسترس نباشد، اما امروزه پودر گیاه آمله به راحتی در دسترس است.

پودر گیاه آمله خشک شده گیاه یا میوه آمله است و با نام علمی Emblica officinalis درجهان شناخته می شود. این پودر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بسیار زیادی که دارد، در جهان بسیار شناخته شده است. این پودر گیاهی مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد. در حالی که میوه گیاه آمله کاملا ترش است، پودر آن کمی تلخ است. پودر آمله از پودر کردن میوه خشک شده این گیاه تهیه می شود. پودر گیاه آمله در مراقبت از مو، مراقبت از پوست، هضم بهتر مواد غذایی، تنظیم قند خون و بهبود بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی استفاده می شود.

شما می توانید این پودر را در خانه با خشک کردن میوه این گیاه و سپس پودر کردن آن در مخلوط کن تهیه کنید. شما در ادامه این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک با مزایای بسیار زیاد پودر گیاه آمله یا انگور فرنگی هندی بیشتر آشنا خواهید شد.

گیاه آمله (Amla)  یا انگور فرنگی هندی چیست؟

انگور فرنگی هندی یا آمله ( Emblica officinalis ) مزه ای بسیار ترشی دارد. آمله میوه های مغذی درخت آمله هستند که در کشورهای همچون هند، شرق میانه و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا رشد می کند. در هند به این گیاه آمله و در سانسکریت Amalaki گفته می شود.

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی این گیاه، اغلب در طب آیورودا برای تقویت سلامت پوست و مو و همچنین تقویت سیستم ایمنی  استفاده می شود. میوه های این گیاه در فصل پاییز در جنگل های مرطوب و مناطق تپه ای شبه قاره هند می رسد. این درخت در هند مقدس شمرده می شود.

میوه گیاه آمله به رنگ سبز روشن است و بسیار ترش و فیبردار است. در هند، آن را با نمک می خورند. آمله همچنین در اشکال مختلف دیگر مانند پودر، آب میوه، روغن، قرص و ادویه موجود است. دمنوش گیاهی آمله و پودر خشک شده این گیاه، توسط بسیاری از افراد به دلیل خواص تغذیه ای فراوان مصرف می شود.

پودر گیاه آمله چیست از فواید و خواص آن چه می دانید؟
پودر گیاه آمله چیست از فواید و خواص آن چه می دانید؟

ارزش غذایی پودر گیاه آمله :

پودر گیاه آمله  سرشار از ویتامین C و ویتامین A است. همچنین ممکن است حاوی سطوح بالایی از اسید فولیک و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، فسفر، آهن، کاروتن و منیزیم باشد. بر اساس داده های ملی تغذیه USDA، انگور فرنگی هندی کالری کمی دارد و ۱۰۰ گرم میوه این گیاه به صورت خشک شده حاوی ۴۴ کالری است. انگور فرنگی تازه هندی بیش از ۸۰ درصد آب دارد. خواص مفید گیاه آمله عمدتا به دلیل محتوای غنی آنتی اکسیدانی آن است.

خواص  گیاه آمله برای مو :

پودر آمله به طور سنتی برای مراقبت از مو استفاده می شود. این پودر بیشتر به عنوان تقویت کننده مو در طب سنتی استفاده می شود و باعث کند شدن روند سفیدی موها شود. اگرچه هیچ تحقیق قطعی برای حمایت از این باور وجود ندارد، اما هنوز هم به طور گسترده ای برای افزایش رنگدانه های مو استفاده می شود.

تحقیقات نشان داده است پودر آمله نه تنها می تواند از سلامت موها محافظت کند، بلکه باعث رشد آنها نیز می شود. از پودر آمله می توان به روش های مختلفی در مراقبت از مو استفاده کرد. به عنوان مثال روغن و ماسک موی آن کاربرد گسترده ای دارد.

تهیه روغن آمله :

دو قاشق غذاخوری از پودر آمله را به آرامی با یک فنجان روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را به آرامی گرم کنید تا رنگ آن قهوه ای مایل به سیاه شود. سپس بگذارید سرد شود و آن را روی موهای خود بمالید. بقیه روغن را می توان در یک بطری سر بسته نگه داری کنید.

تهیه ماسک مو:

با افزودن آب به مقداری از پودر آمله، خمیر تهیه کنید. باید خمیری شبیه دوغاب باشد. همچنین می توانید چند برگ تولسی به این خمیر اضافه کنید. برگ های تولسی را آسیاب کرده و به همراه آب به ماسک مو آمله اضافه کنید. اعتقاد بر این است که این ماسک موها را براق تر می کند.

به عنوان رنگدانه :

پودر گیاه آمله دارای رنگ سیاه قوی است بنابراین اغلب به عنوان رنگدانه مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، دارای اثر بسیار ملایمی است و فقط در یک بار شستشو محو می شود. به همین دلیل است که پودر آمله با حنا که رنگدانه قوی تری دارد مخلوط می شود.

برای این کار مقداری آب به مخلوطی از پودر آمله و حنا اضافه کنید، تا خمیر تهیه شود. سپس این خمیر را روی موهای خود بمالید و بگذارید چند ساعت بماند و بعد از چند ساعت موها را با آب بشویید. روغن آمله همچنین می تواند به طور منظم برای نتایج مشابه استفاده شود.

پودر گیاه آمله چیست از فواید و خواص آن چه می دانید؟
پودر گیاه آمله چیست از فواید و خواص آن چه می دانید؟

کاربردهای دیگر پودر گیاه آمله :

ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند :

آمله یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است و حاوی چندین ترکیبات زیستی قوی است، که شامل ویتامین C و A، آلکالوئیدها، پلی فنول ها و فلاونوئیدها است. تحقیقات نشان داده است که این پودر دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی قوی است. شما می توانید یک قاشق چای خوری پودر آمله را با آب مخلوط کرده و مصرف کنید. برخی افراد ترجیح می دهند این پودر را با آب میوه میل کنند تا طعم تلخ آن را از بین ببرند.

ممکن است از سلامت پوست شما مراقبت کند :

آمله یک ماده قوی ضد پیری است، که در بسیاری از فرمولاسیون های طب آیورودا برای سلامتی پوست استفاده می شود. تحقیقی که در سال ۲۰۱۹ در یک نشریه پزشکی منتشر شد، نشان داد که می تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود ببخشد، به کاهش چین و چروک و لکه های پیری بسیار کمک کند.

شما می توانید ماسک صورت را با استفاده از پودر آمله برای خود تهیه کنید. یک قاشق چای خوری عسل را به یک قاشق غذاخوری پودر آمله مخلوط کنید. سپس آن را با کمی آب رقیق کنید و مخلوط را روی صورت خود بمالید و آن را با حرکت دایره ای روی پوست خود مالش دهید. بگذارید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه این مخلوط بر روی پوست شما باقی بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید و اثرات شگفت انگیز این ماسک را بر روی پوست خود مشاهده کنید.

ممکن است هضم غذا را بهبود دهد :

فیبر بالای پودر آمله باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. این پودر یکی از موثرترین درمان ها برای یبوست است. پودر آمله به بدن کمک می کند تا هیدراته بماند و به درمان و بهبود یبوست و سایر مشکلات گوارشی کمک می کند. کافی است یک قاشق چای خوری پودر آمله را در آب حل کنید تا یک نوشیدنی آرامش بخش برای معده برای خود داشته باشید.

به عنوان تصفیه کننده خون عمل می کند :

پودر آمله دارای خاصیت مدر است و  به دفع سموم از بدن کمک می کند. این خاصیت باعث می شود که به عنوان تصفیه کننده خون نیز مفید باشد. پودر گیاه آمله را می توان با عسل برای بهترین اثر مخلوط کرده و مصرف نمود.

پودر گیاه آمله چیست از فواید و خواص آن چه می دانید؟
پودر گیاه آمله چیست از فواید و خواص آن چه می دانید؟

ممکن است قند خون را کنترل کند :

تحقیقات متعدد نشان داده است که پودر آمله می تواند به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت بسیار کمک کند. این پودر دارای خاصیت کاهش دهنده چربی و قند خون است. به همین دلیل است که به افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود، این میوه را هر روز مصرف کنند. کافی است یک قاشق غذاخوری از این پودر را در یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید.

مصرف پودر گیاه آمله در دوران بارداری و شیردهی

در مورد مصرف این پودر در دوران بارداری و شیردهی باید بسیار احتیاط کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که دچار اختلالات خونریزی هستند، باید در مصرف این پودر احتیاط کنند. همچنین ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف پودر آمله با پزشک خود مشورت کنید و همیشه اعتدال را در مصرف گیاهان دارویی رعایت کنید.

پودر گیاه آمله را از کجا بخریم؟

بعید است که در بتوانید این پودر را در فروشگاه های عطاری پیدا کنید. بهترین شانس شما برای خرید آمله به صورت آنلاین است. فروشندگان اینترنتی این پودر گیاهی را هر جایی که زندگی کنید برای شما ارسال می کنند. مطمئن شوید که پودر آمله خریداری شده، کاملا ارگانیک باشد.

عوارض جانبی پودر گیاه آمله :

استفاده از پودر آمله به طور کلی بی خطر است. اما بهتر است این پودر را از یک منبع معتبر خریداری کنید تا از عدم وجود هرگونه آلودگی احتمالی  مطمئن باشید. برچسب محصول خریداری شده را بخوانید، تا مطمئن شوید هیچ گونه افزودنی در آن وجود ندارد. همچنین نباید از پودر گیاه آمله بدون مشورت پزشک برای اهداف دارویی استفاده کنید. امیداواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا