Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

چای ماسالا یکی از انواع دمنوش های گیاهی بسیار مفید برای سلامتی است. ماسالا در لغت به معنی ادویه است بنابراین، چای ماسالا به معنی چای با ادویه های مختلف است. این چای معمولا از برگ های  بزرگ چای سیاه مانند آسام، شیر کامل، انواع ادویه های معطر با طبع گرم و شکر تهیه می شود.

چای ماسالا یک سبک کلاسیک از چای سیاه است که با ادویه های سنتی بومی جنوب و جنوب شرقی آسیا مخلوط شده است. منشا این چای به هند برمی گردد کشوری که مهد ادویه های مختلف است. خواص ادویه های موجود در این چای باعث شده است که مصرف چای ماسالا برای حفظ و بهبود سلامتی بسیار مفید باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

چای ماسالا از چه ادویه هایی تشکیل شده است؟

چای ماسالا از ادویه هایی مانند هل، فلفل سیاه، دارچین، میخک و زنجبیل تشکیل شده است. در ترکیب این چای انواع دیگر ادویه ها شامل جوز هندی، رازیانه، گل رز، نعناع، زعفران و ریحان نیز استفاده می شود.

هر یک از ادویه های فوق خواص منحصر به فردی دارند و مصرف آنها در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف بسیار رایج است. ترکیب این ادویه ها قطعا مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و همین دلیل باعث شهرت جهانی چای ماسالا شده است.

فواید و مزایای چای ماسالا برای سلامتی

کمک به هضم غذا

ادویه هایی مانند میخک هل و زنجبیل موجود در چای ماسالا باعث هضم غذا می شوند. افراد زیادی از مشکلات گوارشی رنج می برند و برای درمان خود از قرص ها و داروهای شیمیایی استفاده می کنند. از آنجاییکه داروهای شیمیایی عوارض بسیاری برای سلامتی دارند شما می توانید به سادگی با مصرف این چای به رفع مشکلات گوارشی خود کمک کنید.

چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

چای ماسالا دارای خواص آنتی اکسیدان قوی است که از سرطان جلوگیری می کند. ادویه هایی مانند دارچین، زنجبیل و هل همگی  دارای خواص ضد سرطان هستند. این ترکیبات رادیکال های آزاد آسیب رسان را در بدن خنثی می کنند. رادیکال های آزاد عامل بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان هستند که باید از تجمع آنها در بدن جلوگیری کرد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ماسالا سطح ایمنی بدن را افزایش داده و به درمان سرماخوردگی کمک می کند. ادویه هایی که در چای ماسالا موجود است آن را به یک نوشیدنی تقویت کننده سیستم ایمنی  تبدیل کرده است.  همچنین این چای دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد انگلی است که به حفظ سلامتی کمک می کند.

به افزایش متابولیسم کمک می کند

چای ماسالا هضم  غذا را بهبود می بخشد و با هضم بهتر، متابولیسم نیز بهتر می شود. خاصیت تولید گرما یا ترموژنز چای ماسالا به بالا رفتن متابولیسم کمک می کند. این مکانیسم به نوبه خود می تواند به شما در کاهش وزن نیزکمک کند.

دارای خواص ضد التهابی است

همه ادویه ها به صورت جداگانه فواید بسیاری دارند و زمانی که با هم ترکیب می شوند به معجونی تبدیل می شوند که به بدن شما در مقابله با هرگونه التهاب کمک می کنند. مطالعه ای که توسط موسسه ملی بهداشت منتشر شده است، نشان می دهد که زنجبیل می تواند التهاب بدن را کاهش دهد. به عنوان مثال میخک، یکی دیگر از ادویه های ماسالا، حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که به کاهش التهاب ماهیچه ها کمک می کند.

چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

کمک به تسکین علائم  PMS

یک فنجان چای ماسالا می تواند به مبارزه با علائم این بیماری  کمک کند. ماسالا دارای ترکیباتی است که می تواند به آرامش اعصاب و شل شدن عضلات کمک کند. ادویه هایی مانند هل، میخک و دارچین به عنوان مسکن قوی عمل می کنند که می توانند گرفتگی عضلات را تسکین دهند. علاوه بر این می توانند روحیه و خلق و خوی شما را نیز بهبود ببخشند.

خواص چای ماسالا برای لاغری

ادویه های موجود در این چای با افزایش متابولیسم می تواند به کاهش وزن افراد نیز کمک کند. بنابراین می توانید در کنار حفظ رژیم غذایی و فعالیت بدنی متعادل از فواید این چای نیز بهره مند شوید. زمان مصرف چای ماسالا برای لاغری را پزشک برای شما مشخص خواهد کرد.

چرا چای ماسالا برای سالمندان مفید است؟

سالمندی حساس ترین دوران زندگی فرد است و چای ماسالا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و دارویی می تواند به سالمندان کمک کند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند.

با توجه به خواص آنتی اکسیدانی ، نوشیدن چای ماسالا می تواند برای سالمندان بسیار مفید باشد. ماسالا با کاهش سطح کلسترول در بدن  و کنترل فشار خون، خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و به سلامت قلب کمک می کند.

اضطراب و استرس در بیشتر سالمندان دیده می شود. مصرف منظم ماسالا یا چای سیاه می تواند استرس را کاهش دهد و به آنها کمک کند شاد بمانند و زندگی بدون اضطرابی داشته باشند. تحقیقات نشان داده است سالمندانی که در روز یک فنجان چای ماسالا می نوشند، آرام تر از دیگران هستند.

برای تراکم استخوان بالا، افراد مسن باید ماسالا را با شیر مصرف کنند. با افزودن شیر به ادویه ها مزایای آن را برای سلامتی شما دو چندان می شود. شیر سرشار از پروتئین است بنابراین به سلامت استخوان های انها کمک می کند. ماسالا برای دردهای مفصلی نیز بسیار مفید است

وزن یکی دیگر از مسائلی است که سالمندان در رابطه با آن دچار چالش هستند. وزن زیاد یا خیلی کم هر دو برای سالمندان  مضر است. حفظ وزن سالم هنوز هم برای بسیاری از سالمندان یک چالش است.

در شرایط اضافه وزن افراد مسن می توانند چای سبز مصرف کنند که به افزایش متابولیسم و ​​کاهش سریع چربی های بدن کمک می کند. در مورد کمبود وزن، سالمندان باید چای ماسالا را با شیر بنوشند تا از فواید آن برای سلامتی برخوردار شوند.

چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

ترکیبات اصلی چای ماسالا و ارزش غذایی آنها

 ریحان

ریحان سرشار از ویتامین هایی مانند A ،C  و  K و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم،  فسفر، پتاسیم و کلسیم است. ریحان سرماخوردگی، آسم، گلودرد و سایر مشکلات تنفسی و همچنین اختلالات گوارشی را تسکین می دهد. ریحان همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده است و سطح  قند خون را کنترل می کند.

 دارچین

دارچین سرشار از منیزیم، پتاسیم و فسفر است. دارچین دارای خواص ضد التهابی و مملو از آنتی اکسیدان است. این ادویه خوشمزه سطح قند خون را کاهش می دهد و برای بیماری های عصبی مفید است. همچنین  برای مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی بسیار مفید است.

میخک

میخک منبع عالی انرژی، پروتئین، فیبر و کربوهیدرات است. همچنین سرشار از ویتامین هایی مانند فولات، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E  و ویتامین K است. میخک به بهبود سلامت کبد کمک می کند، باکتری های مضر را از بین می برد، دارای خواص آنتی اکسیدانی بالا است و به استخوان ها استحکام می بخشد.

هل

هل از دیرباز به دلیل خواص دارویی و استفاده در آشپزی شناخته شده است. هل سرشار از ویتامین ها، الکترولیت ها، کربوهیدرات ها و مواد معدنی مانند مس، آهن، روی، فسفر، منیزیم و کلسیم است.

چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

تاریخچه کشف چای ماسالا

تاریخچه این چای به ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ سال پیش به دربار سلطنتی باستانی در هند  برمی گردد. نقل شده است که پادشاه حاکم آن زمان دستور تهیه یک نوشیدنی شفابخش را داده بود و در طول سال های اولیه به روش های متفاوتی انواع چای تهیه می شد که شامل انواع بسیار زیادی از ادویه ها بودند. در هر منطقه دستور العمل ها متفاوت بود و به صورت سرد و گرم برای درمان بیماری های مختلف سرو می شد، اما تا دهه ۱۹۳۰ حاوی چای سیاه نبود.

تاریخچه چای ماسالا مانند تاریخ تمام نوشیدنی های معروف، افسانه ها و روایات ضد و نقیضی دارد. در هند باستان، چای اصطلاحی نبود که امروزه می شناسیم، بلکه معجونی شفابخش بود که با دم کردن گیاهان و ادویه جات درست می شد. در حقیقت اولین چای حاوی برگ چای نبود و دستور العمل های آن با توجه به فصل و مواد موجود متفاوت بود.

با این حال، تفاوت کمی بین چای ها وجود داشت. در حالی که چای با استفاده از گیاهان و ادویه جات تهیه می شد. دمنوشی به نام کادا از گیاهان، برگ ها و گل ها عمدتا به دلیل خواص دارویی آنها استفاده می کرد. همچنین زمان دم کردن چای کمتر از کادا است.

بهتر است بدانید:

در سال ۱۹۳۵، شرکت هند شرقی بریتانیا مزارع چای را در آسام تأسیس کرد تا بتواند حق انحصاری چین در زمینه عرضه چای به بریتانیای کبیر را معکوس کند. در سال ۱۸۷۰ تقریباً ۹۰ درصد چای مصرفی در بریتانیای کبیر توسط چین تأمین می شد. اما تا سال ۱۹۰۰ این میزان به ۱۰ درصد کاهش یافت و تا حد زیادی با چای تولید شده در هند و سیلان جایگزین شد.

این امر باعث افزایش فروش کلی چای شد  اما افزودن ادویه ها توسط فروشندگان چای نیز افزایش یافت. اگرچه در ابتدا توسط شرکت چای هند مورد تأیید قرار نگرفت (چای با ادویه ها و شیر و شکر رقیق شد تا هزینه ها کاهش یابد) اما به سرعت به عنوان نوشیدنی ترجیحی مطرح شد و در جهان نیز مورد استقبال قرار گرفت.

چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماسالا چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

روش نگهداری ماسالا چای

نکته مهم این است که مطمئن شوید چای ماسالای شما تا آنجا که ممکن است تازه بماند. به عنوان مثال بهتر است چای را در ظرف یا کیسه سربسته و دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

به طور کلی توصیه می شود که چای خود را بیش از ۶ ماه نگه ندارید و بهتر است تا زمانی که کهنه نشده است آن را مصرف کنید. با اینحال ماسالا را می توان تا ۲ سال پس از خرید مصرف کرد.

طرز تهیه چای ماسالا

یک ظرف کوچک روی حرارت متوسط قرار دهید. ​​آب، چای و شکر را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. وقتی جوش آمد شیر و ادویه ها را اضافه کنید. آن را هم بزنید و بگذارید بجوشد وقتی از کنار ظرف شروع به جوشیدن کرد آن را از روی حرارت بردارید و هم بزنید.

آن را دوباره روی حرارت قرار دهید واجازه دهید بار دیگر از کناره ها شروع به جوشیدن کند. چای را داخل لیوان خود بریزید و از ان لذت ببرید. چای ماسالا معمولا با آب جوش دم می شود و می توان آن را بدون شیر و شکر نیز مصرف کرد. طرز تهیه چای ماسالا با شیر نیز به همین ترتیب است.

چای ماسالا را از کجا بخریم؟

قیمت چای ماسالا برحسب وزن و نوع بسته بندی آن متفاوت است و به راحتی می توانید با خرید حضوری یا اینترنتی آن را تهیه نموده و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا