Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

چای ماچا (Matcha) یک نوشیدنی است که از جوانترین برگ های چای سبز (Camellia sinensis) تهیه می شود و قبل از تبدیل شدن به پودر در سایه و به دور از نور خورشید خشک می شود. بنابراین چای ماچا دارای غلظت بالاتری از کافئین، تیانین و کلروفیل است که آنتی اکسیدان های بیشتری را برای بدن فراهم می کند.

برخی از مطالعات مصرف منظم چای ماچا را با بهبود عملکرد مغز، کاهش وزن و همچنین اثر محافظتی بر کبد مرتبط می دانند. شما می توانید چای ماچا را به صورت پودر یا چای کیسه ای بیابید. شما می توانید این پودر را از فروشگاه های مواد غذایی، عطاری ها و خرده فروشان آنلاین خریداری کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص چای ماچا برای سلامتی چیست؟

چای ماچا چندین فایده برای سلامتی دارد که توسط مطالعات علمی متعدد اثبات شده است. این فواید به طور خلاصه عبارتند از:

  • محافظت از سلول ها: از آنجا که سرشار از آنتی اکسیدان است، این چای می تواند آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن را متوقف کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن و سرطان را کاهش دهد.
  • افزایش متابولیسم و ​​کاهش وزن: به دلیل غلظت بالای کافئین این چای، متابولیسم و ​​چربی سوزی در بدن افزایش می یابد و باعث کاهش وزن می شود.
  • کاهش استرس: تئانین موجود در این چای باعث شل شدن ماهیچه ها و کاهش ضربان قلب می شود و از بروز استرس جلوگیری می کند.
  • بهبود روحیه، حافظه و تمرکز: به دلیل داشتن ترکیب تئانین و کافئین، چای ماچا به بهبود عملکرد شناختی و تمرکز بهتر کمک می کند.
  • بهبود سلامت کبد: چای ماچا به تنظیم متابولیسم چربی در بدن و کاهش تجمع چربی در کبد کمک می کند. همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که از سلول های کبد محافظت می کند.
  • جلوگیری از پیری زودرس: از آنجایی که سرشار از آنتی اکسیدان است، چای ماچا از آسیب به تمام سلول های بدن از جمله پوست جلوگیری می کند.
  • کاهش فشار خون و کلسترول: طبق چندین مطالعه مواد مختلف موجود در این چای، به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می کند.

سایر فواید چای ماچا هنوز در حال مطالعه است، با این حال بیشتر مطالعات نشان داده است که این چای بسیار مفید است و باید به عنوان بخشی از رژیم متعادل روزانه در نظر گرفته شود.

چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

ماچا چیست؟

ماچا یک پودر بسیار ریز آسیاب شده از برگ های چای سبز است. این پودر سبز رنگ در آب داغ مخلوط می شود و از آن به عنوان چای استفاده می شود. این چای نه تنها از نظر بصری خیره کننده است، بلکه طعم متمایز و مزایای مختلف سلامتی آن، به افزایش محبوبیت اخیر این چای بسیار کمک کرده است.

از این چای قرن ها در مراسم چای ژاپنی استفاده می شده است. ماچا قدیمی ترین چای سبز ژاپنی است که در سایه رشد می کند. امروزه از ماچا به عنوان عنصری در سایر محصولات از جمله بستنی چای سبز، اسموتی، شکلات و انرژی زا استفاده می شود.

مانند چای سبز، ماچا دارای مقدار زیادی کاتچین به نام EGCG است. مطالعات نشان داده است که این ترکیب شیمیایی دارای مزایای زیادی برای سلامتی از جمله کمک به جلوگیری از بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، سرطان و کاهش وزن است. همچنین سرشار از کلروفیل، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است.

در حالی که این چای کافئین کمتری نسبت به یک فنجان قهوه دارد، اما هنوز یک نوشیدنی کافئین دار محسوب می شود. این چای یک جایگزین مناسب برای کسانی است که به کافئین حساسیت دارند.

انواع ماچا :

ماچا در بسیاری از مناطق ژاپن رشد می کند و هر منطقه چای مخصوص به خود را پرورش می دهد. ماچا از نظر رنگ و طعم به دو نوع تقسیم می شود که عبارتند از :

گرید تشریفاتی: گرید تشریفاتی با کیفیت ترین ماچا است و با دقت از بهترین جوانه ها و برگ ها تهیه می شود. گرید تشریفاتی در حین پردازش بیشترین دقت را به جزئیات دارد تا تازه ترین، ظریف ترین طعم و صاف ترین چای ماچا به دست آید. منظور از درجه تشریفاتی این است که به تنهایی و بدون هیچ گونه شیرین کننده یا افزودنی دیگری می توانید از این چای لذت ببرید.

گرید آشپزی: ماچا گرید آشپزی دارای طعم قوی تر و قابضی است. ماچای درجه آشپزی ممکن است شامل برگ های آسیاب شده ای باشد که هنوز ساقه و رگ  به آن متصل باشد. ماچای گرید آشپزی ممکن است کمی تیره تر از رنگ درجه تشریفاتی باشد و اغلب شامل ترکیبی از پودر ماچا از منابع مختلف باشد. شما می توانید از گرید آشپزی ماچا برای تهیه چای استفاده کنید. ماچای درجه آشپزی کمی ارزان تر از نوع دیگر ماچا است، بنابراین ذخیره آن به عنوان یک ماده پخت و پز مقرون به صرفه تر است.

چای ماچا چگونه تولید می شود؟

چهار هفته قبل از برداشت، باغ های چای منطقه معروف نیشیو در ژاپن با تارپن پوشانده می شود، تا ۹۰ درصد نور طبیعی را از بین ببرند. گیاهان چای این میزان از دست دادن نور را با افزایش محتوای کلروفیل در برگ های خود جبران می کنند و رنگ سبز غلیظ و تیره ایجاد می کنند. این امر در نهایت هنگامی که برگ ها با آب مخلوط می شوند، رنگ سبز غنی ایجاد می کند. محافظت در برابر نور مستقیم خورشید همچنین میزان اسیدهای آمینه موجود در برگ های چای سبز را افزایش می دهد.

فقط از بهترین برگ های چای این منطقه که با دست چیده می شود، می توان برای تهیه ماچا استفاده کرد. این برگ ها بخارپز شده، در هوا خشک می شوند و برای درجه بندی طبقه بندی می شوند. از آنجا که مراحل زیادی برای تهیه ماچا انجام می شود، ماچا گرانترین چای سبز است.

چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

تاریخچه چای ماچا :

این چای، یک چای سبز طبیعی و ارگانیک است که بیش از ۹۰۰ سال در مراسم معروف چای ژاپنی استفاده شده است. راهبان بودایی چای ماچا را به عنوان اکسیر سلامتی به خاطر پتانسیل آن برای افزایش سلامت و افزایش متابولیسم، مورد تقدیر قرار دادند.

تصور می شود که مصرف این چای در قرن نهم از چین سرچشمه گرفته است و از آن برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. ماچا هنوز هم به ندرت رشد داده می شود و تنها ۰.۶ درصد از کل پرورش چای را تشکیل می دهد.

ارزش غذایی و خواص چای ماچا :

این نوشیدنی یک نوشیدنی معروف و منبع بسیار غنی از مواد مغذی ضروری برای سلامتی است.

  • این چای سرشار از ویتامین های A ، C ، E ، K و ویتامین های B کمپلکس است.
  • این چای حاوی مواد معدنی مفید از جمله سلنیوم، کروم، روی و منیزیم در مقادیر کم است.
  • این چای غنی از اجزای دارای فعالیت آنتی اکسیدانی از جمله پلی فنول ها، کاتچین ها و کلروفیل است.
  • چای ماچا حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است .
  • وجود اسیدهای آمینه مانند L-theanine و theophylline در چای ماچا، آن را به یک نوشیدنی مغذی تبدیل کرده است.
  • این چای ۱۳۷ برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز معمولی دارد.

فواید و مزایایی چای ماچا برای سلامتی

 

ممکن است خاصیت آرامش بخشی داشته باشد:

تحقیقات نشان داده است این چای در ایجاد یک اثر آرامش بخش بر بدن فوق العاده عمل می کند. ال تیانین، یک اسید آمینه منحصر به فرد موجود در این چای سبز، دارای خواص ضد اضطراب است که به تقویت امواج آلفا در مغز کمک می کند. امواج آلفا خلق و خو را بهبود می بخشد و باعث آرامش می شود. احساس عمیق وضوح ذهنی را القا می کنند و به دستیابی به یک حالت روحی هوشیارانه به شما کمک می کند.

منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است:

این چای حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی مانند کاتچین EGCG (epigallocatechin gallate) است. مطالعه منتشر شده در یک  مجله پزشکی نشان داده است که این چای در مقایسه با سایر چای های سبز دارای بیشترین میزان  EGCG است. این آنتی اکسیدان ها به دنبال رادیکال های آزاد اکسیژن هستند و اثرات مضر آنها را خنثی می کنند. بنابراین، این چای به محافظت از بدن در برابر بروز اختلالات یا التهابات مرتبط با استرس اکسیداتیو بسیار کمک می کند.

چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

ممکن است پتانسیل ضد سرطان داشته باشد:

طبق برخی مطالعات این چای ممکن است حاوی عوامل مبارزه کننده با سرطان باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده چای ماچا به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث برنامه ریزی مجدد متابولیک سلول های سرطانی می شود. مطالعات نشان داده است که پلی فنول های موجود در این چای از تکثیر سلول های سرطانی بدخیم جلوگیری کرده و باعث القاء آپوپتوز می شود.

ممکن است انرژی بدن را افزایش دهد:

این چای به دلیل داشتن شکل منحصر به فردی از کافئین که به نام تئوفیلین شناخته می شود، سطوح انرژی بدن را بدون هیچ گونه عوارض جانبی حفظ و افزایش می دهد. انتشار آهسته انرژی ناشی از تئوفیلین، به حمایت از عملکرد غدد فوق کلیوی بسیار کمک می کند. همچنین سطح هورمونی بدن را به صورت بهینه حفظ می کند.

ممکن است از اختلالات چشمی جلوگیری کند:

مصرف چای ماچا منجر به جذب بهتر کاتچین در بافت های چشم می شود که می تواند از کوری ناشی از بیماری آب مروارید در فرد جلوگیری کند. همچنین این چای بینایی را تقویت می کند و ممکن است به جلوگیری از بروز اختلالات چشمی مانند گلوکوم به شما کمک کند.

ممکن است باعث کاهش وزن در شما شود:

کاتچین های موجود در چای ماچا، طبق تحقیقات انجام شده تأثیرات مثبتی بر کاهش چربی در بدن نشان داده اند. این ترکیبات منجر به کاهش ذخیره چربی در بدن می شود. همچنین به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند که منجر به کاهش توده چربی بدن می شود.

ممکن است عملکرد شناختی را بهبود ببخشد:

تحقیقات انجام شده نشان داده است که تئانین موجود در این چای ممکن است به عنوان یک انتقال دهنده عصبی مفید برای بدن عمل کند. چای ماچا بدون ایجاد خواب آلودگی بر مغز، تأثیرات آرام بخشی در بدن ایجاد می کند. این اثرات آرامش بخشی به راهبان بودایی در حفظ تمرکز عمیق در جلسات مدیتیشن بسیار کمک می کند و دلیل اصلی محبوبیت این چای بین راهبان بوده است.

مطالعات دیگری نشان داده است، اثرات ضد استرسی احتمالی تیانین موجود در این چای با مهار تحریک نورون ها به کاهش واکنش های فیزیولوژیکی و روانی استرس کمک می کند. همچنین تصور می شود که این چای حافظه و تمرکز را تقویت می کند.

چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

از بدن در مقابل عفونت ها محافظت می کند:

چای ماچا سرشار از کاتچین EGCG است و به دلیل داشتن ترکیبات مفید به مبارزه با عفونت های مختلف باکتریایی، ویروسی و قارچی به بدن کمک می کند. بر اساس یک مطالعه تحقیقی در سال ۲۰۱۳ که در مجله داروسازی بریتانیا منتشر شد، کاتچین EGCG به غشای لیپیدی متصل می شوند و در برابر رشد عوامل بیماری زا فعالیت بازدارنده انجام می دهند.

این عوامل بیماری زا شامل ویروس آنفلوانزای A، ویروس هپاتیت B و C، ویروس تبخال، باکتری های آدنوویروس استافیلوکوکوس اورئوس و مخمر کاندیدا آلبیکنس هستند. در حالی که مکانیسم دقیق این عمل ناشناخته است، تحقیقات نشان داده است که این چای ممکن است یک افزودنی عالی برای محافظت در برابر عفونت های مختلف باشد.

ممکن است از آسیب های کلیوی جلوگیری کند:

یک مطالعه تحقیقاتی- آزمایشی با استفاده از چای ماچا روی افراد دیابتی نشان داد که چای ماچا چگونه از آسیب های کلیوی و کبدی جلوگیری می کند. تصور می شود که این چای در مهار تجمع محصولات نهایی پیشرفته گلایکاسیون در کلیه موثر است. عصاره چای سبز همچنین به درمان  بیماری کبد چرب غیر الکلی کمک می کند و ممکن است به عنوان یک درمان کمکی برای این بیماری در نظر گرفته شود.

ممکن است دیابت نوع ۲ را کنترل کند :

چای ماچا برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز بسیار مفید است. این چای با کاهش سطح قند خون به حفظ متابولیسم سالم بدن بسیار کمک می کند. این چای غنی از آنتی اکسیدان، میزان تری گلیسیرید، کلسترول و محتوای گلوکز کبدی را کاهش می دهد. در حالی که مطالعات بیشتری برای تقویت این نتایج ضد دیابتی مورد نیاز است اما یافته های اولیه بسیار امیدوار کننده هستند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند :

این چای حاوی آنتی اکسیدان های مختلف از جمله پلی فنول ها، کاتچین EGCG و آمینو اسید تیانین است. همه این ترکیبات در مجموع به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر آنتی ژن های مختلف بسیار کمک می کند.

سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد :

کاتچین EGCG موجود در این چای ممکن است به کاهش سطح کلسترول و در نتیجه حفظ سلامت قلب وعروق بسیار کمک کند. مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه آلاباما انجام شد، نشان داد که کاتچینEGCG  همچنین به کاهش تجمع چربی ها کمک کرده و اتوفاژی را در سلول های اندوتلیال عروقی افزایش می دهد.

چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماچا چیست از خواص فوق العاده آن چه می دانید؟

عوارض جانبی مصرف چای ماچا :

ماچا یک چای سبز سالم با مزایایی بسیار زیاد برای سلامتی است. اما مصرف بیش از حد این چای ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی ایجاد کند. عوارض جانبی احتمالی مصرف چای ماچا عبارتند از:

محتوای کافئین :

چای ماچا حاوی مقداری کافئین است که ممکن است واکنش هایی را در بدن ایجاد کند. عوارض جانبی این چای ممکن است شامل آریتمی قلبی، سندرم روده تحریک پذیر و اسهال باشد. اگر به تازگی مصرف این چای را شروع کرده اید و از حساسیت های احتمالی آن بی اطلاع هستید، توصیه می شود هنگام مصرف برای اولین بار از هوشیاری طبیعی اطمینان حاصل کنید.

محتوای سرب :

گیاه ماچا می تواند سرب را از خاک جذب کند. حتی ماچای ارگانیک ممکن است مقداری سرب داشته باشد. بنابراین توصیه می شود از مصرف زیاد این چای خودداری کنید.

در دوران بارداری و شیردهی :

قبل از در نظر گرفتن مصرف چای ماچا برای اهداف درمانی، نظر پزشک متخصص خود را بپرسید. تحقیقات در مورد این چای در دوران بارداری و شیردهی بسیار اندک است. بنابراین بهتر است از مصرف این چای در این دوران اجتناب کنید.

کاربردهای آشپزی پودر ماچا :

ماچا به عنوان یک عنصر در طیف وسیعی از مواد غذایی بسیار محبوب است. برای افزودن طعم به انواع شیرینی ها و نوشیدنی ها استفاده می شود. برخی از آنها عبارتند از:

  • شکلات
  • کیک ها
  • آب نبات
  • کلوچه ها
  • بستنی های چای سبز
  • اسموتی
  • میلک شیک
  • نوشیدنی های الکلی

طرز تهیه چای ماچا :

تهیه این چای در منزل بسیار آسان می باشد. شما باید در ابتدا پودر ماچا را برای خود تهیه کنید. سپس به اندازه دو قاشق چای خوری از آن را درون یک لیوان ریخته و آب جوش را کم کم به پودر اضافه کنید. مخلوط را هم زده و بسته به قوام آن آب جوش بیشتری را اضافه کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که روی نوشیدنی یک کف غلیظ ایجاد شود. اکنون چای ماچای شما آماده سرو است. طبع چای ماچا سرد است و برای افراد گرم مزاج مناسب است.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا