Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

سوماتروپین یا هورمون رشد از هورمون های ضروری برای رشد بدن است. از کاربرد سوماتروپین در بدن افزایش حجم و میزان عضله در بدن است.

امروزه کاربرد سوماتروپین در بین ورزشکاران زیاد شده است و نام سوما نیز شناخته می شود. بسیاری از ورزشکاران و مصرف کنندگان بدون آگاهی از عوارض سوماتروپین به مصرف آن روی آورده اند. درحالی که نحوه مصرف سوماتروپین و تشخیص نیاز به آن باید توسط پزشک تعیین گردد. از فواید سوماتروپین می توان به درمان سندرم روده کوچک اشاره کرد. این دارو حتی در پیشگیری از کاهش وزن ناگهانی بیماران مبتلا به ایدز هم کاربرد دارد. قیمت سوماتروپین قرص یا آمپول می تواند تا حد زیادی به نوع شرکت تولید کننده وابسته باشد. برای خرید سوماتروپین می توان به داروخانه ها و مراکز مجاز فروش آنلاین سوماتروپین مراجعه نمود.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از دارو ها و مکمل ها پرداخته است. مانند : ال کارنیتین، دیازپام، استروئید، ملاتونین و… . در ادامه این مقاله با چگونگی مصرف و فواید و کاربرد سوماتروپین با ما همراه باشید.

سوماتروپین چیست

۱۹۱ اسید آمینه سوماتروپین را تشکیل می دهند. این ماده در بدن توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود. این ماده با هورمون دیگری به نام انسولین مرتبط است. IGF1 یکی از مهم ترین عوامل رشد برای انسان است. افزایش IGF1 به وسیله بهبود سطح GH یا همان هورمون رشد صورت می گیرد.

سوماتروپین نوعی هورمون رشد است که توسط انسان ساخته شده است. از این هورمون جهت درمان سندروم روده کوچک و جلوگیری از کاهش وزن ناگهانی بیماران مبتلا به ایدز استفاده می‌شود. این ماده یک هورمون پپتیدی است و موجب رشد در سطح سلولی می‌شود.

کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

این هورمون بیشتر برای کودکان و نوجوانان مهم است. سطح این هورمون در بدن در دوران بلوغ به شدت زیاد می‌شود و در ۲۰ سالگی به اوج می‌رسد. پس از ۲۰ سالگی میزان ترشح این هورمون به آرامی کاهش می یابد. اگر سلامت عملکرد غده هیپوفیز وجود داشته باشد در تمام طول عمر این هورمون ترشح خواهد شد.

عوارض کمبود سوماتروپین در بدن چیست

همان طور که پیش تر هم اشاره شد هورمون رشد فقط مورد نیاز کودکان نیست. بزرگ‌سالان نیز به میزان مشخصی به هورمون رشد نیاز دارند. اگر میزان هورمون رشد در بدن کمتر از حد مشخص شده باشد، علائم خاصی در بدن بروز می کند. برخی از علائم کمبود سوماتروپین در ادامه آورده شده است.

  • بروز بدن درد
  • ریزش مو
  • خشکی پوست و نازک شدن آن
  • افزایش کلسترول بد در بدن (LDL)
  • کاهش یافتن قدرت و حجم عضلات
  • افزایش وزن به خصوص در ناحیه دور کمر
  • بروز افسردگی و اضطراب شدید
  • فراموش کاری و کم شدن قدرت تمرکز
  • افزایش یافتن احتمال بیماری ‌های قلبی و عروقی
  • بروز پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی
  • کاهش یافتن میل جنسی

فواید سوماتروپین در بدن‌سازی چیست

قدرت عضلانی را افزایش می دهد : این ماده با تحریک سنتز کلاژن در عضلات و تاندون‌ ها ظرفیت بدنی را در ورزشکاران بالا می برد. مصرف سوماتروپین عملکرد بهتری در برنامه بدنسازی ایجاد می کند تا عضلات قدرت بیشتری در حین وزنه‌زدن داشته باشد.

درمان سریع تر شکستگی استخوان : یکی از هورمون ‌هایی که بعد از شکستگی استخوان باعث ترمیم آن می شود، هورمون رشد است. مشخص است که تزریق هورمون رشد اضافه به بدن ، بدون شک منجر به درمان سریع شکستگی خواهد شد. البته این کار تنها باید با تجویز پزشک انجام ‌شود.

ریکاوری و بهبود سریع‌تر : سوماتروپین از هورمون‌ هایی است که برای ریکاوری و بهبود زخم‌ و آسیب ‌های بدن کمک کننده است. استفاده از فواید سوماتروپین در درمان تخریب عضلات پس از تمرین کمک کننده خواهد بود.

کاهش چربی بدن : کاهش سریع ‌تر چربی و افزایش بافت عضلانی از دلایل مهم بدنسازان به مصرف این دارو است. این فواید سوماتروپین برای کسانی‌که قصد عضله ‌سازی و کات‌کردن بدنشان را دارند، خیلی باارزش بوده و هیچ جایگزینی هم وجود ندارد.

درواقع ضعیف‌شدن و کاهش میزان ترشح هورمون‌ های رشد یکی از دلایل چاقی می باشد. درواقع زمانی‌که با رژیم و ورزش لاغر می‌شوید هورمون‌ها به حالت عادی برگشته اند. تنظیم هورمون منجر به لاغری می‌شود و بدن دیگر از عهده تجزیه چربی ها برمی‌آید.

عوارض سوماتروپین برای بدن چیست

هر دارو به موازات تاثیرات مثبت بر سلامتی و رشد بدن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در صورت مصرف نادرست و بدون تجویز پزشک این عوارض می توانند تشدید شوند. برخی از افراد ممکن است به دارو ها و یا اجزای تشکیل دهنده حساسیت داشته باشند. اگر پس از مصرف این دارو علائم آلرژی ‌زا مثل : تنگی نفس، تورم صورت، لب‌ ها و زبان ایجاد شد، باید به پزشک مراجعه شود.

عوارض مصرف سوما :

  • بروز حالت تهوع و سرگیجه
  • ایجاد نفخ در ناحیه شکم
  • ورم دست و پا
  • ایجاد درد در ناحیه لگن و زانو
  • گوش درد
  • بالا رفتن دمای بدن
  • ایجاد دردی در ناحیه بالای شکم که به کمر بزند
  • مورمورشدن یا بروز بی‌حسی در دست و انگشتان
  • ایجاد تورم و بزرگ ‌شدن مفاصل فک، آرنج و نوک انگشتان
  • افزایش یافتن فشار خون
  • ایجاد خشکی و بوی دهن
  • تکرر ادرار
  • افزایش فشار جمجمه‌ای که سردرد یا زنگ زدن گوش و مشکلات بینایی ایجاد کند.

تداخل دارویی آمپول سوماتروپین چیست

مصرف سوماتروپین با برخی از دارو ها می تواند تداخل داشته باشد. قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید. ادامه این مطلب به برخی از این داروها اشاره شده است.

  1. در صورت مصرف دارو های دیابت یا انسولین
  2. در صورت مصرف قرص‌ های جلوگیری یا هورمونی
  3. مصرف برخی استروئید ها مانند : پردنیسون، دگزامتازون، متیلپردنیزولون و… .
  4. مصرف داروهای گیاهی و ویتامین‌ ها هم می تواند با سوما تداخل دارویی داشته باشد.

زمان و نحوه مصرف سوماتروپین چیست

بهترین زمان و نحوه مصرف سوماتروپین ناشتا، قبل و بعد از تمرین و قبل از خواب است. با توجه به تشخیص و علم مربی و سابقه ورزشی‌ در یک یا دو نوبت تزریق انجام می‌شود.

همان طور که قبلا هم اشاره شد مصرف این هورمون عوارضی دارد. این‌که چه میزان از این دارو باید مصرف شود، بستگی به هدف از استفاده آن و همینطور برند هورمون رشد دارد. انواع سوماتروپین توسط شرکت های داروسازی مختلف ساخته می شوند.

بهترین نحوه مصرف سوماتروپین به ‌صورت زیرپوستی و دور ناف تزریق می‌شود. زیرا احتمال دارد این ماده زود در معده‌ هضم شود و به عضلات نرسد. در هر صورت بهترین نحوه مصرف کمک گرفتن از پزشک متخصص برای انجام تزریقات است.

نکته

مصرف بیش از حد آمپول سوماتروپین عوارض زیر را خواهد داشت

  1. ایجاد رعشه و لرزش
  2. عرق سرد
  3.  افزایش اشتها
  4. سردرد
  5.  خواب آلودگی
  6.  ضعف و سرگیجه
  7.  افزایش ضربان قلب
  8.  حالت تهوع

مصرف بیش از حد این دارو برای طولانی مدت به رشد مفرط منجر می‌گردد. در نظر داشته باشید که موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض سوماتروپین محسوب می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از چربی‌ سوزی موضعی باید تزریق هر دفعه در نقاط مختلف بدن صورت گیرد. اگر سوماتروپین چندین بار به صورت زیر پوستی در یک موضع مشخص تزریق گردد، به چربی سوزی در آن ناحیه منجر می شود.

کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

شرایط نگهداری سوماتروپین چیست

شرایط نگهداری سوما تا حدود زیادی به برند تولید کننده بستگی دارد. این دارو در انواع مختلف در یخچال نگهداری می شود. شرایط نگهداری این دارو را می توان از متصدی داروخانه پرسید. از نکات مهم این دارو این است که قبل از خرید تاریخ مصرف بررسی شود. اگر تاریخ مصرف هورمون رشد منقضی شد، باید دور انداخته شود.

کاربرد قرص و آمپول سوماتروپین چیست

  • برطرف نمودن اختلالات رشدی کودکان که ناشی از کمبود هورمون رشد است
  • برطرف نمودن کمبود هورمون رشد در بزرگسالان
  • کاربرد در ورزشکاران که حرف و حدیث های فراوانی دارد.
  • بهبود سندرم ترنر (Turner Syndrome)
  • بهبود نارسایی های مزمن کلیه
  • درمان و بهبود سندرم پرادر ویلی
  • درمان محدودیت رشد جنینی
  • بهبود و درمان کوتاهی قد شدید بدون دلیل شناخته شده
  • درمان کوتاه قدی در کودکان مبتلا به سندرم نونان

مصرف سوماتروپین و تاثیر در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

با افزایش سن و ورود به کهن‌سالی و بزرگ‌سالی زنگ کاهش هورمون رشد در بدن رخ می دهد. با کاهش این هورمون در بدن بیماری‌های مختلفی مانند سکته‌ قلبی و گرفتگی عروق رخ می دهد. کاهش تولید هورمون رشد رابطه مستقیمی با افزایش احتمال بروز سکته قلبی نشان داده است. درواقع بیمارانی که هورمون رشد کافی ندارند، غلظت تری گلیسیرید و گرفتگی عروق بیشتری دارند. مصرف هورمون رشد به صورت دارویی در این افراد می تواند از بیماری‌ های قلبی و عروقی جلوگیری نماید.

تاثیر مصرف سوماتروپین بر سلامت روان چیست

مطالعات نشان داده که مصرف هورمون رشد در بزرگسالانی که به کمبود ترشح هورمون رشد و مشکلات سلامت روانی دچار بوده اند به بهبود در خلق و خو و افزایش کیفیت زندگی منجر می شود. مصرف سوماتروپین در طولانی مدت اثربخش بوده و نباید توقع معجزه داشت.

نکات مهم در مصرف انواع سوماتروپین چیست

  1. میزان مصرف باید طبق نظر پزشک تعیین گردد.
  2. طی مصرف دارو سن استخوان باید هر سال تعیین شود.
  3. بررسی عملکرد تیروئید و ارزیابی بروز ضایعات داخل جمجمه ‌ای لازم است.
  4. استفاده از این هورمون به ورزشکاران مبتدی و زیر ۱۸ سال هستند توصیه نمی‌شود.
  5. کاربرد سوما در درمان کوتاهی قدی است که ناشی از کمبود هورمون رشد است.

سوماتروپین و کم خوابی چه ارتباطی با هم دارند

ترشح هورمون ‌های بدن بخصوص هورمون رشد بعد از خواب اتفاق می‌افتد. در ساعت‌ های اولیه خواب ترشح این هورمون اوج می‌گیرد. بیشتر افرادی که بیداری شبانه و یا خواب کمی دارند دارای مشکلات ترشح هورمون رشد هستند. مشکلات خواب و کاهش میزان خواب موجب کاهش عملکرد غدد درون ‌ریز و در نتیجه اختلال در زمان عملکرد آن ‌ها می‌ گردد.

آزمایشات نشان داده اند که تغییر ساعت خواب طبیعی بدن به میزان قابل توجهی ترشح هورمون رشد را تغییر می‌دهد. کسانی که کم خوابند می‌توانند از سوما به عنوان روشی برای درمان اثرات کمبود خواب بهره ببرند.

قیمت آمپول سوماتروپین اصل چیست

شرایط قیمت سوماتروپین می تواند به نوع آن یعنی خارجی یا ایرانی بودنش وابسته باشد. قیمت سوماتروپین خارجی و ایرانی با هم متفاوت بوده و نوع خارجی آن قیمت بالاتری را نسبت به نوع ایرانی داراست. شرکت های داروسازی ایرانی با تولید مکمل ها و داروهای با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، توانسته اند تا حدودی از هزینه های درمانی بکاهند. بنابراین آمپول سوماتروپین ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی خواهد بود. البته لازم به ذکر است که شرکت های وارد کننده نیز قیمت‌ های مختلفی بر محصولات وارداتی خود گذاشته و قیمت محصولات را به کیفیت و نوع شرکت تولید کننده نسبت می دهند. در هر صورت برای خرید انواع آمپول سوماتروپین باید دقت کافی را بعمل آورد.

خرید و فروش انواع سوماتروپین چگونه است

خرید و فروش سوماتروپین در کشور ما برای کمک به کمبود هورمون رشد و تقویت عضلات در بدنسازان و… صورت می‌پذیرد. خرید و فروش سوماتروپین جهت کمک به رفع کمبود این ماده در بدن صورت گرفته و مشکلات بسیاری از افراد را مرتفع می سازد.

جهت خرید سوماتروپین برای رفع کمبود این هورمون، می توان به داروخانه ها و مراکز خرید و فروش آنلاین دارو مراجعه کرد. این دارو باید توسط پزشک تجویز و از مراکز معتبر خریداری و مصرف شود. در غیر این صورت ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای مصرف کننده بوجود آورد.

کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست ؟ عوارض و قیمت خرید
کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست ؟ عوارض و قیمت خرید

دلایل کاربرد قرص سوماتروپین

درصورتی که مقدار هورمون رشد یا سوماتروپین در بدن کم باشد، مشکلاتی برای بدن انسان ایجاد خواهد شد. در ادامه به برخی از این مشکلات و عوارض اشاره شده است. با مصرف قرص سوماتروپین می توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و علائم ناشی از کمبود این هورمون را بهبود بخشید.

  • در اثر کمبود هورمون رشد پوست خشک شده و ممکن است بر روی آن آکنه ایجاد گردد.
  • کمبود این هورمون در بدن می تواند موجب بروز پدیده چاقی شود.
  • ایجاد شکنندگی در استخوان، ضعف تاندون‌ و… از دیگر عوارض کمبود این هورمون در بدن هستند.
  • کاهش فعالیت‌های جنسی‌ از دیگر عوارض این هورمون است.
  • ظهور اضطراب و افسردگی و تغییرات احساسی مشابه از دیگر علائم کمبود هورمون رشد است.
  • بروز اختلال در حافظه و سطح توجه، تحلیل عضلانی، عملکرد نامطلوب سیستم قلبی و عروقی، حساسیت بالای پوست به نور خورشید و درنهایت سندرم خستگی مزمن از عوارض احتمالی کمبود هورمون رشد در بدن است.

قرص سوماتروپین چیست

سوما نوعی داروی هورمونی بوده و مصرف آن می تواند در برخی از افراد بسیار سودمند باشد. قرص سوماتروپین حاوی هورمون رشد است و مصرف آن می تواند برای درمان بیماری های زیر به کار رود.

  • کوتاه قامتی کودکان
  • بیماری های کلیوی مزمن
  • سندروم روده کوتاه
  • درمان کردن دیستروفی ماهیچه ای
  • پیشگیری گسترش آسیب‌های ناشی از افزایش سن
  • جبران کمبود هورمون رشد که به واسطه تومور‌های هیپوفیز ایجاد گشته است.
  • بهبود دیستروفی عضلانی در بیماران مبتلا به HIV
  • از این دارو برای افزایش قد در کودکان نیز استفاده می شود.

قرص سوماتروپین برای افزایش قد

مصرف قرص سوماتروپین برای افزایش قد، جایگزینی مناسب برای هورمون طبیعی رشد است. مبتلایان به سندرم نونان، سندرم ترنر و موارد مشابه که به کوتاهی قد مبتلا هستند، با کمک این ماده می توانند رشد بهتری داشته باشند. توجه شود که قرص سوما تنها در افراد خاصی استفاده می گردد. افراد مبتلا به اضافه وزن، مشکلات تنفسی، دیابت و سرطان مجاز به استفاده از این دارو نخواهند بود. افرادی هم که دچار نارسایی ریه هستند با مصرف این قرص دچار عوارضی خواهند شد. در افرادی که به موارد ذکر شده مبتلا نیستند، مصرف این قرص می تواند مطلوب باشد.

توجه شود که این دارو تنها در برخی از کودکان قابل مصرف است. مقدار و نحوه مصرف این قرص باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد و مصرف خودسرانه این دارو به‌ویژه در کودکان منجر به عواقب جبران ناپذیری خواهد شد. زنان باردار و کسانی که در دوره شیردهی هستند، نباید از این دارو مصرف کنند.

نحوه مصرف قرص سوما

میزان دوز و دفعات استفاده از این قرص ها به شرایط بیمار وابسته است. پزشک پس از بررسی کامل وضعیت بیمار و انجام آزمایشات مختلف اقدام به تجویز این دارو خواهد نمود. مصرف این هورمون در هر سن و شرایطی ممکن نبوده و زمان و مقدار مصرف باید توسط پزشک مشخص شود.

کاربرد قرص سوماتروپین در کهنسالان

عامل اصلی تولید هورمون‌ رشد در بدن انسان غدد هیپوفیز هستند. درواقع با ترشح هورمون رشد در دوران بلوغ، استخوان‌ های بدن شروع به رشد کرده و استحکام می یابند. هورمون رشد در کبد ترشح شده و سپس وارد خون می‌ شود. افزایش سن موجب کاهش تولید این هورمون در بدن خواهد شد. شکستگی‌ های غیر قابل بهبود در دوران کهن‌ سالی تنها بخشی از عوارض کمبود ترشح این ماده است. مصرف هورمون رشد به صورت دارویی به تحریک سلول‌ های استخوانی و افزایش توده استخوانی کمک خواهد نمود.

تداخلات دارویی قرص سوما

این قرص حاوی هورمون رشد است. مصرف آن ممکن است با برخی از داروهای هورمونی دیگر تداخل داشته باشد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است.

  • تداخل با قرص های پیشگیری از بارداری یا دیگر هورمون های درمانی
  • امکان تداخل با انسولین یا داروهای درمانی دیابت
  • تداخل با برخی از داروهای استروئیدی

قیمت قرص سوماتروپین

قیمت این قرص هورمونی به عوامل مختلفی وابسته است. یکی از این عوامل خارجی یا ایرانی بودن دارو است. انواع خارجی نسبت به انواع ایرانی قیمت بیشتری دارند. نرخ ارز و شرکت تولید کننده نیز بر قیمت تمام شده دارو تاثیر بسزایی دارند. امروزه شرکت های ایرانی مختلفی اقدام به تولید این دارو نموده اند تا مصرف کنندگان بتوانند با قیمتی پایین تر و کیفیت مناسب این دارو را تهیه و مصرف نمایند. برای اطلاع از قیمت این دارو می توانید به داروخانه های سراسر کشور به صورت حضوری یا غیر حضوری مراجعه نمایید.

خرید و فروش

خرید و فروش این قرص در سراسر جهان صورت می پذیرد. سوما یک داروی هورمونی بوده که حاوی مقادیر مشخصی از هورمون رشد است و برای بسیاری از افراد دارای مشکلات رشد تجویز می گردد. برای خرید این قرص می توان به روش های مختلفی اقدام نمود. خرید این دارو از داروخانه های معتبر سراسر کشور امکان پذیر بوده و قابل تهیه است. توجه نمایید دارو را تنها از مراکز مجاز تهیه نمایید. در غیر این صورت ممکن است با مصرف داروهای تقلبی دچار عوارض جبران ناپذیری شوید.

دوز مصرف سوماتروپین برای افزایش قد

قد یک عامل اساسی است که به شخصیت کلی فرد کمک می کند. در حالی که ژنتیک نقش مهمی در تعیین قد ایفا می کند، مکمل های رشد قد در بازار موجود است که ادعا می کند به افراد کمک می کند تا قد خود را افزایش دهند. مکمل های رشد قد به اشکال مختلفی مانند قرص، کپسول و پودر وجود دارند و از ترکیبی از ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد طبیعی ساخته می شوند.

برخی از مواد مانند کلسیم، ویتامین D و منیزیم برای تقویت رشد استخوان شناخته شده اند که می تواند به افزایش قد کمک کند. مواد دیگری مانند آشواگاندا و جینسینگ نیز تولید هورمون های رشد را در بدن تحریک می کنند که می تواند به رشد قد نیز کمک کند.

در موارد خاص هورمون رشد را نیز می توان به عنوان قرص یا آمپول مورد استفاده قرار داد. توجه داشته باشید که این دارو را باید پس از تجویز پزشک و در موارد اختلالات رشد قد قبل از بلوغ مورد استفاده قرار دهید. هورمون رشد به افزایش رشد استخوان ها کمک کرده و باعث می شود افرادی که با کمبود هورمون رشد مواجه هستند به قد متعادل برسند. علاوه بر آن می توان برای افزایش توده عضلات و بهبود تراکم استخوان ها نیز از این دارو استفاده کرد.

در رابطه با دوز مصرف هورمون رشد نیز پزشک بر اساس وضعیت شما تجویز خواهد کرد. معمولا مصرف با ۰۰۴ میلی گرم هورمون رشد در روز شروع شده و تا ۰.۰۱۶ میلی گرم در روز قابل افزایش است. توجه داشته باشید که نباید به صورت خودسرانه از این دارو استفاده نمایید. زیرا می تواند عوارض ناخوشایندی برای شما به دنبال داشته باشد. این دارو برای مشکلات مختلفی تجویز می شود و شرکت های دارویی زیادی اقدام به تولید آن می کنند. بطورکلی داروهای هورمونی را نباید به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار دهید.

سخن آخر

این دارو در رده C دارو های بارداری قرار دارد. مطالعه این گروه از دارو ها بر روی حیوانات باردار نشان داده که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد. اما مطالعات کافی در انسان انجام نشده است. در صورتی که منافع استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات آن بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

  • دارو ها و مکمل های غذایی هرگز نباید بدون دستور و مشورت با متخصص تهیه و مصرف شوند.
  • داروها و مکمل های غذایی باید از منابع معتبر و دارای مجوز تهیه و مصرف شوند.
  • نحوه مصرف و زمان مصرف و دوز مصرفی دارو ها از موارد مهم در مصرف دارو است. بنابراین باید طبق نظر پزشک مصرف گردد.
  • دارو ها را باید از نور خورشید و دسترس کودکان دور نگه داشت. دارو باید در دمای ۲ تا ۸ درجه و یا در یخچال نگهداری شود.
  • از مصرف خودسرانه داروهای شیمیایی و گیاهان دارویی و حتی مکمل های غذایی اجتناب نمایید.
  • در صورت سابقه حساسیت دارویی باید پزشک را در جریان قرار داده و سپس به مصرف دارو اقدام نمود.
  • هرگز دارویی که برای شما تجویز شده است را به دیگران توصیه و پیشنهاد نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا